Parrot 3100 icm RNS MFD2

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

Parrot 3100 icm RNS MFD2

Bericht door TonCoronel »

Wie kan mij helpen!!!

In mijn nieuwe Golf GTI zit een RNS MFD2 versie C DVD navigatie systeem en ik wil hier een parrot CK3100 inbouwen. Ik had een parrot 3400 in mijn vorige GTI zitten icm een RCD300 en dit werkte uitstekend.

Ik heb de parrot ingebouwd en op zich doet hij het wel alleen is het geluid(gesproken menu, beltoon etc) echt enorm hard zelfs als je het parrot volume heel laag insteld. Na wat verhalen op internet gelezen te hebben komt dit probleem alleen voor als er een extra versterker tussen de boxen en de radio zit. Naar mijn weten zit dit er niet in de gti. wel klinken de boxen vele malen beter dan in de vorige gti.
Als ik nu bij de optielijst kijk van volkswagen staat er bijvoorbeeld wel dit:
- Navigatiesysteem "RNS 510 DVD" 2515 Euro
- Navigatiesysteem "RNS 510 Sound" 3015 Euro

Wat houdt die "Sound" precies in? dit kun je ook bij de rcd500 kiezen. Zou dit misschien betekenen dat elke speaker een extra versterker heeft of 1 grote versterker ergens in de achterbak verstopt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

De VW's die ik tot nu toe gedaan heb hadden daar zeker geen last van.
Wel bij o.a. chrysler en landrover, die hadden hetzelfde probleem wat jij nu hebt.
Maar daar zat een externe versterker in :wink:
Enigste verklaring die ik hiervoor heb, is toch een aparte versterker die in de auto zit.

Oplossing hiervoor is om een losse speaker te plaatsen( of twee speakers), en dan kan je het volume wel goed aanpassen, en deze sluit je aan op de zwarte iso-stekker van speakeraansluiting die van de Parrot komen ( de stekker met de gladde pennetjes )
Of de radio heeft een speciale "tel in'' aansluiting, dit zou je ook kunnen proberen ( daarvoor moet je wel de twee losse draadjes gebruiken en als ik mij niet vergis is dat bruin en groen :?: )
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

kijkend naar deze screen:

Afbeelding

Zou je toch zeggen dat nummer 6 en 12 hiervoor gebruikt kunnen worden? er zat in de auto een originele vw/nokia carkit in, ik kan me herrineren dat deze ook 6 en 12 gebruikt.
Multiple connector 5, twelvefold, for telefonsignale and preamplifier output signals
1 - External audio entrance left
2 - External audio entrance mass
3 - LINE Out left
4 - does not occupy
5 - Driver's instruction sheet Nf +
6 - Telephone audio input signal, TEL-
7 - External audio entrance right
8 - LINE Out, mass
9 - LINE Out right
10 - does not occupy
11 - Driver's instruction sheet Nf -
12 - Telephone audio input signal, TEL+

Zou dat dan ook beteken dat de ISO stekker die alleen de speaker connecties bevat niet meer gebruikt hoeft te worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In mijn nieuwe Golf GTI zit een RNS MFD2 versie C DVD navigatie systeem
Snap ik niets van want dat zou een RNS510 moeten zijn toch?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

A ja sorry voor mij is het mijn 'nieuwe' golf GTI hiervoor had ik er al een uit 2005 en deze is van eind 2006 :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Misschien is het je in de euforie over je auto ontgaan maar in de gebruiksaanwijzing van de MFD2 zal ook beschreven staan hoe je het geluid van de navi apart kunt instellen voor de diverse bronnen.
Als er een gesprek binnenkomt kun je het volume aanpassen en deze stand zal normaliter worden "onthouden" door het systeem.
Het soundpakket dat icm de MFD2 werd geleverd bestaat uit een 8 kanaals versterker en 8 luidsprekers.
Ik meen me te herinneren dat er eerder is gesproken over de plaats van de versterker onder een voorstoel? Kijk daar eens, dan zie je misschien iets meer.
Maar om nu te stellen dat deze voorziening icm een Parrot tot de door jou geconstateerde problemen zou leiden en een gewone carkit niet lijkt me net iets te kras
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

Ik zal zowel de handleiding er eens op na-slaan als onder de bestuurderstoel even checken of daar een versterker ligt.

mocht daar een versterker aanwezig zijn en krijg ik via de MFD het geluid niet zachter dan heb ik volgens mij 3 opties:
- Direct aan een speaker knopen
- weerstanden plaatsen tussen de parrot en de iso connector
- kabels trekken naar de versterker en daar de parrot aansluiten.

klopt dit?
het makkelijkst lijkt me optie 2 alleen moet ik dan uitzoeken wat voor waarde die weerstanden moeten hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Alleen optie 1 lijkt me realistisch, de rest wordt broddelwerk en leidt nooit tot een fatsoenlijk resultaat. En je zult wat weerstandjes betreft een doodgewoon spanningsdelertje bedoelen en dan is elke combinatie van weerstanden 1:10 k-Ohm of iets soortgelijks al snel goed. Maar daar schuilt niet de oplossing van het probleem. Je moet de oorzaak vinden en niet aan symptoombestrijding doen. Dat is het paard achter de wagen spannen.
Het uitgangssignaal van een Parrot waarmee normaliter een speakertje zal worden gevoed wijkt in niets af van een zelfde voorziening van de Nokia carkit. Het probleem zit waarschijnlijk heel ergens anders. Bijv toch verkeerd aangesloten :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

Maar er valt zo weinig verkeerd aan te sluiten heb het exact hetzelfde gedaan als in de andere golf

gewoon KRAM ISO stekker er tussen, iso connectoren van de parrot er tussen, 12 volt uit de zekeringkast gehaald en de 12v geschakeld en permanent omgewisseld.

De parrot heeft zelf in ingebouwde 'versterker' voor de speakers en omdat ik vermoedelijk dus nog een versterker tussen de speakers heb wordt het geluid dus 2 x versterkt.
Voor zover ik weet maakt de parrot helemaal geen gebruikt van de radio voor het aansturen van de speakers maar stuurt hij zelf het geluidssignaal direct naar de speakers toe, dit zou dus betekenen dat het instellen van de MFD uberhaupt geen resultaat zal opleveren.

Voor zover ik kon zien wordt de originele Nokia carkit ook op het apparte blokje aangesloten die niet vast zit in de quadlock connector maar die je er los in kan steken. en maakt hij alleen verbinding via de tel+ en tel- en wordt hij niet op de speaker aansluiting (rechtsvoor +, rechtsvoor -, linksvoor + etc) aangesloten zoals de parrot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De uitgang van de Parrot moet niet in het B-ISO blok worden aangesloten maar op Tel+ en Tel -
Alleen dan kun je het volume via de navi goed regelen
De manier van aansluiten via het ISO blok van de LS is uitsluitend voor die gevallen waar geen aparte Tel ingang beschikbaar is. Misschien dat men dat ook in de gebruikswaanwijzing van de Parrot is vergeten te vermelden
Voor zover ik kon zien wordt de originele Nokia carkit ook op het apparte blokje aangesloten die niet vast zit in de quadlock connector maar die je er los in kan steken. en maakt hij alleen verbinding via de tel+ en tel- en wordt hij niet op de speaker aansluiting (rechtsvoor +, rechtsvoor -, linksvoor + etc) aangesloten zoals de parrot.
Net zo aansluiten als je hier beschrijft voor de Nokia en alle flauwekul van de Parrot verder vergeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

Enige probleem is nog even dat ik die tel + en - van de iso kabel had afgehaald dus die zal ik weer moeten solderen.
Ik hoop alleen wel dat mn MFD wel netjes de goede input kiest als de telefoon overgaat.... want die wordt nu natuurlijk automatisch gemute als de telefoon overgaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Op het moment dat er een Mute signaal aankomt, springt de MFD2 op PHONE en kiest automatisch ingang Tel.
Daar hoef je je geen enkele zorg over te maken. En zo'n ISO kabeltje voor Tel is gewoon als onderdeel voor een paar euro te koop bij de VW dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

Ok dankje.

Ik haal die stekker wel van de nokia carkit af want die ga ik toch niet gebruiken.

gaat helemaal goed komen dank u!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TonCoronel
Starting Member
Starting Member

Nou inderdaad die tel + en - aangesloten en dus geen gebruik gemaakt van de iso connectors en hij werkt nu perfect zoals ie hoort!. Nogmaals bedankt voor het meedenken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Verdulleme het werkt! Bedankt voor het terugkoppelen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Berrantz
New Member
New Member

Bericht door Berrantz »

Ik heb vanmiddag ook een parrot 3100 op een MFD2 aangesloten (via ISO stekkers en met de juiste kabels op Tel AF +, Tel AF - en Tel Mute)

De Parrot werkt goed het enige waarmee ik zit is het volgende:

Het apparaat blijft altijd aan staan. De MFD2 gaat uit als je de sleutel uit het contact van de auto haalt. Dat wil ik met de Parrot ook. Iemand een idee?

PS: ik heb ook bovenstaande geprobeerd, zonder ISO stekkers en alleen via Tel + en Tel - maar dan krijg ik geen geluid over de speakers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Op de stekker achter de radio zit geen geschakelde voeding. De radio gaat aan en uit via het contact door het
can-bus systeem. Oplossing kabel naar de zekeringskast trekken en aansluiten op de Parrot.

P.S. wanneer de juiste kabels zijn bevestigd aan tel+ en tel- zou het moeten werken mits de telefoon mute is aangesloten.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Parrot Asteroid Smart
    door gkaan » 30 sep 2017 15:58 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1