Beste navigatie vrienden,
Heb net mijn MS5200 eindelijk, een half jaar na mijn autoinbraak, weer geïnstalleerd. Functioneert weer prima. Als pleister op de wonde heb ik mijzelf op een achteruitrijcamera getrakteerd (E52+ interface van Carvision-zie http://www.carvision.nl/e52.pdf ).Beeld is prima bij motor UIT, maar bij lopende motor zijn er fijne lopende horizontale strepen(interferentie) te zien. Deze strepen zijn absoluut NIET te zien in het beeld bij gebruik van het navigatiesysteem.
De camera wordt gevoed/ingeschakeld via de achteruitverlichting. Ik heb al getest met een directe voedingsdraad van accu naar camera, maar dat heeft nauwelijks effect op de interferentie (misschien wat wishful thinking). Met die fijne lopende streepjes/balkjes is best wel te leven, maar het beeld wordt er wat onrustig door. Je gaat er op letten cq is de kans groot dat het tzt gaat irriteren.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Vlg. Carvision ligt het niet aan de camera/interface, maar aan de dynamo.
Gek is dan wel dat ik absoluut geen storing heb in het navigatiebeeld, noch in de radio/speakers.
Ik hoop dat jullie een oplossing weten.
NB/ zal ik de mantel van de videodraad eens extra aan aarde aansluiten?
EDIT/ Heb de camera zojuist op de witte garagedeur gericht en dan is er WEL duidelijk verschil te merken met een directe aansluiting op de accu. Zou dus met een relais(tje) kunnen werken via de achteruitverlichting. Heb net de boel dicht en zou dan weer draden moeten trekken Zou een ontstoringsfilter zoals gebruikt voor autoradios hiet ook kunnen werken? Kan ik de video-ommanteling zomaar aarden?
interferentie beeld achteruitrijcamera
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Heb je de PAL of de NTSC uitvoering genomen?
Je moet namelijk de PAL uitvoering hebben want dat maakt ook nogal wat uit.
Je moet namelijk de PAL uitvoering hebben want dat maakt ook nogal wat uit.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Hallo Gerrit,
Dat is snel.................................
Ik heb een Pal syteem; vlg Carvision ondersteunt VDO geen NTSC; vandaar.
Prima camera trouwens; perfecte beeldkwaliteit, maar die %$#@&^% interferentie bij lopende motor
Ik heb de videostekkermantel nog even direct aan de accu geaard, maar dat had geen enkel effect helaas. Om nu weer draden direct naar/van de accu te moeten trekken.............
Dat is snel.................................
Ik heb een Pal syteem; vlg Carvision ondersteunt VDO geen NTSC; vandaar.
Prima camera trouwens; perfecte beeldkwaliteit, maar die %$#@&^% interferentie bij lopende motor
Ik heb de videostekkermantel nog even direct aan de accu geaard, maar dat had geen enkel effect helaas. Om nu weer draden direct naar/van de accu te moeten trekken.............
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Na veel geëxperimenteer met ferrietblokjes, ontstoorfilters etc toch nog (hoop ik) zelf de oplossing gevonden: ik heb de voedingsdraden van de camera, ipv op de achteruitverlichting, (provisorisch via het interieur met speakerdraad) direct aangesloten op de aansluitdraden van het navigatiesysteem/radio en ziedaar de interferentie was verdwenen. Dus toch probleem van "aardlussen" onderweg naar/in de omgeving van de achterlichten. Trouwens, de directe verbinding tussen accu en camera was wel een duidelijke verbetering; met een extra onstoringsfilter knapte het nog meer op, maar niet geheel verdwenen.
MAARRR ik moet de nieuwe voedingsdraden wel mooi wegwerken. Het liefst langs de bestaande kabelboom onder/naast de vloermat, maar ik hoop dat dat geen nieuwe storingen gaat opleveren. Voor de zekerheid neem ik hiervoor een afgeschermde kabel. Dus morgen eerst nog even testen of het probleem ook daadwerkelijk is opgelost.
Wordt vervolgd..................
MAARRR ik moet de nieuwe voedingsdraden wel mooi wegwerken. Het liefst langs de bestaande kabelboom onder/naast de vloermat, maar ik hoop dat dat geen nieuwe storingen gaat opleveren. Voor de zekerheid neem ik hiervoor een afgeschermde kabel. Dus morgen eerst nog even testen of het probleem ook daadwerkelijk is opgelost.
Wordt vervolgd..................
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Kijk dan goed naar wáár je die afgeschermde kabel aan massa legt, in elk geval niet aan beide zijden. Eënpunts-aarding is het motto daarbij.
Groet,
JW
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Met alle respect voor de genomen en nog te nemen maatregelen, maar zou deze "terugslag" die normaliter bij de beeldopbouw onderdrukt dient te worden, niet zijn oorsprong kunnen hebben in een rottigheidje in de camera zelf?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Bedankt voor jullie reactie
@JW: bedoel je dat ik zowel de (draad)min als de mantel aan hetzelfde massapunt moet leggen? Hetzelfde punt dus waar de massadraad van het navigatiesysteem op is aangesloten (isostekker massa)? Of bregrijp ik je verkeerd?
@Gerrit: Vlg Carvision lag dat niet aan zijn camera of interface. Ja, aan een probleem met/in de camera, heb ik ook aan gedacht; je moet hem per slot aan de achteruitverlichting aansluiten. Of heeft alleen VW last van aardlussen in die omgeving??????.
Vraag is ook waarom het probleem dan wel via een andere voedingsdraad is "op te lossen"?
@JW: bedoel je dat ik zowel de (draad)min als de mantel aan hetzelfde massapunt moet leggen? Hetzelfde punt dus waar de massadraad van het navigatiesysteem op is aangesloten (isostekker massa)? Of bregrijp ik je verkeerd?
@Gerrit: Vlg Carvision lag dat niet aan zijn camera of interface. Ja, aan een probleem met/in de camera, heb ik ook aan gedacht; je moet hem per slot aan de achteruitverlichting aansluiten. Of heeft alleen VW last van aardlussen in die omgeving??????.
Vraag is ook waarom het probleem dan wel via een andere voedingsdraad is "op te lossen"?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik heb geëxperimenteed met een drietal achteruitrijcamera's die allemaal werden geschakeld via de achteruitrijverlichting. Rechtstreeks daar afgetakt bij mijn Touran. Ik gebruikte de interface V5 van Navco
Van enige vorm van storing kan ik mij absoluut geen voorstelling maken. Alleen de beeldkwaliteit vond ik met camera's van 30-190 euro variëren van slecht tot uiterst beroerd.
Howel carvision uiterst betrouwbare en kwalitatief goede producten levert, kan er best eens iets mis gaan waardoor extra gevoeligheid voor storingen op treedt of erger. Verder staat er een heel vreemd signaal van de ACN continu te controleren of er er geen lampje is doorgebrand is en dat zou ook wel eens te maken kunnen hebben met deze stoorpulsjes die bij rechtstreekse aansluiting op de accu verdwijnen.
Van enige vorm van storing kan ik mij absoluut geen voorstelling maken. Alleen de beeldkwaliteit vond ik met camera's van 30-190 euro variëren van slecht tot uiterst beroerd.
Howel carvision uiterst betrouwbare en kwalitatief goede producten levert, kan er best eens iets mis gaan waardoor extra gevoeligheid voor storingen op treedt of erger. Verder staat er een heel vreemd signaal van de ACN continu te controleren of er er geen lampje is doorgebrand is en dat zou ook wel eens te maken kunnen hebben met deze stoorpulsjes die bij rechtstreekse aansluiting op de accu verdwijnen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Bedankt voor de info Gerrit. Zal maandag Carvision nog eens bellen.
Deze camera heeft, na een cm of dertig, een 4 polige aansluitstekker/contra met een dunne pen à la een hoofdtelefoonaansluiting. Hier zit dus EN het videosignaal EN de voedings +/- in. In die stekker/contra kan, bij nader inzien, ook een contactprobleem kunnen zitten, maar zou dat de interferentie kunnen veroorzaken? Heb met zoiets totaal geen ervaring; vandaar de vraag?
NB/ Na/in de contrastekker vindt de scheiding plaats van videokabel en voedingskabel
Zal straks de stekker/contra eens met contactspray bewerken.
Op mijn type Passat 3BG 2001 zit nog geen lampcontrolesysteeem ingebouwd. De interferentie is alleen geheel(?) verdwenen als ik de voedingsdraden van de camera direct op dezelfde aansluitingen zet van het navigatiesysteem + achteruitrijsignaal; bij de isostekkers dus.
Deze camera heeft, na een cm of dertig, een 4 polige aansluitstekker/contra met een dunne pen à la een hoofdtelefoonaansluiting. Hier zit dus EN het videosignaal EN de voedings +/- in. In die stekker/contra kan, bij nader inzien, ook een contactprobleem kunnen zitten, maar zou dat de interferentie kunnen veroorzaken? Heb met zoiets totaal geen ervaring; vandaar de vraag?
NB/ Na/in de contrastekker vindt de scheiding plaats van videokabel en voedingskabel
Zal straks de stekker/contra eens met contactspray bewerken.
Op mijn type Passat 3BG 2001 zit nog geen lampcontrolesysteeem ingebouwd. De interferentie is alleen geheel(?) verdwenen als ik de voedingsdraden van de camera direct op dezelfde aansluitingen zet van het navigatiesysteem + achteruitrijsignaal; bij de isostekkers dus.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
In dat geval kun je de door mij aangedragen mogelijke storingsbronnen waarschijnlijk als geëlimineerd beschouwen!Op mijn type Passat 3BG 2001 zit nog geen lampcontrolesysteeem ingebouwd. De interferentie is alleen geheel(?) verdwenen als ik de voedingsdraden van de camera direct op dezelfde aansluitingen zet van het navigatiesysteem + achteruitrijsignaal; bij de isostekkers dus.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Desalnietemin bedankt, Gerrit.
HOERA, het is opgelost......geen streepje meer te ontdekken in het beeld. Heb een soepele afgeschermde (microfoon) kabel getrokken langs de bestaande autokabelboom en heb de mantel niet eens aan aarde gelegd (aan één zijde- aan JW)
Zal ik dat alsnog doen of gewoon zo laten???
Prima scherp beeld trouwens, al moet je even wennen aan het fish eye effect. Alleen dan kan de volledige breedte van de auto in beeld gebracht worden +20cm daar buiten aan beide zijden.
Al met al ben ik erg tevreden met het eindresultaat.
Moraal van het verhaal: Bij interferentie van een achteruitrijcamera de draden NIET aansluiten op (een van) de achteruitrijlichten, maar via een aparte, liefst afgeschermde, voedingskabel direct aan de voedingskabels (achteruit en min) van het navigatiesysteem; dus (meestal) bij de isostekkers.
HOERA, het is opgelost......geen streepje meer te ontdekken in het beeld. Heb een soepele afgeschermde (microfoon) kabel getrokken langs de bestaande autokabelboom en heb de mantel niet eens aan aarde gelegd (aan één zijde- aan JW)
Zal ik dat alsnog doen of gewoon zo laten???
Prima scherp beeld trouwens, al moet je even wennen aan het fish eye effect. Alleen dan kan de volledige breedte van de auto in beeld gebracht worden +20cm daar buiten aan beide zijden.
Al met al ben ik erg tevreden met het eindresultaat.
Moraal van het verhaal: Bij interferentie van een achteruitrijcamera de draden NIET aansluiten op (een van) de achteruitrijlichten, maar via een aparte, liefst afgeschermde, voedingskabel direct aan de voedingskabels (achteruit en min) van het navigatiesysteem; dus (meestal) bij de isostekkers.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 661
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 782
-
-
achteruitrijcamera monteren op het Navidrive scherm
door hansvanstraaten » 27 feb 2015 15:17 » in Citroën -
Reacties: 0
Weergaves: 1699
-
-
-
multifunctionees systeem. autoradio/navigatie/achteruitrijcamera
door frank_jenniskens » 10 mar 2017 12:24 » in Aankoop advies -
Reacties: 0
Weergaves: 692
-
-
-
Aansluiting achteruitrijcamera op een pc5400 met een mom 5000 beeldscherm
door fransvandervalk » 26 okt 2015 20:58 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 3
Weergaves: 1490
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1453
-
-
pioneer avh-7500bt met avic-F220 geen nav beeld
door peterangelique » 23 apr 2019 13:33 » in Vaste Pioneer systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 628
-