Achteruitrijbeeld ook bij vooruitrijden

Gebruikersavatar
Mafco
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2008 11:58

Achteruitrijbeeld ook bij vooruitrijden

Bericht door Mafco »

Hallo,

Aan mijn Pioneer AVIC D3 BT heb ik een parking sensor sytem gekoppeld. Deze bestaat uit een achteruitrijcamera en 4 sensoren alles ingebouwd in de achterbumper.
Bij het achteruitschakelen komt er stroom op het achteruitrijlicht en daarmee krijgt ook de controlbox van de parkeerhulp stroom. Deze dwingt vervolgens de AVIC om het achteruitrijbeeld aangevuld met afstandsindicatoren op het beeldscherm te tonen.

In de handleiding van de AVIC wordt gesteld dat dit beeld ook kan worden getoond in MAP-->MAP-->REARVIEW.

Bij mij blijft het beeld echter zwart. En ja SYSTEM-->CAMERA = ON.

Heeft iemand het voorelkaar gekregen om de achteruitrijcamera zo aan te sluiten dat deze EN bij achteruitschakelen beeld geeft EN bij MAP-->MAP-->REARVIEW ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En toch waag ik te veronderstellen dat in jouw situatie geen 12 volt op de camera staat omdat deze immers de spanning pas krijgt als de achteruit wordt ingeschakeld (vanaf de achteruitrijlichten) :idea:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mafco
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2008 11:58

Bericht door Mafco »

Gerritje schreef:En toch waag ik te veronderstellen dat in jouw situatie geen 12 volt op de camera staat omdat deze immers de spanning pas krijgt als de achteruit wordt ingeschakeld (vanaf de achteruitrijlichten) :idea:
Mee eens Gerritje.
De camera wordt gevoed door de controlbox van het parkeersysteem en geeft zijn beeld via de VIDEO IN aan de controlbox door. Deze doet er de info van de sensoren bij en geeft dat door naar zijn VIDEO OUT. De controlbox zelf krijgt pas stroom bij het achteruitschakelen.

:speechless: Wanneer ik de camera stroom zou geven, moet ik ook zijn videobeeld buiten de controlbox om naar de AVIC zien te krijgen...

:speechless: Wanneer ik de controlbox stroom zou geven zou ook het achteruitrijlicht stroomkrijgen zonder dat er achteruit geschakeld is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Misschien dat het uitsluitend goed werkt bij een speciaal voor deze situatie aangepaste camera die door de Pioneer wordt geschakeld of via een relais dat door de achteruitrijlichten wordt gevoed.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
boezaart
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2006 14:11

Achteruitrijcamera

Bericht door boezaart »

Ik heb de originele camera van pioneer,maar die geeft ook alleen maar beeld wanneer ik hem in de achteruitversnelling zet.
Via het menu en rearview doet hij het niet.
Volgens mij zou dan de camera anders aangesloten moeten worden,want hij krijgt natuurlijk alleen maar stroom via de achteruitrijverlichting
De schakelaar van die verlichting is bij mij defect geweest, en toen deed de camera het ook niet.
Ed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door quell »

boezaart schreef:Ik heb de originele camera van pioneer,maar die geeft ook alleen maar beeld wanneer ik hem in de achteruitversnelling zet.
Via het menu en rearview doet hij het niet.
Volgens mij zou dan de camera anders aangesloten moeten worden,want hij krijgt natuurlijk alleen maar stroom via de achteruitrijverlichting
De schakelaar van die verlichting is bij mij defect geweest, en toen deed de camera het ook niet.
Ed
Kan je hem (de camera) niet gewoon permanent van +12 voorzien, en rechstreeks aansluiten op de Pioneer ?
De Pioneer krijgt immers oon gewoon een input signaal dat aangeeft dat de achteruit ingeschakeld is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mafco
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2008 11:58

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Mafco »

De controlbox van het parkeersysteem voegt de parkeersensor-info samen met het beeld van de camera en geeft dit samengestelde beeld door aan de AVIC wanneer de achteruit is ingeschakeld. De camera krijgt hierbij stroom van de controlbox en de controlbox krijgt stroom van het achteruitrijlicht.

Wanneer ik de camera op een constante stroom zou zetten, vraag ik me af of de controlbox terwijl deze GEEN stroom heeft (er is immers NIET achteruitgeschakeld) wel het videobeeld doorgeeft aan de AVIC (MAP-->MAP-->REARVIEW)

Wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik zou het er niet op wagen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johan343
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2006 18:45

Bericht door johan343 »

Ik heb nu al ruim 1 jaar de achteruitrijcamera op de vaste spanning aangesloten.
Alles blijft gewoon heel. Het staat zelfs als optie in de gebruikershandleiding.

Ik kan nu tijdens het rijden, gewoon overschakelen naar de achteruitrijcamera.
Het werkt bij mij dus.


Gr Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mafco
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2008 11:58

Bericht door Mafco »

johan343 schreef:Ik heb nu al ruim 1 jaar de achteruitrijcamera op de vaste spanning aangesloten.
Alles blijft gewoon heel. Het staat zelfs als optie in de gebruikershandleiding.

Ik kan nu tijdens het rijden, gewoon overschakelen naar de achteruitrijcamera.
Het werkt bij mij dus.


Gr Johan
Johan,

ik neem even aan dat jij de camera direct op de AVIC hebt aangesloten zonder sensoren die de afstand meten en in beeld brengen.

De "puzzel" bij mij is dat ik een systeem heb met een controlbox die video en sensor info combineert.

Wel heb je me aan het denken gezet:

Wat zou er gebeuren wanneer ik jouw manier van installeren (cam direct op AVIC) combineer met mijn manier (sensor info via de controlbox naar de AVIC).
Zou de AVIC dan bij achteruitschakelen het beeld van de cam en de sensorinfo van de controlbox gecombineerd weergeven?

Bij mij is alles al geinstalleerd en ik wil niet alles opentrekken om een beetje te experimenteren.
Daarom hoop ik wat meedenkers te vinden op dit forum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr Cluster
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2007 23:50

Re: Achteruitrijbeeld ook bij vooruitrijden

Bericht door Mr Cluster »

Mafco schreef:Hallo,

Aan mijn Pioneer AVIC D3 BT heb ik een parking sensor sytem gekoppeld. Deze bestaat uit een achteruitrijcamera en 4 sensoren alles ingebouwd in de achterbumper.
Bij het achteruitschakelen komt er stroom op het achteruitrijlicht en daarmee krijgt ook de controlbox van de parkeerhulp stroom. Deze dwingt vervolgens de AVIC om het achteruitrijbeeld aangevuld met afstandsindicatoren op het beeldscherm te tonen.

In de handleiding van de AVIC wordt gesteld dat dit beeld ook kan worden getoond in MAP-->MAP-->REARVIEW.

Bij mij blijft het beeld echter zwart. En ja SYSTEM-->CAMERA = ON.

Heeft iemand het voorelkaar gekregen om de achteruitrijcamera zo aan te sluiten dat deze EN bij achteruitschakelen beeld geeft EN bij MAP-->MAP-->REARVIEW ?
Hallo Johan,

Ik heb een gewoon ccd kleurencameraatje angesloten op m'n avic x1bt.

Deze camera wordt eveneens gevoed door de achteruitrijspanning (12v).
Om de camerafunctie ook tijdens vooruitrijden te kunnen gebruiken heb ik een extra 12v voedingskabel getrokken via een schakelaartje op het dashboard. Echter om te verhinderen dat ook de achteruitrijlichten gaan branden bij het aanschakelen van de schakelaar heb ik zowel tussen de voeding van het achteruitrijsignaal als tussen de extra aansturing een diode geplaatst (type 1N4001 of equivalent) om dit te verhinderen. Op die manier kan er slechts in één richting stroom vloeien zonder dat andere systemen worden beïnvloed.

Misschien is dit een oplossing voor jouw probleem?

Veel succes !

Grtz,
Mr Cluster.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”