Ontvangst aantal sattelieten (Carin 522)

DPC
New Member
New Member

Ontvangst aantal sattelieten (Carin 522)

Bericht door DPC »

Ik rijd nu een paar dagen rond met mijn Carin 522 en werkt redelijk.
Ik vraag mij alleen af waarom het aantal sattelieten blijft staan op >3 (in het instellingen - gps data menu)
Betekend >3 dat hij (of zij) er meer dan drie ontvangt (dus waarom het "groter dan" teken?

In het kaartscherm in de rechter bovenhoek zie je witte pixels om de satteliet. De ene keer meer pixels dan de andere keer, heeft dit er ook mee te maken?

Groetjes,
Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Inderdaad, voor een goede positie bepaling zijn er minimaal 3 satellieten nodig.
Alles meer is mooi meegenomen, en helpt om nog beter uit te kunnen peilen.
>3 is dus dat die meer dan de 3 minimaal benodigde satellieten ontvangt.

Die witte pixels in het scherm zijn de satellieten die hij ontvangt. Dat kan wisselen gedurende de rit, dus soms zie je er 4 of 7 staan.
Het zijn geen dode pixels van het scherm in elk geval :wink:
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Die 3 is het absolute minimum, en dan moeten die 3 sat's ook nog eens niet te dicht bij elkaar staan. Want als dat laatste het geval is krijg je geen goede driehoeksmeting.

Voorts speelt dat er ook nog iets van hoogte in het spel is, ook dat moet meeberekend worden. Daarvoor is meer nodig dan het signaal van 3 sat's, ik kan dat in mijn ssysteem zien als ik de hoogte laat aangeven. Daarvoor zijn dan wel 5 sat's nodig, anders staat daar een streepje.

Dan is er nog het verhaal dat de atoomklokken in de sat's onderling wel synchroon lopen, maar dat de klok in de navi geen atoomklok is en uiteraard ook niet gesynchroniseerd is. Daarvoor wordt een trucje gebruikt, waarvoor extra info nodig is van de sat's. En dat is eigenlijk de 4e satelliet, die moet je dus wel hebben.
Daarmee is de situatie dat je voor een eerste fix na het starten wel 4 sat's moet ontvangen, loopt het systeem eenmaal dan kan het wel met 3 verder, mits redelijk gespreid.
Althans bij onze vaste navi's, die de GPS eigenlijk niet gebruiken, we doen het immers op de puls en de gyro. Maar een PNA kan niet zonder de sat's, en dus moet je er daar wel meer dan 3 ontvangen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DPC
New Member
New Member

Bericht door DPC »

Hartelijk dank heren, het systeem werkt dus perfect (genoeg witte pixels :) )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

DPC schreef:Hartelijk dank heren, het systeem werkt dus perfect (genoeg witte pixels :) )
<grinnik>...zou het de lcd monitor van mijn computer zijn...zou ik hem subiet inleveren... :D

maar in dit geval natuurlijk goed. :lol:

Veel plezier met dit systeem, er is niets mis mee, misschien wat trager dan modernere systemen, maar zeer vriendelijk, het slikt heel wat software zonder problemen bij mijn weten.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1