Mfd-dvd

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
raymonddevisser
New Member
New Member

Mfd-dvd

Bericht door raymonddevisser »

Hallo Allemaal,

Ik heb me zojuist eens aangemeld op dit forum ziet er allemaal erg leuk uit.

Maar goed daar kom ik niet voor ik kom voor mijn navigatiesysteem, ik heb mijn golf plus ingeruild en een Golf variant voor teruggekocht, en bij de dealer alles laten overbouwen mijn Mfd-dvd. Alleen hij werkt maar een half uurtje en dan wijkt hij ineens zo af van de kaart zodat ik ineens in Alkmaar zit ipv Gouda. De kaart draait ook niet mee de cursor verplaats wel op het scherm alleen de verkeerde kant uit.

Ik kan op het kompas zien dat er geen hoogte, en lengte en breedtegraden zijn (hij geeft dus niks aan), hoe kan ik zien hoeveel satelieten ik ontvang op mijn Mfd-dvd uit 2005. Er zit een haaievin op de auto.

Hoop dat jullie mij een beetje wijs kunnen maken in deze navigatieperikelen.

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het ziet er naar uit dat er en geen goede satellietontvangst is en geen duidelijk snelheidssignaal. Vreemd want de CAN ansluitingen zouden moeten kloppen. Is het eigenlijk wel een nieuwe Golf-variant of nog een Golf 4? Mocht het een Golf 4 zijn, daar past de MFD2 trouwens niet in, dan zou er een adapter nodig zijn om deze aan te sluiten.
De dealer zal dit voor je moeten regelen als hij altijd goed heeft gewerkt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
raymonddevisser
New Member
New Member

Hallo Gerritje,

Als eerste bedankt voor de snelle reactie.

Het is een nieuwe golf 5 variant, als je de positie zelf bepaald door zelf de cursor te verplaatsen waar je staat dan gaat de kaart wel mee alleen hij geeft dan geen origine positieinfo door. Maar waar kan ik zien hoeveel satelieten ik ontvang weet jij dat toevallig?

Waarschijnlijk de haaievin defect?

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Aangezien de kabels en stekkers van de combinantenne achter op het dak identiek zijn zou het ook zomaar kunnen dat de Radiostekker in de GPS ingang zit! Maar een defecte haaienvin is natuurlijk ook mogelijk. VW is berucht om z'n lekkende haaienvinnen. Zelfs bij nieuwe auto's komt dit al voor!
Anders dan bij de MFD2 CD is er bij de DVD uitvoering geen enkele mogelijkheid om het aantal ontvangen satellieten te tonen. Als de pijl beweegt en het kompas functioneert, is de ontvangst volgens VW OK!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
raymonddevisser
New Member
New Member

ik heb zojuist de mfd even eruit gehaald en gekeken hoe het eraan de achterkant uitziet.

De blauwe aansluiting: daar zit de blauwe stekker op aangesloten deze draad die hieraan vast zit loopt weg richting
het stuur. ik krijg deze blauwe stekker ook niet makkelijk los een aparte manier? ? ?

De witte en de beige aansluiting links onderop (tmc en radio): zitten gewikkeld in elkaar en gaan rechts naar beneden.

Volgens mij is het dan zo dat de navigatie een aparte ontvanger heeft onder het stuur omdat de blauwe niet gezamelijk met de andere twee meegaat.

Want als ik alles goed begrijp moet er van de antenne (haaievin) drie kabels vanaf komen en allemaal apart in de unit aangesloten worden.

De radio werkt naar behoren als ik een van de twee omdraai (wit met beige) heb ik geen radio meer alleen geruis.

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

In dit geval heb je een haaienvin met uitsluitend een GPS antenne met een blauwe stekker. Om deze los te maken moet je hem een kwart slag links om draaien en dan er uit nemen.
Het probleem moet dan wel in de GPSantenne liggen en ik zou de dealer daar naar laten kijken of zelf tijdelijk even een losse GPS-antenne aansluiten. Neem er een met een zgn SMB stekker. Deze is identiek aan jouw stekker maar mist het plastic omhulsel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
raymonddevisser
New Member
New Member

dus als ik het goed begrijp zijn er dus verschillende soorten haaienvinnen. Maar waar gaan dan die andere twee wit en de beige ingewikkeld met linnen tape dan naar toe? zit er dan nog een losse antenne in de auto voor radio ontvangst ?

Kunnen ze bij de vwdealer de bestaande antenne nameten op ontvangst?

Inmiddels ben ik van u nu al een stuk wijzer geworden !! ga morgen even naar de dealer voor een nieuwe antenne om te proberen.

Ik wil je ook bij deze alvast bedanken voor de genomen tijd en moeite.

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Die andere draden gaan naar de in de zijruiten of achterruit aanwezige antennes voor AM/FM
De GPS antenne nameten kunnen ze niet bij de dealer. Alleen vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
raymonddevisser
New Member
New Member

Hallo Gerritje,

Inmiddels een nieuwe Gps ontvanger gekocht bij de Vw dealer en sinds vanmiddag continu een goede kompas met de navigatiecoordinaten.

Ik heb alleen een idee dat de Vw dealer bij het overplaatsen van mijn mfd ook een dezelfde gps ontvangertje gebruikt heeft en de ontvanger onder het stuur heeft gemonteerd. Dit nav hetzelfde stikkertje wat op het nieuwe stekkertje cq kabeltje zat, was namelijk hetzelfde nummer.

Dus ik denk dat de ontvanger misschien ook geen goed ontvangst gehad heeft onder het stuur. Maar ik ga proberen om die ontvanger te traceren waar hij bevestigd is kan niet ver weg zijn want er zit bijna 4 meter kabel aan die achter mijn mfd opgerold zat.

Klopt het als hij onder het stuur ligt/zit minder ontvangst heeft oftewel helemaal geen ontvangst?

Groeten,

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Simpele stelregel: er mag GEEN metaal zitten tussen de GPS antenne en de vrije hemel waar de sat's zitten.
Als daaraan niet voldaan wordt "onder het stuur" zit 'ie gewoon verkeerd.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

In dit geval zal de dealer gewoon de instructie cq richtlijn van VW zelf hebben gevolgd en de GPS-antenne aan de bovenzijde van de klokunit hebben bevestigd. Veruit de beste locatie onder het dashboard! Lijkt mij een nette manier van oplossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
raymonddevisser
New Member
New Member

Ik heb de nieuwe hirschmann ontvanger op het dashboard in het midden bij het zwarte rooster gemonteerd uitstekend ontvangst.

Ik heb geprobeerd te kijken waar de oude Gps ontvanger zit, maar ik kan er niet makkelijk bij hij zit in ieder geval boven het stuur bij de meters. Ik weet nl niet hoe ik daar bij kan komen op een nette manier zodat ik niet heel het dashboard hoeft te demonteren.

Kan niemand mij vertellen hoe ik dat zou kunnen doen?

Alvast weer hartelijk bedankt!

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Boven de stuurkolom, net onder de klokken zit een soort schortje dat je weg kunt trekken. Daarna 2 torx schroeven verwijderen en je kunt de hele klokunit naar voren trekken. Je plakt dan de antenne er bovenop en bouwt alles terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

raymonddevisser schreef:Ik heb de nieuwe hirschmann ontvanger op het dashboard in het midden bij het zwarte rooster gemonteerd uitstekend ontvangst.

Ik heb geprobeerd te kijken waar de oude Gps ontvanger zit, maar ik kan er niet makkelijk bij hij zit in ieder geval boven het stuur bij de meters. Ik weet nl niet hoe ik daar bij kan komen op een nette manier zodat ik niet heel het dashboard hoeft te demonteren.

Kan niemand mij vertellen hoe ik dat zou kunnen doen?

Alvast weer hartelijk bedankt!

Raymond
Dat klinkt al beter dan wat je eerder schreef:
......en de ontvanger onder het stuur heeft gemonteerd
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links