sporadisch uitvallen RNS
-
- Starting Member
sporadisch uitvallen RNS
hallo beste navimensen,
kent iemand de reden of heeft iemand ondervinding met volgend fenomeen? af en toe (een vijftal keer de laatste 3 maanden) valt het systeem zonder enige aanleiding uit en kan ik het pas na een tiental minuten opnieuw aanzetten: muziek valt weg, display valt weg, alleen de display tussen toerenteller en snelheidsmeter (eigenlijk het info-schermpje van de boordcomputer) geeft nog het laatst vermelde weer (vb. track 3 cd 4).
't systeem is een rns in een volkswagen van eind 2003.
of ik nu de motor stil leg of niet, het maakt niets uit. ogenschijnlijk is het een soort automatische zekering die pas na 10 minuten voldoende afgekoeld is, of zo??? alternator is normaal wel okee (voltmeter houdt het toch altijd op 14V), en 't is niet dat ik een andere stroomverbruiker aan- of afzet...
geen enkel idee waarom dit zich manifesteert eigenlijk, vandaar mijn vraag naar jullie he!
alvast bedankt!!
groeten,
jo
kent iemand de reden of heeft iemand ondervinding met volgend fenomeen? af en toe (een vijftal keer de laatste 3 maanden) valt het systeem zonder enige aanleiding uit en kan ik het pas na een tiental minuten opnieuw aanzetten: muziek valt weg, display valt weg, alleen de display tussen toerenteller en snelheidsmeter (eigenlijk het info-schermpje van de boordcomputer) geeft nog het laatst vermelde weer (vb. track 3 cd 4).
't systeem is een rns in een volkswagen van eind 2003.
of ik nu de motor stil leg of niet, het maakt niets uit. ogenschijnlijk is het een soort automatische zekering die pas na 10 minuten voldoende afgekoeld is, of zo??? alternator is normaal wel okee (voltmeter houdt het toch altijd op 14V), en 't is niet dat ik een andere stroomverbruiker aan- of afzet...
geen enkel idee waarom dit zich manifesteert eigenlijk, vandaar mijn vraag naar jullie he!
alvast bedankt!!
groeten,
jo
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Is er een lijn te ontdekken in die uitval, na X tijd of zo? En gebeurt het eerder als het warm is in de auto?
Die opmerking "ogenschijnlijk is het een soort automatische zekering die pas na 10 minuten voldoende afgekoeld is, of zo???" doet me denken dat er een thermische beveiliging z'n werk doet, vandaar m'n vragen.
Groet,
JW
Die opmerking "ogenschijnlijk is het een soort automatische zekering die pas na 10 minuten voldoende afgekoeld is, of zo???" doet me denken dat er een thermische beveiliging z'n werk doet, vandaar m'n vragen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Starting Member
neen, afgelopen maanden waren dus wintermaanden, en 't is ook niet dat de radio superluid staat of zo...JW schreef:Is er een lijn te ontdekken in die uitval, na X tijd of zo? En gebeurt het eerder als het warm is in de auto?
Groet,
JW
tja..?
Hide post links |
-
- Senior Member
Aan de omschrijving van het systeem te zien is het geen echte Blaupunkt maar een eigen systeem van VW.
En dat kan allerlei typen omvatten hoewel de RNS300 en de RNS MFD2 als eerste in aanmerking komen. Andere systemen geven normaliter geen aanduiding in het display tussen de klokken!
Dit gezegd hebbend lijkt me een bezoek aan de dealer ook niet onverstandig om evt het geheugen uit te lezen op opgetreden fouten. Daarmee zou je verder kunnen komen. Is er al eens geprobeerd een software-uppdate te installeren die niet helemaal is gelukt of is er te eniger tijd gebruik gemaakt van een kopie-cd?
Het lijkt mij meer op een vastloper dan op een elektrische fout.
En dat kan allerlei typen omvatten hoewel de RNS300 en de RNS MFD2 als eerste in aanmerking komen. Andere systemen geven normaliter geen aanduiding in het display tussen de klokken!
Dit gezegd hebbend lijkt me een bezoek aan de dealer ook niet onverstandig om evt het geheugen uit te lezen op opgetreden fouten. Daarmee zou je verder kunnen komen. Is er al eens geprobeerd een software-uppdate te installeren die niet helemaal is gelukt of is er te eniger tijd gebruik gemaakt van een kopie-cd?
Het lijkt mij meer op een vastloper dan op een elektrische fout.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Starting Member
tja, heb wel blaupunkt cd (dx) van benelux meegeleverd gekregen - dus het zal er wel zo eentje zijn. Er zijn niks software-updates geïnstalleerd geweest of ook niet geprobeerd dat te doen - ik heb wel een kopie van frankrijk en eentje van europa gebruikt deze zomer... heel misschien dat het daarmee te maken heeft..? maar ik heb het van september niet meer gebruikt, dus betwijfel ik het toch... zetten ze daar misschien een virus of andere splielerei in dat pas weken nadien tot uiting komt??
en een bezoek aan de dealer kan helpen, maar ik vrees vooral om mijn geld te zien verdwijnen? enfin, eens gaan vragen kan idd geen kwaad - effe tijd voor moeten maken wel dan..
update info: 't is een sharan van eind 2004 (niet 2003 zoals eerst gemeld)
en ik vermoed dat het een rns 300 is (monochroom scherm met icooninfo, geen kaarten)
'een vastloper'... misschien is 't wel een goed idee m'n navigatiecd eruit te halen en zo een tijdje rond te rijden en te zien of het systeem opnieuw uitvalt of niet.
nog dit terzijde: ik heb dus één originele benelux-cd meegekregen - ik vind het maar straf dat dat gans de levensduur van de wagen moet meegaan, of er anders een nieuwe moet gekocht worden - aankoopprijs zowat 125 euro!!?
enfin, terug naar 't uitvallen - als ik naar de dealer ben geweest (mogelijks vrijdag) en ik weet meer, laat ik het jullie ook weten!
en een bezoek aan de dealer kan helpen, maar ik vrees vooral om mijn geld te zien verdwijnen? enfin, eens gaan vragen kan idd geen kwaad - effe tijd voor moeten maken wel dan..
update info: 't is een sharan van eind 2004 (niet 2003 zoals eerst gemeld)
en ik vermoed dat het een rns 300 is (monochroom scherm met icooninfo, geen kaarten)
'een vastloper'... misschien is 't wel een goed idee m'n navigatiecd eruit te halen en zo een tijdje rond te rijden en te zien of het systeem opnieuw uitvalt of niet.
nog dit terzijde: ik heb dus één originele benelux-cd meegekregen - ik vind het maar straf dat dat gans de levensduur van de wagen moet meegaan, of er anders een nieuwe moet gekocht worden - aankoopprijs zowat 125 euro!!?
enfin, terug naar 't uitvallen - als ik naar de dealer ben geweest (mogelijks vrijdag) en ik weet meer, laat ik het jullie ook weten!
Hide post links |
-
- Starting Member
Gerritje, heeft dat ding dan eigenlijk een geheugen om (de reden van) dergelijke fouten/vastlopers in op te slaan??Gerritje schreef:Dit gezegd hebbend lijkt me een bezoek aan de dealer ook niet onverstandig om evt het geheugen uit te lezen op opgetreden fouten.
een black box?
weet dat dit wel van de auto zelf bestaat, maar dan van motorgegevens en zo...
Hide post links |
-
- Senior Member
Je hebt een CD Travel Pilot DX van de Benelux, een monochroom scherm, dan kun je geen RNS300 hebben want die werkt met Travelpilot E cd's. Het is waarschijnlijk een MCD type B maar het was mij niet bekend dat deze MP3 zou afspelen. Bovendien zijn E cd's niet te kopiëren dus zou je ook niet met een andere CD hebben kunnen werken.
Wel is het zo dat je door het gebruik van een andere CD als deze niet van precies dezelfde versie is als je originele Benelux CD, de zaak grondig verzieken omdat daardoor nieuwe operating software in de navigatie wordt geschreven. Daarbijn kan van alles zijn misgegaan. Duim maar flink.
De computer van de auto zelf is af te lezen mbv de diagnoseapparatuur en daar worden alle fouten opgeslagen, dus ook van de navigatie.
Overigens zou ik me niet druk maken over een MCD want die is geen cent waard en kan zo 1:1 worden vervangen door een navigatie die wel goed werkt.
Wel is het zo dat je door het gebruik van een andere CD als deze niet van precies dezelfde versie is als je originele Benelux CD, de zaak grondig verzieken omdat daardoor nieuwe operating software in de navigatie wordt geschreven. Daarbijn kan van alles zijn misgegaan. Duim maar flink.
De computer van de auto zelf is af te lezen mbv de diagnoseapparatuur en daar worden alle fouten opgeslagen, dus ook van de navigatie.
Overigens zou ik me niet druk maken over een MCD want die is geen cent waard en kan zo 1:1 worden vervangen door een navigatie die wel goed werkt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Starting Member
dealer bezoeken dus...Gerritje schreef:Je hebt een CD Travel Pilot DX van de Benelux, een monochroom scherm, dan kun je geen RNS300 hebben want die werkt met Travelpilot E cd's. Het is waarschijnlijk een MCD type B maar het was mij niet bekend dat deze MP3 zou afspelen. Bovendien zijn E cd's niet te kopiëren dus zou je ook niet met een andere CD hebben kunnen werken.
maar neen, 't leest geen MP3's (helaas - overigens ook nooit beweerd) en 't is idd geen rns 300 - heb ik nu ook es op gegoogled..
maar geen cent waard, dat zou ik er nu toch ook niet van durven zeggen - 't werkt normaal wel naar behoren en de geluidskwaliteit valt toch ook wel mee
Hide post links |
-
- Senior Member
Hoe kom ik bij die MP3 ? Teveel rode wijn vermoed ik
Met geen cent waard bedoel ik de meerwaarde van de auto bij verkoop. Het systeem is 2e hands te koop voor weinig meer dan een autoradio aangezien het een redelijk verouderd monochroom systeem betreft. Maar inderdaad, de geluidskwaliteit is over het algemeen zeer goed.
Met geen cent waard bedoel ik de meerwaarde van de auto bij verkoop. Het systeem is 2e hands te koop voor weinig meer dan een autoradio aangezien het een redelijk verouderd monochroom systeem betreft. Maar inderdaad, de geluidskwaliteit is over het algemeen zeer goed.
Hide post links |
-
- Starting Member
en welk systeem raad je me wel aan, kwestie van als ik wat geld wil verkwisten, toch een goeie koop te doen?
Hide post links |
-
- Senior Member
RNS510
Hide post links |
-
- Starting Member
en da's enkel ouwe uithalen, stekkers versteken, nieuwe insteken..?
kostprijs?
kostprijs?
Hide post links |
-
- Senior Member
Oh nee! Daar komen adapters aan te pas
Hide post links |
-
- Starting Member
zucht...Gerritje schreef:Oh nee! Daar komen adapters aan te pas
't gaat nog een groter hoopje geld kosten dan gedacht!
Hide post links |
-
- Starting Member
't is idd een mcd
net zoals op http://www.erta.ru/base/vw/pic/rns_mcd.jpg
net zoals op http://www.erta.ru/base/vw/pic/rns_mcd.jpg
Hide post links |
-
- Starting Member
vandaag geen tijd gehad om bij de dealer langs te gaan!
zal dus nog effe moeten wachten...
zal dus nog effe moeten wachten...
Hide post links |
-
- Normal Member
[nog dit terzijde: ik heb dus één originele benelux-cd meegekregen - ik vind het maar straf dat dat gans de levensduur van de wagen moet meegaan, of er anders een nieuwe moet gekocht worden - aankoopprijs zowat 125 euro!!?]
Hoezo moet deze CD de ganse levensduur van de wagen meegaan of anders moet een nieuwe gekocht worden?
Dat zeg je toch ook niet van bijvoorbeelde de banden of andere zaken die na enige tijd aan vervanging toe zijn?
Een CD verslijt bij normaal gebruik niet maar hij verouderd wel, hij raakt dus achter bij de actuele verkeerssituatie.
Je bent dan vrij om hem naar keuze te vervangen of te houden, iets wat voor versleten banden zeker niert opgaat. [/quote]
Hoezo moet deze CD de ganse levensduur van de wagen meegaan of anders moet een nieuwe gekocht worden?
Dat zeg je toch ook niet van bijvoorbeelde de banden of andere zaken die na enige tijd aan vervanging toe zijn?
Een CD verslijt bij normaal gebruik niet maar hij verouderd wel, hij raakt dus achter bij de actuele verkeerssituatie.
Je bent dan vrij om hem naar keuze te vervangen of te houden, iets wat voor versleten banden zeker niert opgaat. [/quote]
Hide post links |
-
- Starting Member
okee, daar heb je een punt. maar ze maken er toch misbruik van door 125 euro te vragen voor 1 benelux-cd, terwijl je voor die prijs (of iets meer) al een volledig navigatiesysteem inclusief kaart-data kan kopen, toch?Route 66 schreef:Een CD verslijt bij normaal gebruik niet maar hij verouderd wel, hij raakt dus achter bij de actuele verkeerssituatie. Je bent dan vrij om hem naar keuze te vervangen of te houden, iets wat voor versleten banden zeker niert opgaat.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 475