DX-R4 Origineel Alfa geen juiste positie?

Gebruikersavatar
Dieseltje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:27

DX-R4 Origineel Alfa geen juiste positie?

Bericht door Dieseltje »

Hallo,

Onlangs heb ik een gebruikte originele radio navigatie voor een Alfa 156 gekocht.
Voor deze radio navi had ik een VDO Dayton ms4100 die goed werkte in de Alfa maar niet echt bij het dashboard paste.
Dus mij leek het een simpel klusje, even de radio's wisselen en klaar. Helaas dat verhaal gaat niet op, de vdo werkte goed zonder tachosignaal en achteruitrijsignaal de blaupunkt dus niet.
De betreffende signalen heb ik nu aangesloten, de sensor test en andere testen die de blaupunkt kunnen zijn ook goed. Tijdens rijden zie ik genoeg sattelieten en zie ik de lengte en breedte graden van mijn positie.
Het lijkt dus allemaal goed echter mijn posite en die de navi zegt dat ik heb kloppen niet. (verschil is 200mtr schat ik zo) Het probleem is eigenlijk dat het kalibratie programma niet werkt, wie weet raad?

Ik heb wel de bestaande VDO antenne gebruikt om de originele blaupunkt aan te sluiten, zou hier een probleem mee kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Re: DX-R4 Origineel Alfa geen juiste positie?

Bericht door Higgy »

Dieseltje schreef:Hallo,
Ik heb wel de bestaande VDO antenne gebruikt om de originele blaupunkt aan te sluiten, zou hier een probleem mee kunnen zijn?
Ja.
Plus: heb je wel een flinke calibratierit gemaakt met de nodige bochten?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Dieseltje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:27

Re: DX-R4 Origineel Alfa geen juiste positie?

Bericht door Dieseltje »

Higgy schreef:
Dieseltje schreef:Hallo,
Ik heb wel de bestaande VDO antenne gebruikt om de originele blaupunkt aan te sluiten, zou hier een probleem mee kunnen zijn?
Ja.
Plus: heb je wel een flinke calibratierit gemaakt met de nodige bochten?
Bedankt voor de snelle reactie,
Sinds ik het tachosignaal heb aangesloten zeker 25km gereden in het calibratie menu. Het blok wat in beeld komt blijft helemaal leeg!
Maar wat voor antenne zou ik dan moeten hebben en welke verschillen zitten daarin?
In het testmenu staat bij antenne wel OK.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Via het testmenu wordt in feite uitsluitend getest of een GPS antenne is aangesloten!
De navigatie levert daarvoor de benodigde voedingsspanning via de antennekabel.
Het systeem meet nu de opgenomen stroom: 0 = geen antenne, > 400 mA = defect.
Of de antenne werkelijk satellieten ontvangt en de data correct is wordt hier niet gecontroleerd.

Dat het display aangeeft dat x satellieten worden ontvangen zegt nog niets over de juistheid van de GPS data.
Dit komt pas tot uiting als je gaat rijden, dan wordt de GPS data stapsgewijs met de digitale kaart vergeleken.

Kleine zijdelingse afwijkingen (< 50 m) worden door automatische zelfcalibratie meestal vrij snel gecorrigeerd.
Correctie van grotere links/rechts afwijkingen kan echter veel langer duren, met name als er een route actief is.
Het systeem heeft dan de neiging halsstarrig aan de berekende route vast te houden zonder enige correctie.
Dit is natuurlijk ook het geval als er ter plekke meerdere min of meer parallel lopende wegen zijn.
Het systeem kan dan als het ware geen definitieve keuze maken welke straat nu de juiste is.

Heel anders is het bij lengte afwijkingen, dus als het systeem te ver vooruit of achteruit aangeeft.
Waneer dit consequent bij iedere afslag gebeurd wijst dit op een probleem bij het lezen van de tachopulsen.
Als het systeem "achter loopt", met name bij hogere snelheden, wordt de GPS data te langzaam ingelezen.
De oorzaak kan zijn een slechte (verkeerde) antenne of iets met de positie. (niet horizontaal, metal coated glas)
Een en ander kan geverifieerd worden door tijdelijk een andere antenne b.v. op het dak te plaatsen.

Hopelijk heb je iets aan mijn verslag en krijg je jouw Alfa navigatie letterlijk en figuurlijk "aan de praat"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Dieseltje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:27

Bericht door Dieseltje »

Dat is een duidelijk verhaal!

Het sluit ook wel een beetje aan op wat er nu gebeurt, langzaam aan lijkt het beter te worden alsof de navigatie zichzelf aan het leren is. De snelheid die in de navigatie getoond word is stabiel en is nagenoeg gelijk aan de snelheidsmeter dus ik neem aan dat het tachosignaal dan wel goed is?
De GPS antenne heeft het bij de VDO wel altijd nauwkeurig gedaan en zit nog steeds op de zelfde positie als bij de VDO. Het calibratie programma heb ik 3 dagen geleden gestart en heeft 2 dagen actief gestaan, zo'n 150 km dus. Vandaag heb ik een route gepland en het gaat voor 50% goed, voorheen was dat dus 5 %. (nu heb ik nog zelden dat ik mij "off road" bevind) alleen het navigeren laat nog wat te wensen over.

Ik had vandaag al besloten om deze week niets meer te veranderen en zeker geen stekkers meer los te trekken en dan zaterdag toch maar eens een nieuwe antenne te gaan kopen als het nog niet 100% goed werkt.
Nog iets opmerkelijks is dat de navigatie tijd elke ochtend weg was en dat het zeker 5 minuten duurde voor dat die juist werd weer gegeven. De laatste dagen heb ik meteen na de start de goede tijd in beeld. (zit er misschien een kleine accu in de radio die dit soort dingen onthoud?) Volgens de vorige eigenaar heeft de radio maar 1 week zonder spanning gestaan.

Alvast bedankt voor de reactie en ik hoop toch nog dat het vanzelf goed komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Uit je verslag blijkt inderdaad dat de zelfcalibratie langzaam maar zeker zijn werk doet.
Dat e.e.a. zo traag gaat en dat de calbratie niet wil werken wijst op een slechte aanpassing.
Kennelijk komt de VDO antenne niet al te best overeen met het originele Blaupunkt model.

Dat zou ik bijna vergeten: HEB JE DE GYRO WEL VERTICAAL GEZET???
De data van de Gyro (draaingsmeter) wordt meegewogen bij de calibratie.

> Apparaat zover uit het dashboard frame trekken dat de Gyro rechts zichtbaar wordt
> Borgschroefje ietsje losmaken, plastic instelring verticaal zetten, borgschroefje vastzetten.

De "koude start" problemen wijzen op een andere mogelijke fout: geen permanente plus.
Op ISO-A7 moet de geschakelde 12 V (contact) komen, op ISO-A4 een permanente 12 V.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Dieseltje
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:27

Bericht door Dieseltje »

De navigatie is nu eigenlijk 100%. Na 5 dagen niet meer verder prullen en de stekker niet meer lostrekken achter de radio is alles goed gekomen.

De gyro zit bij deze orginele radio middels een plastic borgring volgens mij precies op de positie zoals ie moet staan voor een Alfa 156. (zit ook geen schroefje zoals ik dat zag in de gebruikers handleiding van blaupunct)

Wat de klok betreft, deze pakt de tijd van de sateliet en duurde dus 5 min voor dat hij deze optijd heeft staan.
Is idd vreemd want je zou zeggen dat de constante + de klok bij tijd moet houden, dit is dus niet het geval.
De constante + is van begin af aan goed geweest en ook goed aangesloten. (is ook makkelijk te controleren want als ik het contact uitzet gaat er het rode anti diefstal lampje van de radio knipperen) De klok werkt nu na 5 dagen ook meteen goed, staat met starten direct op de goede tijd.

Wat ook vreemd was is toen ik de auto kocht zat er een originele radio/cd speler in. (volgens mij ook van blaupunkt)
Toen ik mijn VDO even snel inbouwde moest ik de geschakelde en constante + omdraaien, met de blaupunkt navigatie is dat dus hetzelfde gebleven. Dus de radio/cd en radio navigatie hebben de 2 plussen precies andersom zitten.

Wat nu precies de oorzaak is geweest weet ik niet, misschien komt het omdat ik in het begin de radio gewoon snel aangesloten heb zonder verder te kijken en ben gaan rijden. (zonder tacho signaal) Omdat het niet werkte heb ik de radio teruggezet op fabriekswaarden en ben gaan calibreren. Toen dat niet werkte heb ik het boek er pas bij gepakt en zag dat ik wel degelijk een tachosignaal nodig was. Misschien is de navigatie zo van slag geraakt door al die probeersels dat ie daarom zoveel tijd nodig heeft gehad om zich weer goed te positioneren.
De navigatie werkt nu zo goed dat ik voor een rotonde melding krijg om bv de 2e afrit te nemen en als ik halfweg de rotonde ben zegt ie dat ik rechtsaf moet slaan. (dus op 5 mtr nauwkeurig) Het blaupunkt systeem werkt in mijn ogen velen malen nauwkeuriger als mijn VDO systeem.
Voorlopig hoef ik de VDO antenne niet te vervangen maar wil uiteindelijk toch de orginele combi dak antenne van alfa monteren maar dat zou dan alleen nog maar voor het oog moeten.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken die mee gepost en gedacht heeft om het probleem op te lossen.
Ik ben weer een stuk wijzer geworden en heb nu een mooi en goed werkend systeem in mijn Alfa.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Is idd vreemd want je zou zeggen dat de constante + de klok bij tijd moet houden, dit is dus niet het geval.
Dat is in het geheel niet vreemd aangezien de tijd wordt bepaald a/d hand van de ontvangen satellietsignalen. En aangezien dit pas plaats vindt nadat het contact is aangezet en er satellietontvangst mogelijk is geworden, kan dit de eerste keer erg lang duren. Het tracken, laden van de almanac heeft tijd nodig. Daarna wordt de tijd inderdaad bijgehouden mbv een interne klok en de permanente 12 volt. Afwijkingen hierin worden gecorrigeerd door hetzelfde mechanisme.
Toen ik mijn VDO even snel inbouwde moest ik de geschakelde en constante + omdraaien, met de blaupunkt navigatie is dat dus hetzelfde gebleven. Dus de radio/cd en radio navigatie hebben de 2 plussen precies andersom zitten.
Die radio's hebben de aansluitingen wel correct zitten maar jij hebt een auto die eigenwijs is, samen met VAG en Opel etc.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Vdo dayton navigatie cdroms europa origineel + MO 5076 CD origineel
    door Arjan77 » 21 apr 2017 13:42 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 632
  • Navigatie voor Alfa 159 gezocht - geen cd's!
    door RobbertM72 » 02 jun 2018 00:55 » in Aankoop advies
    Reacties: 1
    Weergaves: 514
  • Navigatie origineel Peugeot Boxer kleur
    door kcbouw » 17 okt 2017 22:24 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 565
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1083
  • MFD1 navigatiesysteem geeft verkeerde positie aan.
    door DeeDee » 17 feb 2015 13:48 » in V.A.G
    Reacties: 7
    Weergaves: 2003
  • carminat positie van de auto niet vindt meer bekend
    door oostland.jan69 » 23 apr 2016 14:48 » in Renault
    Reacties: 16
    Weergaves: 2055
  • navigatie cd's alfa 166 of opel ncdr
    door ddpcm » 23 mei 2016 12:43 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 771

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”