Nieuwe modellen PN4000/6000 van VDO Dayton
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Nieuwe modellen PN4000/6000 van VDO Dayton
http://www.geo24.de/news/view/1.6.0.html#628
VDO Dayton lanceert 2 nieuwe modellen, de PN4000 en de PN6000 met ingbouwde DVB-T ontvanger.
VDO Dayton lanceert 2 nieuwe modellen, de PN4000 en de PN6000 met ingbouwde DVB-T ontvanger.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Aangezien in deze apparaten geen voorziening is getroffen om een zgn Smartcard te plaatsen is uitsluitend ontvangst van zgn FTA (Free To Air) zenders mogelijk.
En hoewel er destijds een covenant over is gesloten dat er ook in Nederland onbelemmerde FTA zou komen is het naar ik meen in Nederland niet mogelijk om zonder smartcard DVB-T van Ned 1,2 en 3 te decoderen. Dit in tegenstelling tot Duitsland en België waar wel ontvangst dmv smartcardloze decoders mogelijk is.
En hoewel er destijds een covenant over is gesloten dat er ook in Nederland onbelemmerde FTA zou komen is het naar ik meen in Nederland niet mogelijk om zonder smartcard DVB-T van Ned 1,2 en 3 te decoderen. Dit in tegenstelling tot Duitsland en België waar wel ontvangst dmv smartcardloze decoders mogelijk is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
De PN4000 kan zonder enige extra voorziening de Nederlandse FTA zenders ontvangen. Dat zijn dus Ned 1, 2 en 3 alsmede de lokale zenders.
De commerciëlen kunnen er niet mee ontvangen worden.
Groet,
JW
De commerciëlen kunnen er niet mee ontvangen worden.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Sedert enige tijd ben ik in het bezit van een PN4000.
In vergelijk met de voorganger (althans in mijn geval, de MS2010#3) is het een werkelijk fantastisch toestel!
Wat direct opvalt is de supersnelle fix van satellieten na het opstarten, en met name het aantal sat’s.
Prettig is het grotere beelscherm.
Secundair: „bij ons“ is DVB-T, dus digitale TV-ontvangst, al enige tijd ruimschoots ter beschikking.
Op de PN4000 ontvang ik 30 FTA-zenders (zowel de publieke als de commerciële zenders). Haarscherp beeld dankzij de 2 antenne’s en de setup is uiterst eenvoudig. Zelfs de „programmagids“ is goed te lezen.
Onlangs had ik de pech in een langdurige file te belanden, en dan is het wel aardig om zo tegen 23:00 de „Tagesschau“ en aansluitend een flauwe speelfilm te kunnen kijken, in plaats naar drie oogverblindende remlichten te staren.
Inderdaad wordt bij een snelheid hoger dan ongeveer 7 km/h de ontvangst van DVB-T gestaakt, wat uiteraard een goede zaak is. Het is tenslotte een navigatietoestel en geen mobiele televisie.
Er is weliswaar een zeer eenvoudige methode om deze snelheidsgebonden boycot te doorbreken, wat ik zeker niet zal doen. De verleiding zal m.i. te groot zijn, en ik wil graag nog iets langer dan vandaag op dit forum kunnen posten .
Naar mijn mening heeft SVDO Dayton met haar PN4000 en 6000 een heel aardig value for money apparaat op de markt gezet.
Grüßen,
Bessie
In vergelijk met de voorganger (althans in mijn geval, de MS2010#3) is het een werkelijk fantastisch toestel!
Wat direct opvalt is de supersnelle fix van satellieten na het opstarten, en met name het aantal sat’s.
Prettig is het grotere beelscherm.
Secundair: „bij ons“ is DVB-T, dus digitale TV-ontvangst, al enige tijd ruimschoots ter beschikking.
Op de PN4000 ontvang ik 30 FTA-zenders (zowel de publieke als de commerciële zenders). Haarscherp beeld dankzij de 2 antenne’s en de setup is uiterst eenvoudig. Zelfs de „programmagids“ is goed te lezen.
Onlangs had ik de pech in een langdurige file te belanden, en dan is het wel aardig om zo tegen 23:00 de „Tagesschau“ en aansluitend een flauwe speelfilm te kunnen kijken, in plaats naar drie oogverblindende remlichten te staren.
Inderdaad wordt bij een snelheid hoger dan ongeveer 7 km/h de ontvangst van DVB-T gestaakt, wat uiteraard een goede zaak is. Het is tenslotte een navigatietoestel en geen mobiele televisie.
Er is weliswaar een zeer eenvoudige methode om deze snelheidsgebonden boycot te doorbreken, wat ik zeker niet zal doen. De verleiding zal m.i. te groot zijn, en ik wil graag nog iets langer dan vandaag op dit forum kunnen posten .
Naar mijn mening heeft SVDO Dayton met haar PN4000 en 6000 een heel aardig value for money apparaat op de markt gezet.
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Long time no seen
We het houden het er op dat kwaliteit gaat boven kwantiteit, en dus bedankt voor je uitvoerige verslag
Ook op een franse site heb ik inmiddels een verhaal gelezen dat zeker positief was. Ze hadden alleen moeite om de RCS 5400 goed te laten communiceren met deze navi, maar volgens mij hadden ze de AB niet goed geprogrammeerd.
Ik ben het met je eens, dit is een zeer interessante aanvulling op de 2050/3000 serie.
Groet,
JW
PS Suggestie aan de Mod om dit naar het VDO PNA gedeelte te verplaatsen.
We het houden het er op dat kwaliteit gaat boven kwantiteit, en dus bedankt voor je uitvoerige verslag
Ook op een franse site heb ik inmiddels een verhaal gelezen dat zeker positief was. Ze hadden alleen moeite om de RCS 5400 goed te laten communiceren met deze navi, maar volgens mij hadden ze de AB niet goed geprogrammeerd.
Ik ben het met je eens, dit is een zeer interessante aanvulling op de 2050/3000 serie.
Groet,
JW
PS Suggestie aan de Mod om dit naar het VDO PNA gedeelte te verplaatsen.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Kann ich nur zurückgeben, JW
Ja, ik had erg veel andere zaken die mij bezig hielden – dat is soms eenmaal zo.
Maar nice to be back!
Merci, het verslagje was dan wel aardig, is echter nogal op de duitse DVB-T geënd, en dat is uiteraard niet het primaire doel van deze PNA.
In de tweede helft van volgende week ben ik langere tijd onderweg, en kan ik de 4000 eens op navigatie-hart en nieren testen.
Ik zal aansluitend van de relevante zaken wederom een berichtje op de NHS publiceren.
Wat ik nu nog kan vermelden is het volgende (was ik in mijn eerste bericht vergeten, waarschijnlijk door de schrik);
Daar waar velen met de MS2010 - vóór de #3 - problemen hadden met het geluidsvolume van de stembegeleiding … wel daar heeft SVDO zeker oor voor gehad!
Bij de eerste keer opstarten van de PN4000 en het doorkomen van de escort-lady-stem zijn mij de trommelvliezen bijna gebarsten: wat een gigantisch volume dat had niets meer met het zwoele van voorheen van doen .
Het is, onder normale omstandigheden, meer dan voldoende om het volume op 40% in te stellen.
Zoals beloofd, wordt vervolgd!
Grüßen,
Bessie
Ja, ik had erg veel andere zaken die mij bezig hielden – dat is soms eenmaal zo.
Maar nice to be back!
Merci, het verslagje was dan wel aardig, is echter nogal op de duitse DVB-T geënd, en dat is uiteraard niet het primaire doel van deze PNA.
In de tweede helft van volgende week ben ik langere tijd onderweg, en kan ik de 4000 eens op navigatie-hart en nieren testen.
Ik zal aansluitend van de relevante zaken wederom een berichtje op de NHS publiceren.
Wat ik nu nog kan vermelden is het volgende (was ik in mijn eerste bericht vergeten, waarschijnlijk door de schrik);
Daar waar velen met de MS2010 - vóór de #3 - problemen hadden met het geluidsvolume van de stembegeleiding … wel daar heeft SVDO zeker oor voor gehad!
Bij de eerste keer opstarten van de PN4000 en het doorkomen van de escort-lady-stem zijn mij de trommelvliezen bijna gebarsten: wat een gigantisch volume dat had niets meer met het zwoele van voorheen van doen .
Het is, onder normale omstandigheden, meer dan voldoende om het volume op 40% in te stellen.
Zoals beloofd, wordt vervolgd!
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Het kwam met er ore dat RTL Life http://tinyurl.com/2t2ol7 morgen (zaterdag) om 18.55 aandacht besteed aan de PN 4000, met een herhaling op zondag om 09.40.
Groet,
JW
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 dec 2007 22:19
PN4000
Hallo,
Ook ik ben sinds een weekje de trotse eigenaar van de VDP PN4000 !!
Navigatie werkt SUPER !!!!!! Alleen wat multimedia betreft heb ik nog wel wat hulp nodig !
Waar kan ik als beste de Antenne voor digitale tv plaatsen ?? Heb al meedere plaatsen in de auto gehad en krijg zowat geen beeld. ( Ook niet als ik in zijn geheel stil sta )
Hoe krijg ik MP3 , Foto's en video's op het apparaat ?? Bij de verpakking zat namelijk geen USB kabel inbegrepen, en zijn volgens mij ook (nog) niet te krijgen.
Weet weet wat de kosten zijn voor TMC/Bluetooth ??
Alvast bedankt voor de hulp !!!
Ook ik ben sinds een weekje de trotse eigenaar van de VDP PN4000 !!
Navigatie werkt SUPER !!!!!! Alleen wat multimedia betreft heb ik nog wel wat hulp nodig !
Waar kan ik als beste de Antenne voor digitale tv plaatsen ?? Heb al meedere plaatsen in de auto gehad en krijg zowat geen beeld. ( Ook niet als ik in zijn geheel stil sta )
Hoe krijg ik MP3 , Foto's en video's op het apparaat ?? Bij de verpakking zat namelijk geen USB kabel inbegrepen, en zijn volgens mij ook (nog) niet te krijgen.
Weet weet wat de kosten zijn voor TMC/Bluetooth ??
Alvast bedankt voor de hulp !!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Welkom op het NHS-forum, en proficiat met dit fraaie toestel .
Heb je wel beide antenne's op de 4000 aangesloten?
Als het goed is, heb je één antenne die direct in de PN wordt gestoken, en nog één aan een kabel die je tenminste 50 cm van de 4000 verwijderd moet plaatsen (met magneetvoet). Ik ontvang continu 30 zenders.
Met MP3/video enz. kan ik je (nog) niet helpen.
Ik weet wel dat je een separate cradle nodig hebt voor TMC- en Bluetooth-toepassing (info: VDO of Navco).
Zodra ik meer relevante informatie heb, zal ik je informeren.
EDIT 11/12: volgens de beter ingewijden kan je MP3/video enz. gewoon op een SD-kaartje zetten.
Grüßen,
Bessie
Heb je wel beide antenne's op de 4000 aangesloten?
Als het goed is, heb je één antenne die direct in de PN wordt gestoken, en nog één aan een kabel die je tenminste 50 cm van de 4000 verwijderd moet plaatsen (met magneetvoet). Ik ontvang continu 30 zenders.
Met MP3/video enz. kan ik je (nog) niet helpen.
Ik weet wel dat je een separate cradle nodig hebt voor TMC- en Bluetooth-toepassing (info: VDO of Navco).
Zodra ik meer relevante informatie heb, zal ik je informeren.
EDIT 11/12: volgens de beter ingewijden kan je MP3/video enz. gewoon op een SD-kaartje zetten.
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 dec 2007 00:35
Ben nieuw hier op het forum. Na een tijd meegelezen te hebben is het wel leuk om lid te worden en af en toe eens een post te doen.
Heb ook de PN6000 aangeschaft en deze wordt aankomende dagen geleverd.
Is het inderdaad makkelijk om de TV functie te laten werken zodra je rijdt. Is wel handig voor bijrijder.
Iemand een idee hoe dit werkt?
Alvast bedankt voor info.
Marco
Heb ook de PN6000 aangeschaft en deze wordt aankomende dagen geleverd.
Is het inderdaad makkelijk om de TV functie te laten werken zodra je rijdt. Is wel handig voor bijrijder.
Iemand een idee hoe dit werkt?
Alvast bedankt voor info.
Marco
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Welkom op het NHS-forum.
Een oplossing bieden voor het kijken naar televisiebeelden of, bij vast ingebouwde apparatuur, bijv. dvd’s tijdens het rijden wordt binnen dit forum niet echt gestimuleerd omwille van de verkeersveiligheid.
In de bedieningsinstructies van VDO voor de PN4000/6000, welke jij dus nog ontvangt, staat echter een passage over de DVB-T-beeldontvangst op de achterbank.
Hoe jij díe informatie interpreteert, is uiteraard jouw zaak en tevens verantwoording
Grüßen,
Bessie
Een oplossing bieden voor het kijken naar televisiebeelden of, bij vast ingebouwde apparatuur, bijv. dvd’s tijdens het rijden wordt binnen dit forum niet echt gestimuleerd omwille van de verkeersveiligheid.
In de bedieningsinstructies van VDO voor de PN4000/6000, welke jij dus nog ontvangt, staat echter een passage over de DVB-T-beeldontvangst op de achterbank.
Hoe jij díe informatie interpreteert, is uiteraard jouw zaak en tevens verantwoording
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 dec 2007 22:19
PN 4000
Zo...Heb inmiddels de eerste beelden glashelder kunnen ontvangen !!!! Echt Super !!!
Op de meeste plekken doet de TV optie het prima......maar er is ook nog niet overal voor 100 % dekking , wat waarschijnlijk mijn probleem was !
De vraag die Marcop76 stelde wilde ik ook al vragen !! In de file of zeer langzaam rijdend verkeer zit je natuurlijk al heel snel op de 7 km/u waardoor het beeld contstant weg valt. Daarbij is het inderdaad erg plezierig voor de bijrijder om gewoon verder te kijken !
Mijn volgende vraag............waar kan ik een DO-Dayton speciale houder bestellen :lol: ?
Google heeft namelijk ( nog ) geen zin !
[/img]
Op de meeste plekken doet de TV optie het prima......maar er is ook nog niet overal voor 100 % dekking , wat waarschijnlijk mijn probleem was !
De vraag die Marcop76 stelde wilde ik ook al vragen !! In de file of zeer langzaam rijdend verkeer zit je natuurlijk al heel snel op de 7 km/u waardoor het beeld contstant weg valt. Daarbij is het inderdaad erg plezierig voor de bijrijder om gewoon verder te kijken !
Mijn volgende vraag............waar kan ik een DO-Dayton speciale houder bestellen :lol: ?
Google heeft namelijk ( nog ) geen zin !
[/img]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Re: PN 4000
icegold schreef: (...) Mijn volgende vraag............waar kan ik een DO-Dayton speciale houder bestellen ?
Google heeft namelijk ( nog ) geen zin !
Grüßen,(info: VDO of Navco).
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 dec 2007 22:19
PN 4000
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat je met een ( ander ) SD kaartje muziek en/of foto's op het apparaat kan krijgen ......Echter ,zodra je het kaartje eruit haalt en het kaartje met Europa er weer in doet, zijn alle muziek en foto bestanden weer van het apparaat verdwenen ( wat ook wel logisch is )
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze bestanden op het apparaat kan installeren ??
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze bestanden op het apparaat kan installeren ??
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 dec 2007 22:19
Re: PN 4000
Bessie schreef:icegold schreef: (...) Mijn volgende vraag............waar kan ik een DO-Dayton speciale houder bestellen ?
Google heeft namelijk ( nog ) geen zin !Grüßen,(info: VDO of Navco).
Bessie
Dank je wel !!!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
icegold schreef:Inmiddels ben ik erachter gekomen dat je met een ( ander ) SD kaartje muziek en/of foto's op het apparaat kan krijgen
Dat had ik je gisteren toch al verteld? Het leuke aan een topic is, een eenmaal gestelde vraag te blijven vervolgen .
EDIT 11/12: volgens de beter ingewijden kan je MP3/video enz. gewoon op een SD-kaartje zetten.
Niet. Een SD-kaartje is en blijft een externe gegevensdrager.icegold schreef:Echter ,zodra je het kaartje eruit haalt en het kaartje met Europa er weer in doet, zijn alle muziek en foto bestanden weer van het apparaat verdwenen ( wat ook wel logisch is )
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze bestanden op het apparaat kan installeren ??
Waarschijnlijk kan je met behulp van AS allemaal rotzooi uithalen, maar dat is niet echt aan te bevelen.
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 dec 2007 22:20
pn 4000
Hallo.
kan iemand mij vertellen welke landen de pn4000 allemaal heeft als dekkings gebied.
ben al 2 dagen aan het googlen maar kan daar niks over vinden verder.
hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Gaat mij voornamelijk om landen als kroatie , oekraine enz enz
gr. martin
kan iemand mij vertellen welke landen de pn4000 allemaal heeft als dekkings gebied.
ben al 2 dagen aan het googlen maar kan daar niks over vinden verder.
hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Gaat mij voornamelijk om landen als kroatie , oekraine enz enz
gr. martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Albanië, Andorra, Oostenrijk, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgaije, Kroatië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Griekenland, Hongarije, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Monte Carlo, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Ierland, Roemenië, San Marino, Servië en Montenegro, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Tsjechië en Vatikaan (stad).
Oekraïne is er vooralsnog niet bij, dus kies je vakantie in één van die andere 37 landen .
Grüßen,
Bessie
Oekraïne is er vooralsnog niet bij, dus kies je vakantie in één van die andere 37 landen .
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Re: pn 4000
Jammer dat je deze nog niet had gevonden want daar staat meer info dan bij welke andere leverancier dan ookpiraat schreef:Hallo.
kan iemand mij vertellen welke landen de pn4000 allemaal heeft als dekkings gebied.
ben al 2 dagen aan het googlen maar kan daar niks over vinden verder.
hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Gaat mij voornamelijk om landen als kroatie , oekraine enz enz
gr. martin
http://www.navco.nl/product_info.php?cP ... cts_id=327
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Hierbij dan mijn aangekondigde 'verslag' over de eerste werkelijke test van de PN4000 voorzien van Navteq kaartmateriaal 2007-2008.
Drie opmerkingen vooraf:
• de lezer dient het verhaaltje zó te lezen en te begrijpen als zijnde een vergelijk met de voorganger - in mijn geval - de MS 2010#3/TA.
• voor de gelouterde gebruikers van vast ingebouwde navigatie-apparatuur zullen meerdere opvallendheden in de verslaglegging voorkomen als 'ja logisch' of 'niks nieuws'.
• een groot gedeelte heeft mede betrekking op de kaart-software van Navteq, dat is mij bewust, maar immers is het de systeem-software die daar al-dan-niet iets mee doet, zoals een alom gerespecteerd Forum-lid reeds geschreven heeft.
Satellietontvangst resp. fix
Dit wezenlijke en primaire aspect is, dankzij het SirfIII-principe, drastisch verbeterd!
Ik schreef het al eerder; binnen ca. 15 seconden een harde fix met een weergave* van 10 satellieten (vanuit 'uit'). Dit blijft ook zo, en overwegend zelfs 11 satellieten op het display. Dát was met de MS2010 wel anders!
* betekent niet, dat er daadwerkelijk van 10 of 11 satellieten gebruik gemaakt wordt.
Stembegeleiding
Wie schetst mijn verbazing: 'ze' maakt onderscheid tussen een weg en een straat!
In de stad of binnen het dorp vraagt ze de straat te volgen, echter op provinciale wegen of snelwegen is het dan spontaan de weg. Prima zo!
Nog een nieuw fenomeen: 'ze' kondigt nu al ca. 3 km van te voren een verandering in de route aan, dus bijvoorbeeld "straks links afslaan" (met name het woordje straks is in het begin wel heel bijzonder, is echter praktisch en klinkt enigszins koddig). Prima zo!
In het algemeen is de stembegeleiding vele malen uitvoeriger geworden; zo af en toe krijg je hele verhalen te horen over datgene, wat er rap te gebeuren staat. Prima zo en leuk om te horen. Het lijkt waarachtig met regelmaat wel realtime anticiperen!
'De stem' is ronduit plezierig, helder en heel af en toe wat hakkerig, maar het is immers een software-plak-programma, dat moeten we niet vergeten.
Visuele begeleiding
De loftuiting over het display had ik reeds gepost, maar hierbij graag nog een keer .
Fantastisch, wát een beeld. Échte 3D-weergave, en – wellicht minder belangrijke, maar oh zo knap gemaakte – vrijwel perfecte 'omgevingsbeelden'.
Wat bijvoorbeeld te denken van grasvelden of weidelandschappen die in lichtgroen worden geprojecteerd, daarentegen (helaas steeds minder) bossen in donkergroen?
Bruggen en spoorrails, die zo echt voorkomen, dat je bijna zou bukken of op de spoorwegborden gaat letten.
Dat zelfs de wolkjes in de blauwe lucht aan de horizon meebewegen is erg grappig om te zien. Nogmaals, heel erg knap en bijzonder fraai gemaakt!
Nieuw is ook de visuele routebegeleiding, ik zeg maar , op afstand. Voorbeeld: bij het verlaten van de Berliner Ring A10 Süd richting Nederland kom je automatisch op de A2.
Bij het bereiken van de A2 wordt de volgende Autobahn reeds aangegeven, te weten – in mijn geval – de A30 bij Bad Oeyenhausen. Die verschijnt dus ook als volgende doel, met een afstand van 285 km! De km’s worden successievelijk afgeteld tot aan de stad BO.
Is dit per se noodzakelijk? Nee, maar het is wel aardig om te weten 'hoe lang nog'.
Eén fenomeen kan ik nog steeds niet plaatsen; dat was bij de MS2010 al zo en bij de PN4000 ook nog: rotonden! Hoe kán het toch zijn, dat bij bijv. vierarmige kruispunten, zijnde rotonden, de ene keer wordt gezegd "op de rotonde rechtdoor" en een volgende keer "op de rotonde de tweede afslag nemen" (wat dan praktisch ook rechtdoor betekent)?
Het is niet echt storend uiteraard, wel opvallend en merkwaardig. Wellicht heeft iemand hiervoor een plausibele verklaring?
Rijbaanbegeleiding
Ook nieuw: de visuele rijbaanbegeleiding. Stel je een (snel-)weg voor, met 3, 4 of meer rijbanen. De navi meldt "over 3 km rechts afslaan". Terstond verschijnt rechts in het display het werkelijke wegbeeld met het aantal rijbanen. De, verkeerstechnisch gezien "onlogische", rijbanen worden rood gekleurd, de rijbaan die eventueel ook gebruikt kan worden is oranje gekleurd, en de 'juiste' rijbaan (rijbanen) wordt (worden) groen geprojecteerd, al dan niet vergezeld van pijlsymbolen. Meer adviezen zijn er m.i. echt niet meer te bedenken, behoudens rechts achterin plaats te nemen en je te laten rijden!
Een handig hulpmiddel, echter de ervaren bestuurder wordt geacht dit toch zelf ook te weten c.q. te kunnen bepalen. Voor minder ervaren bestuurders, of bij onoverzichtelijke danwel onbekende verkeerssituaties kan het weliswaar een daadwerkelijke hulp zijn.
Snelheidsgeboden
Een zeer adequate hulp voor de controle van en over de actuele snelheidsgeboden ontbreekt niet.
Bij onderschrijding of handhaving van de toegestane snelheid is het 'snelheidsbordje' groen gekleurd, bij overschrijding volgt een waarschuwingssignaal (akoestisch) en kleurt het bordje roodomrand. Wederom verbazingwekkend is de geografische nauwkeurigheid.
Er zijn zeer waarschijnlijk hieromtrent nog veel meer nieuwtjes of gadgets te melden, echter dit zijn zo de highlights, zoals ik die heb mogen ervaren op dit relatief korte tripje heen en weer naar Nederland. Vragen staat uiteraard vrij; in de euforie kan ik best iets vergeten hebben te vermelden.
Resumé: neen, ik werk niet voor (Siemens) VDO Dayton, noch heb ik het toestel als cadeau van de fabrikant mogen ontvangen. Maar zonder in herhaling te willen vallen: deze serie PN4000/6000 is waarlijk super(ieur). Een dikke tien met een griffel .
Laten we met elkaar vooral niet vergeten, alhoewel we allemaal – de één wat meer dan de ander – weten hoe GPS/Galileo en consorten functioneren of zullen werken, wat voor een mirakel deze techniek toch is, al lijkt het inmiddels wel eens vanzelfsprekend .
Grüßen,
Bessie
Drie opmerkingen vooraf:
• de lezer dient het verhaaltje zó te lezen en te begrijpen als zijnde een vergelijk met de voorganger - in mijn geval - de MS 2010#3/TA.
• voor de gelouterde gebruikers van vast ingebouwde navigatie-apparatuur zullen meerdere opvallendheden in de verslaglegging voorkomen als 'ja logisch' of 'niks nieuws'.
• een groot gedeelte heeft mede betrekking op de kaart-software van Navteq, dat is mij bewust, maar immers is het de systeem-software die daar al-dan-niet iets mee doet, zoals een alom gerespecteerd Forum-lid reeds geschreven heeft.
Satellietontvangst resp. fix
Dit wezenlijke en primaire aspect is, dankzij het SirfIII-principe, drastisch verbeterd!
Ik schreef het al eerder; binnen ca. 15 seconden een harde fix met een weergave* van 10 satellieten (vanuit 'uit'). Dit blijft ook zo, en overwegend zelfs 11 satellieten op het display. Dát was met de MS2010 wel anders!
* betekent niet, dat er daadwerkelijk van 10 of 11 satellieten gebruik gemaakt wordt.
Stembegeleiding
Wie schetst mijn verbazing: 'ze' maakt onderscheid tussen een weg en een straat!
In de stad of binnen het dorp vraagt ze de straat te volgen, echter op provinciale wegen of snelwegen is het dan spontaan de weg. Prima zo!
Nog een nieuw fenomeen: 'ze' kondigt nu al ca. 3 km van te voren een verandering in de route aan, dus bijvoorbeeld "straks links afslaan" (met name het woordje straks is in het begin wel heel bijzonder, is echter praktisch en klinkt enigszins koddig). Prima zo!
In het algemeen is de stembegeleiding vele malen uitvoeriger geworden; zo af en toe krijg je hele verhalen te horen over datgene, wat er rap te gebeuren staat. Prima zo en leuk om te horen. Het lijkt waarachtig met regelmaat wel realtime anticiperen!
'De stem' is ronduit plezierig, helder en heel af en toe wat hakkerig, maar het is immers een software-plak-programma, dat moeten we niet vergeten.
Visuele begeleiding
De loftuiting over het display had ik reeds gepost, maar hierbij graag nog een keer .
Fantastisch, wát een beeld. Échte 3D-weergave, en – wellicht minder belangrijke, maar oh zo knap gemaakte – vrijwel perfecte 'omgevingsbeelden'.
Wat bijvoorbeeld te denken van grasvelden of weidelandschappen die in lichtgroen worden geprojecteerd, daarentegen (helaas steeds minder) bossen in donkergroen?
Bruggen en spoorrails, die zo echt voorkomen, dat je bijna zou bukken of op de spoorwegborden gaat letten.
Dat zelfs de wolkjes in de blauwe lucht aan de horizon meebewegen is erg grappig om te zien. Nogmaals, heel erg knap en bijzonder fraai gemaakt!
Nieuw is ook de visuele routebegeleiding, ik zeg maar , op afstand. Voorbeeld: bij het verlaten van de Berliner Ring A10 Süd richting Nederland kom je automatisch op de A2.
Bij het bereiken van de A2 wordt de volgende Autobahn reeds aangegeven, te weten – in mijn geval – de A30 bij Bad Oeyenhausen. Die verschijnt dus ook als volgende doel, met een afstand van 285 km! De km’s worden successievelijk afgeteld tot aan de stad BO.
Is dit per se noodzakelijk? Nee, maar het is wel aardig om te weten 'hoe lang nog'.
Eén fenomeen kan ik nog steeds niet plaatsen; dat was bij de MS2010 al zo en bij de PN4000 ook nog: rotonden! Hoe kán het toch zijn, dat bij bijv. vierarmige kruispunten, zijnde rotonden, de ene keer wordt gezegd "op de rotonde rechtdoor" en een volgende keer "op de rotonde de tweede afslag nemen" (wat dan praktisch ook rechtdoor betekent)?
Het is niet echt storend uiteraard, wel opvallend en merkwaardig. Wellicht heeft iemand hiervoor een plausibele verklaring?
Rijbaanbegeleiding
Ook nieuw: de visuele rijbaanbegeleiding. Stel je een (snel-)weg voor, met 3, 4 of meer rijbanen. De navi meldt "over 3 km rechts afslaan". Terstond verschijnt rechts in het display het werkelijke wegbeeld met het aantal rijbanen. De, verkeerstechnisch gezien "onlogische", rijbanen worden rood gekleurd, de rijbaan die eventueel ook gebruikt kan worden is oranje gekleurd, en de 'juiste' rijbaan (rijbanen) wordt (worden) groen geprojecteerd, al dan niet vergezeld van pijlsymbolen. Meer adviezen zijn er m.i. echt niet meer te bedenken, behoudens rechts achterin plaats te nemen en je te laten rijden!
Een handig hulpmiddel, echter de ervaren bestuurder wordt geacht dit toch zelf ook te weten c.q. te kunnen bepalen. Voor minder ervaren bestuurders, of bij onoverzichtelijke danwel onbekende verkeerssituaties kan het weliswaar een daadwerkelijke hulp zijn.
Snelheidsgeboden
Een zeer adequate hulp voor de controle van en over de actuele snelheidsgeboden ontbreekt niet.
Bij onderschrijding of handhaving van de toegestane snelheid is het 'snelheidsbordje' groen gekleurd, bij overschrijding volgt een waarschuwingssignaal (akoestisch) en kleurt het bordje roodomrand. Wederom verbazingwekkend is de geografische nauwkeurigheid.
Er zijn zeer waarschijnlijk hieromtrent nog veel meer nieuwtjes of gadgets te melden, echter dit zijn zo de highlights, zoals ik die heb mogen ervaren op dit relatief korte tripje heen en weer naar Nederland. Vragen staat uiteraard vrij; in de euforie kan ik best iets vergeten hebben te vermelden.
Resumé: neen, ik werk niet voor (Siemens) VDO Dayton, noch heb ik het toestel als cadeau van de fabrikant mogen ontvangen. Maar zonder in herhaling te willen vallen: deze serie PN4000/6000 is waarlijk super(ieur). Een dikke tien met een griffel .
Laten we met elkaar vooral niet vergeten, alhoewel we allemaal – de één wat meer dan de ander – weten hoe GPS/Galileo en consorten functioneren of zullen werken, wat voor een mirakel deze techniek toch is, al lijkt het inmiddels wel eens vanzelfsprekend .
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18 dec 2007 22:01
PN6000
Ben sinds een paar dagen in het bezit van een PN6000, daarvoor een paar maanden rondgereden met een PN3000.
Hoewel het beeld van dichtbij wat minder scherp is dan bij de PN3000 is de grootte van het scherm een lust voor het oog.
Het lijkt wel een vast systeem met z'n 5,6 inch (= 14 cm) beeldscherm.
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van 'Bessie': snelle fix, goed beeld, prima begeleiding.
Het verschil tussen 'straat' en 'weg' in de gesproken instructies is me af en toe niet helemaal duidelijk. Wat ik een 'weg' zou noemen heet regelmatig 'straat'. Ik zal er wel aan wennen.
De TMC-ontvangst is met dezelfde antenne aanzienlijk beter dan bij de PN3000, waar dat dan ook aan kan liggen.
Ook ik werk niet voor Siemens of VDO Dayton, maar was voorheen wel gebruiker van een vast systeem. (MS5000)
Kortom, ik ben erg enthousiast over dit navigatiesysteem, maar zeker bij de PN6000 moet je er wel aan denken dat het gehele apparaat een maatje groter is dan alle 3,5 en 4,3 inch-systemen en niet zomaar in je borstzak past.
Hoewel het beeld van dichtbij wat minder scherp is dan bij de PN3000 is de grootte van het scherm een lust voor het oog.
Het lijkt wel een vast systeem met z'n 5,6 inch (= 14 cm) beeldscherm.
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van 'Bessie': snelle fix, goed beeld, prima begeleiding.
Het verschil tussen 'straat' en 'weg' in de gesproken instructies is me af en toe niet helemaal duidelijk. Wat ik een 'weg' zou noemen heet regelmatig 'straat'. Ik zal er wel aan wennen.
De TMC-ontvangst is met dezelfde antenne aanzienlijk beter dan bij de PN3000, waar dat dan ook aan kan liggen.
Ook ik werk niet voor Siemens of VDO Dayton, maar was voorheen wel gebruiker van een vast systeem. (MS5000)
Kortom, ik ben erg enthousiast over dit navigatiesysteem, maar zeker bij de PN6000 moet je er wel aan denken dat het gehele apparaat een maatje groter is dan alle 3,5 en 4,3 inch-systemen en niet zomaar in je borstzak past.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Bij de vaste systemen is totnutoe een doorgaande straat/weg altijd geel op de kaart en wordt "weg" genoemd.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43
Welkom op het NHS-Forum, Caysee, en bedankt voor jouw enthousiaste bijdrage over het zusje, de PN6000 .
Wellicht kan je ook nog iets schrijven over jouw ervaringen met de DVB-T televisiemodus, voor zover je die al hebt kunnen gebruiken?
Grüßen,
Bessie
Wellicht kan je ook nog iets schrijven over jouw ervaringen met de DVB-T televisiemodus, voor zover je die al hebt kunnen gebruiken?
Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18 dec 2007 22:01
DVB-T
Ik heb al wel wat geprobeerd, maar nog niet echt onderweg bekeken hoe de DVB-T werkt.
Bij de eerste kanalenscan moeten er 2 antennes aan de PN6000 'hangen', maar daarna werkt hij met alleen de antenne direct op het systeem.
Helaas heb ik hier maar 4 FTA-kanalen (Ned 1, 2, 3 en een lokale), dus de keus is beperkt.
In de auto ook direct ontvangst, maar gevoelig voor afscherming van gebouwen e.d.
Rijdend gaat hij met een waarschuwingsschermpje op 'uit' en dat laat ik ook maar zo. Jammer voor de bijrijder, die moet het dan maar met teletekst doen.
Als ik wat meer ervaringen heb opgedaan, kom ik wel weer met een vervolg.
Bij de eerste kanalenscan moeten er 2 antennes aan de PN6000 'hangen', maar daarna werkt hij met alleen de antenne direct op het systeem.
Helaas heb ik hier maar 4 FTA-kanalen (Ned 1, 2, 3 en een lokale), dus de keus is beperkt.
In de auto ook direct ontvangst, maar gevoelig voor afscherming van gebouwen e.d.
Rijdend gaat hij met een waarschuwingsschermpje op 'uit' en dat laat ik ook maar zo. Jammer voor de bijrijder, die moet het dan maar met teletekst doen.
Als ik wat meer ervaringen heb opgedaan, kom ik wel weer met een vervolg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 539
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 521
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 300
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 333
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 308
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 274
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 438