VDO/Dayton 5100 Loopt vast

Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Helaas.... steek net de sleutel er in, en de navigatie laat gewoon het vdo-daytonscherm zien, en verder zo vast als een huis :cry:



Balen dit zeg....

Ik denk dat ik maar een schakelaartje tussen de constante plus zet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dan wordt het tijd om eens wat nauwkeuriger te gaan meten, met een goeie multimeter om te kijken wat er mis gaat.
De Picasso, ook de eerste is voorzien van een CAN-Bus, en dat kan merkwaardige verschijnselen geven.
Aan jouw 5100 zal het wel niet liggen, als ik dit draadje zo doorlees komt 'ie van een betrouwbare bron :wink:

Het onderbreken van de accuplus is geen goed idee, daarmee onderbreek je het normale proces.

Overigens, als je die tijd van 4 minuten wilt reduceren naar iets van 10 sekonden, kun je een weerstandje van 10 kOhm parallel zetten aan die C van 1000 µF.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Dit is niet de computer van JHV... Deze had ik er bij gekocht voor de draadboom, maar deze bleek te werken met een nieuwe originele kaart

De 5400 Die ik wel van JHV heb, heeft een verlopen C-IQ...

De bedrading is echt buiten de multiplex om aangesloten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ken je wel de bron van deze 5100? En kun je daar betrouwbare info krijgen over z'n verleden?

Overigens, je schreef dat de licht-ingang (A6) niet aangesloten is. Leg die dan even aan massa, een zwevende ingang kan ook problemen geven.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Dat kan ik natuurlijk wel even doen.

Ik heb hem van een ander lid van de C5club.

Hij is uit een C5PH2 gehaald, meteen bij aanschaf, net zoals JHV had hij een garmin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Er staat in de aansluitmanual dat je de draad voor het licht MOET aansluiten.

Waarom is dat?

Accessory en mute zijn optioneel

De kabelboom voor de afstandbediening heb ik er ook niet op!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:Er staat in de aansluitmanual dat je de draad voor het licht MOET aansluiten.

Waarom is dat?

Accessory en mute zijn optioneel

De kabelboom voor de afstandbediening heb ik er ook niet op!
Klopt.
Daarmee wordt bereikt dat er altijd een gedefinieerde spanning aanwezig is op dat punt. Dus 12V als je je verlichting inschakelt, en 0V als je ze uit hebt staan. Dat laatste wordt bereikt doordat A6 dan via de gloeidraden aan massa komt te liggen.
Nú zweeft dat punt, en kan die grijze draad onderweg geïnduceerde spanningen oppikken.
Even aan masa leggen dus, als je de omschakeling niet wilt gebruiken.
Dat laatste doe ik ook niet, ik vind de dagkleuren prettiger, ook 's avonds. De lichtsterkte heb ik via het monitor-menu geregeld.

Accessory is een uitgaande spanning, waarmee je een stuurspanning kunt geven naar een andere "gebruiker"
Mute is optioneel, ik gebruik 'm ook niet. Ooit geprobeerd op m'n radio en 'm er heeeeeeel gauw weer vanaf gehaald.
Via de B-Stekker kun je de AB aansluiten, alsmede een externe speaker. Ik gebruik beide wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ik heb nog geen tijd gehad om draden te veranderen, maar vanochtend deed hij hetzelfde...

Toen we van de bestemming naar huis gingen werkte hij weer perfect.


Ochtendziek?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:Ik heb nog geen tijd gehad om draden te veranderen, maar vanochtend deed hij hetzelfde...Toen we van de bestemming naar huis gingen werkte hij weer perfect.
Ochtendziek?
Zou 'ie in zo'n korte tijd al gaan lijken op z'n nieuwe baassie :?: :oops: :D

Maar ff seri, had 'ie hiervan ook last bij z'n vorige baas? Ik denk het niet, en dus.....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Haha, moet je mij hebben :lol:

Ik kan het nog steeds niet uitstaan dat jij bij renard op de brug mocht :evil: :wink: :lol:


Hahaha, zonder dollen, ik geloof dat hij het niet heeft gedaan bij de vorige eigenaar.

Dindsdag zal ik de lichtdraad aan de massa zetten. Ik heb de kabelboom van de remote er ok niet op, dat zal toch niks uitmaken?

Niet dat ik er veel vertrouwen in heb...

Vanochtend dus vast tijdens de koude start. na twee uurtjes visite stapte we in de auto, en het werkte weer super....
na een half uur gingen we naar de tennisbaan, en hij werkte ook voorbeeldig.

Toen we na twee en een half uur naar huis gingen, werkte het ook weer subliem.

Wedden dat hij het morgenochtend niet doet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Aha, after all those years, inmiddels al weer bijna VIER jaar geleden :oops: :D

FF terug On-Topic: Ik vermoed dat die lichtdraad een rol kan spelen. In elk geval even uitsluiten door 'm aan te sluiten. Aan Massa is OK.
Daarna zien we wel verder....

Die tweede stekker (ISO-B) speelt geen rol.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Oke
dat ga ik dinsdag doen, dan kijk ik woensdag weer wat ie doet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

JW, zou het ook het (van de MS5000 bekende) temperatuurprobleem kunnen zijn? Eigenlijk niet toch, is vanaf een bepaald serienummer toch verholpen?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene heeft een PC5100 met MM5000, die hebben bij mijn weten nooit een temperatuurprobleem gehad.
Dat was er wel met de MR6000/VRX6570, zoals jij die in je auto hebt zitten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Nou vanochtend de grijze lichtdraad aan de bruine gesoldeerd.

Ook heb ik er even een verstopt schakelaartje tussengezet zodat ik in geval van nood kan resetten...

Nou net aangezet.....en VAST :?

Even spanningsloos, en daar is ie weer :D

Ik heb gisteravond wel de TMC module er af gehaald (kon het misschien ook zijn) maar dit hielp niet.


mompel mompel, zucht zucht :wink:

De condensator van 1000 µF, heb ik vervangen voor eentje van 10µF

Nu doet hij er 1,5 minuten over om uit te gaan!
Dat is super!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vooralsnog begrijp ik er ook niks van, zoiets hebben we op dit forum nog niet meegemaakt.
Nou hoor je zoiets wel vaker, maar dan is het een fabrikant of dealer of zo die dit zegt :oops:

Ik kan maar twee dingen bedenken:
-De 5100 zelf heeft een probleem, maar als de vorige eigenaar dat niet had en je kunt er van op aan dat dit zo is, tsja....
-Er zit toch iets niet goed in jouw Picasso. Opnieuw checken of alle aansluitingen goed zitten en als je daar zeker van bent zou je een oscilloscoop moeten zien te vinden, en gaan meten waar het zit.

Iets anders kan ík niet meer bedenken, sorry :roll:
Iemand anders nog een idee?

Overigens, dat die uitschakeltijd nu 1½ minuut is met een C van 10µF verbaast me zeer. Die zou niet langer dan een paar seconden moeten zijn, enige tijd geleden heeft Gerritje hier ook nog metingen aan verricht. Dat kan ik dus ook even niet volgen :?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Oeps, nog een keer gekeken, hij is dus 100µF :oops:

Ik heb alles bekeken kwa bedrading, het zit echt goed

Rood op de plus (die is écht constant)
Geel op het achteruitrijlicht
Violet, via Ctje op het contact
Zwart wit op de puls (gele stekker op bsi, pin 2 groene draad)
Grijs (licht) aan de massa.

Ik zou het niet weten....
wat ik wel kan doen op een vrijdagavond, is de 5100 er uit halen, en vervangen door de 5400

Als die start, weet ik genoeg toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waarom is er eigenlijk nog niet één keer met een multimeter de waarde van de boordspanning nagegaan. Dat is toch het eeste dat ik zou hebben gedaan!
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat er in de Picasso iets grondig mis is met de schakelspanning en/of de permanente 12 volt. Als deze waarden dichtbij het vereiste minimum zouden liggen kun je mijns inziens deze verschijnselen krijgen.
Als ik hier in de proefopstelling zowel de permanente als de schakelspanning tot 10 volt laat zakken, krijg ik uitsluitend het splashscreen en start de computer niet verder door. Daar is meer voor nodig kennelijk.
Bij 10.2 volt probeert hij door te starten maar valt dan telkens weg als de disclaimer verschijnt.
Dit zou er op kunnen wijzen dat er iets grondig mis is met de boordspanning, misschien zelfs een defecte accu oid.
Dit zou ook kunnen verklaren dat eea alleen maar optreedt als de auto enige tijd heeft stilgestaan. Na eventjes te hebben gereden wordt de accu misschien net voldoende bijgetankt. Dan is wellicht de accuspanning nog niet in elkaar gezakt en voldoende om de PC te laten starten

Iemand die in deze gedachtengang mee kan gaan?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Dat ga ik vanavond eens meten.

De accu is nieuw! en met de oude accu gaf hij hetzelfde probleem.


Maar ik kan natuurlijk even de spanning meten op het isoblok!

Goed idee!

Dank je

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ik heb gisteren kunnen meten.
Om 7:00 in de ochtend stond mijn spanning gemeten op de iso stekker 11.7 volt.


En warempel, vanochtend had ik geen zin het ding te starten, dus ik de motor gestart, en even de ramen gekrabt..

Stap ik in de wagen blijkt ie netjes gestart te zijn


Kou is het iig niet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Geloof het of niet, hij werkt naar behoren :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gelukkig, nu alleen die onwillige monitor nog!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:Geloof het of niet, hij werkt naar behoren :D
Op zich: mooi natuurlijk :D .......... maar toch ook onbevredigend omdat je de oorzaak niet kent en dus ook niet weet of het niet maar zo weer terugkomt :oops:
Heeft dan misschien die ISO A niet lekker in de computer gestoken gezeten, of zit daar een draadje iets los of zo?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ik heb het los gehad om te kunnen meten, maar er zat niets los.


Ik heb er vertrouwen in..... de tomtom ligt nog in dfe kast :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1083
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 632
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1145
  • VDO Dayton VRM 6100
    door hymer marc » 16 apr 2015 10:30 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 2
    Weergaves: 713
  • VDO DAYTON 2x PC5400/00 1x PC5100/00
    door pegster » 26 feb 2017 21:22 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 731
  • Vdo dayton monitor MM 3000/01 probleem
    door Ries1804 » 28 aug 2018 22:26 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 434
  • Vdo dayton navigatie cdroms europa origineel + MO 5076 CD origineel
    door Arjan77 » 21 apr 2017 13:42 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 632

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”