VDO/Dayton 5100 Loopt vast

Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

VDO/Dayton 5100 Loopt vast

Bericht door Rene van Maren »

Hoi, ik ben een beetje newbee op het gebied van navigatie.

Ik heb een pc5100, en als ik het contact aandraai komt mijn vdo introscherm op de display, die er vervolgens gewoon blijft staan.

Ik moet hem dan resetten door de iso stekker er uit te trekken..

Weet iemand raad?

edit> rode draad stond constant +
Paarse op de schakeldraad die aan blijft op het moment van starten

Nu alletwee maar even uit nood op het contact gezet

Alletwee constant werkt ook niet want dan blijft de computer aan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En alle twee op de schakeldraad, dat heeft ook problemen :oops:
De PC 5100 werkt wat dat betreft net als een gewone computer, als je de paarse draad van spanning haalt gaat de 5100 z'n gegevens op slaan en na enige tijd gaat 'ie helemaal uit. Wat je nu doet is er in eenkeer de spanning af halen, en jij weet wat er dan kan gebeuren met een PC :twisted:

Eerst even wat meer weten van jouw 5100:
-Heb je 'm sinds kort en weet je iets van z'n geschiedenis?
-In welke auto heb je 'm ingebouwd, je Picasso naar ik veronderstel, en heb je daar alle draden/aansluitingen kunnen vinden die nodig zijn?
-Welke SW zit er in je systeem, is dit al de 7.6?
-Werkt je AB wel goed, direkt op het oog dan wel via de houder?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Dit is even het enige wat bruikbaar is.

Hij zit in de picasso.. alle draden kloppen

pulse zit er nu op (en werkt)
achteruitrijlicht werkt ook

mute en licht heb ik weggelaten

De navigatie heb ik twee weken (overgenomen)

De afstandbediening werkt perfect, ik heb de houder niet ingebouwd

Hij start dus alleen maar op met zijn " splash screen "


Het gebeurd dus meestal na een koude start in de ochtend

om 10:00 in de pauze werkte hij weer wel.

Kan je dit systeem niet gewoon onder spanning laten? ik bedoel, gaat ie niet vanzelf in een sleep mode?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Om met je laatste vraag te beginnen: nee, dit systeem gaat alleen in de sleepmodus als de paarse draad van spanning af gaat. Als je die ook op de accuplus zet zal het gevolg zijn dat je accu na een weekendje leeg is, als je je Picasso voor de deur hebt laten staan :oops:

Maar ben je er 100% zeker van dat die voeding op de paarse draad niet (kort?) onderbroken wordt als je start, of wanneer je je kontaktsleutel doordraait?
Dat doet 'ie in mijn Xant namelijk oook, en daarom heb ik er die speciale schakeling in gemaakt, zie viewtopic.php?t=906 , incl. die C'tjes.

En welke SW heb je er in zitten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

100% zeker....
Gemeten met een LAMP...

SW weet ik niet, ik dacht 7.6 ofzo.. ik zal als ik om 16:30 naar huis ga nog even kijken,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:100% zeker....
Gemeten met een LAMP...

SW weet ik niet, ik dacht 7.6 ofzo.. ik zal als ik om 16:30 naar huis ga nog even kijken,
Ik weet het, maar ik vraag toch maar even door........ : die 100%, is dat ook als je de schakelaar langzaam van accessoire-stand naar contactstand draait en vervolgens naar de start?
Voorts, kan het zijn dat die spanning erg onderuit gaat als je start? Kun je dat meten?

De door jouw gesignaleerde verschijnselen zijn zeer herkenbaar, en tot nu toe altijd te herleiden tot een spanningsdip in de paarse draad. Vandaar :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Doorvragen is prima toch? zo komen we er eerder!

Ik weet het vrijwel zeker, ik draai de sleutel ook altijd snel om.

mijn testlampje ging niet uit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:Doorvragen is prima toch? zo komen we er eerder!

Ik weet het vrijwel zeker, ik draai de sleutel ook altijd snel om.

mijn testlampje ging niet uit
Klopt, dat doet 'ie bij mij ook niet, daar is dat lampje te traag voor.
Maar toen ik het echt ging meten, en de sleutel langzaam omdraaide bleek dat er wel degelijk een onderbreking plaatsvond, en dat vindt de 5100 niet prettig.
Suggestie: check het opnieuw. De oplossing is dan simpel, met een diode en een C'tje is dit te verhelpen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ik heb dat topic even gelezen, dit klinkt zeer logisch.... Waarom is die diode? tegen het teruglopen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, om er voor te zorgen dat die C niet ook andere zaken gaat voeden die op dat kontakt zitten.
Die paar mA's die naar de 5100 lopen houdt 'ie wel overeind gedurende een sekonde of wat, maar uiteraard niet als er ook andere belastingen op zitten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Hoe precies moet ik me houden aan de 4,7uf?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:Hoe precies moet ik me houden aan de 4,7uf?
Als een C'tje hebt liggen van 10 µF 16V gaat het ook. Kleiner dan 1 µF zal niet lukken. Gewoon even wat proberen, kan geen kwaad.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

eentje gevonden van 1000 µF 16V :shock:

Beetje te?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef:eentje gevonden van 1000 µF 16V :shock:

Beetje te?
Yep, ruimschoots.
Die trekt een dikke stroom als je 'm aanzet, ik vermoed dat je paarse draadje, en die diode daar niet tegen kunnen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Die kan ik toch achter het contact zetten, en het paarse draadje ná de condensator pakken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En waar zet je dan die diode?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ervoor, maar dat is er eentje uit een computervoeding, die is wat dikker

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Getest met een 3 watt lampje op 12V

Gaat iets vertraagd uit! en onbelast loopt de spanning binnen pak em beet 5 seconden tot onder de 7V

Diode houdt het prima

Om te testen ga ik dit vanavond (na 21:00) even er tussen zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef: Getest met een 3 watt lampje op 12V

Gaat iets vertraagd uit! en onbelast loopt de spanning binnen pak em beet 5 seconden tot onder de 7V

Diode houdt het prima

Om te testen ga ik dit vanavond (na 21:00) even er tussen zetten.
Dat wil ik geloven :wink:
Zo'n lampje trekt 250 mA, en da's heeeeeeeeeel veel meer dan de stuurstroom van de 5100 :idea:

Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de 5100 uit gaat, dat kan wel eens een tijdje aanlopen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ach, dan weet ik zeker dat het niet aan de spanningsdip ligt :wink:


Net trouwens de auto in gestapt, en met de twee schakeldraden werkte hij perfect.

Enige nadeel is nu natuurlijk ook dat hij aangaat als de motor word gestart... Ook zonder scherm :?

Goed, vanavond ga ik het zelfbouwproject er even tussen zetten, en dan ben ik benieuwd wat hij morgen doet.

Oh, SWversie is 760



(heb ook nog een pc5400 liggen, maar nog zonder software)




edit>typo :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Navi is toch altijd 'aan' als de motor loopt , schermpje of niet , ik bedoel de computer weet altijd waar hij is , ook als je hem niet gebruikt ....
Je hebt idd de laatste SW MO5076 .... ( voor zover ik het snel kon zien )

Ok ehhh , welkom :D :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Dank je Menno...

Mennoooooooo? :lol:

Ik bedoel het anders.... als je met de remote de navi uit zet (standby) dan blijft de aansturing van het scherm UIT

Nu rijdt mijn vrouw er mee weg, met de schermaansturing aan, maar het scherm ligt hier binnen..

Voor éen ritje kan het geen kwaad lijkt me

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Nou, ik heb net de radio er uit gehaald, en mijn creatie er tussen geknoopt.

Ik had best wel vertrouwen dat het ging werken, dus de boel weer ingebouwd..

Schermpje er op, contact aan........vdo logo.....1.....2.....3...Jaaaaaaaa 8)
Ik kon navigeren! (weet niet of het nu is opgelost, maar dat zie ik morgen wel)

Draai mijn contact uit, en het systeem blijft aan :D VIER MINUTEN LANG :shock:


Haha, toppie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rene van Maren schreef: .....Draai mijn contact uit, en het systeem blijft aan :D VIER MINUTEN LANG :shock:
QEE, oftewel: hetgeen te verwachten was.
Die 1000 µF geeft een dik 200 keer zo lange tau (tijdconstante) als de 4,7 µF die in het verhaaltje staat, oftwel, ipv een paar sekonden duurt het nu vele minuten voordat je systeem afschakelt. Klopt als een bus :!:

Dus: zoek een C'tje met een waarde van 10 µF of daaromtrent :idea:


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rene van Maren
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2007 13:40

Bericht door Rene van Maren »

Ga ik wel doen, maar niet zoveel haast mee. het is wel grappig zo, bij een tankstation blijft hij even aan!

ik breng wel eens mensen weg, en dan blijft hij op me wachten 8)

Het enige wat ik hoop is dat ie morgen start als ik de sleutel omdraai.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1083
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 632
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1147
  • VDO Dayton VRM 6100
    door hymer marc » 16 apr 2015 10:30 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 2
    Weergaves: 715
  • VDO DAYTON 2x PC5400/00 1x PC5100/00
    door pegster » 26 feb 2017 21:22 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 732
  • Vdo dayton monitor MM 3000/01 probleem
    door Ries1804 » 28 aug 2018 22:26 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 434
  • Vdo dayton navigatie cdroms europa origineel + MO 5076 CD origineel
    door Arjan77 » 21 apr 2017 13:42 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 633

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”