Hallo Vrienden
Ik heb een ms 6000 en die doet het perfect alleen de verlichting schakelt niet om zoals hij dat zou moeten doen
als ik mn licht aanzet gaat hij wel wat minder fel licht geven maar hij schakelt niet van dag naar nacht om ik heb alle instellingen goed staan en toch werkt het niet
Wie weet waar ik moet zoeken ??????????????
dag staat op gewoon blauw en nacht staat op donkerrood
hans
Omschakelen Dag en Nacht verlichting MS 6000
-
- Average Member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 nov 2003 00:28
Omschakelen Dag en Nacht verlichting MS 6000
Once a camper always a camper
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14
lees even goed je boekje, ik weet niet precies hoe het zit uit mijn hoofd, maar er worden veel fouten hiermee gemaakt, als je kijkt of het werkt moet je even zorgen dat je de kaart op de achtergrond hebt, dan kan je het beste zien of het werkt, ik kan je er weinig zo over vertellen, maar mocht dit niet helpen is er verder hier kennis genoeg aanwezig om het wel op te lossen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 nov 2003 00:28
ik heb alles gecheckd en nu blijkt dat bij de diagnose de rijrichting op R staat en de verlichting op AAN
en ik kan ze beide niet veranderen
mijn verlichting staat op nachtstand en daar blijft hij ook op staan
geen idee hoe ik dit kan veranderen
alle aansluitingen zitten goed
ik denk dat ik in de I/O wat moet veranderen maar dat wil het apparaat niet
en nu?????????????????????
en ik kan ze beide niet veranderen
mijn verlichting staat op nachtstand en daar blijft hij ook op staan
geen idee hoe ik dit kan veranderen
alle aansluitingen zitten goed
ik denk dat ik in de I/O wat moet veranderen maar dat wil het apparaat niet
en nu?????????????????????
Once a camper always a camper
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Hans,
Ik zie dat een deel van je vraag ook al in een andere bijdrage staat, en zou je dus willen vragen om niet dubbel te posten. Zie ook het reglement dat je kunt oproepen met de knop bovenin.
Even inhoudelijk dan: waar heb je het signaal voor de verlichting vandaan gehaald, van je dashboard verlichting?
Als dat zo is, moet je de rheostaat even op max. zetten, en kijken of het dan nog zo is.
In feite moet je 'm aftakken van de dimlichten, of 'm vóór de regelbare weerstand van de dashboardverlichting aftakken.
Je andere deel van je vraag, over de rijrichting R kan denk ik ook het beste verder in dat andere topic behandeld worden.
Succes,
JW
Ik zie dat een deel van je vraag ook al in een andere bijdrage staat, en zou je dus willen vragen om niet dubbel te posten. Zie ook het reglement dat je kunt oproepen met de knop bovenin.
Even inhoudelijk dan: waar heb je het signaal voor de verlichting vandaan gehaald, van je dashboard verlichting?
Als dat zo is, moet je de rheostaat even op max. zetten, en kijken of het dan nog zo is.
In feite moet je 'm aftakken van de dimlichten, of 'm vóór de regelbare weerstand van de dashboardverlichting aftakken.
Je andere deel van je vraag, over de rijrichting R kan denk ik ook het beste verder in dat andere topic behandeld worden.
Succes,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 nov 2003 00:28
JW
Ik heb volgens mij niets dubbel gepost ---of moet een oude zijn--
De R staat in een ander topic zeg je maar ik heb geen idee waar
de verlichting is op de draad aangesloten die er origineel van mercedes voor zit (in de radiostekker)
je antwoordt was voor mij erg onduidelijk kan je me eventueel verwijzen naar die topics waar dit staat
ik heb me rot gezocht
hans
Ik heb volgens mij niets dubbel gepost ---of moet een oude zijn--
De R staat in een ander topic zeg je maar ik heb geen idee waar
de verlichting is op de draad aangesloten die er origineel van mercedes voor zit (in de radiostekker)
je antwoordt was voor mij erg onduidelijk kan je me eventueel verwijzen naar die topics waar dit staat
ik heb me rot gezocht
hans
Once a camper always a camper
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Hans,
Ik kwam je eerste vraag tegen bij het topic http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... =5307#5307
Daar had je het over:
Voor je probleem van de omschakeling dag-nacht moet je kijken naar de aansluiting op de computer op A6. Die is verantwoordelijk voor de omschakeling dag-nacht, niet die op je radio. En die moet dus correct aangesloten zijn.
Als je die draad afgetakt hebt van je standaard radio stekker zou het dus inderdaad zo kunnen zijn dat die draad in je Mercedes achter de regelweerstand zit, daarmee wordt dan ook de verlichting van je radio omlaag geregeld. Echter, voor de PC 5000/5100 mag dit niet zo werken, daar moet het een harde omschakeling zijn.
Kun je door aan de weerstand te draaien je omschakeling niet goed krijgen? Als dat zo blijkt te zijn moet je een nieuw draadje trekken naar die aansluiting op A6 van de PC, te vinden in de draadbundel daar naartoe.
Groet,
JW
Ik kwam je eerste vraag tegen bij het topic http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... =5307#5307
Daar had je het over:
In dit draadje komt hetzelfde aan de orde als ik het goed lees, toch?ik heb dit topic gelezen en getracht de i/o ook zo te zetten maar ik krijg ze niet veranderd
ik heb de auto ook enige meters achteruitgezet zoals hier staat maar niks hoor ze blijven allemaal op low staan
Voor je probleem van de omschakeling dag-nacht moet je kijken naar de aansluiting op de computer op A6. Die is verantwoordelijk voor de omschakeling dag-nacht, niet die op je radio. En die moet dus correct aangesloten zijn.
Als je die draad afgetakt hebt van je standaard radio stekker zou het dus inderdaad zo kunnen zijn dat die draad in je Mercedes achter de regelweerstand zit, daarmee wordt dan ook de verlichting van je radio omlaag geregeld. Echter, voor de PC 5000/5100 mag dit niet zo werken, daar moet het een harde omschakeling zijn.
Kun je door aan de weerstand te draaien je omschakeling niet goed krijgen? Als dat zo blijkt te zijn moet je een nieuw draadje trekken naar die aansluiting op A6 van de PC, te vinden in de draadbundel daar naartoe.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 jan 2004 15:37
Hallo Hans,
Ik heb zelf ook een MS6000 (waar ik overigens zeer tevreden over ben! ).
Ik heb het zelfde voorval wat jij hebt. Dit komt omdat de MS6000 zichzelf al dimt (mits de ISO stekker goed is aangesloten) Hij zal dus altijd het scherm dimmen als jij je licht aan doet. Dit kun je controleren door je MS5000 (computer) op standby te zetten, en vervolgens je licht aan of uit te doen. Als het goed is moet dan je scherm nog steeds dimmen (ook in radio/cd functie dus).
De computer "ziet" dit niet en weet dus niet of het dag of nacht is en zal dus altijd 1 kleur hanteren (dag of nacht).
Ik weet niet wat er gebeurd als je de computer ook op je "licht" aansluit. De kleur omschakeling zal dan in ieder geval moeten werken, maar ik weet niet wat er gebeurd met de "dim"-functie. Het zou namelijk kunnen zijn dat die "dubbel" dimt en het scherm amper te lezen valt als jij je licht aan doet.
Mij stoort het niet zo, dus heb ik het zelf nog niet geprobeerd.
Laat even weten wat je bevindingen zijn.
Suc6
Ik heb zelf ook een MS6000 (waar ik overigens zeer tevreden over ben! ).
Ik heb het zelfde voorval wat jij hebt. Dit komt omdat de MS6000 zichzelf al dimt (mits de ISO stekker goed is aangesloten) Hij zal dus altijd het scherm dimmen als jij je licht aan doet. Dit kun je controleren door je MS5000 (computer) op standby te zetten, en vervolgens je licht aan of uit te doen. Als het goed is moet dan je scherm nog steeds dimmen (ook in radio/cd functie dus).
De computer "ziet" dit niet en weet dus niet of het dag of nacht is en zal dus altijd 1 kleur hanteren (dag of nacht).
Ik weet niet wat er gebeurd als je de computer ook op je "licht" aansluit. De kleur omschakeling zal dan in ieder geval moeten werken, maar ik weet niet wat er gebeurd met de "dim"-functie. Het zou namelijk kunnen zijn dat die "dubbel" dimt en het scherm amper te lezen valt als jij je licht aan doet.
Mij stoort het niet zo, dus heb ik het zelf nog niet geprobeerd.
Laat even weten wat je bevindingen zijn.
Suc6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 nov 2003 00:28
het schijn dat de grijze draad vanaf de computer aangesloten moet zitten op een punt van de dashboard verlichting
dat is bij mij NIET zo maar om alles weer te demonteren ................. dat doe ik later wel eens een keer
en dan kom ik terug op het forum
hans
dat is bij mij NIET zo maar om alles weer te demonteren ................. dat doe ik later wel eens een keer
en dan kom ik terug op het forum
hans
Once a camper always a camper
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 jan 2004 15:37
Ik weet niet waar bij jou de computer zich bevindt, maar als dat achterin is, kun je hem misschien beter op je achterverlichting aansluiten. Scheelt een hoop werk!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 nov 2003 00:28
Hij ligt onder mn bijrijders stoel,dus dat gaat lastig en het is een S 500 mercedes dus alles zit nog weggebouwd ook anders kon ik wel bij 1 of ander lampje van een schakelaar of zo maar helaas...................
Once a camper always a camper
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Hans,cht1 schreef:Hij ligt onder m'n bijrijders stoel, dus dat gaat lastig en het is een S 500 mercedes dus alles zit nog weggebouwd ook anders kon ik wel bij 1 of ander lampje van een schakelaar of zo maar helaas...................
Ik was even een weekje weg, dus lees ik je reactie nu pas.
Inderdaad, je moet die grijze draad hebben en die ergens op je verlichting aansluiten. Niet op je dashbord verlichting dus, want daar zit de regelbare weerstand tussen.
Even aannemend dat je de originele kabelboom, behorende bij de PC 5000/5100 gebruikt hebt, kun je dan niet meer bij het uiteinde daarvan komen, waarop je ook de plus, de geschakelde plus, de massa en de puls aangesloten hebt? En daarop dan op de grijze draad de verlichting aansluiten? Die is meestal redelijk makkelijk te vinden onder het dashbord, dan wel bij de zekeringen.
Mijn ervaring is dat het 's avonds/nachts prettig is met de omgeschakelde verlichting, die dan minder hel is. Geeft een rustiger beeld, en leidt minder af.
Succes,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28 dec 2003 10:55
Dag Nacht stand verlichting 6000 set
Hallo vrienden,
Ik had het zelfde "probleem" met het aanschakelen van de verlichting gaat deze op nachtstand, en ik vond dat heel lastig daar ik ook een RV 5100 (a- rijcamera) gebruik op deze set.
En daar er steeds meer auto s met dimlichten overdag gaan rijden,heb je al snel een beeld dat op nachtstand overgaat.
Ik heb tussen de stuurdraad van de verlichting een klein aan / uit schakelaartje gemonteerd zodat ik deze ZELF kan aan/uitzetten. (is s avonds ook verdomde handig bij het zoeken)
succes allen Josku
Ik had het zelfde "probleem" met het aanschakelen van de verlichting gaat deze op nachtstand, en ik vond dat heel lastig daar ik ook een RV 5100 (a- rijcamera) gebruik op deze set.
En daar er steeds meer auto s met dimlichten overdag gaan rijden,heb je al snel een beeld dat op nachtstand overgaat.
Ik heb tussen de stuurdraad van de verlichting een klein aan / uit schakelaartje gemonteerd zodat ik deze ZELF kan aan/uitzetten. (is s avonds ook verdomde handig bij het zoeken)
succes allen Josku
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Achtergrond verlichting MS4200RS
door Marcel21674 » 16 aug 2021 12:25 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 231
-