Het is al eens eerder aan de orde geweest: hoe kan een vrachtwagen- of buschauffeur nou weten welke wegen hij wel kan rijden als hij z'n navi gebruikt. Immers op de kaarten staan geen beperkingen aangeduid mbt de hoogte, breedte en noem maar op. En dus zal een chauffeur, als hij blindelings z'n navi gebruikt met enige regelmaat hopeloos vast komen te zitten.
Enige tijd geleden kondigde VDO aan bezig te zijn hier iets voor te ontwikkelen, en nu is het dan zo ver.
Het PC5200 TSN systeem dat met Navteq kaarten werkt heeft de mogelijkheid om de voertuigspecifieke gegevens te betrekken in de navigatie. Daartoe moet de chauffeur de voertuiggegevens in het systeem zetten, lengte, hoogte, breedte, gewicht, asbelasting en de klasse van belading (gevaarlijke stoffen enz.). Op basis daarvan zal het systeem dan alleen die routes kiezen die voor dat voertuig toegestaan zijn.
Eind dit jaar moet er ook een "vrachtwagenversie" van de PN3000 komen.
Groet,
JW
bron
Navigatie voor vrachtwagens en bussen
Forumregels
- Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen. - Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
- Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Navigatie voor vrachtwagens en bussen
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Voor wie het werkend wil zien: VDO zal dit demonstreren op de DAF stand tijdens de European Transport Show die van 26 oktober tot 3 november in de RAI gehouden wordt
Ook op de Scania/MAN stand zal 'ie te zien zijn
Groet,
JW
Ook op de Scania/MAN stand zal 'ie te zien zijn
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Route66 Chicago had ook al dergelijke (rudimentaire) voorzieningen. In ieder geval mbt doorrijhoogtes
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Inmiddels heeft Navco er een verhaal over geschreven op z'n site:
Reeds in 1998, toen navigatie in Nederland op gang begon te komen, werden door VDO de eerste stappen gezet om Truck Specifieke Navigatie te realiseren. Het bleek in die tijd onmogelijk. De complexiteit was nog te groot en de Database leveranciers hadden nog andere prioriteiten die eerst dienden te worden gerealiseerd. Ook de overheden, die een deel van de data beschikbaar moesten stellen, waren daar nog niet rijp voor. Nu 10 jaar later is het dan zo ver. De eerste testen die in Duitsland en Frankrijk werden gerealiseerd zijn positief afgesloten, waarna het mogelijk geworden is om op grotere schaal Truck Specific Navigation op de markt te brengen. Natuurlijk niet meteen in héél Europa, daar is de materie te complex voor, doch stap voor stap worden delen van landen geïntroduceerd en wordt dit in de toekomst steeds verder uitgebreid. De Truck Specieke Navigatie komt beschikbaar op de nieuwste modellen VDO Dayton navigatie: MS5200, MS6100 en MS6200, die gebruik maken van de PC5200 navigatiecomputer. Heeft u een ouder VDO systeem, dan kunt u de navigatiecomputer bij Navco inruilen voor de TSN versie van de PC5200, uiteraard met bijbetaling.
U zult zich wellicht afvragen wat Truck Specifieke Navigatie, ook wel TSN genoemd, precies inhoudt.
Bij systemen voor Truck Specific Navigation heeft de berijder de mogelijkheid de voertuiggegevens in te geven, waarna er in de routebereking rekening gehouden wordt met deze gegevens.
Dat zijn: lengte, breedte en hoogte van het voertuig, het gewicht van het voertuig en de asdruk, aanhanger ja of nee, gevaarlijke stoffen, explosief en/of watervervuilend. Hierdoor wordt het mogelijk een route te berekenen die geschikt is voor het betreffende voertuig. Dit zal een vermindering geven van het aantal schadegevallen en zal de chauffeur minder gauw in moeilijke situaties terecht komen. Wijkt de chauffeur, om wat voor reden dan ook, af van de veilige route, dan zullen op de gekozen route op de betreffende plaatsen op de navigatiekaart de symbolen verschijnen die waarschuwen voor de te verwachten beperkingen of verboden.
In de database zijn verder verschillende voor vrachtwagen chauffeurs belangrijk POI's opgenomen, zoals Tankstations met "High pressure fuel pumps", Truck restaurants, en speciale Truckstops (Autohof). Verder speciaal voor Truckchauffeurs bedoelde TMC informatie. In de systeemsoftware zijn verder een aantal speciale functies opgenomen, waaronder een routedatabase voor 10 onafhankelijke routes met elk tot 40 verschillende Viapunten (tussenstops).
Toegevoegd werd ook een rij- en rusttijden klok, die de chauffeur informeert wanneer dient te worden gerust. Hierbij kunnen de dagelijkse reistijd, de laad- en lostijden worden ingevuld, de maximale ononderbroken reistijd en de gewenste rusttijd.
Aan het eind van dit jaar komen de Europese kaarten van Navteq met de Truck Specifieke Database beschikbaar met in eerste instantie de TSN gegevens alleen voor Duitsland en Frankrijk. De Benelux en Engeland volgen in het tweede kwartaal 2008 de overige landen komen later.
Daarnaast moet u er rekening mee houden dat nog niet van alle wegentypen de gegevens beschikbaar zijn. In eerste instantie de wegtypen 1 en 2, dat zijn de snelwegen en hoofdwegen en naar schatting circa 40% van de wegtypen 3 en 4, dat zijn de regionale wegen en verbindindingswegen. Ook dit wordt in de loop van de jaren verder uitgebreid en gedetailleerd.
......
Het gebruik van de VDO Dayton MS5200 met TSN zal een uitstekende ondersteuning worden in de verbetering van de efficiëncy! Het zal de vrachtwagenchauffeur ondersteunen om onnodig vastlopen te voorkomen en de bestemming veilig en op tijd te bereiken.
....
Groet,
JW
Reeds in 1998, toen navigatie in Nederland op gang begon te komen, werden door VDO de eerste stappen gezet om Truck Specifieke Navigatie te realiseren. Het bleek in die tijd onmogelijk. De complexiteit was nog te groot en de Database leveranciers hadden nog andere prioriteiten die eerst dienden te worden gerealiseerd. Ook de overheden, die een deel van de data beschikbaar moesten stellen, waren daar nog niet rijp voor. Nu 10 jaar later is het dan zo ver. De eerste testen die in Duitsland en Frankrijk werden gerealiseerd zijn positief afgesloten, waarna het mogelijk geworden is om op grotere schaal Truck Specific Navigation op de markt te brengen. Natuurlijk niet meteen in héél Europa, daar is de materie te complex voor, doch stap voor stap worden delen van landen geïntroduceerd en wordt dit in de toekomst steeds verder uitgebreid. De Truck Specieke Navigatie komt beschikbaar op de nieuwste modellen VDO Dayton navigatie: MS5200, MS6100 en MS6200, die gebruik maken van de PC5200 navigatiecomputer. Heeft u een ouder VDO systeem, dan kunt u de navigatiecomputer bij Navco inruilen voor de TSN versie van de PC5200, uiteraard met bijbetaling.
U zult zich wellicht afvragen wat Truck Specifieke Navigatie, ook wel TSN genoemd, precies inhoudt.
Bij systemen voor Truck Specific Navigation heeft de berijder de mogelijkheid de voertuiggegevens in te geven, waarna er in de routebereking rekening gehouden wordt met deze gegevens.
Dat zijn: lengte, breedte en hoogte van het voertuig, het gewicht van het voertuig en de asdruk, aanhanger ja of nee, gevaarlijke stoffen, explosief en/of watervervuilend. Hierdoor wordt het mogelijk een route te berekenen die geschikt is voor het betreffende voertuig. Dit zal een vermindering geven van het aantal schadegevallen en zal de chauffeur minder gauw in moeilijke situaties terecht komen. Wijkt de chauffeur, om wat voor reden dan ook, af van de veilige route, dan zullen op de gekozen route op de betreffende plaatsen op de navigatiekaart de symbolen verschijnen die waarschuwen voor de te verwachten beperkingen of verboden.
In de database zijn verder verschillende voor vrachtwagen chauffeurs belangrijk POI's opgenomen, zoals Tankstations met "High pressure fuel pumps", Truck restaurants, en speciale Truckstops (Autohof). Verder speciaal voor Truckchauffeurs bedoelde TMC informatie. In de systeemsoftware zijn verder een aantal speciale functies opgenomen, waaronder een routedatabase voor 10 onafhankelijke routes met elk tot 40 verschillende Viapunten (tussenstops).
Toegevoegd werd ook een rij- en rusttijden klok, die de chauffeur informeert wanneer dient te worden gerust. Hierbij kunnen de dagelijkse reistijd, de laad- en lostijden worden ingevuld, de maximale ononderbroken reistijd en de gewenste rusttijd.
Aan het eind van dit jaar komen de Europese kaarten van Navteq met de Truck Specifieke Database beschikbaar met in eerste instantie de TSN gegevens alleen voor Duitsland en Frankrijk. De Benelux en Engeland volgen in het tweede kwartaal 2008 de overige landen komen later.
Daarnaast moet u er rekening mee houden dat nog niet van alle wegentypen de gegevens beschikbaar zijn. In eerste instantie de wegtypen 1 en 2, dat zijn de snelwegen en hoofdwegen en naar schatting circa 40% van de wegtypen 3 en 4, dat zijn de regionale wegen en verbindindingswegen. Ook dit wordt in de loop van de jaren verder uitgebreid en gedetailleerd.
......
Het gebruik van de VDO Dayton MS5200 met TSN zal een uitstekende ondersteuning worden in de verbetering van de efficiëncy! Het zal de vrachtwagenchauffeur ondersteunen om onnodig vastlopen te voorkomen en de bestemming veilig en op tijd te bereiken.
....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Voor de geïnteresseerden is er een Brochure met wat plaatjes.
De oplettende VDO'er zal zien dat de GUI nu heel sterk lijkt op die van de PNA serie
Groet,
JW
De oplettende VDO'er zal zien dat de GUI nu heel sterk lijkt op die van de PNA serie
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
En daar gaan ze weer bij Siemens VDO met de redacteur die net z'n inburgeringscursus heeft volbracht:
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck parkeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera
Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven
"Parkeerplaatsen" aangepast
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck parkeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera
Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven
"Parkeerplaatsen" aangepast
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat schreven zij in elk geval wél goedGerritje schreef:En daar gaan ze weer bij Siemens VDO met de redacteur die net z'n inburgeringscursus heeft volbracht:
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck pakeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera
Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06
Gerritje gooi de twee woorden, doorrijdhoogte en achteruitrijdcamera eens op Word en daarna de spellingscontrole, dan zie je bij achteruitrijcamera, dat het achteruitrijd moet zijn en bij doorrijdhoogte kan het allebei.Gerritje schreef:En daar gaan ze weer bij Siemens VDO met de redacteur die net z'n inburgeringscursus heeft volbracht:
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck parkeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera
Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven
"Parkeerplaatsen" aangepast
Nu beweer ik niet dat Word 'heilig'is maar wel frappant.
Gr.
[b]Steel niet, want de overheid duldt geen concurrentie.[/b]
Saab 93 SS 1.9 Tid 16v/aut BSR tuning 184 pk/412 Nm
Saab navigatie
Sygic McGuider v.7.7 kaarten 7.80 10/2008
Saab 93 SS 1.9 Tid 16v/aut BSR tuning 184 pk/412 Nm
Saab navigatie
Sygic McGuider v.7.7 kaarten 7.80 10/2008
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Je moet niet weer aankomen met de spellingchecker van Word, want volgens van Dale, het Groene Boekje en de adviezen van de taalunie is het foutief. Hetzelfde kun je zien bij woorden als rijbaan, rijbevoegdheeid, rijbewijs rijlaars, rijtijden, rijtuig. Genoeg voorbeelden?
Het bewijst hooguit dat die "morons" daar bij VDO Siemens uitsluitend op de spellingcontrole afgaan. Vandaar ook de andere woorden die stuk voor stuk wel kloppen, maar wel aan elkaar horen te worden geschreven, al dan niet met (facultatieve) verbindingsstreepjes.
Overigens op pag 2: lading specificaties, rekeninghoudend (moet los), storingsongevoelig?
Nog even over de plaatjes van de monitor; het lijkt er verdacht veel op dat we hier naar een touchscreen-bediening kijken.
Het bewijst hooguit dat die "morons" daar bij VDO Siemens uitsluitend op de spellingcontrole afgaan. Vandaar ook de andere woorden die stuk voor stuk wel kloppen, maar wel aan elkaar horen te worden geschreven, al dan niet met (facultatieve) verbindingsstreepjes.
Overigens op pag 2: lading specificaties, rekeninghoudend (moet los), storingsongevoelig?
Nog even over de plaatjes van de monitor; het lijkt er verdacht veel op dat we hier naar een touchscreen-bediening kijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Daar zat ik ook aan te denken.Gerritje schreef: .....Nog even over de plaatjes van de monitor; het lijkt er verdacht veel op dat we hier naar een touchscreen-bediening kijken.
Maarreh, de monitoren MM 5300 en 5500 die hier getoond worden zijn geen touchscreen typen, dus....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Joh, wie weet zijn het wel de MM5310 en de MM5510...
(net zelf bedacht hoor... )
(net zelf bedacht hoor... )
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 06 aug 2007 19:58
en alleen voor de oplettende lezer is het duidelijk: de kaarten waar je gebruik kunt maken van deze functionaliteit zijn alleen nog maar beschikbaar voor Duitsland en Frankrijk (staat heel fijntjes slechts op 1 plek in de folder)
volgens mij gaat VDO wederom klachten krijgen over klantmisleiding...
Groet,
Gijs
volgens mij gaat VDO wederom klachten krijgen over klantmisleiding...
Groet,
Gijs
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dit systeem komt niet zomaar bij Halfords te liggen, het wordt heel nadrukkelijk via bepaalde kanalen aan de man gebracht.
Eén daarvan was de Truck-beurs in de RAI, een paar weken geleden. En daar is ook vermeld welke Navteq kaarten er al voorzien zijn van deze info, en hoe "diep" dat gaat.
Voor ons land zal deze info miv DB Q3/07 ter beschikking komen, net als in België, Luxemburg en UK . Frankrijk staat al op DB Q4/06, Duitsland op die van Q1/07.
Vertaald naar kaarten staat het dan ook goed vermeld in het Navco verhaal hierboven:
Aan het eind van dit jaar komen de Europese kaarten van Navteq met de Truck Specifieke Database beschikbaar met in eerste instantie de TSN gegevens alleen voor Duitsland en Frankrijk. De Benelux en Engeland volgen in het tweede kwartaal 2008 de overige landen komen later.
Daarnaast moet u er rekening mee houden dat nog niet van alle wegentypen de gegevens beschikbaar zijn. In eerste instantie de wegtypen 1 en 2, dat zijn de snelwegen en hoofdwegen en naar schatting circa 40% van de wegtypen 3 en 4, dat zijn de regionale wegen en verbindindingswegen. Ook dit wordt in de loop van de jaren verder uitgebreid en gedetailleerd.
Groet,
JW
Eén daarvan was de Truck-beurs in de RAI, een paar weken geleden. En daar is ook vermeld welke Navteq kaarten er al voorzien zijn van deze info, en hoe "diep" dat gaat.
Voor ons land zal deze info miv DB Q3/07 ter beschikking komen, net als in België, Luxemburg en UK . Frankrijk staat al op DB Q4/06, Duitsland op die van Q1/07.
Vertaald naar kaarten staat het dan ook goed vermeld in het Navco verhaal hierboven:
Aan het eind van dit jaar komen de Europese kaarten van Navteq met de Truck Specifieke Database beschikbaar met in eerste instantie de TSN gegevens alleen voor Duitsland en Frankrijk. De Benelux en Engeland volgen in het tweede kwartaal 2008 de overige landen komen later.
Daarnaast moet u er rekening mee houden dat nog niet van alle wegentypen de gegevens beschikbaar zijn. In eerste instantie de wegtypen 1 en 2, dat zijn de snelwegen en hoofdwegen en naar schatting circa 40% van de wegtypen 3 en 4, dat zijn de regionale wegen en verbindindingswegen. Ook dit wordt in de loop van de jaren verder uitgebreid en gedetailleerd.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot -
Reacties: 2
Weergaves: 1378
-
-
-
VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G -
Reacties: 0
Weergaves: 1145
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 738
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1066
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1869
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 758
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 492