WAT moet ik nemen?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
nawikre
Starting Member
Starting Member

WAT moet ik nemen?

Bericht door nawikre »

hallo mensen,

ik zit een beetje in een dilemma. Ik wil in mijn auto een mfd navigatie systeem. Ik kan kiezen uit MFD1 (cd) of mfd2 (dvd). Ik heb al vaker met de mfd1 (cd) gewerkt maar nog nooit met de mfd2 (dvd) versie.
WAT is nu aan te bevelen.

ik heb voor mijzelf een lijstje met voor en nadelen gemaakt.

MFD1
voordelen:
hij is voor mij E177,00 goedkoper dan de mfd2 (dvd)
de cd's zijn te copi*ren dus hoef ik niet steeds dure cd's te halen als ik naar spanje ga of zo

nadelen:
je moet cd's wisselen als ja naar het buitenland ga.

MFD2
voordelen:
heeft heel europa op 1 dvd
heeft geintegreerd TMC module (hoewel ik niet precies weet hoe dit werkt)

nadelen:
dvd is (nog) niet te copi*ren

wie kan mij helpen met dit. Wie weet nog meer + en of - punten....WAT moet ik kiezen?
het gaat mij puur om deze systemen. Het inbouwen kan allebei

Iwan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Over welke autp praten we hier? Want ze passen niet zomaar in elke auto. Tussen de MFD en de MFD2 DVD zit nog een scala van andere uitvoeringen. Elke MFD A t/m G) moet je sowieso niet piekeren. Anno 2007 gewoon slecht en uit de tijd. MFD2 CD is een niet meer dan redelijke navi, met ingebouwde TMC. MFD2 DVD is nieuwere maar een hopeloze mislukking van BP en VW

In principe zijn alle apparaten dermate verouderd en traag dat geld, hieraan uitgegeven, een niet zo heel erg verstandige investering is. Voor het zelfde geld heb je een apparaat dat snel, modern en nog jaren te gebruiken is inclusief regelmatige kaartupdates.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

nou gerrit, dan sta ik open voor een goede replacement voor het mfd systeem.

dat over de inbouw wordt sowieso custom, dat houdt in dat het in een seat ibiza cupra komt. Eigenlijk past die hier niet in omdat daar totaal geen din in zit, maar alleen een 5"display met climate control, en radio aansturing. Maar dit wil ik gaan aanpassen, dus als je een vervangend iets weet dat net zo goed/ beter is dan hoor ik het graag.

Iwan
als het niet duurder is (nieuw of 2e hands dan E550,00)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

als het niet duurder is (nieuw of 2e hands dan E550,00)
Dat bestaat er niet. Je bent gebonden aan een 1 DIN uitklapsysteem en daarvoor zul je moeten dokken. Zeker €800 meer!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

oke...dus je bedoeld systemen van bijvoorbeeld pioneer, kenwood enz?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

nawikre schreef:oke...dus je bedoeld systemen van bijvoorbeeld pioneer, kenwood enz?
ja, en bij een dergelijk systeem, ik zou de Kenwood nemen icm een VDO navigatiecomputer dan heb je naar mijn inziens het beste van 2 werelden, ben je verzekerd van goede updates, iets wat bij de originele systemen van VAG en Pioneer nogal eens te wensen over laten.

Bijkomend voordeel is dat je op dergelijke systemen meer kunt aansluiten, oa extra scherm tbv dvd, Ipod en USB.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

Mijn vriendin wilde toch dat mfd systeem....het koste me ook bijna niets. Ik ga het inbouwen in haar seat.

voor het hele inbouw verhaal verwijs ik je naar een ander forum.
http://www.seat-online.nl/index.php/topic,38728.0.html (weet niet of dat zomaar mag maar oke)

bedankt voor alle info hier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Ik was benieuwd naar dat topic, maar helaas, daar krijg ik een reaktie als hieronder...

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Met even registreren ben je een heel eind!
Maar om nu te zeggen dat het item verhelderend werkt? Er moet nogal wat gezaagd en geplakt worden om daar zelfs maar een begin aan te kunnen breien. Maar er zijn hele goede hobbyclubs die verrassende resultaten weten te bereiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

JW schreef:Ik was benieuwd naar dat topic, maar helaas, daar krijg ik een reaktie als hieronder...

Groet,
JW
ja je moet je ff registreren, dan kun je alles bekijken....

Gerritje schreef:Met even registreren ben je een heel eind!
Maar om nu te zeggen dat het item verhelderend werkt? Er moet nogal wat gezaagd en geplakt worden om daar zelfs maar een begin aan te kunnen breien. Maar er zijn hele goede hobbyclubs die verrassende resultaten weten te bereiken.

nou gerrit....ik heb dit gelukkig vaker gedaan en het valt wel mee...Het is inderdaad veel zaagwerk etc. Maar als je het eenmaal wat vaker hebt gedaan, valt het wel mee...
Dan weet je wat je moet doen en wat je nodig hebt.

Iwan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Uiteraard, een handige hobbyist weet hier wel weg mee. Maar velen, ook handige hobbyisten zullen hier niet aan beginnen omdat je daarmee je dashboard definitief verbouwt.
Dat betekent dat je de auto naderhand alleen kunt verkopen met dat navigatiesysteem er in, en dat is in het algemeen geen goed selling point.
Voor de grote groep Lease-rijders is dit uiteraard geen mogelijkheid.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

Wat ik doe is heel makkelijk ongedaan te maken. Het deel DAT verbouwd wordt is gewoon wer los te verkrijgen. Het is maar een klein los deel dat verbouwd wordt. Voor een paar tientjes heb ik dit deel weer nieuw erin zitten en alles weer op z'n orginele plek mocht dat nodig zijn.
Dus mocht ik het weer moeten herstellen is dat een dagje werk en zo'n E50,00 lichter.

Dus weer voor mij geen probleem. Ik doe dit puur omdat ik het leuk vind om eraan te knutselen, en omdat de vriendin erg vaak in deze auto rijdt en altijd de weg kwijt is. Dit is voor haar een leuke optie.

p.s gerritje.........ik heb de Siemensstekker ietsje aangepast...speciaal voor jou :wink: (alleen nog niet aangesloten, maar mocht dat nodig zijn kan ik dat zo doen.)
p.s ik werk in Ede, dus ik kan als het klaar is wel een keer langs komen om het resultaat te laten zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

nawikre schreef:Wat ik doe is heel makkelijk ongedaan te maken. Het deel DAT verbouwd wordt is gewoon wer los te verkrijgen. Het is maar een klein los deel dat verbouwd wordt. Voor een paar tientjes heb ik dit deel weer nieuw erin zitten en alles weer op z'n orginele plek mocht dat nodig zijn.
Dus mocht ik het weer moeten herstellen is dat een dagje werk en zo'n E50,00 lichter.

Dus weer voor mij geen probleem. Ik doe dit puur omdat ik het leuk vind om eraan te knutselen, en omdat de vriendin erg vaak in deze auto rijdt en altijd de weg kwijt is. Dit is voor haar een leuke optie.

p.s gerritje.........ik heb de Siemensstekker ietsje aangepast...speciaal voor jou :wink: (alleen nog niet aangesloten, maar mocht dat nodig zijn kan ik dat zo doen.)
p.s ik werk in Ede, dus ik kan als het klaar is wel een keer langs komen om het resultaat te laten zien.
Aha, dat verandert de zaak.
Als het bij mij ook zó zou zitten zou ik wel wat gaan "verbouwen", maar helaas, de dash in de Xantia is één groot geheel. En zo'n dash uit- en inbouwen, da's een crime.

Succes met de inbouw, post je wat plaatjes als het klaar is?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

je kunt het hele proces volgen door op deze link te klikken.... je moet je dan wel ff registreren.

http://www.seat-online.nl/index.php/topic,38728.0.html

maar als het klaar is zal ik ook hier een fototje plaatsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

wie kan mij de bandenomtrekcode vertellen die ik in moet voeren?
mijn bandenmaat is 195/45/16. Die staat niet in mijn bandencode lijst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

http://reifenrechner.barchetta-lexikon.de/

De omtrek die je invoert is feitelijk volkomen arbitrair. Als je in de buurt van de 1950 gaat zitten is het sowieso goed want er wordt nl continu nagekalibreerd en de waarde verandert in de loop der tijd.
Denk er wel om dat je voor Gala aansluiting het impulsgetal op 8 zet en voor ABS aansluiting op 43
Mocht het een MFD A/B zijn die je hebt, dan kun je het vergeten, dan kun je met je impulsgetal niet lager dan 12 instellen en heb je een impulsverdubbelaar nodig. In Sommige auto's lukt het om met impulsgetal 12 en een bandenomtrek van 1.5 x toch de juiste invoer te bereiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nawikre
Starting Member
Starting Member

Bericht door nawikre »

oke, ik las in een topic dat je voor ABS 48 moet instellen......dus nu twijfel ik...43 of 48...

en hoe zit dat nu precies met dat Gala en ABS.
Want je moet van de Siemens stekker het ABS signaal aftappen en die op je GALA van je radio iso stekker zetten of ben ik nu zelf de draad kwijt. Ik heb het veel vaker gedaan, maar de laatste is alweer 5maanden geleden.
Dus wat moet ik nu invoeren.

bedankt voor de info......tot zover gerrit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO Navigatie DUMP, alles moet weg!
    door patronics » 10 mei 2019 13:00 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 770