RNS-MFD2 in Transporter??? HELP!

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Wabbit
Starting Member
Starting Member

MFD RNS CD in Transporter T5, iemand ervaring??

Bericht door Wabbit »

Hallo,

Ik heb gisteren zo'n Radio/Navi MFD CD systeem voor in mijn T5 gekocht (174Pk full options) maar na inbouw (ik heb alleen die twee stekers erop gedrukt en de GPS antenne met de magneet onder mijn dash geplakt) lijkt de navi niet goed te werken! Er veranderd weinig op de kaart en ik hoor ook helemaal geen aanwijzingen. Kortom, moet ik nog iets anders aansluiten om het systeem goed te laten werken. Achter op het systeem zitten twee draadjes gesoldeerd op de stekker met de kleine pennetjes, deze draadjes zitten vervolgens aan elkaar en komen uit in 1 kleine steker (zo'n standaard ronde met rode mantel) die blijkbaar ergens in moet. Volgens de vorige eigenaar is dat voor kilometer draad. Wat ik al een beetje gelezen heb op het forum bedoeld hij waarschijnlijk de Gala draad die het volume tijdens het rijden beinvloed. Moet ik dit perse aansluiten of niet??

Anyway, ik hoor het wel!

Groet,
Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voor de werking van een navigatiesysteem is het absoluut noodzakelijk dat er een snelheidspuls wordt aangesloten.
Hiervoor kan heel goed de Galapuls worden gebruikt Soms is deze bij de T5 aanwezig op pin 1 van de ISO stekker als deze T5 is geleverd met radiovoorbereiding af fabriek. Anders moet je het kombi-instrument uitbouwen en de wit/blauwe draad op pin 3 van de 32 polige stekker aftakken.

Het hangt er nu een beetje vanaf welk type MFD je hebt gekocht. Een type A of B die nog met non DX cd's werkt kun je niet zomaar aansluiten, want daar heb je eerst nog een impulsverdubbelaar voor nodig omdat er minder pulsjes in het snelheidssignaal zitten dan de MFD wil.

En dan moet behalve op pin 1 van de ISO stekker dit snelheidssignaal ook nog worden aangesloten op pin 5 van de 26 polige Siemensstekker. Ook moet het achteruitrijsignaal worden aangesloten. Als het een type C of D/G is kan het snelheidssignaal wel rechtstreeks worden gebruikt.
Overigens zou ik je afraden om nog gebruik te maken van de MFD A of B want dat levert alleen maar ergernis op. Traag en nooit meer CD's voor te krijgen want dit systeem werd in 98/99 voor het laatst geproduceerd. Denk er ook om dat deze navi's geen audio cd's kunnen afspelen, ook niet met een truc.

Overigens wordt er op het Duitse Navi-Forum.net gesteld dat voor een T5 in ieder geval een C,D of G versie nodig is. De anderen werken daar niet. http://www.navi-forum.net/board/viewtop ... ght=t5+mfd
Mocht je andere aspiraties hebben, een MFD2 past absoluut niet in de T5 vanwege de middenconsole
http://www.navi-forum.net/board/viewtop ... ght=t5+mfd

Denk er ook om dat de inbouwhoek in een T5 heel anders is dan bij een personenauto en dat daardoor de ingebouwde gyro makkelijk vast kan lopen.
Auch beim MFD kann kann den Gyro einstellen! Ist nur ein bisschen umstaendlich und fummelig.
Soweit ich in Erinnerung hab lässt sich das alte MFD sich nur bis 30° einstellen .
T5 hat aber 45°. Die MFD S2 im T5 sind bereits so ab Werk eingestellt.

Gyro befindet sich von oben betrachtet links vorne. Deckel abheben, LW ausbauen, LW-Rahmen lösen und hellblaue Kappe vom Gyro abziehen, Nocken begradigen, Gyro neu eistellen und Kappe wieder aufsetzen. Kleine Schraube zur Fixierung in den Gyro einschrauben. Alles wieder zusammenbauen....fertig

Als laatste items in deze link kun je wel zien hoe je met hamer, beitel, dremel en een bak polyester, je middenconsole kunt aanpassen om deze geschikt te maken voor een MFD2

Er zijn trouwens ook speciaal voor de LT en T5 aparte types navi's gemaakt. Ik geloof niet dat ze altijd zo maar onderling uitwisselbaar zijn!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Wow, dit klinkt nogal uitgebreid.....

Ik heb dat ouwe ding liggen, maar ik denk dat ik maar gelijk voor deze ga:

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... ge=1#photo

Zo to zien heeft die niet die ronde hoeken die in een Multivan nodig zijn, mijn dash is gewoon rechthoekig..

Loop ik hier tegen dezelfde aansluitproblemen??

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Die past er volgens mij zonder verbouwing van je middenconsole niet in en moet bovendien met CAN bus worden aangesloten. Het frontpaneel steekt aan beide zijden van de DIN schacht enkele cm uit en daar moet je wel ruimte voor maken.
Je moet een MFD type C. D of G hebben. Alle andere opties gaan niet werken
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Hi,

Ik heb net die andere van marktplaats gekocht, ik heb gezien dat alleen die twee uitstulpingen aan je dash moeten worden weggehaald, dat lukt wel. En voor die can bus zijn toch gewoon verloop kabels te koop??

Kortom, het wordt weer een hele puzzel, maar volgens mij is dat MFD2 ding wel een mooi apparaat!

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Jammer en mijns inziens ook niet verstandig. In een Multivan past deze wel in een transporter niet. En het is ietsje meer dan uitsulpingen en een CAN bus adapter. Je moet een volledig niewe afdekplat construeren.
Overigens is ook een MFD2 (Blaupunkt) gewoon een kwalitatief slecht apparaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Hi Gerritje,

De dash aanpassen is volgens mij een kleine moeitje, de uitsparingen zitten er eigenlijk al, verder zal alles naar zijn waarde zijn neem ik aan. Ik heb nu 500,- voor dit ding betaald en daar koop je niet eens een fatsoenlijke tom tom voor. Ik wil gewoon absoluut een vast systeem in de auto en dit lijkt dit toch het goedkoopste systeem en dat zal dan ook zeker niet het beste systeem zijn dat realiseer ik me ter dege!

Ik ga nu natuurlijk alleen wel stilletjes aan hopen dat het techisch wel gaat werken, of is het inderdaad niet alleen een kwestie van bekabeling?

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

RNS-MFD2 in Transporter??? HELP!

Bericht door Wabbit »

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb net een RNS-MFD2 in mijn T5 gehangen (174Pk, 2004) en ik kan op de radio geen aansluiting vinden voor de Gala-draad. Op de oude MFD was hier een pennetje voor op de siemens stekker, maar ik zie nu op de radio helemaal niets staan wat daar op wijst... Ik ga haast aannemen dat de snelheids doorgave bij de nieuwere modellen via de canbus werkt en die heeft mijn transporter natuurlijk niet!

Kortom, weet iemand of dit op te lossen is of dat ik dit helemaal kan vergeten!!!!

Gr Peter

Edit Mod: samengevoegd. SVP in één onderwerp houden!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Het is niet de bedoeling dat je weer een nieuw onderwerp zou maken want we waren hier al bezig met dit probleem.
Ik heb ook genoemd dat je een MFD2 uitsluitend via een dure CAN-bus adapter kunt aansluiten. Anders kun je het echt vergeten en werkt er helemaal niets! Reken voor de VW uitvoering hiervan op € 250 exclusief montage.
Die past er volgens mij zonder verbouwing van je middenconsole niet in en moet bovendien met CAN bus worden aangesloten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy2000
Average Member
Average Member

Bericht door speedy2000 »

je kan hem gewoon op je canbus draden van je comfort systeem aansluiten,
deze draden zijn te vinden in de centrale elec. kast onder je stuur rechts

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Ok, het zou helemaal top zijn als je me kon vertellen welke draden ik moet hebben, hoeveel en welke op de radio!

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy2000
Average Member
Average Member

je moet de oranje/groen en oranje/bruine draden hebben, deze zitten dacht ik in een zwarte 18 polige stekker,
deze moeten op de can high en can low aansluiting in de quad lock stekker

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik denk niet dat het buitengewoon verstandig is om iemand te adviseren alle bekabeling zomaar van de stuureenheid weg te halen. Een zeker weten was handiger in dit geval. Een kleine vergissing met de CAN H en L en je hele Comfort CAN en wellicht de rest ligt op z'n gat. Bovendien heeft hij nog geen Quadlockstekker en de rest van de bedrading is ook nog niet aanwezig
Iemand die ter zake al kundig is had trouwens deze vraag waarschijnlijk ook niet gesteld :wink:

http://www.jewuwa.de/T5/T5_Doku/VDO.pdf
Hier staat een complete handleiding voor de bedrading in een T5 Multivan. wellicht van nut? Weliswaar ivm een MS54000 maar toch!
Denk er wel om dat de aansluiting aan de MFD2 in principe moet met een Quadlock stekker. Anders krijg je alle draden nooit fatsoenlijk op de pennen. Gewone ISO connectors werken daar niet. Dus daar zul je achteraan moeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy2000
Average Member
Average Member

@ gerritje

daar heb je gelijk in, maar deze draden heb je toch nodig bij de inbouw.
ik weet zeker dat ze er zitten maar weet alleen de penbezetting niet uit m`n hoofd van de centrale kast (zijn er best veel :wink: )

@ wabbit

ik zou idd gerritje`s advies volgen en lang iemand rijden die er verstand van heeft zodat je i.i.g. niets in de knoei stuurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Thanks mannen!

Ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben.... Ik loop wat radio inbouw betreft een paar jaartjes achter, of laat ik het anders zeggen ik heb onderschat hoe de inbouw van dit ding in zijn werk gaat. Blijft ik overigens nog steeds wel vinden dat ik niet begrijp waarom het zo zou moeten maar dat staat los van het probleem.

Rest uiteraard gelijk de vraag of jullie dan weten bij wie ik betaalbaar eens langs zou kunnen gaan, en ik nog het lieftst in midden nederland (ik woon in Hilversum).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Het minst ingrijpend is een ander navigatiesysteem aan te schaffen dat wel past en dat zo op de ISO stekker past. Alleen een afdekraam plaatsen en klaar.
Alles is beter dan dan die nimmer pas te maken MFD2 oplossing. Een middenconsole ombouwen is commerciëel niet te verkopen voor een bedrijf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Hahah, dat snap ik ninmiddels ook wel! Al blijf ik zeggen dat ikzelf wel goed in staat ben dat dash mooi op maat te maken, dat is echt wel mooi te doen. Probleem is toch ook wel dat dit een heel goedkopen oplossing leek te zijn. Ik heb 500,- voor het ding betaald (en ja met orginele boekjes en service kaarten etc.) en daar koop je echt geen zinnig alternatief voor. Daarbuiten vindt ik een orginele set altijd beter bij je dash staan, en dan volgens mij de diefstal gevoeligheid, volgens mij zijn die Pioneer klapschermen echt meer in trek dan dit ding.

Maar je hebt gelijk hoor, echt blij met de situatie ben ik ook niet, als ik de foto's zie die je met heb doorgemaild vanuit duitsland dan denk: dat sloopwerk riekt naar een krakend dashboard als alles los is geweest en klaar is en als ergens een hekel aan heb is dat het wel...

Anyway, ik heb nu telefoonnummers gehad van bedrijven die deze set schijnbaar vaker doen en 'makkelijk' kunnen oplossen. Ik ga die maar eens opbellen om te vragen wat de kosten zijn, ik laat me nog wel even horen hoe e.a. is afgelopen.

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Ik heb een bedrijf gevonden wat hem (even) voor me aansluit, zei doen dit vaker! Kortom, hij gaat er volgende week naar toe en als het allemaal werkt meld ik nog even.

Iedereen bedankt voor de vlotte reacties!

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Hi,

Nou vandaag eindelijk mijn navi aangesloten, eerst belde de man dat het toch nog werkte ivm firmware versie van de radio. Flink balend ging hij onderweg toch prima werken, een kwestie van kalibratie dus.. Wel inderdaad een belgisch tutje, maar alles went (behalve een vent) zullen we maar zeggen.

Ik heb alleen wel het idee dat het inderdaad een tiental meters naijlt, zie je vooral bij kleine weggetjes. Nou heb ik jullie wel vaker gehoord over bandenmaat opgeven. Maar hoe en waar doe je dat. Mijn bandenmaat is 235/55/17, de radio is dus een RNS-MFD2.

Ik hoop dat iemand het weet, anders is het niet het meest ernstige want de stem (die iets eerder reageerd) gaat gewoon goed.

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De MFD2 heeft geen menu voor band-parameters! Het gaat geheel automatisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wabbit
Starting Member
Starting Member

Bericht door Wabbit »

Ok thanks! (wat gaan deze antwoorden toch snel..)

Betekend dus dat het systeem gewoon een beetje na-ijlt, je had me immers al gewaarschuwd dat het bagger was, hahah. Nou ja, echt storend vindt ik het niet dus het went wel.

Gr Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Problemen met mfd2
    door svv1972 » 04 jan 2016 07:17 » in V.A.G
    Reacties: 1