Blaupunkt Travelpilot RNS 149

Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Blaupunkt Travelpilot RNS 149

Bericht door Matthias »

Hallo allemaal!

Ik heb een rns 149 op de kop kunnen tikken en heb die in mijn Golf 3 ('94) laten inbouwen.
Radio & cd werken, maar de navigatie nog niet.
De antenne is al aangesloten, maar het tachosignaal nog niet (dat moeten ze nog "zoeken")...
Dus normaal zou hij wel werken.
Maar ze zegden mij het achteruitsignaal NIET aan te sluiten.
Volgens mij vonden ze het in die winkel té veel werk om een kabel te leggen van achteraan de wagen
naar vooraan. (voor verbinding van de achteruitrijverlichting)
Zoals ik heb gelezen is dit wel nodig, dan leg ik zelf wel zo'n kabel, ik heb daar wel geduld voor.

Maar wat zeggen sommigen hier over een "giro kompas"??? Ik heb inderdaad zo'n zwart wieltje
gezien aan het toestel zelf, maar ben daar zeker niet aangeweest!
Is dit nodig of niet?

Hartelijk dank en vele groeten!
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Welkom op het forum, hopelijk vind je er de info die je zoekt. En wij hopen natuurlijk dat je vervolgens jouw ervaringen met ons deelt.

Die puls is essentieel, zonder dat doet je 149 gewoon niks. Dus eerst die maar opzoeken en aansluiten.
Overigens is die in een Golf 3 makkelijk te vinden, kijk ook maar eens bij de puls links op de hoofdpagina van deze site, bij de Petrisite staat die informatie.

En ja, over dat achteruitrijsignaal deel ik je mening dat dit eerder op "geen zin in hebben" duidt dan op "geen zin hebben". Lees ons verhaal maar eens bij Tips&Tricks, en laat dat dan maar eens lezen in die winkel.
Overigens is het lang niet altijd nodig die kabel helemaal van achteren te halen, een beetje inbouwer weet waar die kabels lopen, en halen 'm dan ergens voor weg, of bij de dorpel. Is ook vaak te doen door achter te kijken welke kleur/nummer die kabel heeft en dan in de andere bundels te zoeken.

Dat girokompas zit in het toestel, op de printplaat. Zit er gewoon in, hoef je niks mee te doen, je kunt er ook niet bij zonder het toestel te openen.

Succes, we horen wel hoe je gevaren bent.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

kleine toevoeging...

het "zwarte" wieltje aan de zijkant. is wel belangrijk.
normaal hoef je er niet direct aan te schroeven, maar wel altijd controleren uit bv welke auto zat ie in en hoe is deze afgesteld.
dat wieltje bediend nml de Gyro weger, de moet volledig horizontaal staan als de Nav is ingebouwd,
dit komt omdat de inbouwhoek verschillend kan zijn in diverse dashboards.
bij een Golf3 komt ie er dus helemaal horizontaal in.
dat houd in dat op je zwarte wieltje de prikgaatjes onder en boven staan(verticaal)

draai hier dus niet aan mocht het niet nodig zijn, anders gaat je gyro vastzitten en is Navigeren ook niet mogelijk.
en doe het achteruitsignaal minimaal aan de massa,(zonder dit kijkt de rns150 achteruit.en kan ie niet calibreren)
maar als je het perfect wilt, dan echt aan op het achteruitsignaal aanluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hoi!

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb die kabel ondertussen al zelf gelegd.
Zooooooooo lang duurde dat nu ook weer niet, maar ja, wat je zelf doet, doe je meestal beter???

Het toestel dat ik heb, komt uit een Saab van 2000: ik heb hem nog zien zitten in die wagen.
Volgens mij verschilt die hellingshoek echt wel niet veel van die van in de Golf 3...
Veiligheidshalve blijf ik toch maar van dat "zwarte wieltje". Hij zal zo ook wel werken, want op 5° à 10°
zal het niet aankomen...

Ik hou jullie op de hoogte! Tegen eind deze week (eind februari dus) zou alles moeten werken...

Groeten en nog een prettig weekend!
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Da's mooi dat je al zover opgeschoten bent.

Over dat wieltje gesproken, zit er geen gebruiksaanwijzing/inbouwinstructie meer bij jouw 149?
Als je die niet hebt, kun je 'm downloaden (duitse versie) van de Blaupunkt site, onder services. Als je dat niet lukt, geef dan even een seintje, dan kan ik 'm in de downloadmap zetten op onze server.
Die instelling van de hellingshoek van de gyro is wel van belang, 5 graden, en zeker 10 kan al tot behoorlijke afwijkingen leiden van de navigatie.
Als bij jouw Golf de unit geheel horizontaal komt, is die instelling eenvoudig te maken, kijk maar in de instructie.

We horen het wel.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Deze staat ook in de nederlandse taal in de handleiding download map.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

In die handleiding staat hetvolgende over de gyroscoop:

1. Alvorens de TravelPilot op z'n plaats is gebracht, moet de gyroscoop in een horizontale positie gezet worden.
=> staat langs BEIDE zijden zo'n "zwarte draaiwiel" waarbij je de streepjes verticaal moet zetten toch???

2. Installatiepositie van de TravelPilot:
rechts: minimaal 5°
links: maximaal +5°
en
van vooraan naar achteraan ("front to back"): minimaal -10° en maximaal +30°
=> wat is plus en min hé? Ik ben een Romanist, geen wiskundig genie dus...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Ik ben geen specialist op het gebied van Blaupunkt, maar als ik naar het plaatje kijk van fig. 8 is daar te zien dat de schijf aan de rechterkant zit, en dat dus min 10 een naar voren kantelende unit is, en de plus als de unit, zoals gebruikelijk iets achterover in de houder zit. Als bij jouw Golf de unit precies horizontaal zit, moet je 'm dus op 0 graden instellen.

En dus ben ik een beetje verrast dat jij het hebt over "aan beide zijden" Ik neem aan dat je ons zo kunt vertellen hoe het zit, je hebt de unit toch "in handen"?

Dat links-rechts plus/min 5 graden verhaal is volgens mij erg theoretisch, ik ken geen auto waarbij dat optreedt. Lijkt me ook geen gezicht, zo'n scheve radio in je dash :oops: Zo te zien kun je daar ook niks voor instellen, het geeft alleen de limieten aan waarbinnen de unit gemonteerd moet worden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hoi iedereen!

Ik heb de travelpilot eens uit zijn "radiovak" gehaald. Gyrokompas een beetje aangepast zodat deze nu perfect
horizontaal staat.
Maar ik ook heb de verbindingen eens gecontroleerd en ik constateerde dat het tachosignaal wel duidelijk in de connector zit (blauw-witte draad bij de golf hé), maar waarom krijgt de travelpilot dan geen pulsen???
Het achteruitrijsignaal is nog niet aangesloten en ik denk dat het daarom is dat hij ook geen pulsen ontvangt omdat
de travelpilot gereset geweest is...

Eerst wordt bij de installatie gevraagd om in achteruit te schakelen en als dat allemaal goed verloopt, test hij de pulsen.
Maar aangezien dat achteruitsignaal nog niet gaat, doet hij met de rest ook niet voort heb ik mij laten wijsmaken.

Er rest mij dus nog 1 vraag: ik weet op welke plaats ik dat achteruitrijsignaal moet aansluiten op de travelpilot.
Maar WAAR moet ik de andere kant van de kabel aansluiten???
Die kabel loopt bij mij naar achteraan in de wagen. Op 1 van de 2 achteruitrijlampjes moet die aangesloten worden vermoed ik.
Maar, pluspool of minpool??? Daar heb ik het raden naar. En het moet blijkbaar nog 12 volt zijn volgens de
handleiding...
Letterlijk vertaald: "De kabel van het achteruitrijsignaal verbindt het systeem met de achteruitrijverlichting van het
voertuig. Zorg ervoor dat deze verbinding met 12volt belast wordt als het voertuig achteruit rijdt."

Wie kan mij vooruit helpen???
Want die prutsers in diene winkel hebben er volgens mij niet al te veel kaas van gegeten...
Vandaar dat ik het liever hier eens vraag aan mensen die met hetzelfde toestel hun ervaringen willen delen met mij.

Groeten,
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Je schreef:
Maar WAAR moet ik de andere kant van de kabel aansluiten???
Die kabel loopt bij mij naar achteraan in de wagen. Op 1 van de 2 achteruitrijlampjes moet die aangesloten worden vermoed ik.
Maar, pluspool of minpool??? Daar heb ik het raden naar. En het moet blijkbaar nog 12 volt zijn volgens de
handleiding...
Letterlijk vertaald: "De kabel van het achteruitrijsignaal verbindt het systeem met de achteruitrijverlichting van het
voertuig. Zorg ervoor dat deze verbinding met 12volt belast wordt als het voertuig achteruit rijdt."
Wel, dan heb je al 90% van de klus voor elkaar.
Die draad moet inderdaad op één van de lampjes of van een draad die daar naartoe gaat aangesloten worden, en wel de pluszijde daarvan. Dat zie je gauw genoeg welke kant dat is, anders even met een voltmeter of lampje uitproberen.

Succes, en we horen wel hoe 'ie rijdt na het opnieuw calibreren en initialiseren.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

OK! Hartelijk dank!!!
Maar hoe zit dat dan met die 12 volt?
(ik ga pas morgen kijken in de auto.)
MOET dat een signaal zijn van 12 volt of niet?

Bedankt en als het werkt, laat ik het zeker weten!

Groetjes!
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Matthias schreef:OK! Hartelijk dank!!!
Maar hoe zit dat dan met die 12 volt?
(ik ga pas morgen kijken in de auto.)
MOET dat een signaal zijn van 12 volt of niet?

Bedankt en als het werkt, laat ik het zeker weten!

Groetjes!
Matthias
Hallo Matthias,

Dat is geen signaal van 12 Volt, het is gewoon de 12 Volt die op het lampje komt te staan als je de achteruit ingeschakeld hebt. Daarom brandt dan dat lampje, toch....? :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Ja ok, dank u...
Op dit vlak ben ik eerder een "sukkelaar" en soms zelfs wat een leek...
Ik twijfelde gewoonweg omdat ik weet dat er lampjes bestaan van 2, 3, 4 & 12 enz. volt...

Maar alvast bedankt! Nu ga ik er een nachtje over slapen opdat ik morgen niets verkeerds aansluit...



Slaap zacht iedereen!!!

Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hallo iedereen!
De gyroscoop werkt nog steeds prima en ook heb ik het achteruitrijsignaal kunnen aansluiten en dat
werkt ook perfect!
Dus ik voerde de calibratie uit, maar het systeem kreeg GEEN impulsen en dat vind ik zéér raar.
Op de radioconnector zit de blauw-witte kabel op zijn plaats en toch ontvangt het systeem geen
pulsen.
Dat is mij dus echt wel een raadsel, ik reed 100/uur, dus dan zou hij normaal toch wel genoeg pulsen moeten
ontvangen, niet???

Heb ook even in het instructieboekje van de Golf 3 gekeken en daarin vond ik een klein stukje tekst ivm
het tachosignaal. Dus daaruit leid ik af dat het er wel degelijk inzit. En moest het niet gaan, dan zou de kilometer-
teller toch ook niet werken???

Groeten!
En bedankt voor alle hulp!
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Da's inderdaad een gek verhaal.

Als ik het zo lees denk ik aan twee mogelijke oorzaken:
a) Het draadje is welliswaar aangesloten op het punt A1 van de stekker, maar zit er of niet goed in, dan wel is het draadje ergens anders onderbroken. Misschien is het door een vorige eigenaar bewust weggehaald, omdat op dit punt A1 bij sommige autoradio's de (telephone) mute komt te zitten, wie weet zit het daarmee verbonden.
b) De 149 is zelf niet helemaal in orde.

Ik denk dat je eerst het puntje a) moet nalopen, kijken waar dat draadje naar toe gaat, en eventueel al rijdende even checken of er wel pulsen uitkomen door er een ledje aan te hangen. Dat moet dan gaan knipperen.

Succes, we horen wel weer van je.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

't ligt aan het draadje, want die gast uit die winkel had er iets van spanning ofzo opgezet en dan
erkende mijn systeem de pulsen.
er heeft nooit een carkit in de wagen gezeten, ook niet door de voorganger.
't wordt mij een echt raadsel.
ze gaan tevreden zijn in die winkel; want ze gaan mij nog een wielsensor kunnen aansmeren...

ik ga eens zoeken achter de zekeringskast. wie weet weet vind ik iets....

groeten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Dit vond ik in een anderen topic:
je moet alleen de constante en geschakelde plus omdraaien, die zitten bij vw verkeerd.
achteruitrijdraad moet je zelf doortrekken van de achterlichten of draadkleur achter opzoeken en dan bij linkerdorpel aansluiten en aansluiten op de juiste pin, dit staat op de radio .

Maar dat is volgens mij in orde, anders zou de radio wel niet spelen denk ik... :roll:

Groeten,
Matthi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Je schreef:
ze gaan tevreden zijn in die winkel; want ze gaan mij nog een wielsensor kunnen aansmeren...
Dat dus zeker niet. Die draad moet ergens te vinden zijn, tenslotte werkt je tacho ook zoals je schrijft, dus...

Hoe heeft die man je 149 in de winkel gecheckt? Had 'ie een los pulsgeneratortje of zo? In elk geval is een check met een ledje erg simpel, als je al een draad gevonden hebt.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hij reed maar zo'n 5 meter achteruit en vooruit, dan zou je normaal ook al een klein signaal moeten opvangen.
Hij heeft dat inderdaad met zo'n pulsgenerator gecheckt of iets dergelijks.
Ook heeft hij eens in de zekerkast gezocht achter zo'n blauw-witte draad en hij had er maar 1 gevonden (op het eerste zicht).
Die heeft hij ook getest, maar ook daar geen pulssignaal.
Het zou mij echt verwonderen dat dat pulssignaal zooooooooooo zwak is dat zelfs zijn meter zonder versterkertje
geen pulsen registreert. (Er zit nog GEEN versterker in de wagen op dat signaal!!)

Allemaal heel raar. Ik ga ook eens bij Blaupunkt mijn licht opsteken...

Groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hallo allemaal!

Ik heb naar Blaupunkt gebeld, maar ze konden mij daar jammergenoeg niet verder helpen. :x :(

Dus heb ik zelf maar wat verder gezocht of een paar forums enzo en plots kwam ik dit bericht tegen;
ik denk dat dat perfect mijn probleem beschrijft!
Misschien moet ik een versterker op dat draadje steken?

http://www.geo24.de/forum/thread.php?th ... ightuser=0

Ik heb er echt wel geen enkel idee van wat anders het zou kunnen zijn!

In elk geval hou ik jullie op de hoogte moest ik vinden wat er fout gaat!!!
Als jullie iets weten dat m'n probleem zou kunnen oplossen, suggesties zijn altijd welkom!

Groeten,
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Als ik jouw laatste twee berichten lees, snap ik niet erg goed wat een versterker kan doen, waar kennelijk geen signaal aanwezig is. Want dat schrijf je in je voorlaatste bericht.
Te meer daar ik tot nu toe nooit iets gehoord of gelezen heb over een zwakke puls bij een Golf.

En dus blijf ik het er toch even op houden dat je blauw/witte draadje niet verbonden is met de pulsgever, maar ergens los zit of zo.
Even doorzoeken lijkt me vooralsnog.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Maar mijn kilometerteller gaat wel nog...
Dus ja, 't wordt ingewikkeld...

Zal er toch een expert moeten bijhalen.
Ik zie wel. Maar ga in elk geval eens dat draadje eens controleren.
Dat zal wellicht ook niet echt gemakkelijk zijn!
Jammer dat er nergens een soort plan staat over de elektrische leidingen
van een Golf 3.
Zal er ook eens achter zoeken.

Groeten en bedankt!
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

Matthias.

heb je niet perongeluk toch in je Iso connector, de telephon mute en Speedpulse verwisseld?
om het maar even in niet technische uitleg te vertellen, aan de aarde kant (zwarte draad) de de laatste pin in het zelfde rijtje, precies naast de 12v batterry dus,
deze fout komt veel voor. als je geen carkit in je wagen hebt.

verder wbt je Tacho signaal deze moet constant zijn bij gebruik juiste pulsedraad van je Golf3.
er moet dus direct signaal op staan, ook al sta je stil.(zwak signaal bestaat niet)
als je in je menu>installatie> systeemtest kijkt zie je alle waardes staan van boven naar onder, daar staat dan in het midden Tacho met daar onder km/u . dat tacho signaal moet een konstante waarde aangeven, is deze aanwezige dan zal de KM/U van nul naar een waarde gaan verschieten zodra je gaat rijden(vooruit dan wel achteruit.)

heb je dus een draad in je speedpulse connectorplaats gedrukt en geeft je Tacho niets aan, dan heb je niet de juiste draad.

bij je VW dealer, kan je een schema krijgen om je speedpulse op te zoeken, overleg dat met hun desnoods, zij bouwen tegenwoordig vaker een Navigatie in de auto's, dus iedere monteur zal er wel iets van af weten.

BTW,, de in jou golf3 moet er toch een blauw-witte juiste draad zitten voor je pulse op stekker A.

er is een alternatief, net boven je zekerings kast zit een puur blauwe draad, deze is ook geschikt voor speedpulse.

en voor de zekerheid....... je achteruitsignaal heb je in je Iso stekker recht tegenover de battery12v ?

probeer het nog maar es,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hoi!

Ik heb de ISO connector eens bekeken en de telefoonmute en de speedpulse
zijn NIET VERWISSELD. Alles zit op de juiste plaats.
(Telefoonmute wordt bij mij dus NIET gebruikt)

Ik krijg geen enkele pulsewaarde van de tacho als ik de systeemtest doe.
Dus km/u gaat ook niet omhoog.

Deze blauw-witte draad zat al in de connector bij aankoop van de wagen.
Ik veronderstel dat die daar door de fabriek zelf is in gestoken.

Mijn achteruitrijsignaal zit goed, dat heb ik al getest en dat werkt perfect.

Ik denk toch dat het signaal van de blauw-witte draad ergens onderbroken is.
Wellicht bij een van de aanhechtingspunten. Dat denk ik toch...
En is die puur blauwe draad wel een goed alternatief? Want overal wordt van
een blauw-witte gesproken...

Groeten,
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

Fahrzeugtyp Fundort Tachosignal Bemerkung
Golf 3 1992 - 10/1997 Kabelfarbe: blau/weiß. Am Radio ISO - Stecker A, Pin 1. Alternative: blauer, Stecker oberhalb des Sicherungskastens.

zo wordt het omschreven op http://www.thestrike.de/html/speed.htm

wil je zeker gaan, dan effe meten.

mocht je niet zeker zijn over de juiste pin bezetting van je blaupunkt ISO, mail me dan, dan stuur ik je een plaatje met de voor blaupunkt juiste bezetting der pinnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Blaupunkt FX SD kaart ruilen
    door FOCUSopFORD » 11 jun 2015 22:45 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 810

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”