MS5200: Hoe krijg ik alle software op de 2Gb SD-card?
-
- New Member
MS5200: Hoe krijg ik alle software op de 2Gb SD-card?
Goedemiddag,
Ik ben nog maar kort lid en heb al een vraag. Ik heb een VDO MS5200 aangeschaft. De meegeleverde SD-card heb ik per ongeluk geformatteerd. Nu wil ik mijn SD-card opnieuw aanmaken met behulp van de meegeleverde DVD van VDO (Tele Atlas) waarop de Europese kaart staat en alle Tele Atlas producten (10 regio’s/landen kun je aanvinken).
Nu lukt het me niet om alles op de 2Gb SD-card te krijgen. Wat doe ik verkeerd?
Het volgende heb ik al geprobeerd:
• De SD-card geformatteerd op FAT via Windows Verkenner.
• De SD-card gecontroleerd via windows verkenner door op eigenschappen te klikken of de 2Gb volledig vrijgemaakt zijn en dat blijkt het geval te zijn.
• Daarna geprobeerd alle software (exl. Alle talen), met VDO Assistent 2.0.9. die op meegeleverde DVD van VDO staat, te installeren op de SD-card.
• De 2GB SD-card blijkt te klein te zijn.
Ook nog geprobeerd:
• De SD-card ook geformatteerd met schijvenbeheer en dat helpt ook niet.
• De SD-card ook geformatteerd met een fototoestel en dat helpt ook niet.
Of is het gewoon niet mogelijk alles op een 2Gb SD-card te plaatsen?
Graag jullie hulp hierin. Heb VDO helpdesk al gebeld en zouden mij terugbellen wat niet gebeurd.
PS.:Wat is het verschil tussen de keuze van “Alle Regio’s” en “Tele Atlas” op de DVD?
Met Vriendelijke Groet,
Rob
Ik ben nog maar kort lid en heb al een vraag. Ik heb een VDO MS5200 aangeschaft. De meegeleverde SD-card heb ik per ongeluk geformatteerd. Nu wil ik mijn SD-card opnieuw aanmaken met behulp van de meegeleverde DVD van VDO (Tele Atlas) waarop de Europese kaart staat en alle Tele Atlas producten (10 regio’s/landen kun je aanvinken).
Nu lukt het me niet om alles op de 2Gb SD-card te krijgen. Wat doe ik verkeerd?
Het volgende heb ik al geprobeerd:
• De SD-card geformatteerd op FAT via Windows Verkenner.
• De SD-card gecontroleerd via windows verkenner door op eigenschappen te klikken of de 2Gb volledig vrijgemaakt zijn en dat blijkt het geval te zijn.
• Daarna geprobeerd alle software (exl. Alle talen), met VDO Assistent 2.0.9. die op meegeleverde DVD van VDO staat, te installeren op de SD-card.
• De 2GB SD-card blijkt te klein te zijn.
Ook nog geprobeerd:
• De SD-card ook geformatteerd met schijvenbeheer en dat helpt ook niet.
• De SD-card ook geformatteerd met een fototoestel en dat helpt ook niet.
Of is het gewoon niet mogelijk alles op een 2Gb SD-card te plaatsen?
Graag jullie hulp hierin. Heb VDO helpdesk al gebeld en zouden mij terugbellen wat niet gebeurd.
PS.:Wat is het verschil tussen de keuze van “Alle Regio’s” en “Tele Atlas” op de DVD?
Met Vriendelijke Groet,
Rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Dom Dom maar nu de oplossing
Wat jij wilt gaat niet maar dat vertelt VDO er lekker niet bij.
Als je begint met gewoon Europa te slecteren, zullen de kaart van Europa en alle POI's en Flitspalen op je SD kaartje worden gezet.
Daarna is er nog slechts ruimte voor een beperkt aantal Michelin (reis) gidsen.
Maak je keuze en laat die gidsen weg van die landen waar je interessen niet naar uit gaat. Voor de rest zijn die gidsen toch maar overbodige ballast.
De versies van 2006/07 wisten het verschil tussen Kb en Mb niet en bovendien staan er nu items aan de linkerkant die niet te benaderen zijn. Nog afgezien van de weerzinwekkende (ver)taalfouten.
Wat jij wilt gaat niet maar dat vertelt VDO er lekker niet bij.
Als je begint met gewoon Europa te slecteren, zullen de kaart van Europa en alle POI's en Flitspalen op je SD kaartje worden gezet.
Daarna is er nog slechts ruimte voor een beperkt aantal Michelin (reis) gidsen.
Maak je keuze en laat die gidsen weg van die landen waar je interessen niet naar uit gaat. Voor de rest zijn die gidsen toch maar overbodige ballast.
Dat is mij na 4 versies van dit afgrijselijk slecht geprogrammeerde wanproduct ook nog steeds niet duidelijkWat is het verschil tussen de keuze van “Alle Regio’s” en “Tele Atlas” op de DVD?
De versies van 2006/07 wisten het verschil tussen Kb en Mb niet en bovendien staan er nu items aan de linkerkant die niet te benaderen zijn. Nog afgezien van de weerzinwekkende (ver)taalfouten.
Hide post links |
-
- New Member
Hallo Gerritje,
Bedankt voor je info. Ik was er al bang voor dat alles er niet op kon.
Gr. Rob
Bedankt voor je info. Ik was er al bang voor dat alles er niet op kon.
Gr. Rob
Hide post links |
-
- Normal Member
Je hebt tegenwoordig ook 4Gb SD-kaarten; moeten het m.i. ook goed doen. Echter in de digitale fotografie is het een bekend gegeven dat de mega kaarten (4 en 8Gb) langzamer worden naarmate ze voller geraken. Of dat ook merkbaar zal zijn bij de 5200 betwijfel ik ten zeerste, gezien het aantal bits dat hier gebruikt wordt vele malen kleiner is.
Je zou het voor ons eens uit kunnen testen met een 4Gb SD kaart
Je zou het voor ons eens uit kunnen testen met een 4Gb SD kaart
Hide post links |
-
- Senior Member
Leo, testen maar!
Ik ben benieuwd of de 5200 die FAT32 kaartjes slikt. En dan nog, wat bereik je met het bijplaatsen van een tweetal Michelingidsen? Het is toch veel eenvoudiger om die twee extra gidsen op een apart kaartje te zetten en dat in het andere slot te steken. Daar is het voor bedoeld trouwens!
Ik ben benieuwd of de 5200 die FAT32 kaartjes slikt. En dan nog, wat bereik je met het bijplaatsen van een tweetal Michelingidsen? Het is toch veel eenvoudiger om die twee extra gidsen op een apart kaartje te zetten en dat in het andere slot te steken. Daar is het voor bedoeld trouwens!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Senior Member
In de specs http://www.vdodayton.com/sycomax/uis/me ... 310306.pdf is te lezen:
JW
Groet,Storage Medium: Secure Digital (SD) Card, max. 2 GB
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Normal Member
Jawel JW, maar toen was er nog geen 4Gb kaart beschikbaar(!) Ik begrijp niet dat er iets fout zou kunnen gaan alleen met meer geheugen. Als jij mij dat nu eens uitlegt......
Als de poster het niet gaat testen dan wil ik dat tzt wel op mij nemen
Als de poster het niet gaat testen dan wil ik dat tzt wel op mij nemen
Hide post links |
-
- Senior Member
De apparatuur moet geschikt zijn om de volledig andere structuur van de 4 Gb en grotere kaarten aan te kunnen. Deze hebben een geheel andere specificatie dan die van 2Gb en kleiner.
Over die specs en de problemen daarmee zijn boeken vol geschreven.
Over die specs en de problemen daarmee zijn boeken vol geschreven.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Normal Member
Ik ben natuurlijk leek in deze materie Gerrit, maar als ik e.e.a met de digitale opslagmedia in de fotografie vergelijk (dom?) dan wordt DAAR niet moeilijk gedaan over of je nu een kaart van 128/512Mb of 2/4 en nu zelfs 8Gb kaart gebruikt; of je nu in jpeg of in raw opneemt, maakt niet uit; alleen wordt de verwerking langzamer naarmate de kaart voller raakt (m.n. voor de 8Gb)
Maar goed, ik ben maar een leek....... En ja, ik ben str%^$#d eigenwijs (maar ook erg nieuwsgierig) dus als "ik" nu een 4Gb kaart had, dan probeerde ik het toch uit. Wat zou er dan mis moeten/kunnen gaan, behalve dan dat het systeem eventueel niet werkt????? Het is toch alleen een geheugenmedium en in de programmatuur verander je toch niets?
Maar goed, ik ben maar een leek....... En ja, ik ben str%^$#d eigenwijs (maar ook erg nieuwsgierig) dus als "ik" nu een 4Gb kaart had, dan probeerde ik het toch uit. Wat zou er dan mis moeten/kunnen gaan, behalve dan dat het systeem eventueel niet werkt????? Het is toch alleen een geheugenmedium en in de programmatuur verander je toch niets?
Hide post links |
-
- Senior Member
Stop hem er in en zie wat er gebeurt
Leo in jouw metier was dit een actie die niet zonder risico was en is, maar hier zie ik geen enkel bezwaar om eea uit te proberen en de navigemeenschap kond te doen van je bevindingen.
Leo in jouw metier was dit een actie die niet zonder risico was en is, maar hier zie ik geen enkel bezwaar om eea uit te proberen en de navigemeenschap kond te doen van je bevindingen.
Hide post links |
-
- Normal Member
Ik handelde/werkte ALTIJD volgens het principe van "in dubio abstine" en dat heeft mij altijd behoed voor fouten. MAAARRRRR dit is iets totaal anders; hier wil ik wel van mijn principes afwijken Bovendien kan ik mij absoluut niet voorstellen waarom er iets fout zou moeten gaan en twijfel jij ook.........................ja, beken het maar
Nu nog een 4Gb kaart aanschaffen, maar ik heb al 2x2Gb in mijn 5200 zitten en in mijn camera zit een compact flash type kaart.............................dus eigenlijk zonde om een nieuwe kaart te kopen als je die niet hoeft/kan gebruiken, behoudens als testobject. Misschien kan ik er eentje lenen voor dat doel.
NB/ de kaart moet toch vooraf geformatteerd worden alleen met Fat ZONDER 32?
Nu nog een 4Gb kaart aanschaffen, maar ik heb al 2x2Gb in mijn 5200 zitten en in mijn camera zit een compact flash type kaart.............................dus eigenlijk zonde om een nieuwe kaart te kopen als je die niet hoeft/kan gebruiken, behoudens als testobject. Misschien kan ik er eentje lenen voor dat doel.
NB/ de kaart moet toch vooraf geformatteerd worden alleen met Fat ZONDER 32?
Hide post links |
-
- Senior Member
Daar krijg je weer de verwarring!
Een kaartje groter dan 2 Gb MOET op FAT32 worden geformatteerd. Dat staat zelfs in de specificaties die daarvoor zijn opgesteld. En dat kan ook één van de redenen zijn dat de apparatuur hem niet herkent
Een kaartje groter dan 2 Gb MOET op FAT32 worden geformatteerd. Dat staat zelfs in de specificaties die daarvoor zijn opgesteld. En dat kan ook één van de redenen zijn dat de apparatuur hem niet herkent
Hide post links |
-
- Normal Member
Ah Ha, daar heb je een punt Gerrit.
Ja, je zou er toch wat van krijgen als een echte (pc) leek er zich mee gaat bemoeien en het beter denkt te weten Ik ken dat soort ook uit mijn eigen praktijk.................en ergerde mij er vaak aan
Ik gooi bij deze de handdoek in de ring.................................!
BTW/ wat ben je vroeg op en dat zelfs op zondag
Ja, je zou er toch wat van krijgen als een echte (pc) leek er zich mee gaat bemoeien en het beter denkt te weten Ik ken dat soort ook uit mijn eigen praktijk.................en ergerde mij er vaak aan
Ik gooi bij deze de handdoek in de ring.................................!
BTW/ wat ben je vroeg op en dat zelfs op zondag
Hide post links |
-
- Senior Member
Het zou kunnen dat het al mis gaat met die FAT 32.
Maar zeer wel ook doordat de SW van de 5200 er niet mee om kan gaan.
Vergelijk het eens met je PC. Daar kunnen geheugenkaarten in tot een bepaald maximum, daarboven adresseert de computer ze niet.
In mijn PC zitten 4 geheugen slots, waar nu 4 * 1GB DIMM's in zitten. Als ik die vervang door grotere DIMM's zal m'n PC die niet kunnen adresseren.
Hetzelfde had de voorganger van mijn huidige satellietontvanger, daar kon maximaal een 80GB Harddisk in. Een 120GB werd wel herkend maar er was slechts 80 GB beschrijfbaar.
Groet,
JW
Vergelijk het eens met je PC. Daar kunnen geheugenkaarten in tot een bepaald maximum, daarboven adresseert de computer ze niet.
In mijn PC zitten 4 geheugen slots, waar nu 4 * 1GB DIMM's in zitten. Als ik die vervang door grotere DIMM's zal m'n PC die niet kunnen adresseren.
Hetzelfde had de voorganger van mijn huidige satellietontvanger, daar kon maximaal een 80GB Harddisk in. Een 120GB werd wel herkend maar er was slechts 80 GB beschrijfbaar.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Senior Member
Als je om 8 uur moet fietsen met de mannen, in van die enge broeken weet je wel?BTW/ wat ben je vroeg op en dat zelfs op zondag
Hide post links |
-
- New Member
Heren,
Het is een interessante discussie. Ik heb ok het één en ander geprobeerd.
• Ter info: De 2Gb kaart geformatteerd op FAT32. Dan blijkt de kaart al voor de helft vol is en dat er maar 1Gb overblijft. Hier kun je dus niets mee. Dus de info van Gerrit wordt hiermee bevestigd. Tot 2Gb FAT!
• Ik gebruik nu 2 stuks 2Gb sd-kaarten. Op de 1e de Europese kaart met 5 landen Michelingidsen. Op de 2e kaart staat ook weer de Europese kaart met 4 landen Michelingidsen. Hier kan ik mee uit de wielen.
Ik ben nog niet van plan een 4Gb kaart te kopen/testen. Ik wacht eventuele berichtgevingen van VDO af. Dit werk eerst hoewel ik toch mijn vraagtekens heb bij VDO, waar de suggestie wordt gegeven dat het met één kaartje moet kunnen. Misschien wordt ik maandag gebeld door VDO en anders bel ik wel weer. Mocht daar iets uit komen dan zal ik jullie inlichten.
Gr. Rob.
Het is een interessante discussie. Ik heb ok het één en ander geprobeerd.
• Ter info: De 2Gb kaart geformatteerd op FAT32. Dan blijkt de kaart al voor de helft vol is en dat er maar 1Gb overblijft. Hier kun je dus niets mee. Dus de info van Gerrit wordt hiermee bevestigd. Tot 2Gb FAT!
• Ik gebruik nu 2 stuks 2Gb sd-kaarten. Op de 1e de Europese kaart met 5 landen Michelingidsen. Op de 2e kaart staat ook weer de Europese kaart met 4 landen Michelingidsen. Hier kan ik mee uit de wielen.
Ik ben nog niet van plan een 4Gb kaart te kopen/testen. Ik wacht eventuele berichtgevingen van VDO af. Dit werk eerst hoewel ik toch mijn vraagtekens heb bij VDO, waar de suggestie wordt gegeven dat het met één kaartje moet kunnen. Misschien wordt ik maandag gebeld door VDO en anders bel ik wel weer. Mocht daar iets uit komen dan zal ik jullie inlichten.
Gr. Rob.
Hide post links |
-
- Senior Member
Fout! Als je een TomTom gebruikt MOET je de 2 Gb kaartjes op FAT32 formatteren en heb je gewoon de volle 2 Gb beschikbaar.Dus de info van Gerrit wordt hiermee bevestigd. Tot 2Gb FAT!
Als jij een situatie hebt dat je na formattering nog maar 1 Gb over hebt zou ik eens gaan denken aan een andere kaartlezer. Er is dan iets grondig mis met je apparatuur!
Hide post links |
-
- Senior Member
JW even een vraag, heeft jou satellietontvanger ook een Bios? Dat zou kunnen verklaren dat jou 120GB harddisk niet als zodanig word herkent, maw als de bios niet meer aankan dan 80 GB dan houd het daarmee op.JW schreef:Het zou kunnen dat het al mis gaat met die FAT 32.
Groet,
JW
Gr.
Hide post links |
-
- Senior Member
Leuk dat je dit vraagt! Ben jij soms bekend met enige computer die het zonder BIOS weet te stellen?heeft jou satellietontvanger ook een Bios?
Hide post links |
-
- Normal Member
Tjonge, wat sportief van je Gerrit; heb je dan ook speciaal pak/helm aan/op Ik zie zo'n clubje hier ook wel eens rijden, maar dan 's avonds..........
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden; het ene apparaat kan wel en het andere weer niet overweg met meer geheugen cq opslag.....................ik pas
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden; het ene apparaat kan wel en het andere weer niet overweg met meer geheugen cq opslag.....................ik pas
Hide post links |
-
- Senior Member
Leuk dat je dit schrijft! Is een satellietontvanger dan hetzelfde als een PC?Gerritje schreef:Leuk dat je dit vraagt! Ben jij soms bekend met enige computer die het zonder BIOS weet te stellen?heeft jou satellietontvanger ook een Bios?
Gr.
Hide post links |
-
- Senior Member
Gerritje schreef:Fout! Als je een TomTom gebruikt MOET je de 2 Gb kaartjes op FAT32 formatteren en heb je gewoon de volle 2 Gb beschikbaar.Dus de info van Gerrit wordt hiermee bevestigd. Tot 2Gb FAT!
Als jij een situatie hebt dat je na formattering nog maar 1 Gb over hebt zou ik eens gaan denken aan een andere kaartlezer. Er is dan iets grondig mis met je apparatuur!
Dit is niet waar! Het FAT32-bestandssysteem maakt een standaardclustergrootte van slechts 4 kB mogelijk Als een bestand 10 Kb is (dit even theoretisch gezien) dan gebruikt hij 3 clusters en de laatste cluster blijft dus 2 Kb over.formatteren en heb je gewoon de volle 2 Gb beschikbaar
Als je nu een nieuw bestand plaatst word het 3e cluster niet meer gebruikt en blijft dus 2Kb onbenut. Met andere woorden, hoe meer bestanden je op een SD kaart plaatst hoe meer ongebruikte Kb's onbenut blijven.
Verder : FAT32 maakt efficiënter gebruik van de schijfruimte. FAT32 gebruikt kleinere clusters (clusters van 4 kB voor stations tot 8 GB), wat resulteert in een 10 tot 15% efficiënter gebruik van schijfruimte in vergelijking met grote FAT- of FAT16-stations. (bron Microsoft)
Ook: Windows XP bevat een bijgewerkte versie van het FAT-bestandssysteem. Deze bijgewerkte versie heet FAT32. Het FAT32-bestandssysteem maakt een standaardclustergrootte van slechts 4 kB mogelijk en biedt ondersteuning voor vaste EIDE-schijven die groter zijn dan 2 GB (gigabyte).
Gr.
Hide post links |
-
- Senior Member
Daar gaat het niet om!~
Als je een kaartje formatteert zal er na afloop worden aangegeven wat de totale omvang van het opslagmedium is.
Of je nu FAT of FAT32 gebruikt, de totale omvang van een kaartje is hetzelfde. Pas als je de kaart gaat beschrijven zul je ontdekken dat mbt de grootte van de files en bepaalde nadelen zijn.
Wat er werd gezegd is dat na formatteren er slechts 1 Gb ruimte werd aangegeven, en dat bestaat niet.
Als je een kaartje formatteert zal er na afloop worden aangegeven wat de totale omvang van het opslagmedium is.
Of je nu FAT of FAT32 gebruikt, de totale omvang van een kaartje is hetzelfde. Pas als je de kaart gaat beschrijven zul je ontdekken dat mbt de grootte van de files en bepaalde nadelen zijn.
Wat er werd gezegd is dat na formatteren er slechts 1 Gb ruimte werd aangegeven, en dat bestaat niet.
Hide post links |
-
- Senior Member
Daar gaat het wel om jij schrijft, dat na het formatteren de volle 2GB beschikbaar is en dat is dus niet zo.Gerritje schreef:Daar gaat het niet om!~
Maar je beschrijft ook dat als je de kaart gaat beschrijven er geen volle 2 GB op kan en dat bedoelde ik nu juist!
Dat er na het formatteren er 1GB overblijft, dat klopt inderdaad niet, dan is vermoedelijk het sd kaartje beschadigd.
Gr.
Hide post links |
-
- Senior Member
Jij bent niet te overtuigen blijkt wel.
Als je een kaartje van 2 Gb formatteert met FAT32 wordt er na afloop gerapporteerd dat er 1.983.360 Kbytes vrij zijn.
Dat is dus 2 Gb! Daar heeft het aantal bestanden dat je er op kwijt wilt niets mee te maken.
Een verkeerde kaartlezer is meestal de oorzaak.
Als je een kaartje van 2 Gb formatteert met FAT32 wordt er na afloop gerapporteerd dat er 1.983.360 Kbytes vrij zijn.
Dat is dus 2 Gb! Daar heeft het aantal bestanden dat je er op kwijt wilt niets mee te maken.
Dat wordt inderdaad vaak beweerd maa gezien de levenslange garantie en de rapportages daarover , is het nog weinigen gelukt om dit voor elkaar te krijgen behalve door het door te knippen.dan is vermoedelijk het sd kaartje beschadigd.
Een verkeerde kaartlezer is meestal de oorzaak.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-