Berekening trajectsnelheid

arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Berekening trajectsnelheid

Bericht door arjeh »

Een aantal gebruikers ondervinden vaak 'vreemde' routes welke bepaald wordt door het navigatiesysteem. Ik ben van mening dat dit vaak komt doordat de snelheid op diverse trajecten niet goed bepaald is. Proefondervindelijk heb ik een en ander de laatste paar dagen bepaald:

Rijdend van Amsterdam richting Den Haag over de A4 op het stuk waar een maximale snelheid geldt van 100 km/uur (momenteel meen ik 90 ivm aanleg HSL) rekent mijn MS5000 met kaartmateriaal van TeleAtlas met een snelheid van circa 108 km/uur (8% meer dan max. snelheid)

Rijdend van Amsterdam richting Utrecht over de A2 waar een maximale snelheid geldt van 120 km/uur rekent mijn MS5000 met kaartmateriaal TeleAtlas met een snelheid van eveneens 108 km/uur (10% minder dan max. snelheid)

Rijdend door Utrecht: circa 25 km/uur (door verkeerslichten e.d. betrouwbare snelheid zou ik zeggen).

Over doorgaande route binnen Amstelveen waar een maximale snelheid geldt van 50 km/uur (zelfs de lesauto's rijden hier minstens 60 km/uur), wordt gerekend met een snelheid van 25 km/uur. Deze zelfde gemiddelde snelheid in de wijk waar ik woon wordt aangehouden door mijn navigatiesysteem. Uiteraard is dit reeel wanneer je door een woonwijk rijdt waar ook max. 50 km/uur mag worden gereden.

Wie kan mij vertellen hoe eea wordt vastgesteld. Ik denk dat wij als eindgebruikers de kaartleveranciers moeten adviseren wat de gemiddelde snelheid moet zijn. Voor alle duidelijkheid: mijn MS5000 staat ingesteld op geen snelheidscorrectie!

Wie kan dit met bijvoorbeeld het kaartmateriaal van NavTech controleren over dezelfde trajecten?

Hoe te controleren: navigeer zoals je dat altijd doet, maar zorg dat er onderin het display weergegeven staat wat de te verwachten reistijd nog is naar de bestemming. Hou je vinger bij je dagteller, en wanneer de reistijd versrpingt naar bijvoor 0:27 druk de dagteller dan op nul. Onafhankelijk van de snelheid die je rijdt, zal na een bepaalde afstand de tijd naar 0:26 springen. Voor een redelijke nauwkeurige meting is het handig om na bijvoorbeeld 6 minuten te kijken wat de dagteller heeft aangegeven. Bij mij gaf de dagteller op de A4 na 6 minuten circa 10,8 km aan. Dwz: 10,8 km / 6 min = 108 km /uur (de afwijking van mijn kilometerteller is minder dan 0,3%, dus hier kan het niet aan liggen).

Ik hoor graag van een van jullie.

Arjeh

Aan de moderator: misschien dat dit bericht naar een ander gedeelte van het forum moet, maar ik weet niet of andere navigatiesystemen ook met reistijd e.d. werken, vandaar dat ik het in eerste instantie bij VDO neer zet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Inderdaad, hoe krijg je de dames/heren kaartontwikkelaars zover dat ze de "goede reistijden" aanhouden op de wegen. Met onmiddellijk de vraag wat goed is natuurlijk.
Zo uitgebreid als jij het nu gedaan hebt :wink: zal ik het niet doen, maar op hoofdlijnen deel ik je ervaringen wel.
Met daarbij de kanttekening dat de totale reistijd iha weinig afwijkt van de geplande.
Toen ik vanmorgen heen reed naar Brussel zat er een afwijking van 3 kwartier in de tijd, maar ja, files :evil: Terug was de afwijking niet meer dan een paar minuten, toen kon ik normaal doorrijden.

Ik hoop dat NavTech ons nog eens wat meer wil vertellen over dit onderwerp, tenslotte leveren zij primaire DB's aan VDO, Becker etc. dan wel ze gebruiken die voor hun eigen kaarten geschikt voor de onderscheidelijke Navi's.

Misschien moeten we dit onderwerp daarom daarheen verplaatsen, en zo direkt NavTech om een reactie vragen.
Het feit dat jouw voorbeeld gebaseerd is op een TeleAtlas kaart is hier denk ik niet wezenlijk, de principes zijn hetzelfde. Vandaar mijn suggestie het naar NavTech te verplaatsen.

Wat denkt WMP hiervan?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Ik weet niet of het verstandig is dit naar het NavTech forum te verplaatsen. Misschien dat er een extra forum bij zou moeten komen waar gesproken wordt over het kaartmateriaal algemeen.

Even ter aanvulling: ik reed vanmorgen over de N201 van Amstelveen naar Hoofddorp. Het laatste stuk is 80 km/uur, en ik zou daar in 3 minuten tijd, ongeveer 70 a 72 km/uur kunnen rijden (3,5 a 3,6 km in 3 minuten). Ik heb zo het idee dat buiten de bebouwde kom er een reductie standaard wordt meegenomen van 10% van de toegestane snelheid (zie ook de A2; 120 km/uur - 10% = 108 km/uur) en hier 80 km/uur - 10% = 72 km/uur. De A4 zie ik als een werkelijk fout in de database van TeleAtlas. Wanneer ik de komende weken nog wat ga testen (het is werkelijk heel erg simpel om dit te doen), dan zal ik het op dit forum vermelden. Misschien is het een idee om dit met meerdere mensen te doen, en zo gezamenlijk naar de kaartleveranciers onze bevindingen doorgeven. We zouden het dan wel tot de rijks- en provinciale wegen moeten houden, en iets algemeens moeten zeggen over grote doorgaande wegen binnen de bebouwde kom en wegen in woonwijken e.d.

Dat de werkelijk reistijd vaak zeer nauwkeurig is, komt omdat de fouten elkaar opheffen (zeer bekend verschijnsel, ook in mijn werk). Maar wanneer er verschillende routes kunnen worden gereden die of veel over de snelweg gaan, of veel over provinciale wegen, kan eea vaak tot vreemde routes leiden.

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Je schreef:
Dat de werkelijk reistijd vaak zeer nauwkeurig is, komt omdat de fouten elkaar opheffen (zeer bekend verschijnsel, ook in mijn werk).
Dat zijn toch twee verschillende zaken.
Zeker, fouten heffen elkaar statistisch gezien veelal op.
Maar daarvan is hier geen sprake, immers de bij het rijden vanuit Brussel geplande aankomsttijd thuis bleef practisch constant. En zoals je weet is de resterende rijtijd continu onderwerp van herberekening, dus moet 'ie op elk moment onderweg correct geweest zijn.
Conclusie: de in de DB door NT vastgelegde en vervolgens door VDO toegepaste gegevens voor de snelheden op de door mij bereden wegen, vanuit Brussels Grote Markt, via Belliard en de Kortenbergtunnel naar de oostelijke ring, vervolgens via Antwerpen en Breda naar de omgeving van Utrecht waren ten zeer naaste bij correct.
En naar ook ik aanneem zijn daarbij correcties aangebracht, wellicht de door jou gesuggereerde min 10%, je kunt er immers niet vanuit gaan dat je altijd de maximum toegestane snelheden kunt rijden op de wegvakken :(

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Even een dagje gereden met een cd van NavTech (2003-01). En, op het traject Amsterdam-Den Haag, waar maximaal 100 km/uur gereden mag worden (sommige stukken 90, ivm HSL maar 'weet' het kaartmateriaal niet), rekent mijn MS5000 over een tijdstip van exact 12 minuten, een afstand van 21,4 km uit. Oftewel: 107 km/uur. Wel erg toevallig dat beide leverancier op het zelfde traject een verkeerde gemiddelde snelheid hanteren. Mijn conclusie: leverancier van het kaartmateriaal geven de toegestane maximale snelheid op, en vdo gaat daar met zijn software een wegingsfactor aan toewijzen.

Het zou trouwens handig zijn om die maximale snelheid te kunnen zien. Wanneer deze wijzigt dan kunnen wij als eindgebruikers dit ook aan de leverancier doorgeven.

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Je bedoelt zoals bij de nieuwe Becker-software kan.. Het heeft inderdaad voordelen, maar ook nadelen. Even zeer eenvoudig neergezet:

Voordeel: je kunt zien hoe hard je ergens mag rijden.

Nadeel: als dit niet klopt en je houdt je aan de snelheid die het systeem aangeeft kun je een bekeuring krijgen. Nu zul je misschien zeggen: "Je moet ook naar de borden kijken." Ik denk toch echt dat als je twijfelt (heb ik dat bord nou goed gezien?) of als er bijvoorbeeld net een ander voertuig tussen rijdt en je je aan de "navigatiesnelheid" gaat houden dat je een risico loopt, mede omdat er veel tijd zit (helaas) tussen het moment van beschikbaar stellen van een database aan leveranciers en het moment dat wij de nieuwe kaarten ontvangen. Je moest eens weten hoeveel er veranderd in de tussentijd.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat dit een hele handige functie zou zijn. Ik denk dan ook dat VDO Dayton e.a. dit eens in overweging zouden moeten nemen... Volgens mij kan het nu namelijk al, alleen ondersteunt de software het niet.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Arjeh

Ik heb het nu een aantal keer gelezen en het idee dat het verhaal niet helemaal klopt.

Jij schrijft in je eerste bericht "Onafhankelijk van de snelheid die je rijdt".
Volgens mij reken je met deze actie uit wat de gemiddelde snelheid is geweest over de laatste X aantal minuten.
Om dit goed te kunnen uitrekenen moet je volgens mij bij een benzine pomp stil gaan staan en dan een bestemming intikken die 10 km verder op de snelweg is
Daar krijg je een bepaalde tijd uit en dan kan je precies de gemiddelde snelheid uitreken die de kaart gebruikt voor zijn berekening.

Groeten

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Han,

Hetgeen ik schreef, klopt echt. Ik heb er zelf best lang over moeten nadenken. Hetgeen je moet doen is het volgende: zet de status regel onderaan je beeldscherm op 'resterende reistijd' en navigeer zoals je gewoonlijk doet. Wanneer je in de file staat of gewoon stil staat, zal deze tijd altijd het zelfde blijven (ooit ga ik nog een keer op een punt stil staan waar het net verspringt, en ga dan weer een paar metertjes terug, dan moet er weer een minuut bijkomen, weer naar voren: minuut eraf, etc. etc.).

Stel je rijd naar een bestemming over een snelweg waar bijvoorbeeld over een bepaald traject wat je moet afleggen een maximale snelheid toegestaan is van 120 km/uur = 2.000 meter/minuut. Op het moment dat je 'resterende rijtijd' een minuut minder is geworden, druk je je dagteller op nul (vinger erbij houden!). Je blijft nu rijden over een lang traject (dit voor de nauwkeurigheid) met een door jou gekozen snelheid (je mag ook tanken onderweg hoor, zolang je maar niet 'echt' van de snelweg afgaat). Wanneer de 'resterende rijtijd' een aantal minuten is 'gezakt' kijk je hoeveel kilometer (op 50 meter nauwkeurig te bepalen) je auto heeft afgelegd (stand van de dagteller). Het makkelijkste is om dit na exact 6 minuten te doen. Je kijkt dan hoeveel kilometer hij heeft afgelegd (op de A4 richting huis :wink: op het traject waar je 100 km/uur mag rijden was dat bij mij 10,7 a 10,8 kilometer). Deze afstand vermenigvuldig je met 10 (1 uur / 6 minuten) en je hebt de snelheid waarmee vdo in combinatie met je cd het traject berekent.

Han, een heel verhaal hoor. Maar als het niet klopt dan kan ik zeggen dat ik mijn hoed op eet, maar aangezien ik geen hoed heb/draag, dan kom je maar op een zaterdagmorgen bij me langs, en dan zal ik als tegenprestatie je auto helemaal uitzuigen en wassen!!!

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Groeten,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Het kan best zijn dat er ergens een fout zit in de database, en dat de kaartmaker(s) voor een stukje weg 120 km/u aangehouden hebben waar maar 100 is toegestaan.

Als je de laatste bijdrage van NavTech leest, kun je zien dat zij dit beschouwen als een deel van hun eigendom/recept, waar ze derden geen inzicht in verschaffen. Hetzelfde geldt voor de applicatiebouwer, VDO in dit geval.
Zoals je kunt lezen heb ik NT gevraagd of ze belangstelling hebben voor input op dit punt, en daar is nog geen reactie op gekomen. En daar zal het toch moeten gebeuren, een discussie op dit deel van het forum heeft denk ik alleen academische waarde, en voegt verder niks toe.

Persoonlijk vind ik het ook niet zo relevant dat over een stukje van een paar kilometer een afwijking zou kunnen ontstaan van een half minuutje, even wat stropen van het verkeer doet veel meer.
En als eerder geschreven, op de rit terug uit Brussel vorige week bleek de geplande reistijd buitengewoon nauwkeurig, op die afstand niet meer dan een paar minuten afwijking betekent dat men de snelheden knap goed in de DB gezet heeft.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

arjeh schreef: 'resterende rijtijd' een minuut minder is geworden
Die had ik over het hoofd gezien dan klopt het. :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bert14
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2004 14:18

Bericht door bert14 »

Deze thread maar even tot leven wekken.
Ik heb een Pioneer AVIC-X1 met software van TeleAtlas. Je kunt daarin zelf de gemiddelde snelheid instellen waarmee de reistijd wordt uitgerekend. Daarbij maakt het systeem (en dus blijkbaar TeleAtlas) onderscheid tussen 3 soorten wegen:
- autowegen
- grote wegen
- kleine wegen

Blijkbaar wordt de gemiddelde snelheid dus niet voor elke autoweg afzonderlijk ingesteld, Voor Nederland is dat natuurlijk niet zo handig: op hele stukken in de Randstad mag je maar 100 km/u (of door werkzaamheden nog minder snel), terwijl je op vele andere autowegen 120 km/u mag rijden. TeleAtlas gebruikt voor alle situaties dezelfde gemiddelde snelheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

bert14 schreef:Deze thread maar even tot leven wekken.
Ik heb een Pioneer AVIC-X1 met software van TeleAtlas. Je kunt daarin zelf de gemiddelde snelheid instellen waarmee de reistijd wordt uitgerekend. Daarbij maakt het systeem (en dus blijkbaar TeleAtlas) onderscheid tussen 3 soorten wegen:
- autowegen
- grote wegen
- kleine wegen

Blijkbaar wordt de gemiddelde snelheid dus niet voor elke autoweg afzonderlijk ingesteld, Voor Nederland is dat natuurlijk niet zo handig: op hele stukken in de Randstad mag je maar 100 km/u (of door werkzaamheden nog minder snel), terwijl je op vele andere autowegen 120 km/u mag rijden. TeleAtlas gebruikt voor alle situaties dezelfde gemiddelde snelheid.
De leverancier van het kaartmateriaal Teleatlas ,NavteQ heeft veel meer weginformatie op de kaart staan dan je denkt, het is echter aan de maker van de software wat ermee gedaan wordt.

Nu met de nieuwe software van VDO kan je goed zien dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met de diverse snelheden op autowegen. Aan de kleur van de weg kan je bv ook de 30km zone terug zien (paars) maar ook andere belangrijke info (rotonde's,verkeerslichten,enz ) ten behoeve van een goede navigatie worden in de calculatie meegenomen.

Tot op heden is de verwachte reistijd door het systeem vrij nauwkeurig (minder dan 1 @ 2 minuten verschil op een reis van 2 @ 2.5 uur) natuurlijk hangt dit ook af van je rijstijl als je een doorrijder bent zal je de gemiddelde snelheid
van je systeem wat hoger moeten zetten.

met vriendelijke groeten,

Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”