Rekensnelheid MS5000 > MS5500

WS
Senior Member

Rekensnelheid MS5000 > MS5500

Bericht door WS »

Hallo

Vandaag was ik in de gelegenheid om de MS5000 en de MS5500 te vergelijken op rekensnelheid.

Ik had op beide systemen een route uitgezet van Maassluis <> Vlagtwedde onderstaand de resultaten

Rekentijd: tijd die het systeem nodig had tot dat afstand en tijd in beeld verscheen
Route compleet : tijd die het systeem nodig had om de complete route in de routelijst te tonen.

MS5000

Route keuze--------Rekentijd---------------Afstand----Rijtijd------ Routelijst compleet
Snelste.......................48 sec.......................283 km........3:07
Kortste.......................50 sec.......................271 km........3:34
Snelweg.....................45 sec.......................310 km........3:06................4min57sec
Geen snelweg............48 sec.......................338 km.........5:34

MS5500

Route keuze--------Rekentijd---------------Afstand----Rijtijd------ Routelijst compleet
Snelste*......................3,5 sec.....................296 km.....3:04
Kortste........................3 sec........................270 km.....3:36
Snelweg......................2 sec........................309 km.....3:04.................20 sec
Geen snelweg..............7 sec........................353 km.....6:41

* bij de keuze snelste route liep de route via A37 Hoogeveen dan door Duitsland via de A31 Meppen dit
was bij de MS5000 niet mogelijk omdat hier niet de secundaire wegen van Duitsland op staan.

Opvallend was dat bij de MS5000 de snelweg route sneller was dan de snelste route :shock:

Mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MAzlbeer
Junior Member
Junior Member

Bericht door MAzlbeer »

ZO!!!!

dat scheelt BEHOORLIJK!!!!
De hele PC van de 5500 is toch stukken sneller of niet?

Groet Danny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Machtig interessant, zo steek je nog 's wat op.
En inderdaad, die 5500 is geweldig veel sneller dan de 5000, wat een verschil zeg.

Wat me verbaast is die veel langere route bij: geen snelweg. Kun je uit de listing zien waar dat in zat?

Groet,
JW

P.S. Welke verrassingen heb je nog meer voor ons in petto, of hou je dat maar even onder de pet :?: :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Bericht door beckeronline »

Misschien eens interresant om een test op te zetten met standaard routes: 1x in nederland 1x benelux en 1x van nederland naar een adres in portugal. Alle systemen op snelle route zetten met alles aan (dus veerpont etc...) Is wel grappig denk ik. Kan je goed de verschillen zien e.d.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Hallo,

MAzlbeer schreef
dat scheelt BEHOORLIJK!!!!
De hele PC van de 5500 is toch stukken sneller of niet?
De 5500 is inderdaad behoorlijk snel heb je een mooi vergelijk als je op zoek gaat naar een navigatiesysteem. :wink:

JW schreef
Wat me verbaast is die veel langere route bij: geen snelweg. Kun je uit de listing zien waar dat in zat?
Ik zag nu dat na enkele seconden de afstand van de route binnendoor van 353 km naar 324 km ging terwijl de tijd gelijk bleef.

Ondanks dat ik bij beide route's de zelfde optie's had gaat de MS5000 af en toe via de snelweg(59 km) daar waar de MS5500 echt binnendoor gaat!

De route Globaal

MS5000
A20 Maassluis-Moordrecht(30km)-N456-Gouda-N207-Reewijk-N459-A12(29Km) -Waterlinieweg-N237-Zeist-N224-Rheden
N785 rozendaal-N348 Brummen-N345 Zutphen-Raalte-N35-N348-Ommen-N34-Borger-N374-Stadskanaal-N374-N366-N974-N365-Vlagtwedde

MS5500

A20 Maassluis dan binnendoor via -Vlaardingen-Schiedam-Rotterdam-Capelle a/d IJssel-Algeraweg-N210-IJsselstein-N210 Moeder theresaplein-N210-Nieuwegein-Structuurviaduct-N408-Waterlinieweg vervolgens is de route gelijk aan de 5000

beckeronline schreef
Misschien eens interresant om een test op te zetten met standaard routes: 1x in nederland 1x benelux en 1x van nederland naar een adres in portugal. Alle systemen op snelle route zetten met alles aan (dus veerpont etc...)
Route Maassluis-Portugal Lissabon-Avenue Miquel Bombarda

Route keuze--------Rekentijd---------------Afstand----Rijtijd
Snelste MS5000..........77 sec.......................2404 km.......22:43
Snelste MS5500..........14 sec.......................2375 km.......22:25

Route Maassluis-Brussel-Non de Jesus Rue de

Route keuze--------Rekentijd---------------Afstand----Rijtijd
Snelste MS5000..........13 sec......................171 km.......1:44
Snelste MS5500............4 sec......................170 km.......1:44

mvrg,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
timmersr
Junior Member
Junior Member

Bericht door timmersr »

WAUW! :shock: Wat een verschil! En ik vond de MS5000 al best wel redelijk rap.
Ik vraag me af waar dit verschil nu vooral in zit?

Is dit nu het snelheidsverschil tussen CD en DVD, of is dit veel meer de snellere computer?

Indien het laatste het geval is, dan mag ik ook met de 5400 veel snelheidswinst verwachten.
VDO MS5400 XL 5.97, TMC 5010/01, TeleAtlas 2005/01 + Flits-info
Toyota Avensis 2.0 D4D sedan Executive

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Hoi

Op zich is de MS5000 best wel snel alleen als je eenmaal de 5500 gewend ben dan ja........... :lol:

Het verschil zit volgens mij vooral in de RISC processor nl. 32 bit voor MS5000 en 64 bit voor de MS5500.

Ook zal er wel het een en ander gewijzigd zijn aan de CD/DVD drive en de software.
echte specificatie van andere verschillen heb ik nog niet kunnen vinden, helaas staat dit ook niet in de gebruiksaanwijzing of installatie instructie.

mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Aangaande die snelheden zijn een paar gedachtenwisselingen geweest op het duitse forum. Kort samengevat komt het hierop neer:

-De 5400/5500 hebben 2x32bit RISC processoren, de 5000/5100 had er maar één. Dit is veruit de belangrijkste reden voor de veel hogere snelheid van de nieuwe systemen.

-De CD en de DVD uitvoering verschillen niet wezenlijk in snelheid. De verschillen zitten daarin dat de toegangstijd bij de CD wat korter is, waardoor bij korte routes een klein voordeel optreedt voor de 5400, bij langere routes is de DVD in het voordeel, omdat de uitleessnelheid van de DVD wat hoger is.
Dat zijn theoretische verschillen, in de praktijk zul je daar niet veel van merken.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member

Bericht door arjeh »

Ik moet zeggen dat ik bijzonder verbaast men door de veel snellere manier van rekenen van de ms5500 tov de ms5000. Het is bijna de moeite waard om mijn leaseauto of total loss te rijden of te laten verdwijnen :lol: . Ik denk alleen dat het verschil misschien nog groter is. De MS5000 (routekeuze: kortste) corrigeert zijn route na verloop van tijd. Ik zag dat de route naar Lissabon in 77 seconden werd uitgerekend, wat volgens mij niet zo snel kan met de ms5000. Toevallig heb ik vorige week een route ingegeven naar Italie (Sienna) en mijn MS5000, met sw 5076, en kaartmateriaal TeleAtlas 2004) deed daar enkele minuten over. In eerste instantie kwam hij met een totale rijafstand van ongeveer 1450 kilometer, maar na verloop van tijd werd deze gecorrigeerd naar meer dan 1500 kilometer :?: . Kan dit te maken hebben met het kaartmateriaal, aangezien alleen de hoofdwegen van Europa op deze cd staan? En het vreemde is dat de gecorrigeerde afstand langer is dan de in eerste instantie geplande route?

Verder heb ik wel eens het idee dat bij kortste route er totaal 3 keer een verschillende afstand wordt berekend. Eerst een hele korte afstand (misschien obv hemelsbreed?), daarna de route dmv een snelle berekening, en daarna de gecorrigeerde route.

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Hallo Arjeh

Ben nog even verder gaan testen en inderdaad als je wat langer wacht verandert de route en tijd
Dit komt volgens mij doordat het systeem eerst de route globaal opzet, daarna tijdens het vullen van de routelijst
een tussentijd en dan als de route compleet is definitief

Helaas kon de MS5000 in geen van de opties’s de route compleet maken na zo’n 10 minuten heb ik het opgegeven. :Sleep:

Als je kijkt naar de MS5500 komen bij de optie’s snel en snelweg 3 tijden voor en bij kortste 2 tijden
Bij de laatste tijd was de routelijst van de MS5500 compleet

Leuk om te zien is hoe de tijden veranderen bij de MS5500 tov 1e berekening

Keuze snel
1e berekening 1468 km 13:41
2e berekening 1466 km 13:38 3 minuten sneller
3e berekening 1465 km 13:50 9 minuten langzamer :!:

Maassluis-Toritta Di Siena>Autostrada del Sole –Italie (tolwegen aan)

MS5000 cd benelux Navtech 2003-01

Route keuze--------Rekentijd--------------------Afstand---Rijtijd
Snel……………………………..59 sec………………………………..1477 km…..14:06
................................185 sec……………………………...1468 km……13:37
Na 12 minuten afgebroken routelijst niet compleet laatste plaats in lijst Harkingen

Kort…………………………….67 sec………………………………….1424 km……14:43
Na 10 minuten afgebroken lijst niet compleet laatste plaats in lijst Milaan

Snelweg……………………..46 sec………………………………….1514 km…….14:03
…………………………………..126 sec..………………………………1488 km…….13:41
Na 10 minuten afgebroken lijst niet compleet laatste plaats in lijst Milaan

MS5500 dvd europa Navtech 2004/01

Route keuze--------Rekentijd--------------------Afstand----Rijtijd
Snel……………………………10 sec…………………………………..1468 km……13:41
…………………………………..24 sec…………………………………..1466 km……13:38
…………………………………..75 sec…………………………………..1465 km……13:50 routelijst compleet

Kort…………………………….19 sec…..………………………………1393 km…..16:07
………………………………….113 sec…….…………………………….1391 km……16:27 routelijst compleet

Snelweg……………………….9 sec.…………………………………..1488 km……13:45
…………………………………..25 sec………………………………..….1487 km…..13:42
…………………………………..81 sec…………..……………………….1485 km……13:55 routelijst compleet
Mvgr
Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Willem en Arjeh,

Inderdaad, veel heeft te maken met de wijze van navigeren van de VDO, door eerst even een globale route uit te zetten, een soort van latje op de landkaart en vervolgens na je op weg gestuurd te hebben, pas aan het echte rekenwerk te beginnen.

Dat de MS 5000 de routelijst niet af kan maken komt door het te grote aantal routepunten onderweg. Dat zijn er heel veel meer dan degenen die je gepresenteerd krijgt, het zijn in feite alle punten waar het systeem checkt of je nog wel op de goeie route zit.
Een mooi voorbeeld is als je in de splitscreen modus naar de pijl kijkt op een slingerweggetje, dan zie je die al bewegen en aanduiden dat je een (scherpe) bocht krijgt vóórdat je bij die bocht bent. Dat zijn in feite allemaal route punten.
Die hele route naar Italië wordt dmv van die route puntenvastgelegd, en daar gaat dan het wat beperkte geheugen van de 5000 een rol spelen. De 5500 heeft wat meer, dus geen probleem.

Zo heeft een insider het me uitgelegd, en daar kan ik tot nu toe geen speld tussen krijgen :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member

Bericht door arjeh »

Hoi Willem en JW,

Ik meen dat het niet compleet weergeven van de route wel eens eerder aan de orde is geweest op dit forum. Ik heb het zelf toen ook uitgeprobeerd met een route naar spanje en ergens bij de grens tussen frankrijk en spanje stopte hij met een weergeven van de route. Hetgeen ik niet helemaal begrijp is dat de ms5000 daar nu zo'n problemen mee heeft. Het aantal wegen buiten de benelux (ik heb de test alleen maar gedaan met de benelux cd omdat ik geen andere heb) is volgens mij zeer beperkt. Het probleem in de rekencapaciteit ligt hem volgens mij ook niet in het aantal kilometers weg, maar meer in het aantal kruisingen/afslagen/e.d. Als ik een route naar bijvoorbeeld Maastricht plan, is hij redelijk snel klaar, maar wil ik doorrijden naar bijvoorbeeld Sienna in Italie, dat heeft hij veel meer moeite. Wat is nu de handigste manier om een route te plannen van bijvoorbeeld Amsterdam naar Sienna.

1) Met een cd van de Benelux, hoofdroutes van Europa staan hierop, dus lijkt mij geen probleem\
2) Met een cd van Italie, de A2 en overige snelwegen in Europa staan hier ook op, en eenmaal over de grens bij Italie heb ik bijna alle wegen tot mijn beschikking.
3) CD van Europa (ik heb nog een 'oudje' uit 2001, welke ik nooit heb gebruikt. De hoeveelheid data is volgens mij niet meer dan die van de Benelux, en dat zou betekenen dat hij best snel zou moeten zijn in de berekening.
of 4) Misschien wel de minst voor de hand liggende, een cd van een land waar je niet doorheen rijd, bijvoorbeeld die van Spanje. Het lijkt me dat de berekening van de route dan zeer snel zou moeten gaan.

Ik hoop dat iemand (Willem, jij misschien?) dit zou kunnen testen.

Groeten,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

In je reactie ga je voorbij aan de essentie van m'n verhaal over route punten. Ook al staan er maar weinig wegen op de CD, de wegen die er op staan zijn zeer precies vastgelegd, met alle bochten enz., dus zijn er heel veel routepunten op de route, die allemaal meetellen in de lijst. En dat zijn er dus heel veel meer dan de door jou aangegeven kruisingen en zo.

Daarom maakt het niet uitwelke CD je inlegt, als die MRE's er op staan onderweg naar je einddoel, zullen alle routepunten meetellen.

Afgelopen zomer hebben we dit inderdaad ook al eens aan de orde gehad, toen heb ik dit verhaal over routepunten bovenwater gekregen en op het (toenmalige) forum neergezet.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member

Bericht door arjeh »

Hoi JW,

Ik zal dat verhaal eens proberen te vinden op het forum. Ik had me altijd voor gesteld dat voor de berekening van een traject een navigatiesysteem rekent van punt naar punt. En van elk punt tot elk opvolgend punt had ik verwacht dat in een database de rijtijd en rijafstand stond. Op die manier zou een navigatiesysteem door middel van een heleboel verschillende berekeningen kunnen bepalen wat de snelste danwel kortste route zou moeten zijn.

Blijkbaar zit het veel ingewikkelder in elkaar. Bedankt voor je reacties.

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BartTB
Starting Member
Starting Member

Bericht door BartTB »

Hallo Arjeh, JW en anderen,

Toevallig hebben we net een camping gereserveerd nabij Sienna en heb ik 14 dagen geleden deze route ingevoerd in mijn MS5000 met SW6.9. en NavTech Benelux 2003 spring/summer van Renault (startpunt Enschede).

Koste wat tijd (niet getimed) maar de route kwam er helemaal uit, duur ergens tussen de 13 en 14 uur.
M'n systeem is inmiddels ge-upgrade naar SW7.6, ik ga eens proberen of het nu nog steeds lukt.

Arjeh, heb je de route ook zonder problemen kunnen volgen?

Interessant dat de tijden herberekend worden. Tijdens ritten heb ik dit wel gemerkt, ik dacht dan dat ik sneller reed dan de gemiddelde snelheid 8)

Groet,
Bart
[color=blue]VW Passat Variant 2.0 TDI DSG (bijna...).[/color]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Hallo Bart,
Interessant dat de tijden herberekend worden. Tijdens ritten heb ik dit wel gemerkt, ik dacht dan dat ik sneller reed dan de gemiddelde snelheid
Als je sneller/langzamer rijd dan het gemiddelde zal de tijd zich ook steeds corrigeren.
Waar het in dit verhaal omgaat, is dat de computer bij stilstand de route in drie fasen berekende en dus drie keer een andere tijd/afstand opgeeft.

Vorig jaar ook met de MS5000 naar Italië geweest en dit ging prima ik had echter wel alle cd's van de landen waar ik doorheen gereden ben. Voordeel hiervan is dat je naast de hoofdwegen ook de secundaire wegen kunt gebruiken als er een file op je route voorkomt. TMC ontvangst was toen alleen mogelijk als je de cd van het betreffende land er in deed, ik weet niet of dat met de huidige versie's nog zo is.

Nadeel is wel dat je net een soort DJ bent met al dat wisselen en dat na iedere wissel de route opnieuw wordt berekend.

mvgr,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken