Hoe de eerder door mij gesignaleerde afstandscriteria precies worden geïmplementeerd in de software is me (nog) niet geheel duidelijk. Wel dat hierdoor geheel "eigen" constateringen een rol spelen bij de uitleg van de waarschuwingsmomenten.
Ik denk wel dat je een onderscheid dient te maken tussen de "alerts" zoals de flitspalen en de normale wegpunten zoals afslagen ed. Maar voor beide punten geldt dat de wegsoort , max. snelheid en locatie binnen of buiten de bebouwde kom, bepalend zijn voor de afstand waarop wordt getriggerd en voor het aantal aanwijzingen vooraf. Dat is overduidelijk zo bij bijv de trajectcontroles op de A2 en de rondweg Rotterdam (A16/20) met die 20 camera's bij de Brienenoord. Ook al sta je vrijwel stil, de waarschuwing komt iedere keer op de zelfde afstand, ik meen dat het 500 m is. Bij de waarschuwingen voor afslagen op snelwegen worden andere afstanden aangehouden dan in de bebouwde kom en als zodanig zou je dat mogen beschouwen als snelheid-gerelateerd, maar niet mbt de actuele snelheid maar het max. van de weg.
Eea neemt niet weg dat onder bepaalde omstandigheden afwijkingen zoals oa door RAH ervaren best mogelijk zijn maar mijns inziens niet tot de conclusie mogen leiden dat snelheid bepalend is.
DVD Europa supercode. Flitspalenmelding activeren?
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Ik rij vijf keer door die tunnel, telkens met dezelfde bestemming en routecriterium, de eerste keer tussen de 40 en 50 km/h en de flitspaalmelding komt pas bij 160 meter voor de paal. De volgende drie keer dik boven de 100 km/h en telkens komt de melding al op meer dan 300 meter voor de paal, bij de derde keer op hoge snelheid krijg ik het pas voor elkaar om een foto te maken waarop meer is te zien dan een vage streep. Vervolgens rij ik voor de vijfde keer door de tunnel om ook nog een foto te maken op lage snelheid en weer komt de melding pas op 160 meter voor de paal.
Ik kan hier maar één conclusie aan verbinden. Een computer werkt vrij simpel, dat ding doet waar het voor geprogrammeerd is. Als voor de flitspaalmeldingen vaste afstanden zouden zijn gedefinieerd dan maakt de gereden snelheid niet uit. Het binnen/buiten de bebouwde kom en/of snelweg of provinciale weg zou idd verschil kunnen maken, maar de koningstunnel lag bij mijn eerste rit binnen de bebouwde kom waar max 50 km/h van toepassing is, en dat is bij de volgende vier ritten niet opeens veranderd.
Of deze snelheid gerelateerde waarschuwingsafstand ook voor route begeleiding opgaat weet ik niet. Dat ga ik nog wel een keer uitproberen zodra ik een wegvak gevonden heb waar ik waar ik zonder problemen met verschillende en ver uiteenlopende snelheden kan rijden. Maar, ik heb het idee dat ik hetzelfde zal constateren aangezien het me al eerder was opgevallen dat bij een hoge snelheid op de Autobahn de melding voor de afslag veel eerder kwam dan ik normaal gewend was.
Ik kan hier maar één conclusie aan verbinden. Een computer werkt vrij simpel, dat ding doet waar het voor geprogrammeerd is. Als voor de flitspaalmeldingen vaste afstanden zouden zijn gedefinieerd dan maakt de gereden snelheid niet uit. Het binnen/buiten de bebouwde kom en/of snelweg of provinciale weg zou idd verschil kunnen maken, maar de koningstunnel lag bij mijn eerste rit binnen de bebouwde kom waar max 50 km/h van toepassing is, en dat is bij de volgende vier ritten niet opeens veranderd.
Of deze snelheid gerelateerde waarschuwingsafstand ook voor route begeleiding opgaat weet ik niet. Dat ga ik nog wel een keer uitproberen zodra ik een wegvak gevonden heb waar ik waar ik zonder problemen met verschillende en ver uiteenlopende snelheden kan rijden. Maar, ik heb het idee dat ik hetzelfde zal constateren aangezien het me al eerder was opgevallen dat bij een hoge snelheid op de Autobahn de melding voor de afslag veel eerder kwam dan ik normaal gewend was.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Het wordt een echt leuk topic zo, een hersenbrekertje
Hoe het precies zit ben ik nog niet achter, daar is meer onderzoek voor nodig.
Wat we wel weten is dat flitspalen een speciale POI zijn die als een soort overlay over de kaart liggen. Je merkt dat ook daaraan dat die pijl mee gaat draaien naar de werkelijke positie van die "POI", zie m'n eerste plaatje.
Ik had dat destijds ook toen ik korte tijd de Merian vrijgeschakeld had. Als ik dan over de Waterlinieweg reed aan de oostkant van Utrecht kreeg ik een pop-up voor het Rietveld-huis dat naast die weg ligt. Daarbij draaide de pijl ook mee als je er langs reed.
Afslagen en dergelijke worden getriggerd door "wegpunten", dit zijn in de kaart DB aangebrachte punten. Escape heeft daar ook al eens een uitvoerige verhandeling over geschreven.
Dat de computer hier iets anders mee zou kunnen doen dan ze gewoon gebruiken zodra daar een seintje toe komt zou mij verbazen. De computer kijkt ook vooruit, en rekent met de gegevens die hij op de weg vóór zich aangeboden krijgt.
Als daar een snelheidscomponent bij zou komen zou de computer al door een eerder wegpunt getriggerd moeten worden, bijv op 1800 meter ipv op 1200 meter. Maar waar haalt hij dan die info vandaan?
Hoe dan ook, er zijn nog wat analyses en denkwerk nodig om dit te doorgronden
Groet,
JW
Hoe het precies zit ben ik nog niet achter, daar is meer onderzoek voor nodig.
Wat we wel weten is dat flitspalen een speciale POI zijn die als een soort overlay over de kaart liggen. Je merkt dat ook daaraan dat die pijl mee gaat draaien naar de werkelijke positie van die "POI", zie m'n eerste plaatje.
Ik had dat destijds ook toen ik korte tijd de Merian vrijgeschakeld had. Als ik dan over de Waterlinieweg reed aan de oostkant van Utrecht kreeg ik een pop-up voor het Rietveld-huis dat naast die weg ligt. Daarbij draaide de pijl ook mee als je er langs reed.
Afslagen en dergelijke worden getriggerd door "wegpunten", dit zijn in de kaart DB aangebrachte punten. Escape heeft daar ook al eens een uitvoerige verhandeling over geschreven.
Dat de computer hier iets anders mee zou kunnen doen dan ze gewoon gebruiken zodra daar een seintje toe komt zou mij verbazen. De computer kijkt ook vooruit, en rekent met de gegevens die hij op de weg vóór zich aangeboden krijgt.
Als daar een snelheidscomponent bij zou komen zou de computer al door een eerder wegpunt getriggerd moeten worden, bijv op 1800 meter ipv op 1200 meter. Maar waar haalt hij dan die info vandaan?
Hoe dan ook, er zijn nog wat analyses en denkwerk nodig om dit te doorgronden
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 06 aug 2007 19:58
Niet zo moeilijk volgens mij: op basis van snelheid (die het systeem zelf meet en bijhoudt) kan het systeem toch eenvoudig uitrekenen over welke tijd een bepaald punt bereikt zal worden? En het systeem kan toch heel eenvoudig ipv op afstand op 'nog te overbruggen tijd' getriggered worden??
Misschien is het bestandje van Gerritje wel obsolete en wordt het door geen enkele routine meer aangeroepen.
Mijn observatie blijft in lijn met die van RAH: het moment van melden - gemeten in afstand tot een bepaald punt (flitspaal, splitsing) - varieert met de gereden snelheid. Vandaag wederom opgemerkt in rit met eigen auto en in auto van mijn echtgenote. Bij het Carminat systeem is het overigens duidelijker, daar varieert de ' meldingsafstand' (1e melding) tussen de 1000 en 2400 meter tot aan afslag.
Misschien is het bestandje van Gerritje wel obsolete en wordt het door geen enkele routine meer aangeroepen.
Mijn observatie blijft in lijn met die van RAH: het moment van melden - gemeten in afstand tot een bepaald punt (flitspaal, splitsing) - varieert met de gereden snelheid. Vandaag wederom opgemerkt in rit met eigen auto en in auto van mijn echtgenote. Bij het Carminat systeem is het overigens duidelijker, daar varieert de ' meldingsafstand' (1e melding) tussen de 1000 en 2400 meter tot aan afslag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 408
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 853
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 680
-
-
Reacties: 4
Weergaves: 803
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 428
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 2280
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 1114