2 GPS ontvangers op 1 VDO MS 5000 kan dat?

wim2005
Starting Member
Starting Member

2 GPS ontvangers op 1 VDO MS 5000 kan dat?

Bericht door wim2005 »

Ik heb een MS 5000 van VDO en een Citroen C5. De voorruit heeft zonwerende coating. Elke andere plek voor in de auto al geprobeerd maar de ontvangst is slecht. De ontvanger op het dak werkt prima. Mijn vraag is kan ik de vaste ontvanger (ingebouwd) en de losse (alleen voor de vakantie periode) samen aansluiten met een t stuk op de MS 5000 of geeft dat data problemen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat is een buitengewoon riskante onderneming.
Beide GPS apparaten geven een spanning af op de antenne om te zorgen dat deze zijn elektronische versterking tot stand kan brengen. Dus als je deze twee gaat samenbrengen zullen beide ontangers "kortsluiting" kunnen constateren en vervolgens waarschijnlijk de geest geven.
Maar zelfs als dit niet zo zou zijn is het een zinloos experiment. Een GPS antenne is iets anders dan een simpel antennedraadje waar je met wisselend succes straffeloos 2 radiootje aan hangt. Zelfs met FM lukt het dan nog maar tenauwernood om daar muziek uit te krijgen en met de frequenties die bij GPS spelen heb je onmiddellijk 0-ontvangst op het moment dat je ook maar iets aan een draadje gaat zitten knoeien.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Achter de binnenspiegel zit z'n gespikkeld stuk, dat is een perfekte plaats om de GPS antenne definitief te monteren.

En nee, je kunt niet twee GPS antennes parallel zetten. De Trimble Lassen II GPS ontvanger in de PC 5000 moet kunnen kommuniceren met de GPS antenne, en als daar twee aan zitten weet 'ie niet wat 'ie moet doen.
Vergelijk het maar met de harde schijf in je PC, daarvan kun je er ook niet twee parallel zetten. Daar los je het op met Master-Slave, maar dat kent de GPS ontvanger niet.

Groet,
JW

Edit JW: Intussen heeft Gerritje ook al z'n opmerkingen gemaakt over dat parallelschakelen
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wim2005
Starting Member
Starting Member

Bedankt voor de opmerkingen

Bericht door wim2005 »

Oke ik zal mijn vriendin vragen of ze een draadje uit het raam ee probleem vindt en dus de externe gps in de vakantie gebruiken. 2 tegelijk aansluiten zal ik dan maar niet doen.

Bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel je ons bedankt voor de opmerkingen denk ik toch dat je er verstandig aan doet het advies nog eens door te lezen.
Achter de binnenspiegel zit zo'n gespikkeld stuk, dat is een perfekte plaats om de GPS antenne definitief te monteren.
Als je hier zelfs overheen leest begrijp ik nu ook dat je persé met 2 navigatietoestellen op weg denkt te moeten gaan :oops:
Maar hoe je het meenemen van die 5000 in gedachten hebt weet ik niet, maar hij zal toch echt goed vast opgesteld moeten worden en zonder puls werkt ie echt voor geen meter. En dat aftakken van de puls in een C5 is geen sinecure!

Nog een vraag; in een C5 zit toch al zo'n MS5000 kloon, dus waarom nog ééntje erbij?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reco63
Normal Member
Normal Member

Bericht door reco63 »

hallo Wim
ik heb zelf een picasso en inderdaad wat JW en Gerrit zeggen bij mij zit hij ook op het gespikkelde stuk achter de achteruitkijk spiegel door een instalatie bedrijf geplaats en werkt 100%.
gr rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Gerritje schreef: ....
Nog een vraag; in een C5 zit toch al zo'n MS5000 kloon, dus waarom nog ééntje erbij?
Die zat alleen in de allereerste C5's, later kwam er de RT3 van MM in :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wim2005
Starting Member
Starting Member

Beter gelezen

Bericht door wim2005 »

Heb de reacties nog eens beter gelezen en daarna besloten de gps antenne maar los te peuteren en te bevestigen onder het gespikkelde deel naast de achteruitkijkspiegel (daar zit geen zonwerende coating).

Op het eerste gezicht werkt alles prima, nu dus echt bedankt allemaal.

Oh ja ik gebruik geen puls draad, had in de Citroen XM steeds last van een wandelende navigatie terwijl ik stilstond en hebt gemerkt dat het zonder puls ook prima werkt, nu in de C5 ook. Alleen onder een aquaduct moet de juiste positie wanneer ik uit de tunnel ben weer even opgepikt worden. Verder werkt het prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reco63
Normal Member
Normal Member

Bericht door reco63 »

hallo wim
als je de km puls niet gebruikt kan je volgens mij beter een tomtom of iets dergelijks gebruiken. ik vindt het juist prettig dat ik uit een tunnel kom en er komt daarna direct een afslag dat ik dan niet te laat ben , omdat het systeem naar de satellite's loopt te zoeken.
gr rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3