RNS 500 en 510 navi

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Robertino
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2007 13:08

Bericht door Robertino »

Heb je een link naar de VW site waar dat staat gemeld?

Heb iemand net gesproken en die vertelde mij dat hij alleen DVD Video kon afspelen :-(

Ben erg benieuwd!

Tino

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik kan de "specificatie" die VW geeft helaas ook niet anders interpreteren dan dat alleen MPEG 2, dus Video DVD mogelijk is. Als het wel mogelijk zou zijn zou je ook een door de lincentiehouder verplicht logootje Divx op de voorkant verwachten(zoals bij de Pioneer bijv). Audio is alleen MP3 en WMA buiten gewone CD's
Maar men blijft volhouden dat het hele RNS510 concept in de bestaande Touareg en T5 alsmede alle andere autos van voor 2006 niet gaat werken.
Ook hier zijn onze oosterburen danig eigenwijs en zeggen de navi wel degelijk werkend te hebben in oudere modellen, zoals de Passat 3B/G en een Touran van voor 2006
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Robertino
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2007 13:08

Bericht door Robertino »

Gelukkig heb ik dan een Touareg uit Juli 2006 ;-)
Heb begrepen dat hij daarin wel gewoon zou moeten werken...

Wel klote dat zo'n "nieuw" aparaat gewoon niet overweg kan met Divx wat toch wel de belangrijkste video bestandsformaat is op dit moment...

Heb je eventueel een link naar ergens waar men beweert dat hij wel overweg kan met Divx?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Volgens opgave van VW gaat het in Touareg pas vanaf modeljaar 2008, dus van af KW22 van 2007 werken. Dus in jouw Touareg gaat het niet werken. CAN 2.0 is absoluut noodzakelijk! Wel in de andere VW modellen vanaf modeljaar 2006 die hebben allemaal CAN 2.0 . Dat schreef ik ook hierboven Niet in de bestaande Touareg en T5 en niet in de autos van voor 2006
Voor de T5 komt er zelfs helemaal geen nieuwe CAN bus (voorlopig) en daar komt de RNS510 dan ook niet als optie bij. Wordt ook bevestigd door lieden die nu al een T5 hebben o.a.a Jewuwa op z'n duitse site.
Bij www.langzeittest.de was er iemand die beweerde dat divx af te spelen zou zijn maar daar was de verwarring tussen Kenwood 7200 en RNS510 zodanig groot dat hier geen touw meer aan vast was te knopen. Na publicatie van de foto's bleek het helemaal niet om een RNS510 te gaan.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bfaessen
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2005 23:21

Bericht door bfaessen »

Hallo,

Ik krijg binnenkort mijn nieuwe Audi A3 Sportback,

Zou de rns 500 of rns510 hier in kunnen, dus met functies als stuurbediening, informatie in het BIS display e.d.
Een alternatief is natuurlijk de RNS-E van audi zelf, maar die heeft natuurlijk wat minder functies en ik ben zelf wel erg weg van VDO dayton techniek.

ik heb een dubbeldin radio erin zitten, die moet er dan natuurlijk uit.

Ik ben benieuwd naar de ideeen hierover.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zo zonder meer gaat dit nooit lukken omdat de CAN bus voor de Audi totaal verschillend is van die van VW. Audi is bijzonder kritisch mbt het aanmelden en programmeren van de apparatuur. Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand een VW systeem aan de praat heeft gekregen in een Audi. De RNS510 werkt niet eens in een T5 en een Touareg!
Als je de zaak elektrisch al aan de praat zou kunnen krijgen zou overigens de fysieke inpassing een probleem gaan vormen. De openingen lijke wel 2 DIN maar de breedte klopt vaak niet en speciale aanpassingen zijn dan nodig vvor de console.

Als je zo van VDO techniek bent gecharmeerd zou je beter kunnen opteren voor een PC5200 en een keuze maken uit de beschikbare Moniceivers van Kenwood, Alpine of VDO zelf.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bfaessen
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2005 23:21

Bericht door bfaessen »

Tjsa maar ik wil toch ook wel graag de navigatie en of radio info in het scherm van BIS hebben, net als de bediening via het multifunctioneel stuurwiel. Dit laatste zal voor de meeste overigens nieteens zo'n probleem zijn met de juiste interface.

Dan waarschijnlijk toch de RNS-E, is hier nog iets speciaal waar ik op moet letten.Versie/revisieX het moet in ieder geval een DVD navigatie zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De systemen in de A3, A4 en vorig model A6 zijn 'losse', dubbelDIN-formaat componenten. Deze heten officieel 'RNS-E'. Deze RNS-E's zijn gemaakt door Aisin, en werken met 2 stuks Navteq RNS-E DVD's. Voor deze systemen is GEEN Nederlandse software/kaartinformatie of begeleiding beschikbaar Volgens de beschikbare informatie hierover is de kaartinformatie niet al te recent.
Het BIS krijg je zonder de speciaal voor Audi, voor dat type gemaakte/geschikte modellen navigatie nooit aan de praat. Of je het multifunctionele stuurwiel dmv een adapter een ander merk radio/navigatie kunt laten bedienen zou je moeten navragen maar ik ben voor Audi nog niets tegengekomen.
Als je eenmaal hebt gekozen voor Audi heeft de organistie je gewoon "by the balls" Je kunt met allerlei apparatuur over het algemeen geen kant op!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Robertino
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2007 13:08

Bericht door Robertino »

Vandaag geprobeer de RNS 510 te installeren in mijn Juli 2006 Touareg en zonder al teveel succes...
Blijkt idd dat Gerritje gelijk heeft en dat mijn auto een Canbus 1.6 versie heeft. Ook mijn achteruitrijcamera zal moeten worden omgeplugd wil het goed werken met de nieuwe RNS510.

De jongen waar ik hem vandaag haalde is zelf samen met nog wat gasten bezig om een verloopje te maken voor de RNS510 zodat hij ook vlekkeloos kan werken met een auto die canbus 1.6 heeft en ze hopen daar binnen een aantal weken verder mee te zijn.

Het systeem ging trouwens wel aan, maar niet uit. Navigatie werkte wel, maar zonder stem. Radio en telefoon zag je niet op het klein display tussen de kilometer teller en toerenteller etc. maar telefoonvolume kon je wel bedienen etc. Kort samengevat, het werkte wel, maar niet goed / volledig!
Wat ik heb gezien zag er wel ERG gelikt en gaaf uit!
Maargoed ik wacht dus gewoon nog even :-(

Wordt dus nog vervolgd...

Robertino

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
keysersoze0909
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:10

Bericht door keysersoze0909 »

vandaag de rns 510 laten plaatsen. zeer eenvoudig als je van een rns 300 systeem afkomt. het is een fantatstisch systeem en ik ben grotendeels achter de bediening mbt file transfers

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Robertino
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2007 13:08

Bericht door Robertino »

In welke auto heb je hem laten plaatsen?

Kan je verifieren of hij ook overweg kan met andere videoformaten dan alleen dvd / vcd en svcd?
Ben heel erg benieuwd!

Thnx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
keysersoze0909
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:10

Bericht door keysersoze0909 »

in een nieuwe passat . ik heb diverse videobestanden gecopieerd maar dan gebeurt er niets. ik zal ze eens op een cd/dvd plaatsen. dvd gaat erg goed met dito geluid..

nb. ik zoek veiligheidsschroeven om mijn rns 510 systeem mee vast te zetten. Het zit nu met zgn torq(ue?) schroeven vast maar er zijn allerlei alternatieven beschikbaar. heb jullie enig idee wat voor soort hierin passen ?

Alvast dank voor het meedenken

ps ik denk aan zoiets
http://www.bouwproducten.nl/product/asp ... index.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De door jou genoemde Cinstar schroeven zouden inderdaad bij kunnen dragen aan het opwerpen van een extra drempel voor het dievengilde. Totnutoe is de VW navigatie in Duitsland veruit het meest gestolen type. Mede door de wijze van bevestiging met 4 schroeven of de klikverbinding waarbij de navi met 4 haken naar voren moet worden getrokken.
Anderzijds is het een illusie om te denken dat deze schroeven een echte poging tot diefstal zouden kunnen verhinderen. Hooguit vertragen want je kunt er van overtuigd zijn dat de benodigde toolbits bij deze lieden in reeds verbeterde uitvoering beschikbaar zijn

PS. Ik zou me heel erg moeten vergissen maar ik meen dat de normale bevestiging met torcx plaatschroeven is en dus geen ruimte biedt (geen schroefdraad) voor deze metrische boutjes
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

In dit verband een kleine ervaring. Iemand gesproken en diens passat bekeken na een inbraak, ging hierbij om
een RNS 300. De beste man had zijn systeem met treknagels (popnagels) vastgezet, RVS nog wel.
Resultaat, compleet gemold dashboard, alles eromheen weggeslagen, gehakt, gesneden, een ravage en een enorme
onkostenpost :evil: Bovendien.........., de man had z'n verzekering netjes verteld dat ie die bevestigingsmethode
gebruikt had........., niet origineel meneer, eigen bouwsel, RNS vergoeden we, maar uw bouwsel niet. Dus dashboard schade voor de man zelf. :oops:

Conclusie, en niet alleen in dit geval, als de crimineel wat van je hebben wil pakt ie het.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
keysersoze0909
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:10

Bericht door keysersoze0909 »

klopt, ik kom net van de provak winkel. de eigenaar had een volvo waaruit zo'n scherm opkwam....volledig er uitgezaagd !

Hij gaf me het advies om het zo los mogelijk in te bouwen ivm restschade...een mogelijkheid waren de ' eenkant op draaiende schroeven' maar daar daar zal de garage niet zo blij mee zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nog zo'n ervaring.....

Een jaar of 20 geleden werd er 's nachts bij mij ingebroken, ik heb daar niks van gemerkt, vaste slaper als ik was.
De volgende ochtend ontdekte ik dat en toen bleek dat de dieven m'n autosleutels gevonden hadden en daarmee gelijk een ideaal vervoermiddel hadden voor de TV en Audioapparatuur die ze meegnomen hadden.
Die auto, een Citroën BX is een week later onbeheerd elders teruggevonden, met een gemold dashboard. Daaruit hadden ze de Philips autoradio gesloopt die gewoon bevestigd zat. Maar de dieven hadden kennelijk die pennetjes niet ter beschikking en dus werd het dashboard maar gesloopt.
Gelukkig is een nieuw dashboard toen wel vergoed door m'n verzekering :D

Met de conclusie ben ik het dus eens: zet het niet extra vast :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
novastar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2007 20:48

Bericht door novastar »

Ik heb gisteren een RNS500 in m'n nieuwe Caddy gezet. Te gek apparaat, zeer gebruiksvriendelijk en het lijkt ook allemaal erg stabiel te werken. Het navigatiesysteem spreekt zelfs plaatsnamen en wegnummer uit waardoor je perfect naar je bestemming wordt geloodst. Ik vraag me alleen één ding af. De Phone-knop werkt nu gewoon als mute-functie, ik wil die heel graag uitbreiden met die 'premium phone/bluetooth-functie'. Is dat (op korte termijn) mogelijk of gaat dat alleen maar af-fabriek??? (dat laatste is niet te hopen, want ik heb die functie expres niet genomen omdat de VW dealer al een paar klanten had waarbij die bluetooth functie niet goed bleek te werken met hun toestel).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De Premium telefoonuitbreiding is uitsluitend leverbaar op Passat en Touareg
Hiervoor is een interfacebox van ruim €700 euro nodig plus nog de nodige hardware terwijl het maar zeer de vraag is of de benodigde software in de auto aanwezig is om alles te kunnen aansturen. Duitse sites waaronder motortalk.de raden het experiment ten zeerste af wegens de zeer onzekere uitkomst. Een gewone carkit kun je te allen tijde aansluiten.
Maar als je het toch bestelt en laat inbouwen willen we graag weten van succes en evt debacle.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
novastar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2007 20:48

Bericht door novastar »

Wat vreemd dat het auto-afhankelijk is. Het leek me dat die uitbreiding specifiek voor de rns500/510 zou zijn die je daar rechtstreeks op aan kunt sluiten waardoor de phone-knop zijn extra mogelijkheden krijgt ipv alleen mute. Als je namelijk bovenop het apparaat op de sticker kijkt, zie je dat er een hoop 'pinnetjes' zijn voor een telefoonfunctie (mic in/uit, speaker, enz.). Ik dacht dat er dus een speciale rns500/510 bluetooth module zou komen die je daar dan op aan sluit en waar je je bluetooth telefoon op aan kunt melden. Beetje teleurstellend :( Zou er geen andere mogelijkheid zijn om zonder weer een aparte carkit te moeten inbouwen via de rns500/510 te bellen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De premium telefoonoptie werd al veel langer in de Touareg aangeboden maar dan icm de MFD2 DVD
Voor elke radio of navi moet je altijd een aparte carkit kopen. of dit nu bedraad is of BT maakt geen fluit uit. Daar verandert de komst van de RNS510 natuurlijk helemaal niets aan.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
novastar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2007 20:48

Bericht door novastar »

Dat is niet helemaal waar. Pioneer (en inmiddels ook andere merken?) hebben diverse autoradios met bluetooth ingebouwd waardoor het apparaat in feite een draadloze carkit is (er zit dan ook een microfoontje bij wat je op je autoradio kunt aansluiten). Je kunt dan ook via je autoradio door het telefoonboek van je telefoon bladeren, opnemen en ophangen. Vandaar de enorme teleurstelling dat zoiets niet standaard danwel optioneel (dmv een extra module) is bij de rns510. Er stond toch duidelijk bij dat VW met de RNS500 een prachtig modulair uitbreidbaar apparaat beschikbaar heeft, maar het enige wat momenteel te verkrijgen is is een vrijschakelmodule voor dvd-beeld tijdens rijden en een multi-media adapter waarmee je twee audio/video ingangen verkrijgt. Ik ben vandaag begonnen aan het inbouwen van de CarTV2 van hirschmann (kan ik eindelijk ook onderweg gtst kijken ;)).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Alle Pioneer navis hebben voor BT een extra module nodig. Dat is hier een en ander maal al een paar keer aan de orde geweest.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
novastar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2007 20:48

Bericht door novastar »

Gerritje schreef:Alle Pioneer navis hebben voor BT een extra module nodig. Dat is hier een en ander maal al een paar keer aan de orde geweest.
Dus... blijft mijn conclusie overeind: van een simpel pioneer ding kun je met een extra module een volwaardige bluetooth carkit maken, en van zo'n duur en geavanceerd rns500 ding kan dat niet (of je moet één van de twee specifieke auto's hebben die jij noemde)! Althans, dat is wat jij suggereert. Ik blijf het raar en sneu vinden als daar nooit een oplossing voor komt. Verder is het natuurlijk een topding (voordat we in een negatieve spiraal terecht komen ;)).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Althans, dat is wat jij suggereert
Ik suggereer niets, ik noem de feiten zoals ze daar liggen voor de specifieke Premium telefoonvoorbereiding.
Verder zijn de mogelijkheden met de Premium voorziening van dien aard dat deze, hoewel heel duur, elke andere BT voorziening achter zich laten. Althans dat beweren ook weer de Duitse sites.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
novastar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2007 20:48

Bericht door novastar »

Gerritje schreef:
Althans, dat is wat jij suggereert
Ik suggereer niets, ik noem de feiten zoals ze daar liggen voor de specifieke Premium telefoonvoorbereiding.
Verder zijn de mogelijkheden met de Premium voorziening van dien aard dat deze, hoewel heel duur, elke andere BT voorziening achter zich laten. Althans dat beweren ook weer de Duitse sites.
Ik heb ondertussen wat zoekwerk gedaan en heb iemand gesproken die beweert dat die premiuim bluetooth module los besteld kan worden en uitstekend zou moeten werken indien aangesloten op de rns500. Hij gaat het e.e.a. nog voor me uitzoeken en zodra ik meer weet laat ik dat hier wel weten.

Even iets anders: Er is momenteel ook nog geen media-adapter beschikbaar voor de rns500/510, althans, ik heb 'm nog nergens in de verkoop gezien. Boven op het apparaat zie je pin layout van de multimediaconnector. Je ziet dan 'green in, red in, blue in, sync in' dan twee 'grounds' en daarnaast audio links en rechts input. Audio kun je er rechstreeks op aansluiten, maar voor de meeste video inputs heb je een soort adapter nodig die van tulp-video (composite signaal?) naar RGB-sync video-signaal gaat (dit heet ook YUV ??). Ik heb al het e.e.a. gegoogled maar kan deze adapters nergens vinden. Het lijkt me dat deze wel te koop zijn en dat je hier dus zelf eenvoudig (en stukken goedkoper) een multimedia-adapter voor kunt maken. Of redeneer ik fout en is het een uniek/apart signaal wat de rns500/510 verwacht?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navi 950 tmc
    door John67 » 15 nov 2019 09:33 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 0
    Weergaves: 583
  • Gezocht 1 din klapscherm navi
    door Cuzoen59 » 08 mei 2016 14:47 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 550
  • navi cd voor Peugeot 406
    door Higgy » 28 nov 2014 10:54 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 6
    Weergaves: 1081
  • Navi 950 in Opel mokka display kleur veranderen
    door Roswell » 17 okt 2016 19:29 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 1316
  • CD70 navi talen cd van de editie navtec 2013-2014
    door Astra Twintop » 08 aug 2015 19:52 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1062
  • Navi 950 in Opel mokka vervangen door Android systeem
    door Niekdelfgou » 18 jun 2017 22:26 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 2236
  • Coördinaten inlezen met USB-stick bij Opel Astra K 2019 met Navi 900
    door Ad de Laat » 19 apr 2016 20:18 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1568

Terug naar “V.A.G”