MA1410 installatie
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
MA1410 installatie
Hai experts,
Heb een vraagje betreffende de installatie van een zojuist verkregen MA1410
wat te doen met 12v aansluiting hiervan
zal even schetsen hoe bij mij e.a. in elkaar steekt
VW Golf4, de MS600 combinatie voorin de beide DIN-sloten, de TMCmodule en CD-wisselaar geheel achterin.
De TMCmodule aangesloten op de bijgeleverde plakantenne op de achterruit
aan de achterzijde midden op het dak een Hirschmann GPS 917 V Flex (GPS+GSM900+AM/FM) alle drie de antenne draden lopen via de dakhemel naar de desbetreffende onderdelen voorin.
De Antenne is ook heeft een eigen 12V aansluitin en is ook daarop aangsloten en werkt al jaren naar tevredenheid.
Heb onlangs een MA1410 aangeschaft maar weet nu niet wat te doen met de draden specifiek met de 12v aansluiting
Mijn antenne heeft al 12v spanning en de handleiding heeft het over "alleen aansluiten bij actieve antenne met fantoomspanning"
Nu dan de vraag heb ik een actieve antenne? wat wordt bedoeld met fantoomspanning en wat moet nu waar of juist niet aangesloten worden HELP!!
en alvast bedankt voor het luisterend oor.
Heb een vraagje betreffende de installatie van een zojuist verkregen MA1410
wat te doen met 12v aansluiting hiervan
zal even schetsen hoe bij mij e.a. in elkaar steekt
VW Golf4, de MS600 combinatie voorin de beide DIN-sloten, de TMCmodule en CD-wisselaar geheel achterin.
De TMCmodule aangesloten op de bijgeleverde plakantenne op de achterruit
aan de achterzijde midden op het dak een Hirschmann GPS 917 V Flex (GPS+GSM900+AM/FM) alle drie de antenne draden lopen via de dakhemel naar de desbetreffende onderdelen voorin.
De Antenne is ook heeft een eigen 12V aansluitin en is ook daarop aangsloten en werkt al jaren naar tevredenheid.
Heb onlangs een MA1410 aangeschaft maar weet nu niet wat te doen met de draden specifiek met de 12v aansluiting
Mijn antenne heeft al 12v spanning en de handleiding heeft het over "alleen aansluiten bij actieve antenne met fantoomspanning"
Nu dan de vraag heb ik een actieve antenne? wat wordt bedoeld met fantoomspanning en wat moet nu waar of juist niet aangesloten worden HELP!!
en alvast bedankt voor het luisterend oor.
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
De 12V op de MA 1410 hoef je alleen aan te sluiten als je een actieve antenne hebt zonder externe aansluiting. Dán wordt de spanning via de centrale geleider naar de antenne gebracht.
Je hebt het over een 917 Flex, maar ik denk dat je een 918 Flex bedoelt. Die 917 heeft geen FM/AM, de 918 wél.
De 918 is inderdaad voorzien van een interne AM/FM versterker, die 12-14 dB versterkt. Daarvoor is die 12V voeding nodig die er dus kennelijk al op zit. Hij hoeft dus niet meer via de geleider gevoed te worden, dat zou bij deze antenne ook kunnen.
Oftewel: de 12V aansluiting op de MA 1410 heb je niet nodig.
Groet,
JW
Je hebt het over een 917 Flex, maar ik denk dat je een 918 Flex bedoelt. Die 917 heeft geen FM/AM, de 918 wél.
De 918 is inderdaad voorzien van een interne AM/FM versterker, die 12-14 dB versterkt. Daarvoor is die 12V voeding nodig die er dus kennelijk al op zit. Hij hoeft dus niet meer via de geleider gevoed te worden, dat zou bij deze antenne ook kunnen.
Oftewel: de 12V aansluiting op de MA 1410 heb je niet nodig.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 22 jun 2007 07:54
Wat raar :
Ik doe vandaag een "posted" waarbij correcte kreet (Today, at 8.33) rechtsonder.
Onder mijn posting staat deze posting, met rechtsonder:
Posted: Today, at 12:34 am. (is off-topic, ik weet het, maar het viel mij op, vandaar....)
Back in the future ? ..............
Ik doe vandaag een "posted" waarbij correcte kreet (Today, at 8.33) rechtsonder.
Onder mijn posting staat deze posting, met rechtsonder:
Posted: Today, at 12:34 am. (is off-topic, ik weet het, maar het viel mij op, vandaar....)
Back in the future ? ..............
[b]Opel Astra 2.0 DTI MS 5000 met MT 5010/01, NT2007-2[/b]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Niks raars aan hoor
12.34 am (ante meridiem, vóór de middag)) is wat wij noemen 4 over half een 's nachts. 12.34 pm (post meridiem, ná de middag) is diezelfde tijd in de middag
Groet,
JW
12.34 am (ante meridiem, vóór de middag)) is wat wij noemen 4 over half een 's nachts. 12.34 pm (post meridiem, ná de middag) is diezelfde tijd in de middag
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 22 jun 2007 07:54
OK JW, maar kijk nou eens goed naar de datum/tijd volgorde van deze topic.
Topic start op Today, 12:34 am
JW antwoord op Today 12:54 am
Beide tijdstippen liggen NU nog in de toekomst
Mij valt iets op en reageer in deze topic Today 09:09 am (overigens: correcte tijd)
JW rageert daar weer op Today, 09:33 am
Waar ga ik fout, of is de timestamp generator even van slag geweest?
Ibor
Topic start op Today, 12:34 am
JW antwoord op Today 12:54 am
Beide tijdstippen liggen NU nog in de toekomst
Mij valt iets op en reageer in deze topic Today 09:09 am (overigens: correcte tijd)
JW rageert daar weer op Today, 09:33 am
Waar ga ik fout, of is de timestamp generator even van slag geweest?
Ibor
[b]Opel Astra 2.0 DTI MS 5000 met MT 5010/01, NT2007-2[/b]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Die tijdstippen liggen niet in de toekomst, dan zou daar gestaan hebben 12.34 pm
Hoe duid jij in onze spreektaal 12.15 am aan? Dat noemen wij gewoon kwart over twaalf 's nachts, niks bijzonders dus......
Terug On Topic: is (ook) dat verhaal duidelijk?
Groet,
JW
Hoe duid jij in onze spreektaal 12.15 am aan? Dat noemen wij gewoon kwart over twaalf 's nachts, niks bijzonders dus......
Terug On Topic: is (ook) dat verhaal duidelijk?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
ma1410 vervolg
Hoi JW,JW schreef:De 12V op de MA 1410 hoef je alleen aan te sluiten als je een actieve antenne hebt zonder externe aansluiting. Dán wordt de spanning via de centrale geleider naar de antenne gebracht.
Je hebt het over een 917 Flex, maar ik denk dat je een 918 Flex bedoelt. Die 917 heeft geen FM/AM, de 918 wél.
De 918 is inderdaad voorzien van een interne AM/FM versterker, die 12-14 dB versterkt. Daarvoor is die 12V voeding nodig die er dus kennelijk al op zit. Hij hoeft dus niet meer via de geleider gevoed te worden, dat zou bij deze antenne ook kunnen.
Oftewel: de 12V aansluiting op de MA 1410 heb je niet nodig.
Groet,
JW
daar ben ik weer inmiddels een poging gedaan.
AM/FM conector losgekoppeld bij de dakantenne
meegeleverde antennekabeltje 0,6m aan de losgekoppelde AM/FM-antenneconnector andere deel op de antenne ingang van de MA1410 de in de dakhemel losliggende AM/FM-antennekabel afkomstig van de radio geschroefd op de radio-ingang van de MA1410 dan die overgebleven 6Mtr kabel op de ingang TMC van de MA1410 en het andere eind op de eveneens achterin gesitueerde TMC500 de 12V van de MA1410 op uw advies dus niet aangesloten.
het spul netjes en goed verpakt tegen rammel en beschadiging achterin naast de antenne achter de dakhemel opgeborgen, ik dacht fluitje van een eurocent en het spul aangezet maar helaas nauwelijks ontvangst op de vastgezette favorieten zenders en mijn TMC onderin het scherm is niet om te turnen tot groen, nau eindje rijden dan maar, geen groen en weinig radio dus back to the factory.'
zaak nog eens nagekeken en alleen de ingang antenne en uitgang radio aangesloten en bemerkt dat het geen verschil maakt of de dakantenne er nu aangesloten zit of niet.
had de plakantenne nog zitten dus alles weer retour en werkt weer als een zonnetje JW of een andere techneut wat is hier nu het probleem? hoop dat de info voldoende was om mij uit de brand te helpen.
Groetjes Jan Smeder
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
In principe lijkt het wel zó te kunnen, hoewel ik niet goed kan lezen wat je nou eigenlijk gedaan hebt. Die ene heeeeeele lange zin maakt dat moeilijk
Maar het is hoe dan ook wel zeer ongebruikelijk.
Normaliter leg je de MA 1410 achter de radio, dan prik je daar de antenne op in die eerder in de radio zat, en het korte kabeltje prik je dan in de radio. Vervolgens gaat die 6 meter kabel naar de MT-Box.
Maar het belangrijkste is: is die 918V (geen 917 toch, zie http://products.hirschmann.de//index.ph ... d=1,view=2 ?) wel voorzien van de 12V spanning? Waar wordt die vandaan gehaald?
En voorts de vraag: doet je radio het nog wel goed?
Groet,
JW
Maar het is hoe dan ook wel zeer ongebruikelijk.
Normaliter leg je de MA 1410 achter de radio, dan prik je daar de antenne op in die eerder in de radio zat, en het korte kabeltje prik je dan in de radio. Vervolgens gaat die 6 meter kabel naar de MT-Box.
Maar het belangrijkste is: is die 918V (geen 917 toch, zie http://products.hirschmann.de//index.ph ... d=1,view=2 ?) wel voorzien van de 12V spanning? Waar wordt die vandaan gehaald?
En voorts de vraag: doet je radio het nog wel goed?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ik zit die heeeeele lange zin
De 918 is voorzien van een kabelstekker M10x0,75 male, die zou dan ingeprikyt moeten worden op de antenne ingang van de MA 1410. Maar die is dáár voorzien van een ISO inprikaansluiting, dus hoe heb je dat gedaan?
Voorts moet dat korte kabeltje, dat voorzien is van een schroefaansluiting aan de ene zijde en een ISO aan de andere zijde, verbonden worden met de schroefaansluiting op de kabel die naar voren gaat. Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik heb nu de indruk dat je, gebruikmakend van de aansluitmogelijkheden en het 50 cm kabeltje, de antenne ingang en de radio uitgang met elkaar verwisseld hebt. En dan werkt 'ie uiteraard niet.
Of is het zo dat je het korte kabeltje gebruikt hebt om de verbinding te maken tussen de Antenne-ingang van de MA 1410 en de dakantenne? Dan zou het wel goed zitten, in dat geval zou de lange antenne kabel die langs je dak naar je radio gaat op de Radio-aansluiting van de 1410 geschroefd moeten zitten.
Is dat dan toevallig dezelfde schroefdraad?
Dán blijft de vraag hoe de dakantenne van z'n 12V voorzien wordt.
Groet,
JW
nog eens te lezen en vraag me af wat je nou eigenlijk gedaan hebt.AM/FM conector losgekoppeld bij de dakantenne
meegeleverde antennekabeltje 0,6m aan de losgekoppelde AM/FM-antenneconnector andere deel op de antenne ingang van de MA1410 de in de dakhemel losliggende AM/FM-antennekabel afkomstig van de radio geschroefd op de radio-ingang van de MA1410 dan die overgebleven 6Mtr kabel op de ingang TMC van de MA1410 en het andere eind op de eveneens achterin gesitueerde TMC500 de 12V van de MA1410 op uw advies dus niet aangesloten.
De 918 is voorzien van een kabelstekker M10x0,75 male, die zou dan ingeprikyt moeten worden op de antenne ingang van de MA 1410. Maar die is dáár voorzien van een ISO inprikaansluiting, dus hoe heb je dat gedaan?
Voorts moet dat korte kabeltje, dat voorzien is van een schroefaansluiting aan de ene zijde en een ISO aan de andere zijde, verbonden worden met de schroefaansluiting op de kabel die naar voren gaat. Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik heb nu de indruk dat je, gebruikmakend van de aansluitmogelijkheden en het 50 cm kabeltje, de antenne ingang en de radio uitgang met elkaar verwisseld hebt. En dan werkt 'ie uiteraard niet.
Of is het zo dat je het korte kabeltje gebruikt hebt om de verbinding te maken tussen de Antenne-ingang van de MA 1410 en de dakantenne? Dan zou het wel goed zitten, in dat geval zou de lange antenne kabel die langs je dak naar je radio gaat op de Radio-aansluiting van de 1410 geschroefd moeten zitten.
Is dat dan toevallig dezelfde schroefdraad?
Dán blijft de vraag hoe de dakantenne van z'n 12V voorzien wordt.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
het spul aangezet maar helaas nauwelijks ontvangst op de vastgezette favorieten zenders
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Inderdaad, dat had ik in die heeeeel lange zinnen even niet gezienGerritje schreef:het spul aangezet maar helaas nauwelijks ontvangst op de vastgezette favorieten zenders
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik ben wel met jou van mening dat er door de wijze van verwoorden absoluut geen touw aan vast is te knopen, zelfs niet door de schrijver ervan
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
MA1410
Hallo JW,JW schreef:Ik zit die heeeeele lange zinnog eens te lezen en vraag me af wat je nou eigenlijk gedaan hebt.AM/FM conector losgekoppeld bij de dakantenne
meegeleverde antennekabeltje 0,6m aan de losgekoppelde AM/FM-antenneconnector andere deel op de antenne ingang van de MA1410 de in de dakhemel losliggende AM/FM-antennekabel afkomstig van de radio geschroefd op de radio-ingang van de MA1410 dan die overgebleven 6Mtr kabel op de ingang TMC van de MA1410 en het andere eind op de eveneens achterin gesitueerde TMC500 de 12V van de MA1410 op uw advies dus niet aangesloten.
De 918 is voorzien van een kabelstekker M10x0,75 male, die zou dan ingeprikyt moeten worden op de antenne ingang van de MA 1410. Maar die is dáár voorzien van een ISO inprikaansluiting, dus hoe heb je dat gedaan?
Voorts moet dat korte kabeltje, dat voorzien is van een schroefaansluiting aan de ene zijde en een ISO aan de andere zijde, verbonden worden met de schroefaansluiting op de kabel die naar voren gaat. Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik heb nu de indruk dat je, gebruikmakend van de aansluitmogelijkheden en het 50 cm kabeltje, de antenne ingang en de radio uitgang met elkaar verwisseld hebt. En dan werkt 'ie uiteraard niet.
Of is het zo dat je het korte kabeltje gebruikt hebt om de verbinding te maken tussen de Antenne-ingang van de MA 1410 en de dakantenne? Dan zou het wel goed zitten, in dat geval zou de lange antenne kabel die langs je dak naar je radio gaat op de Radio-aansluiting van de 1410 geschroefd moeten zitten.
Is dat dan toevallig dezelfde schroefdraad?
Dán blijft de vraag hoe de dakantenne van z'n 12V voorzien wordt.
Groet,
JW
dat is alles OK maar ben fff afwezig leg het over een uurtje wel uit
alvast bedankt
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
ma1410 vervolg
Ja ben er weer met mijn probleem.JW schreef:Ik zit die heeeeele lange zinnog eens te lezen en vraag me af wat je nou eigenlijk gedaan hebt.AM/FM conector losgekoppeld bij de dakantenne
meegeleverde antennekabeltje 0,6m aan de losgekoppelde AM/FM-antenneconnector andere deel op de antenne ingang van de MA1410 de in de dakhemel losliggende AM/FM-antennekabel afkomstig van de radio geschroefd op de radio-ingang van de MA1410 dan die overgebleven 6Mtr kabel op de ingang TMC van de MA1410 en het andere eind op de eveneens achterin gesitueerde TMC500 de 12V van de MA1410 op uw advies dus niet aangesloten.
De 918 is voorzien van een kabelstekker M10x0,75 male, die zou dan ingeprikyt moeten worden op de antenne ingang van de MA 1410. Maar die is dáár voorzien van een ISO inprikaansluiting, dus hoe heb je dat gedaan?
Voorts moet dat korte kabeltje, dat voorzien is van een schroefaansluiting aan de ene zijde en een ISO aan de andere zijde, verbonden worden met de schroefaansluiting op de kabel die naar voren gaat. Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik heb nu de indruk dat je, gebruikmakend van de aansluitmogelijkheden en het 50 cm kabeltje, de antenne ingang en de radio uitgang met elkaar verwisseld hebt. En dan werkt 'ie uiteraard niet.
Of is het zo dat je het korte kabeltje gebruikt hebt om de verbinding te maken tussen de Antenne-ingang van de MA 1410 en de dakantenne? Dan zou het wel goed zitten, in dat geval zou de lange antenne kabel die langs je dak naar je radio gaat op de Radio-aansluiting van de 1410 geschroefd moeten zitten.
Is dat dan toevallig dezelfde schroefdraad?
Dán blijft de vraag hoe de dakantenne van z'n 12V voorzien wordt.
Groet,
JW
inderdaad JW het korte kabeltje gebruikt voor de aansluiting dakantenne en antenne-ingang MA1410
en ook goed die lange kabel langs het dak naar de radio.
moet wel erbij vertellen dat ik destijds een verloopkabeltje naar schroef op het andere eind van die lange kabel om de verbinding te maken met de schroefverbinding van de antenne en nu weer gebruikt voor deze oplossing radio naar radio.
de antenne krijgt zoals ik zojuist al ergens geschreven heb zijn voeding van 12V via een daarvoor bestemd kabeltje wat uit de antenne komt (zat van origine een zwart smal stekkertje aan) normale geisoleerde schuifklem opgezet en verbonden met een geschakelde plusdraad dwz als de sleutel in het contact steekt staat daar spanning op ook in ruststand.
maar nu alles naar mijn inziens juist is aangesloten krijg ik er letterlijk weinig muziek uit en al helemaal geen TMC
hoe kan ik controleren of de MA1410 in orde is?
Groetjes Jan Smeder
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Je zou nog even een laatste check kunnen doen en de 1410 er weer tussen uithalen.
Als je dan weer wel een goede radio ontvangst hebt is mijn eerste gedachte ook: Er is iets mis met die MA 1410. Waar komt die vandaan?
Groet,
JW
Als je dan weer wel een goede radio ontvangst hebt is mijn eerste gedachte ook: Er is iets mis met die MA 1410. Waar komt die vandaan?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
MA1410
Ben al jaren op zoek naar zo'n splitter, erg moeilijk aan te komen dusJW schreef:Je zou nog even een laatste check kunnen doen en de 1410 er weer tussen uithalen.
Als je dan weer wel een goede radio ontvangst hebt is mijn eerste gedachte ook: Er is iets mis met die MA 1410. Waar komt die vandaan?
Groet,
JW
tot opeens een email via Ebay (had daar dus al heel lang een verzoek staan als)
OPM3
Inh. Iris Kohlhauer
Schöne Aussicht 26
35638 Leun (Duitsland)
verkocht ze bij opbod ben inclusief verzending 80 Euri er aan kwijt, nieuw in doos alles compleet met handleiding dus origineel nieuw.
maar hoe controleer je zoiets nu, iemand in de buurt van Arnhem die fff wil kijken soms of wil iemand zijn werkende 1410 fff uitlenen ter vergelijking?
zal m'n adres maar niet vermelden anders heb ik mogelijk helemaal geen probleem meer met de installatie.
Gr. Jan Smeder
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ik had je er voor minder aan kunnen helpen viewtopic.php?t=8491
Tsja, wie heeft er eentje in de buurt van Arnhem, ik zit wat te ver weg en mijn 1410 zit heel diep weggebouwd. Dat gaat niet zomaar eventjes.
Misschien iemand uit Veenendaal die je kan helpen en/of kijken wat er aan de hand is? Maar dan moet 'ie nu niet met vakantie zijn. Ik zet wel even een seintje uit.
Groet,
JW
Tsja, wie heeft er eentje in de buurt van Arnhem, ik zit wat te ver weg en mijn 1410 zit heel diep weggebouwd. Dat gaat niet zomaar eventjes.
Misschien iemand uit Veenendaal die je kan helpen en/of kijken wat er aan de hand is? Maar dan moet 'ie nu niet met vakantie zijn. Ik zet wel even een seintje uit.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Als ik me niet vergis moet er ook bij de MA1410 elektrische continuïteit zijn tussen radio-in en uit. Als dit niet zo was zou deze splitter m.i. nooit gebruikt kunnen worden voor antennes die uit de radio hun voedingsspanning krijgen.
Dus ohms doormeten is de eerste stap naar oplossing van dit mysterie.
Dus ohms doormeten is de eerste stap naar oplossing van dit mysterie.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Re: ma1410 vervolg
Is die schroefverbinding dan wel helemaal op orde, en met name: maakt de centrale geleider wel goed kontakt op de splitter?jansmeder schreef:....moet wel erbij vertellen dat ik destijds een verloopkabeltje naar schroef op het andere eind van die lange kabel om de verbinding te maken met de schroefverbinding van de antenne en nu weer gebruikt voor deze oplossing radio naar radio.
....
Om een paar dingen uit te proberen en wat zaken uit te sluiten een stappenplan:
1) Wat je nog kunt doen is die splitter er weer geheel tussen uit halen en de antenne weer doorverbinden zoals 'ie origineel zat. Doet de radio het dan wel goed?
2) Vervolgens kun je de splitter dan (tijdelijk) achter de radio monteren, met de bijgeleverde kabel. Dan opnieuw de vraag: doet de radio het dan nog altijd goed?
3) Als dat dan werkt kun je de lange kabel naar de TMC box leggen en kijken hoe die dan werkt.
4) Als alles dan wel goed werkt kun je het definitief monteren.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
Re: ma1410 vervolg
Hallo JW,JW schreef:Is die schroefverbinding dan wel helemaal op orde, en met name: maakt de centrale geleider wel goed kontakt op de splitter?jansmeder schreef:....moet wel erbij vertellen dat ik destijds een verloopkabeltje naar schroef op het andere eind van die lange kabel om de verbinding te maken met de schroefverbinding van de antenne en nu weer gebruikt voor deze oplossing radio naar radio.
....
Om een paar dingen uit te proberen en wat zaken uit te sluiten een stappenplan:
1) Wat je nog kunt doen is die splitter er weer geheel tussen uit halen en de antenne weer doorverbinden zoals 'ie origineel zat. Doet de radio het dan wel goed?
2) Vervolgens kun je de splitter dan (tijdelijk) achter de radio monteren, met de bijgeleverde kabel. Dan opnieuw de vraag: doet de radio het dan nog altijd goed?
3) Als dat dan werkt kun je de lange kabel naar de TMC box leggen en kijken hoe die dan werkt.
4) Als alles dan wel goed werkt kun je het definitief monteren.
Groet,
JW
Nog fff bijpraten betreffende de installatie van de MA1410.
Uw stappenplan gestart en dat werkte ook niet. wel veel werk aan gehad met deze temperatuur
maar goed heeft ook wel weer resultaat en ontdekkingen op geleverd.
Ga er fff voor zitten of kies een tijdstip dat je een paar uur hebt.
mogenlijk zitten er stukjes in die ook voor andere een lichtpuntje brengen.
Op uw advies eerst maar eens naar de werkende situatie gebouwd = OK
alle aansluitingen losgemaakt om met een multimeter te gaan controleren
1. de nieuwe korte en lange antennedraad binnenkern en buitenmantel op defecten doorgemeten = OK
2. de toevoerspanning van de dakantenne gemeten (stekertje en vastzetschroef) 12V = OK
3. spanning gemeten AM/FM-aansluiting dakantenne via binnenpin en buitenmantel 12V = OK
4. besproken adapterkabeltje weer aangesloten aan de plug van de AM/FM dakantene 0V = niet OK
5. ook het adapterkabeltje doorgemeten zoals bij punt 1 en bingo, ergens is de middenkern gebroken.
bij nader onderzoek zie ik dat dit kabeltje eigenlijk bestaat uit twee uiteinden van verschillende kabel om aan de juiste aansluitingen te komen de lasplaats netjes geisoleerd met dikke krimpkous.
Ik weet nog dat het inbouwstation destijds iemand heeft gestuurd naar een andere firma om snel zo'n kabeltje te halen (en ik maar denken dat het een origineel was).
maar goed kabeltje op de operatietafel.
Het ommantelingsnetwerkje was aan weerzijde als paardenstaartjes opgerold en aanelkaar gesoldeerd daaronder weer krimpkous met inderdaad de gebroken ader.
Moet ook wel toegeven dat tijdens het rijden de radio regelmatig op search gaat, dacht dat het lag aan de frequentiewisseling van poosje geleden en over de hele lengte van ons land rijden.
Herstelwerkzaamheden verricht
(kan op zondag nergens terrecht en weet ook niet of/waar zo'n adapter verkrijgbaar is)
6. kabeltje met een kunstof stokje en tape gefixeerd zodat het niet meer buigen kan.
7. weer als test gemonteerd en perfecto 12V op de middenkern = OK
8. kabeltje er weer af want daar moest de korte nieuwe op en zo gedaan dus
9. natuurlijk ook weer meten en potjandorie weer nada niks. wats kebeurt?
nog maar eens korte kabeltje eraf en punt 1 en punt 3 herhaald, alles = OK
U had mij er al opgewezen in de MA1410-gate maar blijkt nu dat het busje dat in de van de dak-antenne ofkomstige aansluiting geschoven moet worden een fractie korter is dan die van het adapterkabeltje, waardoor de middenkernen elkaar net niet raken. (weer geen universele afspraken overgemaakt)
Waarschijnlijk zou ik nu wel weer achter de radio enz. maar was ik nooit tot deze ontdekking gekomen, bovendien was het een proefopstelling ik heb voorin geen fatsoendelijk plaats.
en bovendien heeft het naar mijn mening geen meerwaarde.
(is dat in uw visie anders dan hoor ik dat graag, we zijn er nog niet)
10. maar welke oplossing wel?
Middenkern verlengen gaat denk ik niet, de insteekbus van de korte kabel heeft bovenaan een verdikking van een paar milimeter met twee kleine inkepingen (alsof dat ook nog ergens in kan en het niet meer kan draaien zeg maar.
kan proberen om het busje wat langer te maken door rond af te vijlen opdat de verdikking wat minder hoog wordt en de bus dus dieper in de schacht gaat maar daar ik nog niet weet of de splitter zelf wel werkt wil ik de boel niet beschadigen voor een eventuele retour of garantie.
Heb gezien dat de schroefdraad van de AM/FM-dakantennebus aan het begin een zoekneusje heeft dus een loos stukje van ca 1mm met een vijl deze ingekort en kabel weer gemonteerd 12V = OK
11. nu eerst geruild voor de lange kabel en deze aangesloten, gemeten en zonder MA1410 op de
TMC geprikt en Voila beeld. (dus de antenne werkt) nu het gebakje er nog tussen.
12. Alles doet het nu (naar mijn mening)
in de allereerste opstelling Radio/Navigatie voor en de rest achter.
Dan nu toch nog een paar vraagjes:
A. klopt het dat regelmatig de TMC-melding (VIAL, NOS-ANWB, SKYRADIO, TMC) regelmatig wegvallen
en dus in het rood staan al of niet met zo'n rood omrand wit driehoekje ernaast?
en wat betekend dat driehoekje eigenlijk?
(dacht dat dat bij een filemelding hoorde waar geen ontsnappen aan mogelijk is,
maar ik rij in mijn dorp met bestemming naar huis.
Dat regelmatig in het rood staan,
(wat staat dat er toch vreemd, heeft toch echt niets met mijn finacien te doen)
was voorheen ook al zo, alleen nooit geen aandacht aan besteed ivm evt. richtingsgevoeligheid van plakantenne.
B. Werkt zo'n zelf geprutst adapterkabeltje of geeft dat verlies? bestaan er originele en zoja waar verkrijgbaar.
C. als ik bij TMC kijk in het geheime menu daar waar provider en SW staat,
staan bij mij alleen maar stippellijntjes of moet je daar een ander type TMC voor hebben ik heb de 5000.
zo ja wat is daar het wezelijk voordeel van (de meningen op het board zijn nogal verdeeld)
niemand wil echt toegeven dat hun aanschaf niet echt nodig was, zo zit de mens inelkaar.
D. Ooit eens eerder over calibratie met u gesproken, maar is na al die jaren onveranderd
ik heb het dan over die 20Mtr afwijking naar de hoek van het kruispunt,
dus de afslag is er al (ik sta midden op het kruispunt)
maar het venster geeft aan dat het pas over 20 en met een doorschiet 10Mtr komt.
elevatie heb ik al met waterpas en geo uitgevoerd blijft hetzelfde.
is niet kort en bondig maar hoop wel leesbaar en nuttig
Groetjes Jan Smeder
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Wat heet, letterlijk en figuurlijkis niet kort en bondig maar hoop wel leesbaar en nuttig
Prima stuk werk, en heel analytisch en logisch te werk gegaan om te achterhalen waar het probleem nou eigenlijk zit
Alvast een paar opmerkingen, ik lees het verhaal straks nog een keer door om alle details op te pakken.
-Vooralsnog lijkt er met de MA 1410 zelf niks mis te zijn.
-Die in elkaar gedraaide mantel is niet goed, daar treedt een impedantie sprong op met als resultaat een verzwakking.
Ik kom er op terug.....
Groet,
JW
PS: Spreek me aub niet aan met u
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Als beloofd, m'n wat meer inhoudelijke reaktie.
Het hele verhaal nog eens goed bestudeerd hebbende denk ik dat er twee hoofdpunten zijn:
1) Het korte kabeltje dat nu gebruikt wordt om de aansluiting te verzorgen vanaf de dakantenne naar de al in jouw auto aanwezige kabel is van een dubieuze kwaliteit. Aan elkaar "gebakken" geeft dit bovendien verliezen.
Als je naar http://products.hirschmann.de//index.ph ... =1,pid=831 kijkt zie je dat Hirschmann hiervoor specifiek ontworpen kabel levert (AUKAB 485 / 485 als ik het goed heb) passend op hun M10x0,75 schroefdraad. Die aansluiting is niet genormeerd, itt de SMB en FME van de andere stekkers.
2) Vanwege die niet genormeerde schroefverbinding zal een andere dan de door VDO bij de 1410 geleverde kabel inderdaad niet hoeven te passen.
Mijn advies is tweeledig:
a) Vervang de samengestelde kabel die nu loopt vanaf de Hirschmann antenne naar je radio door een originele en complete kabel, zie de Hirschmann site. Daarmee zal zeker ook je radio ontvangst verbeteren.
b) Zet dan de 1410 achter je radio, daar zal vast wel een plekje te vinden zijn om dit doosje kwijt te kunnen. In die situatie passen de kabels wel, uiteraard.
Ik heb het zelf ook zó gedaan, dat was best even puzzelen in de dash van m'n Xantia, maar het is me wel gelukt.
Op die manier krijg je een maximaal mogelijke ontvangst.
Uit eigen ervaring weet ik dat er in NL nooit een rood TMC logo hoeft te ontstaan, dat is bij mij altijd groen. En ik heb altijd minimaal 3 of 4 TMC zenders tot m'n beschikking. Die kan ik zichbaar maken met de MT 5010/01 en ze ook handmatig kiezen, dat gaat helaas niet met jouw MT 5000.
Die box is de eerste uitvoering, dat is ook de reden dat al die vlakjes in het menu on-ingevuld blijven.
Mbt dat rode en groene driehoekje, kijk eens of je hierin viewtopic.php?p=15501&search_id=1302730197#15501 dan wel viewtopic.php?p=20918&search_id=1302730197#20918 een antwoord op je vraag vindt. Met name dat tweede draadje is heel interessant door de postings van WS.
Ben benieuwd naar wat je gaat doen
Groet,
JW
Het hele verhaal nog eens goed bestudeerd hebbende denk ik dat er twee hoofdpunten zijn:
1) Het korte kabeltje dat nu gebruikt wordt om de aansluiting te verzorgen vanaf de dakantenne naar de al in jouw auto aanwezige kabel is van een dubieuze kwaliteit. Aan elkaar "gebakken" geeft dit bovendien verliezen.
Als je naar http://products.hirschmann.de//index.ph ... =1,pid=831 kijkt zie je dat Hirschmann hiervoor specifiek ontworpen kabel levert (AUKAB 485 / 485 als ik het goed heb) passend op hun M10x0,75 schroefdraad. Die aansluiting is niet genormeerd, itt de SMB en FME van de andere stekkers.
2) Vanwege die niet genormeerde schroefverbinding zal een andere dan de door VDO bij de 1410 geleverde kabel inderdaad niet hoeven te passen.
Mijn advies is tweeledig:
a) Vervang de samengestelde kabel die nu loopt vanaf de Hirschmann antenne naar je radio door een originele en complete kabel, zie de Hirschmann site. Daarmee zal zeker ook je radio ontvangst verbeteren.
b) Zet dan de 1410 achter je radio, daar zal vast wel een plekje te vinden zijn om dit doosje kwijt te kunnen. In die situatie passen de kabels wel, uiteraard.
Ik heb het zelf ook zó gedaan, dat was best even puzzelen in de dash van m'n Xantia, maar het is me wel gelukt.
Op die manier krijg je een maximaal mogelijke ontvangst.
Uit eigen ervaring weet ik dat er in NL nooit een rood TMC logo hoeft te ontstaan, dat is bij mij altijd groen. En ik heb altijd minimaal 3 of 4 TMC zenders tot m'n beschikking. Die kan ik zichbaar maken met de MT 5010/01 en ze ook handmatig kiezen, dat gaat helaas niet met jouw MT 5000.
Die box is de eerste uitvoering, dat is ook de reden dat al die vlakjes in het menu on-ingevuld blijven.
Mbt dat rode en groene driehoekje, kijk eens of je hierin viewtopic.php?p=15501&search_id=1302730197#15501 dan wel viewtopic.php?p=20918&search_id=1302730197#20918 een antwoord op je vraag vindt. Met name dat tweede draadje is heel interessant door de postings van WS.
Ben benieuwd naar wat je gaat doen
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
ma1410 vervolg
Hello JW,JW schreef:Als beloofd, m'n wat meer inhoudelijke reaktie.
Het hele verhaal nog eens goed bestudeerd hebbende denk ik dat er twee hoofdpunten zijn:
1) Het korte kabeltje dat nu gebruikt wordt om de aansluiting te verzorgen vanaf de dakantenne naar de al in jouw auto aanwezige kabel is van een dubieuze kwaliteit. Aan elkaar "gebakken" geeft dit bovendien verliezen.
Als je naar http://products.hirschmann.de//index.ph ... =1,pid=831 kijkt zie je dat Hirschmann hiervoor specifiek ontworpen kabel levert (AUKAB 485 / 485 als ik het goed heb) passend op hun M10x0,75 schroefdraad. Die aansluiting is niet genormeerd, itt de SMB en FME van de andere stekkers.
2) Vanwege die niet genormeerde schroefverbinding zal een andere dan de door VDO bij de 1410 geleverde kabel inderdaad niet hoeven te passen.
Mijn advies is tweeledig:
a) Vervang de samengestelde kabel die nu loopt vanaf de Hirschmann antenne naar je radio door een originele en complete kabel, zie de Hirschmann site. Daarmee zal zeker ook je radio ontvangst verbeteren.
b) Zet dan de 1410 achter je radio, daar zal vast wel een plekje te vinden zijn om dit doosje kwijt te kunnen. In die situatie passen de kabels wel, uiteraard.
Ik heb het zelf ook zó gedaan, dat was best even puzzelen in de dash van m'n Xantia, maar het is me wel gelukt.
Op die manier krijg je een maximaal mogelijke ontvangst.
Uit eigen ervaring weet ik dat er in NL nooit een rood TMC logo hoeft te ontstaan, dat is bij mij altijd groen. En ik heb altijd minimaal 3 of 4 TMC zenders tot m'n beschikking. Die kan ik zichbaar maken met de MT 5010/01 en ze ook handmatig kiezen, dat gaat helaas niet met jouw MT 5000.
Die box is de eerste uitvoering, dat is ook de reden dat al die vlakjes in het menu on-ingevuld blijven.
Mbt dat rode en groene driehoekje, kijk eens of je hierin viewtopic.php?p=15501&search_id=1302730197#15501 dan wel viewtopic.php?p=20918&search_id=1302730197#20918 een antwoord op je vraag vindt. Met name dat tweede draadje is heel interessant door de postings van WS.
Ben benieuwd naar wat je gaat doen
Groet,
JW
Bedankt voor het lezen en meedenken.
Heb uiteindelijk besloten voor de door u bedachte oplossing (het opnieuw opbouwen van het radio/TMC gebeuren)
MA 1410 achter de radio of in de buurt met behulp van het nieuwe korte kabeltje.
heb van u begrepen dat de beste oplossing is een geheel nieuwe kabel met VDO-antenne-plug aan de ene en Hirschmann M10x0.75 aan de andere kant. geen gedoe meer met adapterkabeltje dus geen verliezen onderweg.
Hoewel u mij heeft verwezen middels een link naarde firma Hirschmann kan ik daar nergens zo'n kabel van ca. 5mtr vinden.
Het zou toch eenvoudig moeten zijn, ik weet wat u bedoeld maar kan er niet naar zoeken ik heb geen typeaanduiding of modelnummer. VDO naar Hirschmann M10x0.75 mogelijk heeft u of een der forum-leden hier een Type, adres of linkje voor. ben al uren op het web aan het speuren maar helaas nog niets gevonden.
Verder nog een vraag over de 12V aansluiting van de MA 1410 wat gebeurd er als ik die ook zou aansluiten?
Alvast bedankt
Jan Smeder
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Jan,
Lijkt me een verstandig besluit, even uithuilen en dan opnieuw beginnen. Maar dan zit het ook een stuk beter naar ik verwacht
Die kabel heet AUKAB 485 / 485, ik heb dat ook al in m'n posting hierboven aangegeven. Dat is een kabel met een lengte van 4.85 meter, met aan één zijde die M10x0,75 schroefdraad en aan de andere kant een standaard rechte DIN-plug. In dit overzicht http://products.hirschmann.de//index.ph ... =&CFTOKEN=& kom je die kabel tegen. Om die in de MA 1410 te kunnen prikken heb je de haakse DIN-ISO adapter nodig die bij de MT box zat.
Op een aantal duitse sites heb ik 'm wel gezien, kost iets van een tientje of zo. Anders even een mailtje naar Hirschmann sturen met de vraag waar je 'm in ons land kunt bestellen.
Jouw dakantenne is al van 12V voorzien, dus hoef je de MA 1410 niet aan de 12V te hangen, heeft geen zin.
Tot slot, je schreef eerder:
Groet,
JW
PS Svp geen ge-u meer
Lijkt me een verstandig besluit, even uithuilen en dan opnieuw beginnen. Maar dan zit het ook een stuk beter naar ik verwacht
Die kabel heet AUKAB 485 / 485, ik heb dat ook al in m'n posting hierboven aangegeven. Dat is een kabel met een lengte van 4.85 meter, met aan één zijde die M10x0,75 schroefdraad en aan de andere kant een standaard rechte DIN-plug. In dit overzicht http://products.hirschmann.de//index.ph ... =&CFTOKEN=& kom je die kabel tegen. Om die in de MA 1410 te kunnen prikken heb je de haakse DIN-ISO adapter nodig die bij de MT box zat.
Op een aantal duitse sites heb ik 'm wel gezien, kost iets van een tientje of zo. Anders even een mailtje naar Hirschmann sturen met de vraag waar je 'm in ons land kunt bestellen.
Jouw dakantenne is al van 12V voorzien, dus hoef je de MA 1410 niet aan de 12V te hangen, heeft geen zin.
Tot slot, je schreef eerder:
Daarbij neem ik dan aan dat de huidige antenne dmv een ISO of DIN inprikt op de MR 6000. Dat klopt toch?VW Golf4, de MS600 combinatie voorin de beide DIN-sloten
Groet,
JW
PS Svp geen ge-u meer
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30 jul 2005 14:04
ma1410 vervolg
Hallo JW,JW schreef:Hallo Jan,
Lijkt me een verstandig besluit, even uithuilen en dan opnieuw beginnen. Maar dan zit het ook een stuk beter naar ik verwacht
Die kabel heet AUKAB 485 / 485, ik heb dat ook al in m'n posting hierboven aangegeven. Dat is een kabel met een lengte van 4.85 meter, met aan één zijde die M10x0,75 schroefdraad en aan de andere kant een standaard rechte DIN-plug. In dit overzicht http://products.hirschmann.de//index.ph ... =&CFTOKEN=& kom je die kabel tegen. Om die in de MA 1410 te kunnen prikken heb je de haakse DIN-ISO adapter nodig die bij de MT box zat.
Op een aantal duitse sites heb ik 'm wel gezien, kost iets van een tientje of zo. Anders even een mailtje naar Hirschmann sturen met de vraag waar je 'm in ons land kunt bestellen.
Jouw dakantenne is al van 12V voorzien, dus hoef je de MA 1410 niet aan de 12V te hangen, heeft geen zin.
Tot slot, je schreef eerder:Daarbij neem ik dan aan dat de huidige antenne dmv een ISO of DIN inprikt op de MR 6000. Dat klopt toch?VW Golf4, de MS600 combinatie voorin de beide DIN-sloten
Groet,
JW
PS Svp geen ge-u meer
Had je deze reactie gisteren al verzonden maar het antwoord bleef uit, neem dus fff aan dat ik niet op de submit knop heb gedrukt.
zal proberen om verloren gegane bericht te reproduceren, 't is toch miezerig weer hier.
Heb gisteren de AUKAB 485/485 besteld en ga hem zo ophalen.
Wat mij echter nog niet duidelijk is waardoor ik de (antenne)draad letterlijk en figuurlijk kwijt ben. is het volgende:
De AUKAB 485 heeft aan de ene kant een aansluiting M10x0.75 (hirschmann) en aan de andere kant zo'n ronde pin (radio) weet niet hoe dat nu genoemd wordt ISO of DIN maar OK.
Je hebt het over een haakse adapter met een aansluiting zoals ook op antenne-ingang van de MA 1410
maar in de bestaande werkende situatie (trek de radio uit het DIN-slot) zie aan de achterkant van de radio een zwart kort stukje draad met een zwart kokertje (de antenne-ingang) met daarop geklikt een haakse DIN of ISO connector
in ieder geval zo'n laag kommetje met een pin in het midden (zoals ook op de MA 1410 antenne-ingang moet)
Dus zou nu zo de MA 1410 kunnen aansluiten daar de aansluitingen kloppen maar waarom zit die adapter als het een adapter is (dat heb ik nog niet kunnen ontdekken in de blik die ik er even heb opgeworpen) daar nu?
dacht dat het zo was dat:
1. Flex AM/FM zit regelrecht op de antenne-ingang van de radio dus met een pin zoals ook aan de AUKAB 485 zit.
2. MT500 verbonden aan de computer met een datakabel en heeft verder eigen plakantenne op zijn antenne ingang.
wanneer en waar komt dan die bijgeleverde haakse adapter in beeld? en waarvoor zit deze al bij mij gemonteerd?
mogelijk heb je ergens in jouw geheugenblok de simpele verklaring hiervoor alvorens ik met het sloopwerk ga beginnen en het wiel opnieuw moet uitvinden.
Groetjes Jan Smeder
VW Golf 4, MS6000 = (PC5000+MR6000), Firmware MO5076, TMC Module MT 5000, Antennesplitter MA 1410,
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Hirshmann 917 V Flex 3in1 Dak-antenne (Navigatie, AM/FM, GSM900)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |