Ik niet Gerrit, maar je opmerking klopt wel. Gelukkig is het bij mij niet zo erg als op jouw foto. Ik ontdekte koolafzetting onder de olievuldop tijdens het olie bijvullen. Ik zag toen ook WAT koolbeslag OP de nokkenassen/klepdeksel-binnenwand. Via mijn garage is het balletje verder gaan rollen. Wagen liep verder (nog) prima.
Ik heb de Passat (2001) nu een jaartje, maar voordien heeft er (vlg instructieboekje) VW longlife olie ingezeten. Die koolvorming blijkt dus (achteraf) berucht te zijn bij de 1.8 turbo benzine motoren icm de VW longlife olie(30dkm!) Die T-motoren hebben, in de Passat, een (te) kleine carterinhoud (3,8 liter gaat er maar in het blok). VW is dan ook snel afgestapt van die olie bij turbo-motoren, heb ik begrepen. Of dat ook voor een T-diesel geldt???
Tezamen met een gloeiend hete turbo, de verouderende olie en het feit dat je de wagen(lees turbo) NA een flinke rit 1-2 minuten moet laten afkoelen door de motor stationair te laten draaien, VOORDAT je hem uitzet(anders verkoolt de stilstaande olie in de olieleidingen aldaar en in de kop) veroorzaakt dat de black sludge. Ook mijn vele korte ritten hebben er waarschijnlijk aan bijgedragen. Niemand heeft mij hier ooit op attent gemaakt.
Ik las dat er voor dit doel " turbo timers" in de handel zijn; blijft je motor nog even(tijd is in te stellen) lopen als je hem uitzet. Lijkt mij persoonlijk niets; ook kwa veiligheid; sluit je je auto af met lopende motor èn de commentaren van de omstanders................!
Had ik de wagen toen maar bij een VW dealer gekocht, had ik misschien nog in een coulance regeling gevallen.........
MORAAL: IEDERE TURBO RIJDER MOET GEREGELD ZIJN OLIEVULDOP CONTROLEREN OP KOOLAFZETTING (cq black sludge) VOORDAT HET TE LAAT IS. (nieuwe turbo à €1200 +++de rest)