EU en VS eens over koppeling GPS met Galileo
Vrijdag 27 juli 2007, 10:42 - Europa en de Verenigde Staten zijn het eens geworden over de technische kant van interoperabiliteit tussen de satellietsystemen GPS en Galileo.
Door Edwin Feldmann
De twee partijen hebben toegstemd met een nieuw ontwerp waarbij de systemen elkaars signalen kunnen ontvangen. De signalen zullen worden geïmplementeerd in de nieuwe systemen Galileo Open Service en GPS IIIA.
Europa en de VS zijn al sinds juni 2004 in gesprek over interoperabiliteit tussen beide systemen. Voor consumenten betekent de toegang tot data van zowel GPS als Galileo dat het signaal nauwkeuriger en sterker wordt.
GPS bestaat al jaren uit dertig satellieten die om de aarde draaien. Ze voorzien nu consumentendiensten zoals navigatiesystemen van geografische informatie. Dit systeem is echter ooit ontworpen voor militaire doeleinden en kan ook voor die doeleinden worden onderbroken.
Het Europese Galileo is nog steeds in ontwikkeling. Galileo is een publiek-private samenwerking die eerder dit jaar vertraging opliep toen een vruchtbare samenwerking tussen deelnemende bedrijven uitbleef.
De Europese Commissie heeft er inmiddels op aangedrongen dat Galileo wordt betaald door de 27 EU-lidstaten. Op dit moment wordt er nog gediscussiëerd over de vraag uit welke EU-budgetten geld moet worden gehaald voor onderzoek en ontwikkeling van het Europese satellietsysteem.
EU en VS eens over koppeling GPS met Galileo
Forumregels
- Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen. - Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
- Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
EU en VS eens over koppeling GPS met Galileo
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat is zeker interessant nieuws, op technisch vlak is er nu duidelijk vooruitgang.
Maar eerst moet er een heeeeeeel belangrijke horde genomen worden, in een ander topic viewtopic.php?t=9095 is dat ook al aan de orde geweest: de politici moeten een ei leggen, en naar ik begrepen heb wensen de lidstaten geen extra bijdrage te leveren. Het zou dus uit het bestaande EU-Budget gefinancierd moeten worden.
In de herfst krijgt dát hoofdstuk een vervolg.
Groet,
JW
Maar eerst moet er een heeeeeeel belangrijke horde genomen worden, in een ander topic viewtopic.php?t=9095 is dat ook al aan de orde geweest: de politici moeten een ei leggen, en naar ik begrepen heb wensen de lidstaten geen extra bijdrage te leveren. Het zou dus uit het bestaande EU-Budget gefinancierd moeten worden.
In de herfst krijgt dát hoofdstuk een vervolg.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30
De huidige frekwentie(s) vallen precies in het spectrum wat door toenemende zonneactiviteit verstoord en verzwakt wordt in de signaal propagatie. Alleen de toename van zonneaktiviteit, kan GPS huidige stijl, onderuit halen. De oplossingen in hetzelfde frekwentiegebied zijn 1/. hoger zendvermogen van satelieten en/of 2/. gevoeligere ontvangers. De andere optie is andere frekwentiebanden. Bovendien zit er nog een systeem aan te komen dat uit de koelkast gehaald wordt. Het hele verhaal heeft daarnaast nog tal van haken en ogen die niet uitsluitend van technische aard zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Het ontgaat me wat het eerste deel van je betoog te maken heeft met de nu afgesproken frequentieafstemming.
En dat er nog wel een paar andere hordes genomen moeten worden is al geschreven. Om te beginnen de politieke horde mbt de financiering....
Groet,
JW
En dat er nog wel een paar andere hordes genomen moeten worden is al geschreven. Om te beginnen de politieke horde mbt de financiering....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30
De problemen of liever uitdagingen die moeten worden opgelost, gaan veel verder dan de frekwentie afstemming. Interoperability omvat veel meer dan dat. Misschien dat het zo gespeeld wordt, dat er eerst een politiek issue van gemaakt wordt, dat wordt opgelost. Daaruit volgt commitment. Het commitment moet worden waargemaakt, dan komt de werkelijke problematiek aan het licht. De middelen die nodig zijn om die perikelen op te lossen, komen er dan vanzelf.
Het probleem van de impact van zonnecyclus heeft hier niets mee te maken. Het geeft wel aan dat ook dit systeem kwetsbaar is en dat uitval of degradatie grote impact wereldwijd zal hebben. M.a.w. dit issue zal moeten worden opgelost, niet door een technische oplossing te verzinnen (bypass), maar het ontwerp van het systeem, zal hierin standaard moeten voorzien. Dat gebeurt nu niet omdat er geen rekening mee is gehouden. Er is reeds onderzoek naar dit probleem gedaan en het heeft aandacht.
Het probleem van de impact van zonnecyclus heeft hier niets mee te maken. Het geeft wel aan dat ook dit systeem kwetsbaar is en dat uitval of degradatie grote impact wereldwijd zal hebben. M.a.w. dit issue zal moeten worden opgelost, niet door een technische oplossing te verzinnen (bypass), maar het ontwerp van het systeem, zal hierin standaard moeten voorzien. Dat gebeurt nu niet omdat er geen rekening mee is gehouden. Er is reeds onderzoek naar dit probleem gedaan en het heeft aandacht.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Precies, dat is ook wat ik in dat andere draadje viewtopic.php?t=9095 schreef.Wimpie44 schreef: De problemen of liever uitdagingen die moeten worden opgelost, gaan veel verder dan de frekwentie afstemming. Interoperability omvat veel meer dan dat. Misschien dat het zo gespeeld wordt, dat er eerst een politiek issue van gemaakt wordt, dat wordt opgelost. Daaruit volgt commitment. Het commitment moet worden waargemaakt, dan komt de werkelijke problematiek aan het licht. De middelen die nodig zijn om die perikelen op te lossen, komen er dan vanzelf.
Het probleem van de impact van zonnecyclus heeft hier niets mee te maken. Het geeft wel aan dat ook dit systeem kwetsbaar is en dat uitval of degradatie grote impact wereldwijd zal hebben. M.a.w. dit issue zal moeten worden opgelost, niet door een technische oplossing te verzinnen (bypass), maar het ontwerp van het systeem, zal hierin standaard moeten voorzien. Dat gebeurt nu niet omdat er geen rekening mee is gehouden. Er is reeds onderzoek naar dit probleem gedaan en het heeft aandacht.
Met name de GGTO (GPS-Galileo Time Offset) is een fors probleem, de twee systemen gebruiken andere klokken en dus onstaan er meetfouten die weer gecompenseerd moeten worden. Dat maakt de systemen er niet goedkoper op
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |