AVIC-D3bt setup problemen
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 jul 2007 23:45
AVIC-D3bt setup problemen
Hoi, vandaag eindelijk navigatie ingebouwd. Maar nu zijn diverse menu opties niet beschikbaar zoals:
Zodra ik het menu kies voor BT telefoon is het function menu niet actief en kan ik mijn telefoon niet registreren. Wel kan ik verbinden en een gesprek voeren maar kan ik niet het function menu in.
Als ik in het Nav menu zit kan ik ook niet niew route starten aangezien veel menu optie niet actief zijn. Ook de optie om tall e.d aan te passen zijn niet mogelijk. Ik heb de gebruiksaanwijzing doorgelezen maar staat niet echt iets overin.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Zodra ik het menu kies voor BT telefoon is het function menu niet actief en kan ik mijn telefoon niet registreren. Wel kan ik verbinden en een gesprek voeren maar kan ik niet het function menu in.
Als ik in het Nav menu zit kan ik ook niet niew route starten aangezien veel menu optie niet actief zijn. Ook de optie om tall e.d aan te passen zijn niet mogelijk. Ik heb de gebruiksaanwijzing doorgelezen maar staat niet echt iets overin.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15
Re: AVIC-D3bt setup problemen
Klinkt alsof dit te maken heeft met de beveiliging... wanneer standaard de handrem niet aangetrokken is, zijn een heleboel functies niet actief/c.q.te bedienen..bkuper schreef:Hoi, vandaag eindelijk navigatie ingebouwd. Maar nu zijn diverse menu opties niet beschikbaar zoals:
Zodra ik het menu kies voor BT telefoon is het function menu niet actief en kan ik mijn telefoon niet registreren. Wel kan ik verbinden en een gesprek voeren maar kan ik niet het function menu in.
Als ik in het Nav menu zit kan ik ook niet niew route starten aangezien veel menu optie niet actief zijn. Ook de optie om tall e.d aan te passen zijn niet mogelijk. Ik heb de gebruiksaanwijzing doorgelezen maar staat niet echt iets overin.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Merendeel van de mensen sluit gewoon de handrem input van de navset aan op konstante aarde, dan is e.e.a. altijd te bedienen...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 jul 2007 23:45
AVIC-D3bt setup problemen
Bedankt voor de reply. Ga as zaterdag terug en gaan we kijken of dit het is...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32
Klopt, als je het werkend wil krijgen moet je het handrem signaal koppelen aan pulse. Dan lijkt het dat je handrem altijd is aangetrokken omdat er pulse is zodat je toch alle functies kunt gebruiken onder het rijden.
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ik heb je posting een paar keer gelezen maar begrijpen doe ik 'm niet.johnwoo schreef:Klopt, als je het werkend wil krijgen moet je het handrem signaal koppelen aan pulse. Dan lijkt het dat je handrem altijd is aangetrokken omdat er pulse is zodat je toch alle functies kunt gebruiken onder het rijden.
Hoe doe je dat, de pulse koppelen aan de handrem? Die signalen komen op heel andere plekken binnen op de unit, dus....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32
handrem kabel moet aan de massa. Snap je hem nu?
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 jul 2007 23:45
AVIC-D3bt setup problemen
Bedankt allemaal,
het is gefixed, kabel aangesloten aan de constante aarde en ongeacht of de handrem aan of uit staat alle menuopties zijn beschikbaar
Barend
het is gefixed, kabel aangesloten aan de constante aarde en ongeacht of de handrem aan of uit staat alle menuopties zijn beschikbaar
Barend
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Geheel in lijn met de eerdere suggestie van johnwoo om de pulse aan de handrem te koppelen heb je dus nu een sleepkabel achter je auto om te proberen aarde te maken?kabel aangesloten aan de constante aarde
Zolang er geen daadwerkelijke verbinding is met de aarde noemen we een metalen, niet bedraad gedeelte van een stroomkring in de elektrotechniek gemakshalve massa
Zijn er nog verdere suggsties voor pulserende of geschakelde aarde?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 jul 2007 23:45
Ik had een kabel erachter hangen heb het veranderd zoals jullie adviseren. Moest wel want die vonken regen achter me auto was ook niet bepaald handig wel spectaculair
bedankt....
bedankt....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32
Hey Gerrit, ik had me al hersteld hoor en dan ga jij het er nog ff inwrijven :
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 jul 2007 15:22
heren een paar vraagjes,
Ik wil een AVIC D3-BT in laten bouwen in mijn nog te bestellen Golf V Business(van de zaak)
Aangezien VW's eigen navigatie systemen walchelijk zijn.
Ik research electronica altijd voordat ik het koop (ben zonder Technische opleiding toch wel zeer technisch te noemen) en kwam zo op dit forum terecht.
Om een lang verhaal kort te maken, ik zie dat maar weinig dealers probleemloos navigatie in kunnen bouwen (althans zo blijkt) ik wil problemen een stapje voor zijn.
Is de AVIC D3 BT direct te installeren in een Golf V (uiteraard met juiste pasvorm)of moet er een tussenstuk bij besteld worden?
ik zal er 100% zeker van zijn ze te vertellen de zwarte doos de juiste kant op te monteren, alle draden aan te sluiten (achteruit etc) en de antenne goed te plaatsen.
Is de ipod kabel lang genoeg om van de unit onder de kappen door naar de middenarmsteun opbergvak te "stretchen" voor mijn Ipod of zal die in het dashboardkastje weggewerkt moeten worden (wil niets zichtbaar's in de auto om meerdere redenen)
Het aansluiten van het handrem signaal op de massa zorgt ervoor dat de opties "ontgrendeld worden" geldt dit ook voor de video playback? Ik vraag dit namelijk omdat ik eigenlijk wel toegang wil hebben tot bijvoorbeeld navigatie instellingen etc onder het rijden(in ieder geval zonder de handrem aan te hoeven trekken bij het stoplicht bijvoorbeeld of in de file) maar eigenlijk niet dat iemand DVD kan kijken.
Ik heb genoeg ervaring in het verkeer om te weten wat er met mensen gebeurt die dat namelijk wel doen, maar ik ben bang dat als mijn vriendin de auto meeneemt met haar dansvriendinnen ze stiekem mee wil kijken. Beetje tegen zichzelf in bescherming nemen, wil d'r eigenlijk niet kwijt
Dus mijn vraag, luidt eigenlijk ontgrendel je alles door de handremsensor te koppelen aan de massa en zo ja kun je de DVD playback op een andere manier vergrendelen?
Ik dank jullie voor alle antwoorden.
Ik wil een AVIC D3-BT in laten bouwen in mijn nog te bestellen Golf V Business(van de zaak)
Aangezien VW's eigen navigatie systemen walchelijk zijn.
Ik research electronica altijd voordat ik het koop (ben zonder Technische opleiding toch wel zeer technisch te noemen) en kwam zo op dit forum terecht.
Om een lang verhaal kort te maken, ik zie dat maar weinig dealers probleemloos navigatie in kunnen bouwen (althans zo blijkt) ik wil problemen een stapje voor zijn.
Is de AVIC D3 BT direct te installeren in een Golf V (uiteraard met juiste pasvorm)of moet er een tussenstuk bij besteld worden?
ik zal er 100% zeker van zijn ze te vertellen de zwarte doos de juiste kant op te monteren, alle draden aan te sluiten (achteruit etc) en de antenne goed te plaatsen.
Is de ipod kabel lang genoeg om van de unit onder de kappen door naar de middenarmsteun opbergvak te "stretchen" voor mijn Ipod of zal die in het dashboardkastje weggewerkt moeten worden (wil niets zichtbaar's in de auto om meerdere redenen)
Het aansluiten van het handrem signaal op de massa zorgt ervoor dat de opties "ontgrendeld worden" geldt dit ook voor de video playback? Ik vraag dit namelijk omdat ik eigenlijk wel toegang wil hebben tot bijvoorbeeld navigatie instellingen etc onder het rijden(in ieder geval zonder de handrem aan te hoeven trekken bij het stoplicht bijvoorbeeld of in de file) maar eigenlijk niet dat iemand DVD kan kijken.
Ik heb genoeg ervaring in het verkeer om te weten wat er met mensen gebeurt die dat namelijk wel doen, maar ik ben bang dat als mijn vriendin de auto meeneemt met haar dansvriendinnen ze stiekem mee wil kijken. Beetje tegen zichzelf in bescherming nemen, wil d'r eigenlijk niet kwijt
Dus mijn vraag, luidt eigenlijk ontgrendel je alles door de handremsensor te koppelen aan de massa en zo ja kun je de DVD playback op een andere manier vergrendelen?
Ik dank jullie voor alle antwoorden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
De D3 is een dubbel DIN unit zonder black boxIk research electronica altijd voordat ik het koop
Je moet er een aparte pasrand bijkopen.
Als je de andere posts hier leest zul je ontdekken dat in combinatie met een VW geen enkele functie met de D3 buiten radio en navigatie goed zal werken of op z'n minst met moeite of krakkemikkig.
Je zult een dure CANbus adapter nodig hebben voor de inbouw en misschien nog andere adapters voor evt stuurwielbediening. BT werkt nog niet lekker. Zie telefoonboekperikelen die misschien nu lijken te worden opgelost
Alleen met kauwgom of plakbandkun je de DVD playback op een andere manier vergrendelen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 jul 2007 15:22
verwarring aan mijn kant, dit wist ik namelijk wel, laten we het houden op vrijdagmiddag foutjeGerritje schreef:De D3 is een dubbel DIN unit zonder black boxIk research electronica altijd voordat ik het koop
Dat wist ik jaJe moet er een aparte pasrand bijkopen.
als je zegt dure CANbus adapter wat voor prijzen hebben we het over, meer als bijv €200?Je zult een dure CANbus adapter nodig hebben voor de inbouw en misschien nog andere adapters voor evt stuurwielbediening.
Dat heb ik gelezen ja, hou het dan misschien op de D3 en apart de nokia CK-7W bijvoorbeeld.BT werkt ook al niet lekker. Zie telefoonboekperikelen.
Telefoonnummers op het scherm vind ik toch niet zo heel nodig moet ik je bekennen....
Klopt het als ik denk dat jij jet helemaal geen goed systeem vind?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik geloof best dat het een aardig systeem is maar dan alleen voor dat geld.
Ik ben van mening dat de HD1 en HD3 BT van €1000 meer ook veel meer kwaliteit lijken te bieden. Ook de onlangs geïntroduceerde 6100 en 6200 van VDO hebben meer mankementen en problemen dan me lief is.
Ik zou kiezen voor de nieuwe RNS510. Op internet voor €1499 te koop.
Plug and play!
Ik zou persoonlijk, indien de keuze, anno 2007 nooit meer een systeem kopen dat nog met DVD's werkt. SD kaart of HD is stukken handiger. ook ivm wisselen van schijf!
Een echte VW CAN-bus adapter kost ruim €250
Ik ben van mening dat de HD1 en HD3 BT van €1000 meer ook veel meer kwaliteit lijken te bieden. Ook de onlangs geïntroduceerde 6100 en 6200 van VDO hebben meer mankementen en problemen dan me lief is.
Ik zou kiezen voor de nieuwe RNS510. Op internet voor €1499 te koop.
Plug and play!
Ik zou persoonlijk, indien de keuze, anno 2007 nooit meer een systeem kopen dat nog met DVD's werkt. SD kaart of HD is stukken handiger. ook ivm wisselen van schijf!
Een echte VW CAN-bus adapter kost ruim €250
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15
Volgens de accessoire lijst van Pioneer leveren zij ook een CAN bus adapter, volgens mij kosten deze rond de 75 euro...Gerritje schreef: ...
Een echte VW CAN-bus adapter kost ruim €250
overzicht
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15
Indien je wilt voorkomen dat "anderen" toch dvd-tjes gaan kijken, kun je natuurlijk altijd i.p.v. de handrem een verborgen schakelaartje gebruikenJtwoC schreef:heren een paar vraagjes,
Het aansluiten van het handrem signaal op de massa zorgt ervoor dat de opties "ontgrendeld worden" geldt dit ook voor de video playback? Ik vraag dit namelijk omdat ik eigenlijk wel toegang wil hebben tot bijvoorbeeld navigatie instellingen etc onder het rijden(in ieder geval zonder de handrem aan te hoeven trekken bij het stoplicht bijvoorbeeld of in de file) maar eigenlijk niet dat iemand DVD kan kijken.
Ik heb genoeg ervaring in het verkeer om te weten wat er met mensen gebeurt die dat namelijk wel doen, maar ik ben bang dat als mijn vriendin de auto meeneemt met haar dansvriendinnen ze stiekem mee wil kijken. Beetje tegen zichzelf in bescherming nemen, wil d'r eigenlijk niet kwijt
.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Hartstikke leuk maar volgens VW werken deze Pioneer-adapters uitsluitend met de niet meer aanwezige CAN 1.6Volgens de accessoire lijst van Pioneer leveren zij ook een CAN bus adapter, volgens mij kosten deze rond de 75 euro...
Wie probeert het even uit
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 jul 2007 15:22
das een zeer goed idee, weet ook precies waar ik die knop moet laten plaatsen, dankjewel!quell schreef:Indien je wilt voorkomen dat "anderen" toch dvd-tjes gaan kijken, kun je natuurlijk altijd i.p.v. de handrem een verborgen schakelaartje gebruiken
Al met al is die CANbus geen probleem hoor, ze tellen die kosten toch op bij de leaseprijs en niet bij de consumentprijs van de auto. Bij mij op de zaak doen ze niet zo moeilijk over dat soort dingen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Als dat zo is waarom vraag je dan in vredesnaam om een D3BT. Dan praten we hier over een non-issue!Al met al is die CANbus geen probleem hoor, ze tellen die kosten toch op bij de leaseprijs en niet bij de consumentprijs van de auto. Bij mij op de zaak doen ze niet zo moeilijk over dat soort dingen
Neem dan een RNS510 zoals ik eerder voorstelde.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 jul 2007 15:22
Nou de RNS 510 is niet te bestellen bij de dealer das toch wel een issue lijkt me.Gerritje schreef:Als dat zo is waarom vraag je dan in vredesnaam om een D3BT. Dan praten we hier over een non-issue!Al met al is die CANbus geen probleem hoor, ze tellen die kosten toch op bij de leaseprijs en niet bij de consumentprijs van de auto. Bij mij op de zaak doen ze niet zo moeilijk over dat soort dingen
Neem dan een RNS510 zoals ik eerder voorstelde.
vind eigenlijk de D3BT ook mooier, en ik zie verschillende mensen die totaal geen problemen hebben met de functionaliteit hier op het forum(met betrekking tot telefoon gebruik etc) dus vandaar mijn keuze.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15
Kan, heb ik uiteraard geen ervaring mee ( Rij zelf alfa ). Zie wel dat er specifiek een versie V2 genoemd wordt...Gerritje schreef:Hartstikke leuk maar volgens VW werken deze Pioneer-adapters uitsluitend met de niet meer aanwezige CAN 1.6Volgens de accessoire lijst van Pioneer leveren zij ook een CAN bus adapter, volgens mij kosten deze rond de 75 euro...
Maar goed, begreep dat het toch geen issue was...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32
Is iig goed in te bouwen in de Golf 5. BT werkt ook goed, iPod bediening werkt ook goed, telefoon werkt ook goed. Niets te klagen over het systeem. heb zelf ook al gekeken naar de RNS510 maar deze is geloof ik niet in het zwart te krijgen wat ik dan weer jammer vind...
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat deze uitsluitend in een kleur zwart/anthraciet te krijgen is.johnwoo schreef:heb zelf ook al gekeken naar de RNS510 maar deze is geloof ik niet in het zwart te krijgen wat ik dan weer jammer vind...
Deze kleur is exact gelijk aan de kleur van de middenconsole waarin de unit moet worden gemonteerd.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Oftewel, hij zou goed moeten passen....
Maarreh, als dit juist is:
De vraag is wel of dat zó blijft, als ik het goed begrepen heb komt de 510 ook voor de Golf beschikbaar. Wanneer?
Groet,
JW
Maarreh, als dit juist is:
tsja, dan houdt alles op natuurlijk.Nou de RNS 510 is niet te bestellen bij de dealer das toch wel een issue lijkt me.
De vraag is wel of dat zó blijft, als ik het goed begrepen heb komt de 510 ook voor de Golf beschikbaar. Wanneer?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Dat ie bij de dealer niet verkrijgbaar is lijkt op dit moment een combinatie van onwilligheid van de importeur en van beschikbaarheid.
In het parallel-circuit zijn deze apparaten in ieder geval in voldoende mate voorhanden
De gangbare prijs (niet via Internet) is €2250 en dat is ook voor een Golf V dus Plug & Play. Minutenwerk.
In het parallel-circuit zijn deze apparaten in ieder geval in voldoende mate voorhanden
De gangbare prijs (niet via Internet) is €2250 en dat is ook voor een Golf V dus Plug & Play. Minutenwerk.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 333
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 846
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 373
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 903
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 762
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1069
-
-
Reacties: 6
Weergaves: 1465