Uit: The Inquirer:
17 juli 2007
Door een overeenkomst tussen Amerika en Europa lijkt het erop dat de concurrerende systemen GPS en Galileo zullen gaan samenwerken. Satellieten van beide systemen zullen dezelfde radiofrequentie gaan gebruiken, zodat de gps-ontvangers met beide systemen overweg zullen kunnen.
Amerika en Europa willen gezamenlijk 60 satellieten voor plaatsbepaling om de aarde hebben draaien in 2010. Het Galileo-systeem zal overigens niet officieel debuteren voor 2012, op dit moment zijn er pas enkele satellieten gelanceerd. Dankzij Galileo moet het mogelijk zijn een nauwkeurigere plaatsbepaling uit te voeren dan nu met het gps-systeeem mogelijk is. Het grootste doel van Galileo was echter het niet afhankelijk hoeven zijn van het Amerikaanse gps-systeem; dit doel lijkt met de aangekondigde deal echter nogal onwaarschijnlijk
17-07-2007: GPS en Galileo gaan samenwerken
Forumregels
- Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen. - Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
- Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
-
- Average Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 22 jun 2007 07:54
17-07-2007: GPS en Galileo gaan samenwerken
[b]Opel Astra 2.0 DTI MS 5000 met MT 5010/01, NT2007-2[/b]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Bedankt voor het posten van dit citaat.
Ik ben echter zeer verbaasd over de inhoud, om twee redenen:
-Galileo ligt op dit moment helemaal stil. Er is (nog) geen besluit genomen om er, itt wat eerder de bedoeling was, veel gemeenschapsgeld in te gaan steken.
-Niet de frequenties zijn het probleem, het gaat om de synchronisatie van de atoomklokken in de sat's.
Ik vraag me dan ook af wie de auteur is van dat artikel en wat zijn achtergrond is.
Kun je daar wat meer over melden, indien mogelijk met een link?
Groet,
JW
Ik ben echter zeer verbaasd over de inhoud, om twee redenen:
-Galileo ligt op dit moment helemaal stil. Er is (nog) geen besluit genomen om er, itt wat eerder de bedoeling was, veel gemeenschapsgeld in te gaan steken.
-Niet de frequenties zijn het probleem, het gaat om de synchronisatie van de atoomklokken in de sat's.
Ik vraag me dan ook af wie de auteur is van dat artikel en wat zijn achtergrond is.
Kun je daar wat meer over melden, indien mogelijk met een link?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41033
By Sabina Zawadzki
BRUSSELS (Reuters) - The United States and the European Union are close to signing an agreement that would allow their satellite navigation systems to work together to provide more accurate images and information.
Under the agreement, which the United States says it expects to be signed this week, both EU and U.S. satellites would send information on the same radio frequency, enabling receivers to get signals from both systems and combine the data.
The EU's Galileo system is yet to be launched, and the benefits of the agreement will depend on makers of receivers wanting to accept both systems, but one senior U.S. official involved in the EU-U.S. talks said that was inevitable.
"The market probably will drive dual-use receivers. We think probably that single (U.S.) GPS-specific, or Galileo-specific receivers -- the market will phase out in time," said Raymond Clore, a GPS-Galileo senior adviser from the U.S. State Department.
"It just doesn't make sense to limit yourself to just one system," he told Reuters.
The United States has 30 satellites orbiting the earth, sending signals that allow holders of receivers to pinpoint their own and others' locations -- as used in car satellite navigation systems.
The EU aims also to have 30 satellites up in space by around 2010 with a fully operational Galileo system by 2012.
The idea is that receivers getting data from potentially twice the number of satellites would be able to create a more accurate picture especially in areas where reception is weak because of the urban or natural landscape.
The United States is in the process of updating its GPS system -- procuring new satellites that would launched into space by 2013. A European Commission spokesman confirmed an agreement was on the table, but could not say when.
By Sabina Zawadzki
BRUSSELS (Reuters) - The United States and the European Union are close to signing an agreement that would allow their satellite navigation systems to work together to provide more accurate images and information.
Under the agreement, which the United States says it expects to be signed this week, both EU and U.S. satellites would send information on the same radio frequency, enabling receivers to get signals from both systems and combine the data.
The EU's Galileo system is yet to be launched, and the benefits of the agreement will depend on makers of receivers wanting to accept both systems, but one senior U.S. official involved in the EU-U.S. talks said that was inevitable.
"The market probably will drive dual-use receivers. We think probably that single (U.S.) GPS-specific, or Galileo-specific receivers -- the market will phase out in time," said Raymond Clore, a GPS-Galileo senior adviser from the U.S. State Department.
"It just doesn't make sense to limit yourself to just one system," he told Reuters.
The United States has 30 satellites orbiting the earth, sending signals that allow holders of receivers to pinpoint their own and others' locations -- as used in car satellite navigation systems.
The EU aims also to have 30 satellites up in space by around 2010 with a fully operational Galileo system by 2012.
The idea is that receivers getting data from potentially twice the number of satellites would be able to create a more accurate picture especially in areas where reception is weak because of the urban or natural landscape.
The United States is in the process of updating its GPS system -- procuring new satellites that would launched into space by 2013. A European Commission spokesman confirmed an agreement was on the table, but could not say when.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 22 jun 2007 07:54
ook volgens Reuters .........
http://life.tweakers.net/nieuws/48452/K ... komst.html
Source: http://www.reuters.com/article/scienceN ... 4620070716
Door Mick de Neeve, dinsdag 17 juli 2007 23:52
Bron: Reuters, Views: 9.700
Volgens Amerikaanse functionarissen zal deze week een overeenkomst tussen de EU en de VS worden getekend om de Galileo- en gps-systemen samen te laten werken. Dat zou nauwkeurigere navigatie-informatie mogelijk moeten maken.
De overeenkomst zal onder meer behelzen dat gps en Galileo dezelfde radiofrequentie gaan gebruiken, waardoor ontvangers gemakkelijk beide signalen op kunnen pikken om de gegevens vervolgens te combineren. Volgens Raymond Clore, gps-adviseur bij het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, kan worden verwacht dat makers van navigatiesystemen zowel gps als Galileo zullen willen ondersteunen. 'Het is onzinnig om je aan een enkel systeem te willen binden', zo stelt Clore.
In 2012 moeten er dertig Galileo-satellieten in een baan om de aarde zijn gebracht; gps heeft eenzelfde aantal reeds in de ruimte hangen. De gedachte achter de koppeling zou zijn dat er met dubbel zoveel satellieten een nauwkeuriger beeld kan worden opgebouwd, vooral in gebieden met een zwakke ontvangst. Een woordvoerder van de Europese Commissie erkende dat er een deal met de Amerikanen op komst is, maar wilde niet zeggen wanneer de handtekeningen geplaatst zullen worden.
Source: http://www.reuters.com/article/scienceN ... 4620070716
Door Mick de Neeve, dinsdag 17 juli 2007 23:52
Bron: Reuters, Views: 9.700
Volgens Amerikaanse functionarissen zal deze week een overeenkomst tussen de EU en de VS worden getekend om de Galileo- en gps-systemen samen te laten werken. Dat zou nauwkeurigere navigatie-informatie mogelijk moeten maken.
De overeenkomst zal onder meer behelzen dat gps en Galileo dezelfde radiofrequentie gaan gebruiken, waardoor ontvangers gemakkelijk beide signalen op kunnen pikken om de gegevens vervolgens te combineren. Volgens Raymond Clore, gps-adviseur bij het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, kan worden verwacht dat makers van navigatiesystemen zowel gps als Galileo zullen willen ondersteunen. 'Het is onzinnig om je aan een enkel systeem te willen binden', zo stelt Clore.
In 2012 moeten er dertig Galileo-satellieten in een baan om de aarde zijn gebracht; gps heeft eenzelfde aantal reeds in de ruimte hangen. De gedachte achter de koppeling zou zijn dat er met dubbel zoveel satellieten een nauwkeuriger beeld kan worden opgebouwd, vooral in gebieden met een zwakke ontvangst. Een woordvoerder van de Europese Commissie erkende dat er een deal met de Amerikanen op komst is, maar wilde niet zeggen wanneer de handtekeningen geplaatst zullen worden.
[b]Opel Astra 2.0 DTI MS 5000 met MT 5010/01, NT2007-2[/b]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Backup: MS 2010, Service Check 2007 OS#3
[size=75]Het is niet de sterkste soort die overleeft, maar die zich het beste weet aan te passen (Charles Darwin / 1809-1882)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Bedankt voor de aanvullende info's en links.
M'n verbazing wordt er niet minder door.
-Over de Interoperability is al vaker geschreven, ook op NHS, zie viewtopic.php?search_id=913884943&t=5679 en met name de onderste helft van dat topic. Een interessant verhaal is daarin http://www.gpsworld.com/gpsworld/articl ... &sk=&date=
Bij mijn weten is dit de technische status quo.
-Dat Galileo nog op z'n gat ligt is zeker, vóór de EU top in december valt er geen definitieve beslissing over "hoe verder, if at all". Zie http://ec.europa.eu/dgs/energy_transpor ... 0607en.pdf
Groet,
JW
M'n verbazing wordt er niet minder door.
-Over de Interoperability is al vaker geschreven, ook op NHS, zie viewtopic.php?search_id=913884943&t=5679 en met name de onderste helft van dat topic. Een interessant verhaal is daarin http://www.gpsworld.com/gpsworld/articl ... &sk=&date=
Bij mijn weten is dit de technische status quo.
-Dat Galileo nog op z'n gat ligt is zeker, vóór de EU top in december valt er geen definitieve beslissing over "hoe verder, if at all". Zie http://ec.europa.eu/dgs/energy_transpor ... 0607en.pdf
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Vandaag stond er wat meer in de krant over dit onderwerp.JW schreef:......-Dat Galileo nog op z'n gat ligt is zeker, vóór de EU top in december valt er geen definitieve beslissing over "hoe verder, if at all". Zie http://ec.europa.eu/dgs/energy_transpor ... 0607en.pdf
Groet,
JW
Kort samengevat: Men is het volstrekt met elkaar oneens hoe dit gefinancierd moet worden. Sommigen willen dit uit de overschotten op de landbouwsubsidies halen, en daar verzetten met name NL en GB zich tegen. Anderen willen het uit de technologie pot halen, maar dat stuit ook op bezwaren. Zeker is dat er geen extra budget voor ter beschikking gesteld gaat worden, het geld moet dus binnen de bestaande Europa-pot gevonden worden.
Men heeft nu "afgesproken" dat er in december een beslissing genomen moet worden.
Zie ook http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nie ... ?di=357442
Wordt vervolgd....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06
zie topic http://www.vovklict.nl/site_documenten/ ... 3/GPS3.pdfJW schreef:Vandaag stond er wat meer in de krant over dit onderwerp.JW schreef:......-Dat Galileo nog op z'n gat ligt is zeker, vóór de EU top in december valt er geen definitieve beslissing over "hoe verder, if at all". Zie http://ec.europa.eu/dgs/energy_transpor ... 0607en.pdf
Groet,
JW
Kort samengevat: Men is het volstrekt met elkaar oneens hoe dit gefinancierd moet worden. Sommigen willen dit uit de overschotten op de landbouwsubsidies halen, en daar verzetten met name NL en GB zich tegen. Anderen willen het uit de technologie pot halen, maar dat stuit ook op bezwaren. Zeker is dat er geen extra budget voor ter beschikking gesteld gaat worden, het geld moet dus binnen de bestaande Europa-pot gevonden worden.
Men heeft nu "afgesproken" dat er in december een beslissing genomen moet worden.
Zie ook http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nie ... ?di=357442
Wordt vervolgd....
Groet,
JW
Ik heb in deze reeks artikelen het GPS systeem
besproken. Hier en daar heb ik gerefereerd
naar Galileo en GLONASS. In het
algemeenwordendeze systemenookwelhet
Global Navigation Satellite System (GNSS)
genoemd. Soms heeft dit een politieke bedoeling,
hier en daar stuit het gebruik van
een Amerikaans militair systeem tegen de
borst. Het gaat echter niet zo goed met de
andere systemen, bij Galileo hangen er donkere
wolken boven de financiering van het
systeem. Er wordt al jaren gediscussieerd
over de vraag waarom er miljarden euro’s
gepomptmoetenworden in het na-apen van
GPS. Met het Russische systeem ging het
ook niet best, zo rond het jaar 2000was geen
geld voor het vervangen van de satellieten,
het systeem raakte in verval. Er wordt inmiddels
hard gewerkt aan een upgrade van
GLONASS, het is de bedoeling binnen een
jaar met 24 satellieten operationeel te zijn.
Figuur 8 laat zien dat op het moment van
vastleggen in West Europa slechts 2
GLONASS satellietsignalenbeschikbaarwaren,
er zijn er in totaal slechts 11 satellieten
actief. Plannen voor het verbeteren van
GNSS zijn er volop. Als alles mee zit hebben
we straks drie moderne systemen met
satellietsignalen met meerdere frequenties.
Het verspreiden van D-GNSS en RTK informatie
kan algemeen beschikbaar gesteld
worden. Dit biedt een zeer hoge beschikbaarheid
en een hoge nauwkeurigheid, variërend
van enkele meters zonder lokale DGNSS
tot millimeters waar RTK wordt
gebruikt.Misschien zullenwe ooit nog hunkeren
naar lekker dwalen in het bos. Of we
laten de GPS gewoon een keer thuis!
of had je dit al gelezen JW.
Gr.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Yep, had ik gelezen.
Groet,
JW
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 8
Weergaves: 847
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 1927
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 277
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 731