MCD vervangen door MFD

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Sharan Fan
New Member
New Member

MCD vervangen door MFD

Bericht door Sharan Fan »

Hallo iedereen.

Momenteel heb ik een (fabrieksgemonteerde) MCD in mijn Sharan. Ik ben sterk aan het overwegen om hem te vervangen door een (tweedehands) MFD.

Nu, momenteel heb ik TMC, wil dat dan zeggen dat er ergens in de auto een TMC box steekt die automatisch zal werken met de MFD, of heeft de MCD TMC ingebouwd?

Ik heb al begrepen dat ik een adapter kabel zal nodig hebben voor mijn ISO stekkers. Mijn car kit is aangesloten op de iso stekker (nu ja, de mute kabel toch), zal dit automatisch ok zijn met de MFD? Is deze kabel ook aangepast aan de extra's (stuurwielbediening, cd lader, display op het dashboard,...) (ALLES is fabrieksgemonteerd).

Als ik het goed heb moet ik op zoek naar een MFD versie G of D, klopt dit? Wat is het verschil tussen beiden?

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je nu een MCD hebt kun je de MFD C of D 1:1 overzetten. Alles past en functioneert dan weer. Voor de MFD G heb je grotere problemen vanwege de veranderde CAN aansluitingen. Een D heeft de voorkeur vanwege de "Speller" functie. Alle aansluitingen ISO-A ISO B zijn identiek. Maar je zult wel apart het GALA signaal vanaf punt 1 van ISO A moeten doorlussen naar pin 5 van de 26 polige Siemensstekker en daar op pin 17 het achteruitrijsignaal aansluiten. Mocht je ook de beschikking hebben over DSP dan moeten alle draden van de rode stekker omgeplugd worden naar de 26 polige siemensstekker.
De TMC zit in de MCD ingebouwd maar voor de MFD C/D zul je een aparte box moeten aanschaffen. TMC Box: 3B0 919 894A en de benodigde bekabeling. Het display in het instrumentpaneel functioneert uitsluitend in combinatie met een TMC box. De benodigde kabelset houdt hier rekening mee. Of de stuurwielbediening gaat werken durf ik niet te zeggen. Carkit etc zou geen probleem moeten zijn want de (groene) C stekker die daarvoor gebruikt wordt kan ook in de MFD.
Afgezien van de prijzen die voor deze MFD's worden gevraagd dien je je wel te realiseren dat het feitelijk zeer verouderde techniek is. De aangeboden MFD's zijn niet zelden zodanig intensief gebruikt dat je kunt twijfelen aan de resterende kwaliteit. Roken, en fijn stof hebben dan hun werk reeds gedaan! Een buitengewoon zwak punt is de vlakbandkabel tussen boven en ondergedeelte van de unit. Daar is reeds ontzettend veel mee geknoeid vanwgen optredende storingen. Mocht jouw MCD nog een non DX versie zijn dan moet je ook nieuwe CD's hebben die waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd niet meer zullen worden uitgenracht.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sharan Fan
New Member
New Member

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb momenteel een DX, dus op dat vlak geen probleem (wagen, dus ook gps, is van 2004).
Zit in de "G" de tmc dan wel ingebouwd?

Ik heb evt mijn zinnen gezet op een "G" uit een wagen die na vier maand total loss is verklaard (dus de radio is quasi nieuw).
Ik zou er evt een verloopstekker bij kunnen krijgen, zou deze stekker er voor zorgen dat ik al de ingrepen niet moet doen? (want dan haak ik af, iets dat ik niet voldoende ken, blijf ik af).

Ik heb daarstraks effe foute info gegeven, de carkit is niet af fabriek (al de rest wel), het gaat hier om een HCB-30. bleutooth kit van sony ericsson met originele Sony Ericsson mute box. Dus is er tussen de carkit en de radio de iso stekker voor de luidsprekers (daarvan weet ik dat er geen probleem is) en het gele mute kabeltje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik heb momenteel een DX, dus op dat vlak geen probleem (wagen, dus ook gps, is van 2004).
Wonderlijke zaak want de Sharan 2004 heeft al CAN bus en de MCD standaard niet! Het is mogelijk dat jij al een versie MCD C met Quadlock adapter hebt die toen werden geproducerd of de garage moet dmv aan adapter een oude MCD hebben ingebouwd.
Ik begrijp wel dat je een G.wilt maar daarvoor zul je toch een CAN bus adapter nodig hebben en of dan de stuurwielbediening werkt? Een TMC box heb je sowieso nodig want ook de G heeft geen TMC. Maar omdat jouw FIS anders wordt aangestuurd gaat dit nooit meer werken. Jij kunt met goed resultaat uitsluitend een MFD2 CD of DVD aansluiten. Alle andere pogingen zullen stranden. Dez MFD navi's junnen trouwens geen van allen iets anders dan navigeren en Radio spelen. Audio CD's is en blijft tot in eeuwigheid onmogelijk. Daarvoor heb je altijd iets anders nodig zoals een iPod of CD wisselaar. De MFD2 CD en de DVD typen B en C kunnen audio afspelen.
Jij hebt een mutebox in je luidsprekerleiding zitten en die zal natuurlijk gewoon blijven werken. Ik ken geen enkele adapter die er voor zorgt dat de singalen ook correct op de 26 polige siemensstekker aankomen. Je zult altijd draden moeten gaan trekken en gaan hobbyen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sharan Fan
New Member
New Member

Ik denk dat ik het maar zo ga laten.
Effe ter info, sinds begin 2004 krijg je bij iedere nieuwe Sharan in Belgie het pakket: MCD gps (DX) , stuurwielbediening en CD wisselaar gratis. (het staat wel in de optielijst ipv. standaard uitrustingen maar de prijs bedraagt 0,0 Euro)
Voor een MFD moet je zwaar opleggen.
Je lijkt me een kenner (VW Dealer?)
Ben je iets met het serienummer van de radio of het chassis nummer van de wagen om te weten wat er bij mij inzit?
Hoe dan ook, de gps is fabrieks gemonteerd, niet door de dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik weet iets van VW maar ik ben echt geen dealer.
Aangezien er sinds kort een RNS510 op de markt is die alle voorgaande navi's van VW min of meer "waardeloos" maakt zou je binnenkort een goede slag kunnen slaan met een MFD2 CD of DVD. Die passen volledig 1 op1 in jouw situatie. Ik verwacht dat de prijzen in Nederland althans voor de DVD versie zo rond de 450-500 euro gaan uitkomen.

Ik ken de situatie van de door jou geschtste gratis opties. Deze waren inderdaad bedoeld om de "overtollige" voorraden weg te werken ivm de introductie van de RNS-E, een veel moderner apparaat dan de MCD. Maar er zijn wel verschillen van land tot land, zeker met de prijsstelling. Afgezien van een kleurenscherm word je er met een MFD-G tov de MCD alleen maar slechter op.
Het enige voordeel van een VW type navi is de naadloze inpassing in het dashboard/console. Maar voor overige zaken ben je met een after market systeem vele malen beter af dan met die "Blaupunkt OEM rommel"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sharan Fan
New Member
New Member

Jammer genoeg zijn de door jou vermelde systemen geen optie vermits ze niet in de opening van de sharan passen.

Maat rtoch bedankt voor de deskundige info.

By the way, hieronder heb je een paar voorbeeldjes van wat ik bedoelde met de adapters

http://cgi.benl.ebay.be/ADAPTER-VW-NAVI ... dZViewItem

http://cgi.benl.ebay.be/Navi-Adapter-Ka ... dZViewItem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Geen van beide adapters is geschikt voor de MFD D t/m G systemen.
Deze adapters gaan uit van DIN en niet van Quadlock dat jij hebt.

Als er in jouw Sharan een MFD past gaat een RNS510 ook gewoon passen! en voor alle inbouwschermen zijn pasranden leverbaar, ook voor een Sharan!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MCD vervangen door RNS2
    door Henkiepenkie » 21 jan 2017 12:21 » in V.A.G
    Reacties: 0