Riekus schreef:Ik vind het prima dat VDO een bedrag vraagt voor een nieuwe kaart. ik vind het onjuist een bedrag te vragen voor een code waarmee het gebruik van door hen geleverde systemen na afschaffing door VDO van het C-IQ systeem mogelijk blijft. En zoals in verschillende threads gemeld koop je de supercode alleen in samenhang met een nieuwe kaart !! (en let wel, de kaarten onder het C-IQ systeem waren natuurlijk ook niet gratis en bij een limited abo kostte een jaar Benelux toch ook al €89!!)
Vooropgesteld: ook ik betreur het verdwijnen van C-IQ, ik heb dat al eerder geschreven. In mijn optiek was dat om velerlei redenen een perfekt systeem, de combinatie van een uitstekende navigatie met zeer gunstige prijzen: voor elk wat wils.
Als je de prijzen voor de content goed op een rijtje zette en die vergeleek met wat anderen (Blaupunkt, Becker, Kenwood, Pioneer enz.) vroegen/vragen voor kaart-updates was C-IQ onverslaanbaar. Alleen diegenen die voor andere systemen in het illegale circuit ronddoolden
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
waren goedkoper uit, en met C-IQ was daar voor 100% een halt aan toegeroepen.
Persoonlijk ga ik er met Supercode ook op achteruit.
Ik had tot april dit jaar een Europa vrijschakeling, met name omdat ik vaak in het buitenland vertoefde. Dat is niet meer zo en ik was voornemens over te stappen op een Benelux content en er alleen voor de vakanties nog wat buitenland bij te boeken. Dat kan niet meer, en om die reden heb ik in april voor twee jaar Europa bijgeboekt.
Toch, als ik op een rijtje zet wat C-IQ me in de afgelopen drie jaar aan besparingen opgeleverd heeft, en daar dan die extra kosten tegenover zet die de Europa-content boeking in april me gekost heeft, dan nog hou ik een postief saldo over. En als ik daarbij dan nog het plezier optel dat de 5500 me in de afgelopen jaren gegeven heeft dan is het een zeer positieve balans.
Het had allemaal nog mooier kunnen zijn als C-IQ nog een paar jaar doorgelopen had, maar ja, ik tel m'n zegeningen
Dat gezegd zijnde, ik probeer de logica te begrijpen in je opmerking als vetgedrukt. Immers, je schreef zelf dat je in feite geen supercode koopt maar een nieuwe kaart en daarbij dan de supercode krijgt die nodig is om die kaart te kunnen gebruiken. Zó zit het in elkaar.
Het is al eerder geschreven, er zijn twee mogelijkheden:
-Bij een Unlimited kan de gebruiker net zo lang doorgaan met het gebruik van z'n oude DVD/CD's als hij wenselijk acht. Als hij die bij C-IQ dan wilde verversen was hij daarvoor € 359 kwijt voor Europa, of € 169 voor een land/regio. Bij Supercode kost dat iets meer dan de helft. Kassa dus voor de gebruiker
-Bij een Limited moest de gebruiker na afloop opnieuw een jaar boeken, dat kostte € 169 voor één jaar Europa of € 89 voor één jaar Benelux. Nu, met Supercode hoeft hij dat niet meer voor één jaar te boeken maar krijgt hij onbeperkt Europa voor € 199 resp. Benelux voor € 99. En daar zit flitsinfo gratis bij.
En dus, wil je me helpen de logica te begrijpen achter je opmerking?
Groet,
JW