Weet niet of ik je vraag helemaal snap, maar zo'n pulsgever is inderdaad zeer betrouwbaar.
Feitelijk werkt die hetzelfde als de opnemer in een snelheidsmeterkabel, alleen die hoef je dus in dit geval niet te onderbreken hiervoor.
Het navigatie systeem is als het ware zelflerend, dus na een stukje rijden weet het systeem hoeveel pulsen die per bepaalde afgelegde weg heeft gehad.
Naar ik mij meen te herinneren kan de 5000 ook je snelheid weergeven, en aangezien dit gebeurd aan de hand van de pulsen waarbij het systeem zelf via sateliet positionering van heeft bepaald hoeveel die daarvan ontvangt per afgelegde weg, denk ik zelfs dat deze de snelheid betrouwbaarder weer zal geven dan een mechanische snelheidsmeter.
Mechanische snelheidsmeters werken doorgaans met een soort slip-koppeling, en afhankelijk van de hoeveelheid slip in deze koppeling is een dergelijke meter meer of minder betrouwbaar. En aangezien alles éénmaal slijt, zal de afwijking daarvan dus alleen maar toenemen in de loop van de tijd.
Kijk ook eens bij
http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... php?t=1416 onder de woorden Calibreren en Pulsgever