VDO Dayton MS 5*00: CD of DVD

Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

VDO Dayton MS 5*00: CD of DVD

Bericht door Polowonder »

Hallo iedereen. Ik ben nieuw hier (hoewel ik al een tijdje de bijdragen lees).

Ik ben op de uitkijk om een gebruikt MS 5*** aan te schaffen.
Voor mijn auto (een BMW E46 Touring) bestaat een fraai inbouwframe (naar het schijnt van BMW zelf), vandaar deze keuze.

Nu, op de verschillende verkoopssites, en op eBay worden meerdere systemen aangeboden.
Zo is er ondermeer een heel fraai aanbod voor een MS 5500, met dvd voor gans Europa, maar zonder vrijstelling. Als ik me niet vergis komt hier dan nog een dvd van € 199 bovenop.

Iemand anders biedt een nieuwe 5400 aan, met cd's weliswaar, maar gans Europa vrijgeschakeld.

Een andere aanbieder presenteert dan weer een 5100 aan een werkelijk interessante prijs, zonder cd's (enkel Benelux zonder verdere details).
Dit laatste aanbod is financiëel het interessantst.

Nu mijn vraag: als ik dan toch cd's of een dvd moet gaan kopen, kies ik dan niet beter meteen voor die 5100? Is dit toestel nog up-to-date, of is dit archeologie? Bestaat de 'supercode' ook voor cd's?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De 5400 is de snellere en uitgebreidere opvolger van de 5000/5100.

Voor zowel de 5400 als de 5500 heb je nu Supercode nodig om actuele kaarten te hebben, de eerste met CD's, de tweede met DVD als je in heel Europa wilt navigeren.
Die aangeboden 5400 met vrijstelling voor heel Europa is vermoedelijk nog met oude kaarten, maar dat moet je gewoon even checken.

Als je voor een redelijke prijs een 5400 of 5500 kunt kopen zou ik daar de voorkeur aan geven boven de oudere 5000/5100.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Dank u JW, nu is het zo dat die 5100 aangeboden wordt aan een prijs die maar één derde bedraagt van wat men voor de andere vraagt.

Tot nu toe gaat mijn voorkeur naar die 5500, al was het maar omdat hij met dvd werkt, en dus wellicht sneller is dan de 5400. Ook denk ik dat dan heel Europa op één schijfje staat, en meen ik gezien te hebben dat de dvd-lezer verticaal kan worden geplaatst. (mijn auto is een Touring, een stationcar dus), en ik denk dat ik de lezer wel kwijt geraak achter de zijbekleding in de koffer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De 5500 met DVD is niet sneller dan de 5400 met CD's. Maar wel een stuk makkelijker als je in meerdere landen rijdt, ik kan daarover meepraten. Europa op één DVD, verrekte handig.
Er bestaat een speciale V uitvoering van de 5500, die is alleen voor vertikale montage, een gewone 5500 moet horizontaal gemonteerd worden.

Bij die goedkope 5100 zullen wel geen kaarten zitten, die kosten moet je er gewoon bij optellen. En een Europa-set kost dan heel wat meer dan een Supercode DVD voor 199 Euri.

Bovendien is die 5100 ouder dan de 5500, met meer risico op slijtage van met name het loopwerk en de laser.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Hallo, mag ik u in PM even de prijzen meedelen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als je die om een of andere reden liever hier niet noemt kan dat, uiteraard :wink:

Het voordeel van ze wel hier noemen is dat ook anderen er hun licht over kunnen laten schijnen, en er zijn hier heel wat mensen met ervaring op dit punt :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

JW schreef:De 5500 met DVD is niet sneller dan de 5400 met CD's. Maar wel een stuk makkelijker als je in meerdere landen rijdt, ik kan daarover meepraten. Europa op één DVD, verrekte handig.
De MS5500 is wel degelijk sneller dan de 5400 hoor! Sterker nog, de 5500 is de snelste dvd/cd computer door VDO geleverd, sneller dus dan de latere 5700.
Alleen de BMW VDO dvd computer is nog sneller.

Noem de prijzen hier maar hoor, kan geen kwaad.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

nu, prijzen.

Voor de 5100 vraagt men € 120, en de 5500 kan ik hebben voor € 250 (misschien zelfs met de TMC module erbij).
De 5400 staat op eBay, dus is het afwachten hoeveel die zal gaan.

Ik denk dat dan inderdaad die 5500 de betere keuze is. Ga er wellicht deze week al om.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als er voor die 250 Euri inderdaad een TMC unit bij zit, -dat moet dan wel de MT 5010/01 of 5011 zijn ivm handmatig kiezen van de TMC zender-, dan is dat een prima keus. Weet je daarbij hoe oud die DVD is die nu nog vrijgeschakeld is?

En even inhakend op je eerdere vraag: alleen een V-uitvoering kan en moet vertikaal gemonteerd worden, die mag NIET horizontaal zitten. Van de 5400 bestaat er geen V-uitvoering.

Overigens, de 5400 en de 5500 hebben precies hetzelfde "moederbord", dezelfde processor en geheugen. Om die reden kan de 5500 niet sneller zijn dan de 5400.
Wat je wel merkt is dat een reis naar het buitenland uiteraard sneller berekend wordt met de 5500 dan met de 5400, en dat ondanks het feit dat de access-time van de DVD lezer iets langer is dan van de CD lezer in de 5400.
In de dagelijkse praktijk kan er, op basis van de geheel identieke componenten in de 5500 en 5400 geen verschil zitten in bijvoorbeeld de herberekeningen of de berekening van een route na op "begeleiding" gedrukt te hebben.

En inderdaad, de 5500 is sneller dan de 5700, die heeft ook extra tijd nodig voor z'n kaartopbouw

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar even terug naar die 5100
Alles er op en er aan voor €120 :?: :?:
Ik heb zo mijn gerede twijfels want voor dat geld kun je nauwelijks een 5.8"scherm kopen
De aanbiedingen op marktplaats beginnen ook pas bij €200 met een MM4900 scherm
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34

Bericht door RAH »

Ach, je kan geluk hebben. Ik heb een maand geleden een PC5400 met RC5000 en voedingskabel gekocht voor € 100.- Dus, PC5100 eruit en PC5400 erin. Wat de TS betreft. De MS5000 is een prima systeem, maar de 5400 is een stuk sneller en heeft meer leuke opties (oa flits info). Als het financieel past zou ik zeker voor de 5400 of 5500 gaan, en als je niet veel buiten de Benelux komt kun je je afvragen of de 5500 de eventuele meer prijs wel waard is. Woon je bv in de buurt van de Duitse grens kan een 5500 wel eens een snellere of kortere route vinden via Duitsland, maar behalve dat heel europa op een DVD staat heeft de 5500 geen voordelen boven de 5400 (dacht ik, en mocht dat wel zo zijn wordt ik hier vanzelf gecorrigeerd).
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Hallo, co-navigators.

Deze morgen navigatiesysteem afgehaald (in Nederland). Verkoper woont een goede 200 km van mijn woonplaats, maar moest in Breda zijn, en we hebben de koop daar gesloten. (zowat in het midden van de afstand)
Alle boekjes en dvd's erbij, ook de TMC Module (MT 5000).
Daar ontbreekt het boekje van, maar ik heb intussen op deze site de handleiding van de MT 5010 gedownloaded. Die zal wel niet zoveel verschil maken met de MT 5000 dacht ik zo.

Nu, alle kabels in goede staat, enkel is jammer genoeg van de TMC module het aansluitblokje om in de computer te stoppen verdwenen.

Weet toevallig iemand waar welk kabeltje in moet? Op het uiteinde zitten volgende kabeltjes:
- een rood
- een oranje/geel
- een bruin

Verder splitst zich de isolatie, en komt er een stukje isolatie uit, met daaruit komend nog twee dunne kabeltjes, een wit en een rood

Weet iemand:
a. - waar ik aan zo'n blokje kom
b. - welke de stekkerbezetting is van het blokje?

Nog fijner was het moest iemand zo'n kabeltje in overschot liggen hebben, en het kan missen.

Mocht iemand bovendien van een BMW 320D Bj 10/2000 (Touring, maar dat is allicht niet belangrijk) weten waar ik wat mag aansluiten, graag. Ik denk hier vooral aan 'geschakelde plus die niet uitschakelt tijdens het starten', en de aftakking voor de snelheidsmeter.

De dvd-speler is voor horizontale inbouw, en ik ga bekijken of ik een DIN-schacht onder de passagiersstoel kan monteren. (Er zitten twee buizen onderaan de stoel, misschien kan het wel met kabelspanners (of hoe noemen die dingen) zonder boren)? Mag ik de 'dauerplus' van de computer aansluiten aan de sigarettenaansteker? Moet daar dan nog een extra 10A zekering tussen? (zekering stopcontact wellicht 30A)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34

Bericht door RAH »

Dit is de stekker die bij mijn MT5011 vandaan komt en de PC5400 in gaat. Halverwege zitten ook nog twee kabeltjes, die zijn voor 12v en massa. De stekkers (de blauwe en de groene) zijn mini iso stekkers en zijn oa bij conrad(.nl) te krijgen. Zoeken op mini iso en je komt ze vanzelf tegen.

En wat betreft de snelheidspuls, bij de links op deze site staan een aantal links naar websites waar die info te vinden is. Deze bijvoorbeeld: klik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

RAH schreef:Dit is de stekker die bij mijn MT5011 vandaan komt en de PC5400 in gaat. Halverwege zitten ook nog twee kabeltjes, die zijn voor 12v en massa. De stekkers (de blauwe en de groene) zijn mini iso stekkers en zijn oa bij conrad(.nl) te krijgen. Zoeken op mini iso en je komt ze vanzelf tegen.
Hallo RAH,

dank u, dank u. :Yes: Dit is net wat ik nodig had.

Ik ben pas terug van bij de plaatselijke VDO dealer. Het dockingstation met kabel is besteld, evenals de dvd met Europa deur tot deur vrijgave.

De invoerder zal voor mij eens uitkijken of er nog zo'n kabelschoentjes kunnen geleverd worden. Anders weet ik nu ook waar ze te bestellen.

Morgen loop ik langs bij de BMW dealer om mijn inbouwcover (of hoe heet dat ding, BMW onderdeel 51180015949) af te halen. Ik zal het daar eens vragen. Het schema in die link staat hier trouwens ook op het forum bij merktypisch BMW.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Ik heb het zelfde verhaal onlangs in mijn 320d touring geinstalleerd.

De Voeding moet je achter je radio vandaan halen, ik geloof dat het rood en geel is.
De massa kan je, indien het een originele draadboom is op de caresorie aansluiten achter het linker deel van de achterbank leuning. (dat kleine stuk dat niet naar beneden komt wanneer je je achterbank neerklapt) Daar zit een aansluiting, je draadboom heeft ook precies op die lengte een massa aansluiting..

De puls moet je achtder je tellerklok vandaan halen, dit is een zwart/witte draad.

De antenne kan je netjes kwijt in de plastic afdekkap van de gordels van de achterbank.
De unit zelf kan in het vak links. De kabels kan je ook het makkelijkst via de besteurders kant doen.
Wat betreft de schakelunit (ASC/DSC) Dit wordt een probleem voor je indien je ASC hebt. Deze knop zal niet passen in het frame van BMW. De knop is te groot en de afdekkap die er origineel zit is te klein. Je zou het kunnen veilen en hierna er in kunnen lijmen. Ook kan je een schakelunit van een nieuwer model kopen, deze zullen wel passen maar de kan het niet aansluiten, al je geluk hebt en je ASC knop heeft een platte 4 pins connector dan zullen de lampjes wel branden als je het licht aan doet, maar het zal niet werken, als je pech hebt dan heb je een vierkante connector, deze zal nimmer gaan passen.

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:Ik heb het zelfde verhaal onlangs in mijn 320d touring geinstalleerd.

De Voeding moet je achter je radio vandaan halen, ik geloof dat het rood en geel is.
De massa kan je, indien het een originele draadboom is op de caresorie aansluiten achter het linker deel van de achterbank leuning. (dat kleine stuk dat niet naar beneden komt wanneer je je achterbank neerklapt) Daar zit een aansluiting, je draadboom heeft ook precies op die lengte een massa aansluiting..

De puls moet je achtder je tellerklok vandaan halen, dit is een zwart/witte draad.

De antenne kan je netjes kwijt in de plastic afdekkap van de gordels van de achterbank.
De unit zelf kan in het vak links. De kabels kan je ook het makkelijkst via de besteurders kant doen.
Wat betreft de schakelunit (ASC/DSC) Dit wordt een probleem voor je indien je ASC hebt. Deze knop zal niet passen in het frame van BMW. De knop is te groot en de afdekkap die er origineel zit is te klein. Je zou het kunnen veilen en hierna er in kunnen lijmen. Ook kan je een schakelunit van een nieuwer model kopen, deze zullen wel passen maar de kan het niet aansluiten, al je geluk hebt en je ASC knop heeft een platte 4 pins connector dan zullen de lampjes wel branden als je het licht aan doet, maar het zal niet werken, als je pech hebt dan heb je een vierkante connector, deze zal nimmer gaan passen.

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Hoi Bocca, dank u wel. Toeval wil dat ik gisteren bij een (andere) dealer was, en die had nog een paneel liggen waar een BMW (Made in Japan, Alpine?) monitor en afstandsbediening in passen. Ik dacht hem het geheel af te kopen, maar de monitor moet een ronde aansluiting hebben, dus dan had ik nog een hoop gedoe met de kabels (bij BMW ongeveer € 250).

Hij wou mij het inbouwpaneel, waarin wel plaats is voor het stopcontact (sigarettenaansteker), en voor mijn originele schakelaar en afdekplaatje aan een prijsje verkopen.

Eén probleem echter: de BMW monitor is kleiner. Een combinatie, waarbij dus de VDO monitor en de schakelaars passen bestaat niet!!!

Gisteravond dan maar de grove middelen gebruikt, gewoon de opening waar het scherm in moet groter gemaakt. Nu ja, gewoon !!!??? :roll:

Tot een stuk in de nacht gezaagd, gevijld enz. Nu past het scherm er in, en ik heb het zonet in de auto gemonteerd. Als je het weet, dan zie je in de hoeken wel dat daar iets is, maar verder valt het bijna niet op. Ook heb ik het docking station (dat van een nieuwer model is, de RCD 5400/00) zodanig aangepast, dat het nu ook netjes op z'n plaats zit.

Het andere onderdeel heb ik nu te koop voor € 125 (heeft ong 150 gekost, BTW incl). Ik kan het niet meer teruggeven aan BMW want ik heb daar de ruimte waar het docking station in moet wat vergroot. Eens dat station er in zit zie je daar niets meer van, maar teruggeven kan niet meer.

Voor wat de montage van de computer en de TMC module betreft, blijf ik bij het plekje tussen reservewielbak en achterzetels.
Wel een goede hint voor de antenne. Ik nam al de achterspoiler eens af, met het idee daar die (foeilelijke) TMC antenne te plaatsen, maar dar zit al een soort antenne (merk Fuba) Ziet er wel originele montage uit. De dealer wist ook niet precies wat het was, en denkt een antenne voor een mobiele telefoon.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO Dayton VRM 6100
    door hymer marc » 16 apr 2015 10:30 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 2
    Weergaves: 713
  • VDO DAYTON 2x PC5400/00 1x PC5100/00
    door pegster » 26 feb 2017 21:22 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 732
  • Vdo dayton monitor MM 3000/01 probleem
    door Ries1804 » 28 aug 2018 22:26 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 434
  • Vdo dayton navigatie cdroms europa origineel + MO 5076 CD origineel
    door Arjan77 » 21 apr 2017 13:42 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 632
  • VDO Dayton - HELP "ATTENTIONE" screen
    door ivayleto » 25 apr 2019 07:20 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 469

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”