Bij het zoeken naar een SMB-stekker op de Conrad website schrok ik van het verlies in dB/meter van de bijbehorende coaxkabel (GPS-kabel?) zie hiervoor: http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... 74_A_U.pdf
Aangezien het GPS-frequentiegebied zich in de 1.5 GHz regionen bevindt, zal de demping (lees verlies) veel meer bedragen dan 92 dB/100 meter; dus >>1dB/meter coaxkabel. In mijn geval zou ik kunnen uitkomen met een GPS-kabellengte van 1 meter. Inkorten met 4 meter zou dus een winst opleveren van >>4dB.
De GPS-muis komt in mijn Passat boven het dashboardkastje/onder de voorruit te liggen; ook geen optimale lokatie en iedere dB winst is dan ook mooi meegenomen, lijkt mij.
Vraag is dan wel of die 4-5 dB winst ook functioneel merkbaar is/zou kunnen zijn. De kabel inkorten en weer professioneel "aan elkaar knopen" lijkt mij dan nog beter dan er een andere SMB-stekker aan te "priegelen"; zo mooi als die er nu aan zit krijg je het m.i. zelf nooit.
Wat is jullie mening? Zinvol? Of toch de rest van de kabel maar gewoon oprollen?
De SMB-stekkers staan hier:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... results=10
GPS-kabel inkorten; zinvol?
-
- Normal Member
-
- Senior Member
Het zal in absolute sin zeker winst op kunnen leveren maar of dit belangrijk is betwijfel ik ten zeerste.
Als dat namelijk zo zou zijn zou er denk ik wel een assortiment van GPS antennes te koop zijn met kortere kabels, maar dat heb ik nog niet waargenomen. Als die van jou met 5 mtr kabel is geleverd zou ik dat lekker laten zitten. Onvakkundig aangebrachte SMB stekkers zouden nog wel eens een veel groter negatief effect kunnen hebben.
Als dat namelijk zo zou zijn zou er denk ik wel een assortiment van GPS antennes te koop zijn met kortere kabels, maar dat heb ik nog niet waargenomen. Als die van jou met 5 mtr kabel is geleverd zou ik dat lekker laten zitten. Onvakkundig aangebrachte SMB stekkers zouden nog wel eens een veel groter negatief effect kunnen hebben.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
Bedankt voor je reactie, Gerrit.
Er zijn wel GPS-muizen te koop met kortere kabellengten. Ik zag op navisys 2 typen afgebeeld met 2 resp. 3 meter kabellengte; eerstgenoemde helaas niet voor VDO (met een "Wiclic" stekker)
Maar goed, eerst zo maar eens proberen; inkorten kan altijd nog.......................
Heb jij de GPS ook onder je dash en hoeveel sats geeft hij dan aan?
Er zijn wel GPS-muizen te koop met kortere kabellengten. Ik zag op navisys 2 typen afgebeeld met 2 resp. 3 meter kabellengte; eerstgenoemde helaas niet voor VDO (met een "Wiclic" stekker)
Maar goed, eerst zo maar eens proberen; inkorten kan altijd nog.......................
Heb jij de GPS ook onder je dash en hoeveel sats geeft hij dan aan?
Hide post links |
-
- Senior Member
Een GPS muis is iets geheel anders dan een GPS antenne.
Als er een Wiclic aan zit zal dat geen muis zijn. Die hebben eigenlijk altijd een seriële aansluiting of USB.
Ik heb mijn gps antenne liggen bovenop de bak van het instrumentenpaneel, dus onder het dashboard.
De ontvangst varieert uiteraard maar 6-9 satellieten heb ik vrijwel altijd.
Als er een Wiclic aan zit zal dat geen muis zijn. Die hebben eigenlijk altijd een seriële aansluiting of USB.
Ik heb mijn gps antenne liggen bovenop de bak van het instrumentenpaneel, dus onder het dashboard.
De ontvangst varieert uiteraard maar 6-9 satellieten heb ik vrijwel altijd.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Normal Member
Weer wat geleerd..........................ja, ouderdom.............................
6-9 sats is niet verkeerd; daar komt ie bij mij ook te liggen; het zal mij benieuwen.............!
Vandaag of morgen (hoop ik) worden de 14pins stekker+contra afgeleverd om de monitorkabel gemakkelijk aan/af te kunnen koppelen; eind van de week moet alles functioneel zijn.
6-9 sats is niet verkeerd; daar komt ie bij mij ook te liggen; het zal mij benieuwen.............!
Vandaag of morgen (hoop ik) worden de 14pins stekker+contra afgeleverd om de monitorkabel gemakkelijk aan/af te kunnen koppelen; eind van de week moet alles functioneel zijn.
Hide post links |