bitonw schreef:dat is dan ook de reden dat ik in 1997 nederland verlaten heb, moe van dat kikkerlandje gedachte dat een taal uit een woordenboek komt etc. ik spreek en schrijf alleen maar 5 europese talen (nl, d, gb, i & p) en heb er geen enkel probleem om me duidelijk te maken. even voor de goede orde ik heb in de volgende landen gewerkt en gewoond; nl, d, b, i, p. gb & f.
salve,
bt
[geheel off-topic]
Wat je met deze mededeling beoogt ons nu duidelijk te maken is mij werkelijk een raadsel. Een curriculum vitae met zeven Europese landen als woon- en verblijfplaats is toch zeker geen garantie voor een absoluut perfecte talenkennis?
Ik woon en werk sedert enige jaren in Duitsland, maar heb nog nooit de behoefte gehad ons land van herkomst als kikkerlandje te betitelen.
Jouw mening lezende “moe van dat kikkerlandje gedachte dat een taal uit een woordenboek komt” deel ik zeker niet. Integendeel.
Graag wijs ik je op diverse internationale onderzoeken en resultaten waaruit juist blijkt dat “ons land” steevast maar ook stabiel uitblinkt in o.a. goede taalkennis.
Dat je de, overigens volledig correcte, aanwijzing en omschrijving van Gerritje en zelfs het citaat uit de Compact Oxford Dictionary afdoet als een mede-argument om “dat kikkerlandje” te verlaten stoot mijns inziens (jazeker! een absoluut genitief) aan een zekere grens van arrogantie.
Glovebox is een jargon, je zou zelfs kunnen stellen een
slang, echter in dit geval zonder een verwijzing naar een bepaalde sociale klasse uiteraard. Je ziet het op het genoemde Toyota-forum zelf dat de heren op het forum ook niet eensluidend de term “glovebox” toepassen, namelijk enerzijds als één woord, anderzijds als losse woorden.
Overigens wekt het lukraak door elkaar schrijven van Engelse en Nederlandse woorden de schijn op, een bepaalde berichtgeving of de auteur zelf meer interessant te maken dan zij/hij is. Dat is toch, zeker met jouw vermeende talenkennis, helemaal niet nodig?
Gelet op jouw laatste groet (Latijn, maar ook gebruikt in Italië) nog het volgende:
Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.
En da’s voor jou toch zeker geen probleem
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)