VDO Dayton PC5100 zit er meters naast

Jorang
Starting Member
Starting Member

VDO Dayton PC5100 zit er meters naast

Bericht door Jorang »

Hallo,

Heb gisteren een andere PC 5100 gekocht en vandaag aangesloten.
Alles doet het maar als ik stil staat dan staat het rondje met pijltje erin zeker een 50 tot 100 meter van de plek waar ik sta. De sat. ontvanger heb ik tegen het achterzij raam geplakt ( kan dit of moet hij horizontaal liggen? ). En als ik rij maakt de PC 5100 er helemaal een zooitje van. Ik heb wel 6 tot 7 sattalietjes rechts boven. Wie kan mij uit de brand helpen?

Gr. Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member

Bericht door RAH »

Heb je al veel gereden met de nieuwe PC? Kan zijn dat de calibratie nog niet voltooid is. Zonder bestemmingsinvoer door een goed gedigitaliseerd gebied rijden en zoveel mogelijk afslagen nemen. Na 20 tot 30 minuten rijden zou het een stuk beter moeten gaan. Ik neem aan dat wel alles goed is aangesloten? Puls, achteruit?
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Om te beginnen dient de GPS-antenne horizontaal te worden geplaatst, met de metalen plaat naar beneden. Als het om een tijdelijke oplossing gaat kan de hoedenplank of het dashboard dienen.
Dat je een verkeerde positie hebt kan inderdaad liggen aan het feit dat er nog geen kalibratie heeft plaats gevonden, of dat zelfs de puls niet of niet goed is aangesloten.
In dat soort gevallen wordt vaak maar eens in de zoveel tijd een positie bepaald die niet meteen je plaats op de kaart hoeft weer te geven. Daarvoor moet je vaak even terugschakelen naar bijv adresinvoer en dan weer naar kaart. Dan zie je je positie wel ineens naar de correcte plaats verspringen.
Dat je in je scherm de groene satellietjes rechts boven ziet wil absoluut niets zeggen. Als er een positie wordt bepaald is het goed en dan doet de andere aanwijzing er niet toe.
Als er echt zo'n zooitje van wordt gemaakt tijdens het rijden zou de puls dus mede de oorzaak kunnen zijn. Welke auto, type, bouwjaar en waar heb je de puls vandaan gehaald?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jorang
Starting Member
Starting Member

Bericht door Jorang »

Bedankt voor jullie reactie.

Het is een Renault Laguna braek 2 en de pulsdraad is de witte( heb ik van de site gehaald )
Maar heb inderdaad nog niet ver gereden met de auto ga het zo proberen ff de kids in hun mandje stoppen en dan maar hopen jullie horen meer.
Wat betreft de antenne die zal ik horizontaal plaatsen op de rand van het achterste raam op het plastice kap.

Bedankt alvast Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jorang
Starting Member
Starting Member

Bericht door Jorang »

Kon het toch niet laten ben ff gauw naar buiten gegaan en het scherm gemonteerd en ff gekeken en hij staat netjes voor de deur het rondje met het pijltje in het midden. ga r eerst zo mee rijden en dan kijk ik van hoe of wat laat zoizo wat van me horen

Groetjes Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Als ie weer 50 m verderop ernaast staat zul je toch de gps antenne moeten verplaatsen, je krijgt niet echt een goede positie doordat er door het dak geen correcte gps signalen worden doorgegeven van satellieten welke zeg maar aan de andere kant van de auto staan als de kant waar de GPS antenne is gemonteerd, daardoor kan ie 50 meter opzij staan aan de kant waar de GPS antenne is geplaatst.
Het beste kun je hem bij een Laguna of ondersteboven tegen de voorruit bij het tolgat aanplakken of onder de parafan.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Als ie weer 50 m verderop ernaast staat zul je toch de gps antenne moeten verplaatsen, je krijgt niet echt een goede positie doordat er door het dak geen correcte gps signalen worden doorgegeven van satellieten welke zeg maar aan de andere kant van de auto staan als de kant waar de GPS antenne is gemonteerd, daardoor kan ie 50 meter opzij staan aan de kant waar de GPS antenne is geplaatst.
Dat is een conclusie die je niet zonder meer zou mogen trekken.
Ook als de beschikbare of ontvangen satellieten zich slechts in een beperkte azimuthale richting bevinden, dan nog is de ontvanger met de software zo discreet dat er uitsluitend een betrouwbare positie uit kan rollen. Alles binnen de normale foutmarges waarbij er van uit wordt gegaan dat 66% een grootte < 30 m heeft. Als de satellieten te ongunstig staan zal er worden aangegeven dat er te weinig beschikbaar zijn en wordt er gewoon geen positie berekend.
Wat betreft de antenne die zal ik horizontaal plaatsen op de rand van het achterste raam op het plastice kap.
Dit lijkt mij in dit geval, misschien mede door de plaatsing van de computer, een heel goede plaats waarbij uitzicht door achterruit en alle zijruiten gewaarborgd is. Misschien nog wel een stuk beter dan bij de telepéage opening aan de voorruit.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Gentry schreef: Als ie weer 50 m verderop ernaast staat zul je toch de gps antenne moeten verplaatsen, je krijgt niet echt een goede positie doordat er door het dak geen correcte gps signalen worden doorgegeven van satellieten welke zeg maar aan de andere kant van de auto staan als de kant waar de GPS antenne is gemonteerd, daardoor kan ie 50 meter opzij staan aan de kant waar de GPS antenne is geplaatst.
Het beste kun je hem bij een Laguna of ondersteboven tegen de voorruit bij het tolgat aanplakken of onder de parafan.
Wat bedoel je daarmee? Toch niet dat 'ie met de zijde waar het metaalplaatje zit tegen de ruit geplakt moet worden?
Dat zou dan inhouden dat die antenne alleen signalen opvangt die via reflecties in het interieur dáár belanden.
De "bolle zijde" van de antenne moet tegen de ruit komen.

Overigens herinner ik me dat Higgy zijn antenne bij de Xantia Break gemonteerd had op het vlakke stukje naast de derde ruit. En hij had toen meer dan voldoende ontvangst bij zijn MS 5000.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Uiteraard ga ik ervanuit dat de GPS horizontaal gemonteerd wordt.
Plaats je hem dan bij een zijruitje, vooral bij zeg maar verticaal rechte auto's, dan kan het zijn dat het dak de satellieten van de andere kant dus niet doorlaat, waardoor kalibratie vanaf die kant dus niet correct is en dat de auto dus als de GPS antenne bijvoorbeeld aan de rechterkant van de auto gemonteerd is, zomaar 50 m verderop naar rechts staat.
Ik heb dat destijds meegemaakt bij die vrachtwagen, denk dat je je dat nog wel kunt herinneren. Het gebeurde alleen als de oto stilstond, dus vrijwel niet tijdens het rijden.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Inderdaad, als de auto stilstaat in een straat met rechts daarvan (hoge) huizen, dan zal een zó aan de rechterkant achter een rechte ruit gemontereerde GPS antenne in die situatie waarschijnlijk alleen door die huizen gereflecteerde signalen ontvangen. En dan kan de positie zomaar de nodige tientallen meters miszitten.
Anderszijds is dat bij een moderne personenauto niet erg waarschijnlijk, die ruiten zitten nu eenmaal niet vertikaal. En via de achterruit pakt 'ie ook de nodige signalen op. Ik noemde reeds Higgy's Xantia Break, die dat ook zo had zitten en daarbij prima ontvangst had. Daarbij zat de antenne wel links, als ik me goed herinner :wink:

De GPS antenne montage bij de "telepeage" stippels kan trouwens beter vlak tegen de ruit gedaan worden, met de bolle kant daar tegenaan dus. Hij komt dan onder dezelfde hoek te zitten als de ruit zelf.
Op die manier maak je maximaal gebruik van de ontvangstmogelijkheden, immers de signalen die achter de bovenrand van de ruit zitten pak je toch niet op. En met die wat schuine montage is de ontvangst optimaal van díe signalen die de antenne wél kan pakken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Voor degenen die hun kennis even willen opfrissen, hier nog een paar links die een aardig overzicht en wellicht ook inzicht geven in de problematiek die meer bekend is onder de naam Multipath reception

http://www.patentstorm.us/patents/71108 ... ption.html

http://gpstracklog.typepad.com/gps_trac ... in_ca.html

http://www.freepatentsonline.com/20060265129.html

http://ieeexplore.ieee.org/Xplore/login ... 851402.pdf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

JW schreef:Ik noemde reeds Higgy's Xantia Break, die dat ook zo had zitten en daarbij prima ontvangst had. Daarbij zat de antenne wel links, als ik me goed herinner :wink:
Jep, links tussen c en d stijl, prima ontvangst!
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member

Bericht door bocca »

Zit de computer wel aangesloten op de achteruitrij sensor? Ik heb ook een hele tijd het probleem gehad dat de nav er de eerste paar km. behoorlijk naast zat. Dit was bij mij vrij eenvoudig op te lossen door een draadje te leggen naar mijn achteruitrij lichten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jorang
Starting Member
Starting Member

Bericht door Jorang »

Alles zit aangesloten zoals het hoord en het probleem is ook uit de wereld heb een uur gerede ( voor mijn werk ) en na aankomt scherm eraan en ik stond voor de deur en de pc 5100 gaf keurig aan dat ik voor de deur stond
Mijn scherm zit nog niet vast in de auto dat doe ik dit weekend zodra die erin zit ga ik het gps antennetje testen.
Laat het wel weten of hij beter horizontaal moet of verticaal.

Groetjes Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Laat het wel weten of hij beter horizontaal moet of verticaal.
Begrijp ik nu goed dat je het nog steeds niet helemaal gelooft?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jorang
Starting Member
Starting Member

Bericht door Jorang »

Heb hem nu op de schuine kant van het raam zitten tussen de c en d stijl met het zwarte gedeelte ( niet het metalen plaatje ) naar boven gericht. Heb er een 1/2 dag mee gereden maar doet alles wat hij moest doen. Maar heb hem toch horizontaal geplaatst ik dacht zelf al van "die jongens hebben er meer verstand van als ik dus heb ik hem maar anders geplaatst.

Bedankt.

Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member

Bericht door bocca »

Die van mij ligt alles behalve horizontaal. Werkt prima zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Er is niemand die beweert dat het op een ander wijze niet zou werken. We hebben ook al iemand gehad die hem ondersteboven onder het dak had zitten.
Wil je echter optimale resultaten, dan zul je de antenne met de reflector naar beneden en horizontaal moeten plaatsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO DAYTON 2x PC5400/00 1x PC5100/00
    door pegster » 26 feb 2017 21:22 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0