VDO Dayton PC5200: gebruik van PC Map Assistant
-
- Senior Member
VDO Dayton PC5200: gebruik van PC Map Assistant
Mij heeft de laatste tijd een aantal vragen bereikt over het installeren van de software vanaf de DVD naar de SD kaart.
In een aantal gevallen kan het voorkomen dat de totale omvang van de geselecteerde reisgidsen te groot is voor de gebruikte SD kaart. In dzt geval kun je natuurlijk besluiten om een aantal gidsen, van landen waar je toch niet zpu heen gaan, niet te installeren.
Een andere optie is om gewoon een tweede SD kaart te gebruiken en de resterende informatie daar op te nemen.
Als deze 2e kaart in het andere SD slot wordt gestoken is deze informatie meteen automatisch beschikbaar.
Anders dan bij het gebruik van bijv zowel TA als NT software waarbij eerst de betreffende database moet worden geselecteerd, staan de reisinformatie en flitsinfo steeds klaar voor gebruik.
Bij de in juli 2007 verwachte introductie van de nieuwe DVD's van 2007/2008 zal er geen flitsinfo voor Zwitserland meer beschikbaar zijn op de DVD. VDO Siemens heeft zich immers geconfirmeerd aan de Zwitserse autoriteiten mbt de wetgeving aldaar. Echter, ondeugend kunnen we nog steeds zijn door gebruik te blijven maken van de file met flitsinfo die op de huidige kaarten/DVD's staat. Deze kun je gewoon in de subdirectory TPD overbrengen van de oude op de nieuwe SD-kaart
Bij het gebruik van 2 kaarten tegelijkertijd wil,het wel eens voorkomen dat de functie Infopunten in het menu Instellingen niet beschikbaar is. Door het uitnemen en insteken van de kaart in slot 2 wordt dit vrijwel steeds weer opgeheven.
In een aantal gevallen kan het voorkomen dat de totale omvang van de geselecteerde reisgidsen te groot is voor de gebruikte SD kaart. In dzt geval kun je natuurlijk besluiten om een aantal gidsen, van landen waar je toch niet zpu heen gaan, niet te installeren.
Een andere optie is om gewoon een tweede SD kaart te gebruiken en de resterende informatie daar op te nemen.
Als deze 2e kaart in het andere SD slot wordt gestoken is deze informatie meteen automatisch beschikbaar.
Anders dan bij het gebruik van bijv zowel TA als NT software waarbij eerst de betreffende database moet worden geselecteerd, staan de reisinformatie en flitsinfo steeds klaar voor gebruik.
Bij de in juli 2007 verwachte introductie van de nieuwe DVD's van 2007/2008 zal er geen flitsinfo voor Zwitserland meer beschikbaar zijn op de DVD. VDO Siemens heeft zich immers geconfirmeerd aan de Zwitserse autoriteiten mbt de wetgeving aldaar. Echter, ondeugend kunnen we nog steeds zijn door gebruik te blijven maken van de file met flitsinfo die op de huidige kaarten/DVD's staat. Deze kun je gewoon in de subdirectory TPD overbrengen van de oude op de nieuwe SD-kaart
Bij het gebruik van 2 kaarten tegelijkertijd wil,het wel eens voorkomen dat de functie Infopunten in het menu Instellingen niet beschikbaar is. Door het uitnemen en insteken van de kaart in slot 2 wordt dit vrijwel steeds weer opgeheven.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
Even een andere vraag over die Map Assistant. Ik heb sinds gisteren een PC5200 waarvoor een PC5700 plaats heeft moeten maken. Als 'nerd' ben ik natuurlijk ook gaan stoeien met de SD-kaart en de Map Assistant. Het viel mij op dat het kopiëren van content ontzettend lang duurt. Is dat bij jou/jullie ook het geval? Ik heb de SD-kaart nu FAT geformatteerd onder XP (in Vista ging dat nogal raar...) en vervolgens de Assistant z'n werk laten doen. TeleAtlas Europa met alle POI's en Gidsen op de SD-kaart gezet. Het duurde laaaaaaang maar ik zag de bestanden keurig staan. Als ik nu de SD-kaart in de 5200 doe (maakt niet uit welke slot) zegt hij dat er geen database op de SD-kaart staat!? Iemand enig idee? En nog even over het kopiëren naar SD-kaart: kun je de content ook zonder die Assistant gewoon van DVD naar SD-kaart kopiëren? Alvast dank!
Hide post links |
-
- Senior Member
Het lijkt me dat er toch iets is misgegaan met het overzetten van de bestanden of het formatteren
- Voor het gebruik van de SD kaart is het onnodig om deze te formatteren.
het format maakt ook niets uit. Zowel FAT als FAT32 worden geaccepteerd door de 5200 - Je kunt niet ongestraft alles wat wordt aangegeven in de map assistant koipiëren naar de SD kaart. Daar is te weinig ruimte voor. Op het laatst gaat de installatie dan ook niet verder en kun je een waarschuwing krijgen.
- Het duurt ontzettend lang voordat alles is overgebracht. Dat komt voornameleijk door al die kleine files uit de POI's
- Wat je verder hebt gedaan is me onduidelijk. Bij je 5200 krijg je een SD kaart met alles, behalve de gidsen reeds geïnstalleerd. Deed deze het toen wel?
- Je kunt de content van de DVD ook zonder die Assistant kopiëren maar dan krijg je daarna niet de juiste SDcard.xml file op je kaartje
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Starting Member
Gerritje schreef:Het lijkt me dat er toch iets is misgegaan met het overzetten van de bestanden of het formatteren
het format maakt ook niets uit. Zowel FAT als FAT32 worden geaccepteerd door de 5200
OK, duidelijk.- Je kunt niet ongestraft alles wat wordt aangegeven in de map assistant koipiëren naar de SD kaart. Daar is te weinig ruimte voor. Op het laatst gaat de installatie dan ook niet verder en kun je een waarschuwing krijgen.
Klopt. Ik heb de Europa kaart, op 1 na de gidsen en de stemmen op de kaart staan. Dan is er nog 'n dikke 30 MB vrij, aldus de Assistant.- Het duurt ontzettend lang voordat alles is overgebracht. Dat komt voornameleijk door al die kleine files uit de POI's
OK, ook duidelijk. Ik dacht dat de Assistant misschien ook een of andere kopieerbeveiliging moest afhandelen.- Wat je verder hebt gedaan is me onduidelijk. Bij je 5200 krijg je een SD kaart met alles, behalve de gidsen reeds geïnstalleerd. Deed deze het toen wel?
Ik heb verder niks bijzonders gedaan. De SD-kaart draaide goed, ik was (ben) te nieuwsgierig. Ik heb de kaart FAT geformatteerd en toen met de Assistant bovengenoemde delen erop gezet. Hetzelfde zou ik doen igv een nieuwe SD-kaart of een SD-kaart die niet meer lekker lijkt te gaan.- Je kunt de content van de DVD ook zonder die Assistant kopiëren maar dan krijg je daarna niet de juiste SDcard.xml file op je kaartje
Ik vermoed dat die XML alleen voor de Assistant is bedoeld om aan te kunnen geven wat er op de SD-kaart staat?
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat noem ik nou nog eens een waardevolle bijdrage, bedankt!
Hide post links |
-
- Senior Member
Gerritje schreef:Dat noem ik nou nog eens een waardevolle bijdrage, bedankt!
Even opengeklapt zie ik een paar punten die nadere toelichting vragen:
Daarbij vermoed ik dat er nog een aantal verborgen bestanden zijn die de ruimte opeten...Je kunt niet ongestraft alles wat wordt aangegeven in de map assistant koipiëren naar de SD kaart. Daar is te weinig ruimte voor. Op het laatst gaat de installatie dan ook niet verder en kun je een waarschuwing krijgen.
.....Klopt. Ik heb de Europa kaart, op 1 na de gidsen en de stemmen op de kaart staan. Dan is er nog 'n dikke 30 MB vrij, aldus de Assistant.
Hoe zit dat nou precies?Je kunt de content van de DVD ook zonder die Assistant kopiëren maar dan krijg je daarna niet de juiste SDcard.xml file op je kaartje
.....Ik vermoed dat die XML alleen voor de Assistant is bedoeld om aan te kunnen geven wat er op de SD-kaart staat?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Starting Member
Jaja, wist ik veel dat een Quote met daarin mijn antwoorden per punt zó tevoorschijn zou komen... Hier dezelfde inhoud nog een keer:
Het lijkt me dat er toch iets is misgegaan met het overzetten van de bestanden of het formatteren
het format maakt ook niets uit. Zowel FAT als FAT32 worden geaccepteerd door de 5200
OK, duidelijk. - Je kunt niet ongestraft alles wat wordt aangegeven in de map assistant koipiëren naar de SD kaart. Daar is te weinig ruimte voor. Op het laatst gaat de installatie dan ook niet verder en kun je een waarschuwing krijgen.
Klopt. Ik heb de Europa kaart, op 1 na de gidsen en de stemmen op de kaart staan. Dan is er nog 'n dikke 30 MB vrij, aldus de Assistant. - Het duurt ontzettend lang voordat alles is overgebracht. Dat komt voornameleijk door al die kleine files uit de POI's
OK, ook duidelijk. Ik dacht dat de Assistant misschien ook een of andere kopieerbeveiliging moest afhandelen. - Wat je verder hebt gedaan is me onduidelijk. Bij je 5200 krijg je een SD kaart met alles, behalve de gidsen reeds geïnstalleerd. Deed deze het toen wel?
Ik heb verder niks bijzonders gedaan. De SD-kaart draaide goed, ik was (ben) te nieuwsgierig. Ik heb de kaart FAT geformatteerd en toen met de Assistant bovengenoemde delen erop gezet. Hetzelfde zou ik doen igv een nieuwe SD-kaart of een SD-kaart die niet meer lekker lijkt te gaan. - Je kunt de content van de DVD ook zonder die Assistant kopiëren maar dan krijg je daarna niet de juiste SDcard.xml file op je kaartje
Ik vermoed dat die XML alleen voor de Assistant is bedoeld om aan te kunnen geven wat er op de SD-kaart staat?
Hide post links |
-
- Senior Member
Gerritje, de contributor Hakkie heeft een foutje gemaakt door zijn antwoorden toe te voegen in de quote. Dat was niet echt moeilijk te achterhalen. Jouw reactie is naar mijn smaak een beetje 'over the top' en nergens voor nodig. Ik heb al eens eerder gesteld: laat anderen nu eens wat meer in hun waarde, dat is beter voor de sfeer hier op het forum.
Tip aan Hakkie: quote en vul buiten de quote/unquote codering jouw tekst in.
Groet,
Riekus
NB sorry, gepost terwijl JW en Hakkie ook alweer aan het reageren waren.
Tip aan Hakkie: quote en vul buiten de quote/unquote codering jouw tekst in.
Groet,
Riekus
NB sorry, gepost terwijl JW en Hakkie ook alweer aan het reageren waren.
Hide post links |
-
- Starting Member
Dank voor de bijval, mannen. Het lijkt ook alsof ik een posting van mij mis, of er is hier iets fout gegaan... Ik had namelijk nog gepost dat de 5200 de SD-kaart in geen van beide slots lijkt te herkennen. Dezelfde kaart draait prima in mijn laptop en pc. 't Zou toch niet zo zijn dat beide slots opeens defect zijn? Moet zo'n SD-kaart nog een bepaalde naam hebben om te worden herkend door de 5200? Ik heb in FAT geformatteerd zonder een naam te geven. Bij wijze van test heb ik de v2.55 software volgens de instructie op de kaart gezet. Maar ook dit lijkt de 5200 (vanuit slot 2) niet te zien...
Hide post links |
-
- Senior Member
In je eerste posting schrijf je daaroverHakkie schreef:Dank voor de bijval, mannen. Het lijkt ook alsof ik een posting van mij mis, of er is hier iets fout gegaan... Ik had namelijk nog gepost dat de 5200 de SD-kaart in geen van beide slots lijkt te herkennen. Dezelfde kaart draait prima in mijn laptop en pc. 't Zou toch niet zo zijn dat beide slots opeens defect zijn? Moet zo'n SD-kaart nog een bepaalde naam hebben om te worden herkend door de 5200? Ik heb in FAT geformatteerd zonder een naam te geven. Bij wijze van test heb ik de v2.55 software volgens de instructie op de kaart gezet. Maar ook dit lijkt de 5200 (vanuit slot 2) niet te zien...
Dat is het toch?Als ik nu de SD-kaart in de 5200 doe (maakt niet uit welke slot) zegt hij dat er geen database op de SD-kaart staat!?
En of je sloten nog werken kun je toch gewoon vaststellen door er de kaart-SD in te stoppen?
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Starting Member
Nou, ik weet niet hoe ik kan zien of een slot werkt. Als ik met de Map Assistant alleen de Europa kaart erop zet, kan de 5200 zoals gezegd geen database vinden, ongeacht slot 1 of 2. Om uit te sluiten dat het aan het kopiëren van de kaart zou liggen heb ik die v2.55 bedrijfssoftware erop gezet. Maar ook dat wordt niet herkend. Voor zover ik weet is er geen manier om vanuit de 5200 te kijken wat er op de SD-kaart staat, toch? Hoe kan ik dan zien of de slots werken? Sorry voor mijn newbee vragen hoor!
[size=75]Seat Alhambra 1.8 20VT
VDO PC5200TAFE/MM5600, Pioneer DEH-P75BT[/size]
Hide post links |
-
- Senior Member
Welnu Riekus, ik had de quote gezien maar niet verondersteld dat tussen mijn stellingen ook nog een antwoord zou zitten. Ik open deze dingen nauwelijks omdat het mijn eigen verhaal namelijk is.Gerritje, de contributor Hakkie heeft een foutje gemaakt door zijn antwoorden toe te voegen in de quote. Dat was niet echt moeilijk te achterhalen. Jouw reactie is naar mijn smaak een beetje 'over the top' en nergens voor nodig. Ik heb al eens eerder gesteld: laat anderen nu eens wat meer in hun waarde, dat is beter voor de sfeer hier op het forum.
Maar Hakkies verhaal is nu dankzij jouw gewaardeerde bijdrage toch overgekomen
Er worden op de SD kaart geen verborgen bestanden gezet. het probleem met de ruimte is de zeer grote hoeveelheid heel kleine files die ongeacht hun grootte altijd minimaal 1 cluster van 2048 (meen ik) in beslag nemen.
Ik zou de SD kaart gewoon nog een keer leeg maken met behulp van de map assistant en alleen de kaart van Europa er op zetten. Daarbij worden automatisch ook de flitspalen etc meegenomen.
De XML file heb je nodig om de 5200 te laten weten welke POI's en gidsen op welke plaats op de kaart staan.
Als je 5200 daarna nog de kaart niet hekent, en hij doet dat dus kennelijk ook niet met alleen de systeemsoftware erop dan zou je de slotmechaniekjes kunnen hebben verknald. Ik ken 2 gevallen waarin dit eerder is voorgekomen.
Je moet alvorens de kaart er uit te halen, deze eerst een stukje naar binnen drukken om de vergrendeling te lossen.
Zonder enige moeite kun je de kaart er namelijk ook zo uittrekken, maar dan doet ie het daarna nooit meer. met een kaartlezer in de laptop is dat heel anders. Daar schuif je het erin en eruit zonder vergrendeling
Hide post links |
-
- Starting Member
Dank voor je tip, ga ik proberen. Ik weet in elk geval zeker dat ik de SD-kaart niet uit de 5200 heb getrokken. Het mechanisme was me al bekend, zó'n newbee ben ik nou ook weer niet, hehehe. Bij mijn laptop (geïntegreerd SD-slot) gaat het namelijk net zo: indrukken, dan uitnemen. Bij het invoeren van de SD-kaart in de 5200 slots voel ik ook nog steeds de klik, in beide slots. Ik ga weer aan de slag.
Hide post links |
-
- Moderator
Gerrit schreef:
Voor zover mijn kennis reikt, heeft Fat32 een clustergrootte van 4kB (4096 bytes)
FAT/FAT16 maakt nog grotere clusters.
Ofwel Fat32 heeft voorkeur om meer ruimte "over" te houden.
En dus gaat dus aanzienlijk ruimte verloren indien er veel bestanden op staan die maar 1-2 kB groot zijn.
Frits
Er worden op de SD kaart geen verborgen bestanden gezet. het probleem met de ruimte is de zeer grote hoeveelheid heel kleine files die ongeacht hun grootte altijd minimaal 1 cluster van 2048 (meen ik) in beslag nemen.
Voor zover mijn kennis reikt, heeft Fat32 een clustergrootte van 4kB (4096 bytes)
FAT/FAT16 maakt nog grotere clusters.
Ofwel Fat32 heeft voorkeur om meer ruimte "over" te houden.
En dus gaat dus aanzienlijk ruimte verloren indien er veel bestanden op staan die maar 1-2 kB groot zijn.
Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Senior Member
ik zie net dat FAT16 een clustergrootte van 32 Kb heeft en FAT32 zou 4 Kb hebben
Hide post links |
-
- Senior Member
Oftewel, als de PC5200 beide formats accepteert is FAT 32 de goede keuze. Met al die 1-2kB filetjes is een FAT16 kaartje gauw vol
Groet,
JW
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Starting Member
Hijg, puf... Het lijkt toch aan de SD-kaart te liggen. Ik heb even een 1GB kaart (was al FAT geformatteerd) voorzien van de v2.55 software. En hiermee ziet de 5200 de kaartinhoud wel. Morgen nog even kijken wat er tijdens het formatteren van de 2GB kaart fout is gegaan. En anders maar een nieuw kaartje halen voor 20 euries. 2GB is toch nog steeds het maximum voor de 5200? Nou ja, ik ben blij dat het niet aan de slots van de 5200 ligt.
Dank voor alle hulp!
Dank voor alle hulp!
Hide post links |
-
- Senior Member
De originele kaartjes (beide in mijn bezit!) zijn gewoon FAT geformatteerd.
Uit het verhaal blijkt dus dat je met formatteren meer kapot kunt maken dan je lief is.
Zoals ik eerder schreef, er is geen enkele reden om een werkende SD-kaart opnieuw te formatteren. Het is zelfs ongewenst. Ik heb in de jaren dat ze bestaan nog nooit één enkele flash-memory card voor ingebruikname hoeven te formatteren behalve voor een TomTom 710 die persé FAT32 wil.
Maar het is anderzijds ook hoogst onwaarschijnlijk dat je een SD card naar de filistijnen zou hebben geholpen. Je krijgt bij de betere merken niet voor niets levenslang garantie.
Begin maar gewoon, en nu met een andere kaartlezer, met formatteren en installatie.
Geef een tientje uit aan een kaartlezer, dat is waarschijnlijk beter dan aan een nieuwe SD-card.
Uit het verhaal blijkt dus dat je met formatteren meer kapot kunt maken dan je lief is.
Zoals ik eerder schreef, er is geen enkele reden om een werkende SD-kaart opnieuw te formatteren. Het is zelfs ongewenst. Ik heb in de jaren dat ze bestaan nog nooit één enkele flash-memory card voor ingebruikname hoeven te formatteren behalve voor een TomTom 710 die persé FAT32 wil.
Maar het is anderzijds ook hoogst onwaarschijnlijk dat je een SD card naar de filistijnen zou hebben geholpen. Je krijgt bij de betere merken niet voor niets levenslang garantie.
Begin maar gewoon, en nu met een andere kaartlezer, met formatteren en installatie.
Geef een tientje uit aan een kaartlezer, dat is waarschijnlijk beter dan aan een nieuwe SD-card.
Hide post links |
-
- Starting Member
Eindelijk opgelost! Het probleem is inderdaad verzoorzaakt doordat ik de kaart in Windows (zowel Vista als XP) heb geformatteerd. Natuurlijk zowel FAT als FAT32 geprobeerd en verschillende clustergroottes. De PC5200 weigerde de kaart te herkennen. De oplossing was het formatteren van de SD-kaart met een utility van Panasonic. En wel deze: http://www.sdcard.org/downloads/sdfv2000.exe, geïnstalleerd in XP; geen Vista getest. Ik heb in dat tooltje de opties 'Format Type: Full (Erase On)' en 'Format Size Adjustment: Off' gebruikt. Het formatteren duurde wel even, maar de kaart draait nu weer als vanouds. Handig tooltje om te bewaren dus, zeker voor prutsers zoals ik.
'k Heb ook gelijk een eigen opstartschermpje in de 5200 gezet. Stoer gezicht hoor...
'k Heb ook gelijk een eigen opstartschermpje in de 5200 gezet. Stoer gezicht hoor...
Hide post links |
-
- New Member
hallo ik ben nieuw hier,
ik vroeg me af hoe je het opstartscherm veranderd heb
is dit makkelijk te doen?
alvast bedankt voor de reactie
kleefman
ik vroeg me af hoe je het opstartscherm veranderd heb
is dit makkelijk te doen?
alvast bedankt voor de reactie
kleefman
Hide post links |
-
- Senior Member
Over veranderen opstartscherm zijn hier al enige bijdragen geschreven en de aanwijzingen hiervoor staan ook in de instructies van VDO. Zie ook:
viewtopic.php?t=10869
viewtopic.php?t=10869
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-