Ik meende dat alles gewoon blijft werken incl TMC als je al draaiende de CD's wisselt.
Ja dat klopt, als de navi al werkt (opgestart met de originele CD) dan kan ik de navi CD's wisselen en blijft ook het TMC gedeelte zijn werk correct doen.
Dus concludeer ik:
- dat de RNS 300 de TMC werking baseert op informatie die
bij de opstart van het apparaat van de landen CD geladen wordt.
- dat de RNS 300 in staat is de TMC informatie wel van de originele CD te laden, maar
bij het opstarten niet in staat is de TMC informatie van de CD's van die set van de NaviShop te laden.
De toevoeging "bij het opstarten" in deze laatste conclusie is eigenlijk ook wel essentieel, gezien het feit dat alles gewoon prima werkt als ik zo'n Europa CD laad in een al werkende navi.
Dit maakt trouwens ook dat ik de set ondanks de TMC problemen wel bruikbaar vind. Gezien de prijs van € 399 blijf ik het wel interessant vinden. Voor een complete actuele Europa set met 10 Blaupunkt E CD's ben je denk ik meer dan € 1000 kwijt. De meeste CD's zijn volgens mij € 90 tot € 150 (afhankelijk van waar je ze koopt en van eventuele aanbiedingen). Dus voor de prijs van 3 tot 4 "normale"E-CD's heb je bij NaviShop een set van 10 redelijk goed bruikbare landen CD's.
Vorige week heb ik een praktijktest kunnen uitvoeren op een buitenland trip (nl, du, zwi, fra) Die landen CD's werken qua routeplanning en navigatie gewoon prima, zoals het hoort. Om een werkende TMC functie te verkrijgen moet echter het apparaat altijd eerst opgestart worden met de originele CD.
Het grootste deel van de route kan natuurlijk op basis van de hoofdwegen van Europa op de originele CD gewoon met werkende TMC gereden worden. Voor de kleinere lokale routebegeleiding is dan de specifieke landen CD handig.
De vraag is ook of je nu vaak die TMC nodig hebt voor een route over de kleinere (binnen)wegen.
Ik wil overigens ook nog wel eens een test arrangeren met een andere auto met zo'n RNS 300. Kijken of het niet toevallig alleen bij mijn navi-apparaat problematisch verloopt. Je weet maar nooit ...