Ik heb een tweedehands VDO 5500 met TMC box gekocht. Dit is ingebouwd in mijn Saab 9-3 door een professioneel inbouwbedrijf. De navigatie werkt prima, echter de TMC niet. In het beeldscherm blijven de letters TMC rood. Volgens het boekje betekent dit dat de ontvangst gestoord is of dat er geen TMC zender geselcteerd is. Als ik zoek naar TMC zenders blijft de lijst leeg.
Nu is mijn vraag: Kan iemand op basis van het voorgaande aangeven waar het probleem zit. Is dit een extern probleem, een defect onderdeel of is er iets niet goed aangesloten. De computer heb ik vooraf getest, maar de TMC niet, dus het kan best zijn dat deze inderdaad niet goed is. Dat zou m.i. betekenen dat de TMC box of de antenne niet goed meer zijn.
Natuurlijk zal ik bellen met het bedrijf dat het spul heeft ingebouwd, maar graag hoor ik wat jullie hiervan kunnen zeggen.
Alvast dank.
TMC werkt niet
-
- New Member
-
- Senior Member
Meest waarschijnlijke oorzaak is het ontbreken van de TMC antenne, dan wel het onjuist aansluiten daarvan.
Als het de bekende plakantenne is, dan moet die strip goed zichtbaar op de ruit zitten, zo'n 4 cm van de rand. En de antenne moet van spanning voorzien zijn.
Eerst dat maar eens checken, daar is meestal de oorzaak te vinden van het TMC
Groet,
JW
Als het de bekende plakantenne is, dan moet die strip goed zichtbaar op de ruit zitten, zo'n 4 cm van de rand. En de antenne moet van spanning voorzien zijn.
Eerst dat maar eens checken, daar is meestal de oorzaak te vinden van het TMC
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
JW, dank voor je snelle reactie. Ik heb inmiddels bestudeerd hoe de antenne is aangebracht. Deze zit geplakt tegen de voorruit, evenwijdig aan het dashboard tegen de zwarte rand die op de ruit zit. In ieder geval dus niet 4 cm van de rand. Mogelijk is dit de oorzaak.
Overigens nog een tweede vraag: Gisteren heb ik een half uurtje/drie kwartier "gespeeld" met het systeem. Contact aan, radio aan, lichten aan (kunnen niet uit bij ingeschakeld contact..). De navicomputer uiteraard constant aan het draaien. Ondertussen de motor nog even gestart. Toen ik uitgespeeld was wilde ik weer starten, nog steeds met alles aan. Dit lukte niet, de accu kon het niet aan. Met alles uit lukte het wel. Mogelijk is iets (de TMC antenne?) verkeerd aangesloten en lekt er stroom. Of gebruikt de navicomputer (samen met alle andere stroomverbruikers) zoveel stroom dat de accu snel leeg is? Ik heb nog nooit gemerkt dat de accu niet goed zou zijn.
Na een nachtje en halve dag stil staan was er overigens niets aan de hand, gewoon starten.
Overigens nog een tweede vraag: Gisteren heb ik een half uurtje/drie kwartier "gespeeld" met het systeem. Contact aan, radio aan, lichten aan (kunnen niet uit bij ingeschakeld contact..). De navicomputer uiteraard constant aan het draaien. Ondertussen de motor nog even gestart. Toen ik uitgespeeld was wilde ik weer starten, nog steeds met alles aan. Dit lukte niet, de accu kon het niet aan. Met alles uit lukte het wel. Mogelijk is iets (de TMC antenne?) verkeerd aangesloten en lekt er stroom. Of gebruikt de navicomputer (samen met alle andere stroomverbruikers) zoveel stroom dat de accu snel leeg is? Ik heb nog nooit gemerkt dat de accu niet goed zou zijn.
Na een nachtje en halve dag stil staan was er overigens niets aan de hand, gewoon starten.
Hide post links |
-
- Senior Member
Gaan je lampen al branden als je het contact aanzet, dus niet pas nadat je de motor gestart hebt?
Die lampen trekken zo'n 10 Ampere of daaromtrent, de Navi niet meer dan maximaal 1,5 Amp. Aan de Navi kan het dus niet liggen, er even van uitgaand dat alles goed is aangesloten...
Gaan trouwens de lampen wel even uit bij het starten, om de accu te ontlasten?
Dat je TMC het helemaal niet doet zou eerder wijzen op een ontbrekende spaning op de antenne, dan wel een verkeerd aangelegde massadraad (litze). Dat luistert best nauw, en moet volgens het inbouwvoorschrift gedaan worden, zie downloads.php?view=detail&id=306
Als je die antenne niet wilt gebruiken is een MA1410 splitter een zeer goed alternatief, ik gebruik 'm zelf ook en dat geeft een perfecte TMC ontvangst.
Groet,
JW
Die lampen trekken zo'n 10 Ampere of daaromtrent, de Navi niet meer dan maximaal 1,5 Amp. Aan de Navi kan het dus niet liggen, er even van uitgaand dat alles goed is aangesloten...
Gaan trouwens de lampen wel even uit bij het starten, om de accu te ontlasten?
Dat je TMC het helemaal niet doet zou eerder wijzen op een ontbrekende spaning op de antenne, dan wel een verkeerd aangelegde massadraad (litze). Dat luistert best nauw, en moet volgens het inbouwvoorschrift gedaan worden, zie downloads.php?view=detail&id=306
Als je die antenne niet wilt gebruiken is een MA1410 splitter een zeer goed alternatief, ik gebruik 'm zelf ook en dat geeft een perfecte TMC ontvangst.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- New Member
Ja, lampen branden al bij ingeschakeld contact. Bij het starten gaan ze inderdaad wel even uit. Ik hou de accu in de gaten...
Vandaag heb ik een ritje Zeeland-Groningen gemaakt. Onderweg af en toe wel tmc ontvangst, iets minder dan de helft van de tijd. Volgens de inbouwer was de TMC antenne al wat minder, dus daar zal het wel aan liggen. Ik kijk het een tijdje aan, eventueel kan ik later alsnog een nieuwe antenne of een splitter laten monteren.
Hartelijk dank voor je hulp.
Groet,
Jan Willem
Vandaag heb ik een ritje Zeeland-Groningen gemaakt. Onderweg af en toe wel tmc ontvangst, iets minder dan de helft van de tijd. Volgens de inbouwer was de TMC antenne al wat minder, dus daar zal het wel aan liggen. Ik kijk het een tijdje aan, eventueel kan ik later alsnog een nieuwe antenne of een splitter laten monteren.
Hartelijk dank voor je hulp.
Groet,
Jan Willem
Hide post links |
-
- Senior Member
Bij de auto's die ik ken met deze voorziening gaat het hier dan om de parkeerverlichting, wel eens onterecht stadlichten genoemd. Pas als de motor draait gaat het dimlicht aan.Ja, lampen branden al bij ingeschakeld contact
Mocht dat bij jou anders zijn is het misschien een punt van overweging om dat de volgende keer bij de garage ook even na te laten kijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Average Member
volgens mij klopt het koplampen verhaal wel bij een schaap...
Zijn trouwens errug eigenwijs die zweden.....
Zijn trouwens errug eigenwijs die zweden.....
Heb ik alles ? Bord voor mijn kop, stuk in mijn kraag, brok in mijn keel, tranen in mijn ogen, water in mijn handen, lood in mijn schoenen ?
Dan ga ik naar mijn werk !
Dan ga ik naar mijn werk !
Hide post links |
-
- New Member
Dit is inderdaad een voorziening van Saab. Ook als de schakelaar op 'uit' staat, brandt de verlichting. Allemaal in verband met de veiligheid. Er is een bepaalde zekering die dit regelt. Als ik deze eruit haal, werkt de verlichting wel volgens de schakelaar. Ik laat het zo, vind het wel makkelijk.
Mooi he, dat eigenwijze.. Ik hou daar wel van!
Mooi he, dat eigenwijze.. Ik hou daar wel van!
Hide post links |
-
- Senior Member
Maar je accu heeft daar een gruwelijke hekel aan.Mooi he, dat eigenwijze.. Ik hou daar wel van!
Wat nog erger is, een startaccu kan heel erg slecht tegen langdurige belasting, daar zijn andere soorten voor met grotere afstand tussen de platen.
Bij langdurige belasting is de kans op kromtrekken van de platen een reëel gevaar. en bij die uiterst geringe afstand tussen de platen, die specifiek is voor dit soort accu's die in korte tijd zeer hoge stromen moeten kunnen leveren, heb je binnen de kortste keren interne sluiting en dan kun je hem echt weggooien. En als ik me niet vergis heb je al aardig wat van de levensduur van deze accu afgehaald. Dat startgedrag uit een eerdere post was echt niet normaal.
Dus echt niet gaan spelen met je navi terwijl er continu 10 ampere of meer wordt getrokken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Normal Member
Wat de TMC betreft. Ik heb onlangs een MT5011 voor € 60.- kunnen kopen met bekabeling maar zonder antenne. Ik heb de module aangesloten en om e.e.a. te testen een stuk coax kabel genomen. Daar ongeveer 2 cm van gestript tot op de binnenkern, die dubbel gevouwen en in de antenne ingang van de module gestoken en met tape vast gezet. De andere kant heb ik ongeveer 10 cm gestript tot op de binnenkern en onder de hoedenplank gefriemeld.
Gevolg: Perfecte TMC ontvangst. Ik heb nu bij conrad(.nl) een stekkertje gekocht om de coax kabel op de module aan te sluiten zonder tape.
Gevolg: Perfecte TMC ontvangst. Ik heb nu bij conrad(.nl) een stekkertje gekocht om de coax kabel op de module aan te sluiten zonder tape.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 8