Enige tijd geleden heb ik een Carin 522 in een andere auto gebouwd. Het systeem weet het nu niet meer en moet eerst weer wennen (leren) om met het nieuwe pulssignaal om te gaan. Zeggen ze bij VDO...
De auto had geen pulssignaal en er is een pulsgever ingebouwd. Daaraan zaten drie draden. Volgens mij was dat een 12V +, een massa en het pulssignaal. Deze laatste zit uiteraard aan zwart/witte kabel van Carin.
Nu zit ik het zaakje eens nader te bekijken en merk dat vanaf Carin een BRUIN/RODE kabel nergens op is aangesloten. Ik lees in inbouwbeschrijving het volgende:
Kabelnr. A11 bruin-rood Impulsgever-minpool (niet vereist bij als standaard uitrusting aanwezige tachosignaal)
Moet deze kabel in mijn geval worden aangesloten en zo ja, waarop?
Is de impulsgever-minpool dezelfde als de massa ???
Wie kan me verder helpen??
Inbouwen Carin 522
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Als ik het zo lees zou ik haast denken dat deze aan de massa van de pulsgever komt.
Volgens mij weet WMP hier meer van want die gebruikt ook een pulsgever.
Maar werkt de carin nu niet goed dan?
Volgens mij weet WMP hier meer van want die gebruikt ook een pulsgever.
Maar werkt de carin nu niet goed dan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
iK heb inderdaad zowel de zwart/witte draad alsmede de bruine draad in gebruik.
De zwart/witte geeft een plus pulse, die over de pulsgever via de bruine terugkomt het systeem in.
De zwart/witte geeft een plus pulse, die over de pulsgever via de bruine terugkomt het systeem in.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
Met de bruine draad bedoel je A11 bruin-rood (pulsgever min) of A7 massa (algemeen)wmp schreef:iK heb inderdaad zowel de zwart/witte draad alsmede de bruine draad in gebruik.
De zwart/witte geeft een plus pulse, die over de pulsgever via de bruine terugkomt het systeem in.
Als je de bruin-rode draad bedoeld, heb je deze dan alleen aan Carin verbonden of ook aan de massa?
In mijn situatie zijn er drie kabels aan de pulsgever. 1 voor constant 12v, eentje voor de massa en de puls aan de Carin.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Even voor alle duidelijkheid :
Is de pulsgever op onderstaande manier aangesloten.
De plus van de pulsgever zit aan de 12V
De massa zit inderdaad aan de massa
De pulse draad aan de zwart/witte (Carin522)
Dan zou het volgens bartje moeten werken.
En inderdaad het systeem moet wennen aan een nieuwe puls.
Geef anders nog eens precies aan wat er gebeurt en welke systeem software er geladen is.
Is de pulsgever op onderstaande manier aangesloten.
De plus van de pulsgever zit aan de 12V
De massa zit inderdaad aan de massa
De pulse draad aan de zwart/witte (Carin522)
Dan zou het volgens bartje moeten werken.
En inderdaad het systeem moet wennen aan een nieuwe puls.
Geef anders nog eens precies aan wat er gebeurt en welke systeem software er geladen is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
Dat klopt.Han schreef:Is de pulsgever op onderstaande manier aangesloten.
De plus van de pulsgever zit aan de 12V
De massa zit inderdaad aan de massa
De pulse draad aan de zwart/witte (Carin522)
Maar omdat het nog niet lekker werkt, zoek je naar andere oplossingen. In de beschrijving wordt gesproken over een uitgebreide actieve impulsgever (wat niet is aangesloten). Dit is oranje en bruin/rood.
Het betreft een overbouw van een Berlingo (met standaard puls) naar een Ford Transit (camper) waarbij door de garage een pulsgever op de km teller/kabel is gemonteerd. De pulsgever werkt 'goed'. In het menu valt te lezen: 0 pulzen als ik stil sta, 70 als ik 50 km/h rij en 140 bij 100 km/h, dus lineaer. GPS signaal is steeds meer dan 3 en de spanningskabels, licht en achteruit zijn goed aangesloten.Han schreef:En inderdaad het systeem moet wennen aan een nieuwe puls. Geef anders nog eens precies aan wat er gebeurt en welke systeem software er geladen is.
Het probleem is dat na het inbouwen Carin 522 (versie 4.9) het erg lang duurt dat hij/zij weet waar het op dat moment bevindt. Pas na ongeveer 50 a 100 km is de exactie locatie bekend. Tot die tijd blijf ik rondjes draaien om de laatste bekende locatie. Je ziet het kompas dan ook langzaam 360 graden draaien, terwijl ik gewoon rechtdoor rij.
Het is net of de mapmatching niet goed werkt. Wanneer ik een relocation doe en rij daarna weg, blijft hij/zij om die plek ronddraaien.
Van diverse kanten wordt gezegd dat het een hele tijd kan duren voordat het 100% werkt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Oke een mooi en helder verhaal.
Het wennen aan de nieuwe puls zou in 15 minuten gebeurt moeten zijn als je tenminste een beetje binnendoor rijd (veel bochten en straatjes).
Dat rondjes draaien wat je vertelt heb ik ook een keer meegemaakt maar dat kwam omdat ik niet hard genoeg reed.
De hele dag een snelheid gehad van +/- 4 km en het systeeem ging pas goed werken nadat ik wat harder ging.
Waren rondjes van ongeveer 5 km in diameter.
Lijkt dus toch een puls probleem.
Het wennen aan de nieuwe puls zou in 15 minuten gebeurt moeten zijn als je tenminste een beetje binnendoor rijd (veel bochten en straatjes).
Dat rondjes draaien wat je vertelt heb ik ook een keer meegemaakt maar dat kwam omdat ik niet hard genoeg reed.
De hele dag een snelheid gehad van +/- 4 km en het systeeem ging pas goed werken nadat ik wat harder ging.
Waren rondjes van ongeveer 5 km in diameter.
Lijkt dus toch een puls probleem.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
Tja,
de vraag is dan HOE kun je controleren of de PULSGEVER goed of fout is??
Het zijn idd rondjes van 3 a 5 km doorsnee...
de vraag is dan HOE kun je controleren of de PULSGEVER goed of fout is??
Het zijn idd rondjes van 3 a 5 km doorsnee...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14
grootste "fout"is dan ook van iedereen zelf invoeren waar je staat, heb daar echt slechte ervaringen mee, laat gewoon zelf het systeem naar de juiste weg zoeken, maar als je het nou goed wil krijgen is het verstandig om even een oudere software versie te laden (bijv 4. en daarna weer 4.9, en dan zelf het systeem ze gang laten gaan, en meestal gaat het dan wel weer goed, en controleer je cd even op krassen en dergelijke want daar kunnen die computers ook hele rare kuren van krijgen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Met de bruine draad bedoelde ik inderdaad A11.
Mijn externe pulsgever heeft maar twee draadjes, op één daarvan zit de zwart-witte, op de andere die bruin-rode.
Tap ik hem van de cruise control af, dan is zwart-wit de enige die gebruikt hoeft te worden.
Echter, Renault en electronica...pfoei...daar heb ik wel eens slechte ervaringen mee gehad, dus ik gebruik toch maar lekker de externe pulsgever.
Het ijken deed ik gewoon door te gaan rijden, en allerlei afslagen te nemen op het moment dat Carin 'dacht' goed te zitten. Soms reed ik op een weg, maar bewoog het pijltje over een parallel weg.... Dan nam ik gewoon een afslag die de parallelweg dus niet had, lekker een uurtje aan het toeren geweest, maar na 20 minuten werden er al vrijwel geen fouten meer gemaakt.
Code van dat menu is 6330, pas overigens een beetje op als je vervolgens in het submenu duikt waar je instellingen kunt wijzigen, deze zijn soms lastig terug te zetten, nou ja, als je eenmaal doorhebt hoe zit het wel logisch in elkaar.
Mijn externe pulsgever heeft maar twee draadjes, op één daarvan zit de zwart-witte, op de andere die bruin-rode.
Tap ik hem van de cruise control af, dan is zwart-wit de enige die gebruikt hoeft te worden.
Echter, Renault en electronica...pfoei...daar heb ik wel eens slechte ervaringen mee gehad, dus ik gebruik toch maar lekker de externe pulsgever.
Het ijken deed ik gewoon door te gaan rijden, en allerlei afslagen te nemen op het moment dat Carin 'dacht' goed te zitten. Soms reed ik op een weg, maar bewoog het pijltje over een parallel weg.... Dan nam ik gewoon een afslag die de parallelweg dus niet had, lekker een uurtje aan het toeren geweest, maar na 20 minuten werden er al vrijwel geen fouten meer gemaakt.
Dit deed ik in de instellingen menu. De auto een stukje naar voren laten kachelen en ondertussen op die monitor kijken, en ja hoor, achter 'PULSE' kwam een getalletje te staan. Auto in zijn achteruit, en weer, het getalletje werd vervolgens een negatief getalletje.de vraag is dan HOE kun je controleren of de PULSGEVER goed of fout is??
Het zijn idd rondjes van 3 a 5 km doorsnee...
Code van dat menu is 6330, pas overigens een beetje op als je vervolgens in het submenu duikt waar je instellingen kunt wijzigen, deze zijn soms lastig terug te zetten, nou ja, als je eenmaal doorhebt hoe zit het wel logisch in elkaar.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
PULSGEVER TESTEN
Nog een vraagje over die pulsegever.
Zoals ik het in mijn situatie schreef, moet ik dan A11 ook aansluiten op de massa?
Maar dat weet ik al. Als ik stil sta is hij 0. Het getal achter Pulse loopt op naarmate ik sneller ga rijden. Dit getal blijft bij een constante snelheid gelijk.wmp schreef:Dit deed ik in de instellingen menu. De auto een stukje naar voren laten kachelen en ondertussen op die monitor kijken, en ja hoor, achter 'PULSE' kwam een getalletje te staan. Auto in zijn achteruit, en weer, het getalletje werd vervolgens een negatief getalletje.
Nog een vraagje over die pulsegever.
Zoals ik het in mijn situatie schreef, moet ik dan A11 ook aansluiten op de massa?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Nee, volgens mij hoef je daar helemaal niet meer aan te komen.
Per slot van rekening heb je een goede puls.
Er schiet mij ineens wel iets anders te binnen.
Tijdens het testen van een Carin systeem was deze ook de weg kwijt, totdat de bijrijder op het idee kwam de unit te verdraaien, in dit geval met de achterkant naar de voorzijde van de auto toe !
Vanaf dat moment deed die het weer perfect.
Volgens mij mag je de moderne systemen wel 'zijdelings' inbouwen, maar de oude systemen zoals de Carin niet.
Hoe zit die bij jou dan in de Transit ingebouwd ?
Per slot van rekening heb je een goede puls.
Er schiet mij ineens wel iets anders te binnen.
Tijdens het testen van een Carin systeem was deze ook de weg kwijt, totdat de bijrijder op het idee kwam de unit te verdraaien, in dit geval met de achterkant naar de voorzijde van de auto toe !
Vanaf dat moment deed die het weer perfect.
Volgens mij mag je de moderne systemen wel 'zijdelings' inbouwen, maar de oude systemen zoals de Carin niet.
Hoe zit die bij jou dan in de Transit ingebouwd ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
Ik ga hem vandaag eens een kwartslag draaien !wmp schreef:Er schiet mij ineens wel iets anders te binnen.
Tijdens het testen van een Carin systeem was deze ook de weg kwijt, totdat de bijrijder op het idee kwam de unit te verdraaien, in dit geval met de achterkant naar de voorzijde van de auto toe !
Vanaf dat moment deed die het weer perfect.
Volgens mij mag je de moderne systemen wel 'zijdelings' inbouwen, maar de oude systemen zoals de Carin niet.
Dan zou het niet uitmaken of hij vooruit of achteruit 'kijkt'....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34
Helaas, ook een kwartslag draaien maakt niets uit...Boppe schreef: Ik ga hem vandaag eens een kwartslag draaien !
Dan zou het niet uitmaken of hij vooruit of achteruit 'kijkt'....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 804
-
-
Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies -
Reacties: 3
Weergaves: 773
-
-
-
inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW -- -
Reacties: 1
Weergaves: 1083
-
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 751