Interessante discussie, dus
In het Dell geval ligt dat wat anders, daar kun je op een normale manier SW laden, via de CD/DVD lezer. Daar is het apparaat op berekend. En als daar wat bij fout gaat kun je in principe nog via een Format C je systeem opnieuw installeren, er even van uitgaand dat je de Windows paraat hebt.
Mocht dat allemaal niet baten, en de computer is ook met een opstart disk niet meer aan de praat te krijgen, ja dan zal Dell moeten opdraaien voor het probleem als ze bepaalde SW niet expliciet uitgesloten hebben.
Ik vraag me daarbij wel af hoe ver dat kan gaan, is het uitproberen van een Mac SW ook hieronder begrepen?
Bij PNA's zoals de Becker en de VDO's ligt dat wat anders.
Een officiële SW update zal, als er bij het installeren daarvan wat misloopt niet leiden (dus lijden) tot vervallen van de garantie. Maar als je zelf, via de SD kaart dan wel Active Sync probeert in de GUI of de besturings-SW zelf wat te veranderen, dan ligt dat anders. Dát zal de fabrikant altijd herkennen in het Register.
Dat Register en de bijbehorende log-files kun je niet legen en er een nieuwe besturings-SW op zetten, waar zou je die immers vandaan moeten halen? De fabrikant zal 'm je niet leveren.
Oftewel, ik denk dat de fabrikanten, inmiddels geconfronteeerd met een toevloed aan verkeerd gepimpte PNA's hun aanvankelijk coulante houding zullen laten vallen. Zij kunnen ook, als er ooit iets aan de rechter voorgelegd wordt denk ik makkelijk aantonen dat de gebruiker iets te verwijten valt.
Iets vergelijkbaars heb ik meegemaakt bij een kennis waarbij de kopie CD vast kwam te zitten in z'n systeem. Hij had daarvan geen origineel en dus was het kassa
Groet,
JW