Aansluitschema DVD MMI RNS Navigatie voor A4 Avant bj 2007

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
fajjutte
Starting Member
Starting Member

Aansluitschema DVD MMI RNS Navigatie voor A4 Avant bj 2007

Bericht door fajjutte »

Op internet worden DVD MMI RNS navigatiesystemen aangeboden voor de A4. Ik loop zelf met plannen rond om mijn eenvoudige Audi Radio/Navigatiesysteem te vervangen door het veel meer geavanceerde DVD systeem, ik vraag me af hoe eenvoudig/lastig het is om zo'n systeem in te bouwen en aan te sluiten, zijn hier aansluitschema's van te krijgen? Ik heb begrepen dat mijn wagen door het huidige navigatiesysteem al dubbel din is, hetgeen zou betekenen dat ik de DVD unit zonder problemen in plaats van de huidige unit kan inbouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Haaggie, waar ben je..... :?: ....... :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Re: Aansluitschema DVD MMI RNS Navigatie voor A4 Avant bj 2007

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

fajjutte schreef:Ik heb begrepen dat mijn wagen door het huidige navigatiesysteem al dubbel din is, hetgeen zou betekenen dat ik de DVD unit zonder problemen in plaats van de huidige unit kan inbouwen.
Haaggie gaat je zeker van een antwoord voorzien! Maaaaarrrr, gezien de impliciete kwaliteit van de Audi :!: zal één en ander niet zonder problemen gaan. Het is haast nooit plug and play :oops:
Het uiteindelijke resultaat is meestal wel om te watertanden.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Haaggie
Normal Member
Normal Member

Bericht door Haaggie »

Is plug&play voor deze auto, mits je de juiste connectors gebruikt. Deze zijn beschikbaar, dan is het een kwestie van een simpele 'swap' , en het even coderen van de unit en auto. Dit laatste is noodzakelijk om de navigatie-informatie ook in de kleurendisplay in je instrumentenpaneel te krijgen. Je hebt een PM..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Haaggie schreef:Is plug&play voor deze auto, mits je de juiste connectors gebruikt. Deze zijn beschikbaar, dan is het een kwestie van een simpele 'swap' , en het even coderen van de unit en auto. Dit laatste is noodzakelijk om de navigatie-informatie ook in de kleurendisplay in je instrumentenpaneel te krijgen. Je hebt een PM..
Dat bedoelde ik exact met mijn reserve tav Plug & Play :oops:
Mits de juiste connectors worden gebruikt en mits na ombouw de auto aan de diagnose gaat voor omcoderen. :roll:

Bedankt voor de bijdrage :!:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fajjutte
Starting Member
Starting Member

Bericht door fajjutte »

Allen, bedankt voor jullie input.

Begrijp ik het goed dat het bestuurders informatie scherm (BIS) tussen de tellers als enige unit dient te worden voorbereid op het apparaat dat eraan wordt gekoppeld (soort navigatiesysteem)?

Lijkt aan de ene kant dus simpel en aan de andere kant dus ook weer niet. Aan wat voor apparaat moet ik denken om te (om)coderen (zijn die te koop?) en hoe weet je op welke wijze je zou moeten coderen? (aansluiten van het schermpje tussen de tellers lijkt me wel een must have).

Gr, Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

fajjutte schreef:Lijkt aan de ene kant dus simpel en aan de andere kant dus ook weer niet. Aan wat voor apparaat moet ik denken om te (om)coderen (zijn die te koop?) en hoe weet je op welke wijze je zou moeten coderen? (aansluiten van het schermpje tussen de tellers lijkt me wel een must have).
Voor het omcoderen heb je een computer nodig met daarop een programma VAG-com en een adapterleiding om aan te sluiten op je diagnosestekker.
Laten we zeggen minimaal een extra investering van 800 euro afhankelijk van de herkomst van het programma.
Een bezoekje aan de Audi dealer lijkt me zinvoller.
Over de coderingen: http://de.openobd.org

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fajjutte
Starting Member
Starting Member

Bericht door fajjutte »

Wat ik me nog afvraag is in hoeverre omcoderen noodzakelijk is (bv voor het schermje tussen de tellers in) wanneer de auto al met een (eenvoudiger) Audi Radio/Navigatiesysteem is uitgerust dat ook info op het scherm tussen de tellers weergaf? Is het in zo'n geval wellicht enkel Plug&Play?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Iets begrijp ik niet helemaal. :?
Het gaat hier om een spiksplinternieuwe A4 Avant van 2007. Die kost een paar centen, 50000 plus. :? :shock:
Wat is dan het probleem om even langs de dealer te gaan en voor een paar tientjes de zaak te laten coderen :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fajjutte
Starting Member
Starting Member

Bericht door fajjutte »

Simpel, is pure interesse. Ik ben na de bestelling van de auto warm gelopen voor het fraaie DVD systeem en ben op zoek naar de mogelijkheden om dit achteraf in te bouwen. Dat er zo veel meer bij komt kijken had ik niet verwacht, maar vind ik wel interessant. BTW, die 50.000 is wel een beetje overdreven hoor.

Vraag me nog steeds af of P&P van toepassing is bij ombouw naar DVD wanneer er reeds navigatie aanwezig is (dit tbv het BIS). Zelfde geldt eigenlijk ook voor de GPS antenne, is dat een kwestie van de aansluiting van het DVD systeem omprikken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Het omprikken van de GPS antenne is inderdaad een kwestie van eruit en erin, evenals de andere verbindingen.
En of het FIS meteen werkt is afwachten, misschien heb je geluk.
Maar ondanks dat is het wellicht niet onverstandig om toch te laten uitlezen of er door de ombouw ontstane situatie niet een foutmelding is ontstaan in je besturingssysteem.

Van Audi is mij niet duidelijk of het kan, ook omdat de CAN-bus hier anders is dan bij VW , maar ik lees van rare foutmeldingen mbt airbags, oplichtende ESP lampjes etc.
Deze foutmeldingen kunnen dmv VAG-COM worden uitgelezen en gereset.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Haaggie
Normal Member
Normal Member

Bericht door Haaggie »

Het omprikken van de GPS antenne is inderdaad een kwestie van eruit en erin, evenals de andere verbindingen.
En of het FIS meteen werkt is afwachten, misschien heb je geluk.
Maar ondanks dat is het wellicht niet onverstandig om toch te laten uitlezen of er door de ombouw ontstane situatie niet een foutmelding is ontstaan in je besturingssysteem.

Van Audi is mij niet duidelijk of het kan, ook omdat de CAN-bus hier anders is dan bij VW , maar ik lees van rare foutmeldingen mbt airbags, oplichtende ESP lampjes etc.
Deze foutmeldingen kunnen dmv VAG-COM worden uitgelezen en gereset.
Gerritje heeft helemaal gelijk: na installatie altijd even errors nakijken en verwijderen. Je kunt de VAG COM kabel + licentie kopen via Ross Tech in de VS. Neem de duurste, met HEX en CAN ondersteuning. Kost meen ik iets van $350. Deze software kun je op een laptop installeren, en vanaf nu ben je plug&play voor gebruik van de diagnosesoftware. Inderdaad kun je ook even bij iemand (bij mij bijvoorbeedl) langsrijden: doe t voor een kratje bier ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fajjutte
Starting Member
Starting Member

Bericht door fajjutte »

Is er ook een mogelijkheid m zo'n RNS-e DVD MMI systeem buiten de auto operationeel te maken? Zo ja, hoe sluit je eea dan precies aan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Haaggie
Normal Member
Normal Member

Bericht door Haaggie »

bedoel je met een losse opstelling? Om e.e.a. thuis te testen? ja, dat is mogelijk met een 12 V acculader, en een aangepaste quadlock adapter (alleen de PLUS en MIN daarvan gebruiken).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Haaggie schreef:bedoel je met een losse opstelling? Om e.e.a. thuis te testen? ja, dat is mogelijk met een 12 V acculader, en een aangepaste quadlock adapter (alleen de PLUS en MIN daarvan gebruiken).
Even m'n electronica pet op zetten: dat kan wellicht maar het hangt heel sterk van het type acculader af.
Dit MOET er eentje zijn met een goed geregelde en gestabiliseerde uitgangsspanning, het mag beslist niet het type zijn dat werkt met een constante stroom. Darvan loopt de spanning namelijk ongecontroleerd op als je er nauwelijks een belasting aanhangt.

Persoonlijk zou ik dit dus niet doen, wel bruikbaar is een goed gestabiliseerde 12V spanningsbron. Die gebruik ik thuis ook, voor testdoeleinden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Darvan loopt de spanning namelijk ongecontroleerd op als je er nauwelijks een belasting aanhangt.

Daarvoor hoef je je elektronica niet op te halen.
De genoemde spanningsbron kan dodelijke gevolgen voor de apparatuur hebben :oops

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Haaggie
Normal Member
Normal Member

Bericht door Haaggie »

ehhh...ik werk al jaren met 1 en dezelfde 12 volt acculader om navigatieunits thuis te programmeren. gewoon zo'n ding van de bouwmarkt: werkt uitstekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Je hebt volkomen gelijk met je constatering. Maar er zijn ook andere typen en daarvoor was de welgemeende waarschuwing bedoeld, speciaal voor diegenen die de kennis of vaardigheden ontberen om het onderscheid te kunnen maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Haaggie
Normal Member
Normal Member

Bericht door Haaggie »

maar ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden. Ken eigenlijk alleen de 'normale acculader'.
het mag beslist niet het type zijn dat werkt met een constante stroom
Daarom: welke zijn dat precies? Hoe zijn ze te herkennen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Onder andere snelladers en sommige zgn starthulpen hebben een bedenkelijke reputatie wat betreft uitgangsspanning.
Er zal in de bijgeleverde gebruiksaanwijzingen vast wel het een en ander staan over de gebruiksmogelijkheden maar voor de niet professional is dat meestal abacadabra. Wellicht dat er een verplichte waarschuwingssticker op zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Tot voor kort had ik er hier zo eentje staan, met een kwiklamp die ervoor zorgde dat er een constante stroombron gecreeerd werd.
Zo'n type acculader, die als lader perfect werkt is killing als je 'm als constante spanningsbron wilt gebruiken.

Acculaders hebben als doel de accu op te laden.
Dat doen ze op verschillende manieren, variërend van constante stroombron als hierboven vermeld, tot een systeem dat in eerste instantie veel stroom levert en vervolgens overgaat in druppellading zodra de accu vol genoeg is.
Maar ze hebben allemaal als doel: Acculader. En da's wat anders dan een constante spanningsbron die je kunt gebruiken voor testdoeleinden zoals jij doet. Met jouw "acculader" lukt dat kennelijk, maar da's geen garantie, helaas..

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fajjutte
Starting Member
Starting Member

Bericht door fajjutte »

Is er een merk/model waar goede ervaringen mee zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Goeie vraag, en tegelijk lastig te beantwoorden.

Ik heb destijds m'n eigen gestabiliseerde voeding gemaakt, omschakelbaar tussen 12V en 14V. Bedoeld voor testdoeleinden en niet als acculader.

Gestabiliseerde voedingen zijn ongetwijfeld te koop bij firma's als Radio Centrum, dan wel als bouwpakket bij Velleman, zie onder andere http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=343454.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik gebruik zelf al langere tijde de onderstaande netwoeding, regelbaar van 0-15 volt.
Tezamen met een aantal meters siliconenrubberen snoeren, voldoet dit ruimschoots aan mijn experimenteerdriften.
Afbeelding
Voor de goede orde: de bovenste is het type dat ik gebruik!

In de proefopstelling met mijn MS5000 gebruik ik deze voor de permanente 12V terwijl ik een andere kleine 12 volts voeding inzet voor de schakelspanning.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Haaggie
Normal Member
Normal Member

Bericht door Haaggie »

kwam ook scherp geprijsde tegen op http://www.omvormer.net/

Link: