VDODayton MS5200 wijkt 200 m. af, kalibreert niet
-
- New Member
VDODayton MS5200 wijkt 200 m. af, kalibreert niet
Ik heb sinds enkele dagen een MS5200 systeem met de 3,6 inch monitor. Het systeem was al bij de aflevering van de nieuwe auto door de Honda-dealer ingebouwd (...), maar de monitor was nog niet leverbaar en is pas gisteren ingebouwd. De auto heeft nu 1229 km gereden en de ´boordcomputer´ van de MS5200 staat op 1239. Die afwijking vergeef ik hem voorlopig met plezier.
Probleem is dat de routebegeleiding waardeloos is: hij zit er regelmatig tot 200 meter naast, afslagen die ik op de snelweg neem merkt-ie niet, bij bochten die ik neem gaat de GPS-pijl gewoon rechtdoor, kortom: waardeloos. De aanwijzingen van Marion Jager zijn daardoor onbruikbaar en het navi-systeem dus ook. Als ik 10 kilometer rechtuit rijd op de snelweg pakt ie de positie wel goed op maar bij de eerste afslag gaat het weer helemaal fout.
Ook zie ik dat de GPS-pijl bij het nemen van een bocht erg achter de feiten aanloopt.
Ik heb hier op het forum rondgesnuffeld en gelezen over kalibratie, aansluiten van het pulssignaal en achteruitrijsignaal en denk daarom dat hier wellicht iets is foutgegaan. Ik wil niet door de dealer met een kluitje in het riet gestuurd worden, dus het liefst zelf vaststellen of die aansluitingen er zijn. Dat schijn ik in het diagnosemenu te kunnen zien, maar ja, daar heb ik de toegangscode niet voor. Is het normaal dat je als gebruiker van een navi-systeem níet de bijbehorende diagnosecode krijgt (zou absurd zijn, het is míjn systeem!)?
Mag ik hier vragen hoe ik alsnog aan die code kan komen?
Wat zou er nog meer fout kunnen zijn?
Mijn PDA met TomTom5 was geweldig in vergelijking met dit systeem en dat is níet de bedoeling.
Probleem is dat de routebegeleiding waardeloos is: hij zit er regelmatig tot 200 meter naast, afslagen die ik op de snelweg neem merkt-ie niet, bij bochten die ik neem gaat de GPS-pijl gewoon rechtdoor, kortom: waardeloos. De aanwijzingen van Marion Jager zijn daardoor onbruikbaar en het navi-systeem dus ook. Als ik 10 kilometer rechtuit rijd op de snelweg pakt ie de positie wel goed op maar bij de eerste afslag gaat het weer helemaal fout.
Ook zie ik dat de GPS-pijl bij het nemen van een bocht erg achter de feiten aanloopt.
Ik heb hier op het forum rondgesnuffeld en gelezen over kalibratie, aansluiten van het pulssignaal en achteruitrijsignaal en denk daarom dat hier wellicht iets is foutgegaan. Ik wil niet door de dealer met een kluitje in het riet gestuurd worden, dus het liefst zelf vaststellen of die aansluitingen er zijn. Dat schijn ik in het diagnosemenu te kunnen zien, maar ja, daar heb ik de toegangscode niet voor. Is het normaal dat je als gebruiker van een navi-systeem níet de bijbehorende diagnosecode krijgt (zou absurd zijn, het is míjn systeem!)?
Wat zou er nog meer fout kunnen zijn?
Mijn PDA met TomTom5 was geweldig in vergelijking met dit systeem en dat is níet de bedoeling.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
code is 6330 ff zoeken
hoe is je gyro ingesteld? zie zijkant van je apparaat.
hoe is je gyro ingesteld? zie zijkant van je apparaat.
Hide post links |
-
- New Member
wow, da´s snel! die 6330 werkte idd. Had ik zelf egnie gezien!
De Gyro aan de zijkant, als je die ´schroef´ bedoelt, staat horizontaal en de computer ook. De SD-slotjes zitten aan de onderkant en staan ook zo ingesteld in de diagnose.
De Gyro aan de zijkant, als je die ´schroef´ bedoelt, staat horizontaal en de computer ook. De SD-slotjes zitten aan de onderkant en staan ook zo ingesteld in de diagnose.
Hide post links |
-
- New Member
wat me ook opviel: als ik al rijdend (op mijn oprit natuurlijk) in het diagnosemenu naar de pulse-waarde kijk is die altijd positief, en de richting is altijd D, óók als ik achteruitrijd. Ik kan geen verschil in aanduiding ontdekken tussen vooruit rijden en achteruit rijden. Is dat zoals het hoort?
Hide post links |
-
- Senior Member
Dealer heeft in ieder geval de achteruit niet aangesloten
Hoe zit de Computer gemonteerd? plat of op zijn kop?
waar zit de GPS antenne?
geeft ie wel een tachopuls aan als je rijd in het diagnosemenu?
Hoe zit de Computer gemonteerd? plat of op zijn kop?
waar zit de GPS antenne?
geeft ie wel een tachopuls aan als je rijd in het diagnosemenu?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Hide post links |
-
- Senior Member
Hoewel ik begrip heb voor je situatie, gooi je hier een balletje bij een dealer die daar niets aan kan doen!.Dat schijn ik in het diagnosemenu te kunnen zien, maar ja, daar heb ik de toegangscode niet voor. Is het normaal dat je als gebruiker van een navi-systeem níet de bijbehorende diagnosecode krijgt (zou absurd zijn, het is míjn systeem!)?
Op blz 114 van de bijgeleverde handleiding staat gewoon beschreven wat de code is en wat je ermee kunt doen.
Een ander punt van aandacht is de informatie die de auto aan de computer dient te leveren. En ik houd het er voorzichtigheidshalve maar op dat noch de puls noch achteruitrijsignaal zijn aangesloten.
Zelfs met vergeten achteruitrijsignaal kan en mag zo'n afwijking, zoals door jou geconstateerd, niet voorkomen, zeker niet na zoveel kilometers.
Hier kun je de dealer wel op aanspreken want die heeft natuurlijk in de montageinstructies gelezen dat dit toestel eventueel zonder tachosignaal kan worden gebruikt.(zie blz 113 van de gebruiksaanwijzing)
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Senior Member
Het verhaal heeft alle kenmerken van een niet aangesloten puls.
Over het "niet aansluiten" zegt VDO op die pagina 113:
"Het navigatiesysteem kan zonder signaal voor de snelheidsmeter werken. Bij een niet beschikbaar signaal voor de snelheidmeterkunnen de volgende functiebeperkingen optreden:
-onnauwkeurige navigatie
-onnauwkeurige of ongeldige gegevens in de boordcomputer
-beperkingen bij GALA (snelheidsafhankelijke volumeregeling"
Met dat in de hand lijkt het mij dat lollie voldoende ammunitie heeft als hij met de dealer gaat praten.
En dan gelijk die achteruit aansluiten, dat is geen optie maar noodzakelijk, zie de VDO instructie op pagina 112.
Groet,
JW
Over het "niet aansluiten" zegt VDO op die pagina 113:
"Het navigatiesysteem kan zonder signaal voor de snelheidsmeter werken. Bij een niet beschikbaar signaal voor de snelheidmeterkunnen de volgende functiebeperkingen optreden:
-onnauwkeurige navigatie
-onnauwkeurige of ongeldige gegevens in de boordcomputer
-beperkingen bij GALA (snelheidsafhankelijke volumeregeling"
Met dat in de hand lijkt het mij dat lollie voldoende ammunitie heeft als hij met de dealer gaat praten.
En dan gelijk die achteruit aansluiten, dat is geen optie maar noodzakelijk, zie de VDO instructie op pagina 112.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Senior Member
blijft vreemd......bij de bocht!! weet je zeker dat het correct is ingesteld de gyro?
Hide post links |
-
- Senior Member
ik denk dat ie ondersteboven is gemonteerd en dat in het diagnose menu de opstellingshoek op gewoon horizontaal staat...of op zijn kant, dan moet de gyroscoop aan de zijkant bijgesteld worden zoals fransnacht zegt
Hide post links |
-
- Senior Member
Als de sd slotjes naar beneden staan hoort de gyro naar 0 graden te wijzen.
Uit jou verhaal blijkt dat niet zo te zijn.
Uit jou verhaal blijkt dat niet zo te zijn.
Hide post links |
-
- Senior Member
ff plaatje toegevoegd uit handleiding...
als ie dus op zijn kop gemonteerd is moet je in het diagnosemenu de opstellingshoek veranderen
als ie dus op zijn kop gemonteerd is moet je in het diagnosemenu de opstellingshoek veranderen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat jullie beiden denken dat de computer niet goed of althans afwijkend is gemonteerd wordt dacht ik bevestigd door lollie's eigen opmerking:
De Gyro aan de zijkant, als je die ´schroef´ bedoelt, staat horizontaal en de computer ook
Dat laat toch niets aan duidelijkheid over dacht ik De schroefsleuf moet bij een horizontaal gemonteerde computer verticaal staan
De Gyro aan de zijkant, als je die ´schroef´ bedoelt, staat horizontaal en de computer ook
Dat laat toch niets aan duidelijkheid over dacht ik De schroefsleuf moet bij een horizontaal gemonteerde computer verticaal staan
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- New Member
OPGELOST !
De schroef op VERTICAAL gezet omdat de computer HORIZONTAAL is gemonteerd en binnen 3 kilometer was alles in orde.
Hartstikke bedankt, guys! Scheelt weer een hoop gedoe voor mij!
Toffe site, dit. Waar kan ik geld storten?
Hartstikke bedankt, guys! Scheelt weer een hoop gedoe voor mij!
Toffe site, dit. Waar kan ik geld storten?
Hide post links |
-
- Senior Member
Da's mooi
Maarrehhh, toch wel even die achteruit (laten) aansluiten. Dat hoort gewoon gedaan te worden, zie het manual pagina 112. En de dealer heeft nog wat goed te maken
Groet,
JW
Maarrehhh, toch wel even die achteruit (laten) aansluiten. Dat hoort gewoon gedaan te worden, zie het manual pagina 112. En de dealer heeft nog wat goed te maken
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Senior Member