Sateliet probleem ms4100

roy
New Member
New Member

Sateliet probleem ms4100

Bericht door roy »

Sinds een week ben ik in het bezit van een MS4100, deze is door de Renault dealer ingebouwd in een Megane Grand Tour (2004). Tijdens het rijden wijst de navigatie mij de ene keer de juiste route en de andere keer moet ik vlak voor mijn eindbestemming omkeren. Het lijkt erop dat ik soms 0 maar ook soms wel 5 satelieten ontvang. Ook staat het noorden niet altijd de juiste kant op. Weet iemand wat het probleem kan zijn? Moet ik de GPS antenne laten nakijken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Of de GPS antenna, of de positie daarvan.
Kan soms zijn dat met een verplaatsing van een paar centimeter de ontvangst opeens 'tig' keer beter is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Han
Senior Member

Bericht door Han »

Hallo Roy,

Kan je de volgende dingen bij de dealer informeren:
A - Of de achteruitrijdraad wel aangesloten is en als dit niet gedaan is dit alsnog laten doen.
B - Vraag eens waar de GPS antenne zit ?

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Roy,

ik zou ook eens kijken naar de hellingshoek van de ms4100 waarop ie is ingebouwd en hoe dit is ingesteld in de ontvanger.

Je schrijft namelijk ook dat ie niet altijd naar het noorden wijst. Dit staat mijns inziens los van de gps-antenne, deze bepaalt namelijk alleen maar de positie waar je op dat moment bent.

Ik krijg het idee dat het kompas/gyroscoop zijn werk niet geheel goed zijn werk doet, vandaar de check op de hellingshoek van de ontvanger,

frits de laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roy
New Member
New Member

Bericht door roy »

De hellingshoek is ingesteld op 0 graden, enig idee hoe ik deze zou moeten zetten of moet ik dit bij Renault vragen? Als ik in het service menu kijk bij interne meldingen: GPS status = zoeken. Er zijn geen errors aanwezig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Aanpassing is uiteraard alleen noodzakelijk als de ontvanger onder een schuine hoek is ingebouwd. Ik meen me te herinneren dat dat wel beschrevn staat in de maual.

Dat hij echter nu zegt: GPS-status = zoeken duidt op problemen met de antenne, danwel op de plaats waar antenne zit.

Als de ontvanger nieuw is, en her is volgens je schrijven in een nieuwe auto ingebouwd zou ik zeker terug gaan naar de garage.

frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roy
New Member
New Member

Bericht door roy »

Bedankt voor de tips, ik heb een afspraak gemakt bij de dealer. Ik laat nog wel even weten wat het uiteindelijk was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roy
New Member
New Member

Bericht door roy »

Auto is bij de dealer geweest. Probleem was de plaats van de GPS antenne, mijn auto heeft namelijk een warmtewerend voorruit. De GPS antenne zit nu op mijn voorruit op een plaats waar het voorruit niet warmtewerend is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rich
Average Member
Average Member

Bericht door Rich »

Hallo,

ik heb zelf ook een renault megane grand tour en heb problemen met de sateliet ontvangst (althans volgens de fabrikant van het navigatiesysteem). Waar zit jouw gps-antenne nu geplakt?

gr,

Rich

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Rich,

Bij dit soort (franse) voorruiten zitten er bovenaan links en rechts naast de spiegel van die gerasterde stukken. Die zijn bedoeld voor montage van de module voor de Telepéage, waarmee je de speciale poorten door kunt op de franse autoroutes.
Daar zit geen warmtewerend glas en het is een prima plek om je antenne te monteren. Met de bolle kant naar het glas uiteraard, anders ontvang je nog niks. En dat mag dan gewoon parallel aan, en zo dicht mogelijk tegen het glas, je hoeft 'm niet horizontaal te monteren zoals op het dashboard.
De kabel kun je dan netjes achter de bekleding van de ruitomlijsting naar beneden voeren, zo doe ik het ook met de microfoon van de handsfree unit.

Succes, we horen het wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rich
Average Member
Average Member

Bericht door Rich »

Hoi JW,

Mijn GPS antenne zit dus op die plek die jij aangeeft. Echter niet met de bolle kant naar buiten want dat zou niet passen natuurlijk. Ik heb een avic-x1 systeem van Pioneer die niet nauwkeurig genoeg is. Reden hiervoor zou dus zijn dat er geen goede ontvangst is van de satelieten. Men adviseert de antenne op een andere plek te plaatsen maar dit is natuurlijk best een aardig klusje waarmee het resultaat dus niet gegarandeerd is.
Over het algemeen heb ik 7 satelieten in bereik maar dit kan ook nog wel eens naar 3 terug vallen. Of dit een verklaring is voor de afwijking in nauwkeurigheid kan ik niet vaststellen.

gr,

Rich

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Rich schreef:Hoi JW,

Mijn GPS antenne zit dus op die plek die jij aangeeft. Echter niet met de bolle kant naar buiten want dat zou niet passen natuurlijk. Ik heb een avic-x1 systeem van Pioneer die niet nauwkeurig genoeg is. Reden hiervoor zou dus zijn dat er geen goede ontvangst is van de satelieten. Men adviseert de antenne op een andere plek te plaatsen maar dit is natuurlijk best een aardig klusje waarmee het resultaat dus niet gegarandeerd is.
Over het algemeen heb ik 7 satelieten in bereik maar dit kan ook nog wel eens naar 3 terug vallen. Of dit een verklaring is voor de afwijking in nauwkeurigheid kan ik niet vaststellen.

gr,

Rich
Tsja, da's dus gewoon niet goed, op die manier heb je echt geen goede Sat-ontvangst. De bolle kant is de antenne, aan de vlakke kant zit de electronica. Je zult hem dus moeten omdraaien, en daarbij is het metalen plaatje dat onder de antenne hoort WEL belangrijk.

Als je er zó helemaal niet uitkomt moet je naar een speciale antenne kijken die specifiek voor dit doel gemaakt wordt. Voorbeeld daarvan is te vinden bij Navisys in Duitsland, https://ssl.kundenserver.de/s25259050.e ... shopscript

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rich
Average Member
Average Member

Bericht door Rich »

inmiddels heb ik de antenne laten verplaatsen naar het kunstofdeel tussen de motorkap en de voorruit. Helaas kan ik vandaag niet testen of het geholpen heeft want het is wel heel erg slecht weer en de ontvangst is nu maar 3 tot 4 satellieten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • help ! geen sateliet meer op swiss naigatie
    door willem53 » 08 mar 2016 19:16 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 457