VDO Dayton MR6000 met PC5000 en MW6000 problemen
-
- Average Member
VDO Dayton MR6000 met PC5000 en MW6000 problemen
hallo , eerst en vooral aangename kennismaking ,want ben nieuw op deze site....
heb dus vandaag dit setje gekocht, maar ken er niets van ... en daarom heb ik me hier aangemeld..
ik heb al vreselijke problemen met de aansluiting van de set ,omdat de verkoper redelijk wat draden heeft doorgeknipt en gestipt... ook is volgens mij het MS2600 kastje niet meer in orde, waardoor ik geen beeld meer krijg van de navigatie... heb het kastje eens opengedaan ,en zie 12 kabels vastzitten aan de printplaat ,maar de rest hangt gewoon los en is niet aangesloten ... wat moet ermee gebeuren ? of heeft iemand zo'n MS2600 te koop ?
ik vind het zeer jammer dat hij het niet doet ,ik heb hem tenslotte net vandaag gekocht...
de radio en cdwisselaar zie ik werken !
ook zou ik graag de nieuwste firmware op de set willen ... iemand die me mogelijk daarmee kan helpen? ik ben echt een beginner en ken er totaal niets van ...
de cd die bij de set is ,is van 2003 .. is deze nog goed? of kan ik beter een andere kopen ? wat is zowat de prijs ervan ?
ik weet dat ik misschien vele vragen heb ,maar moet het ook leren natuurlijk ..
ben wel blij dat ik de set heb , en zou ook graag mijn playstation2 erop aansluiten voor dvd, indien dat mogelijk is...
ik hoor graag wat jullie vinden ,en wat ik het beste doe...
is zo'n ms 2600 ergens op internet mss te koop ?
greetz van mitch
heb dus vandaag dit setje gekocht, maar ken er niets van ... en daarom heb ik me hier aangemeld..
ik heb al vreselijke problemen met de aansluiting van de set ,omdat de verkoper redelijk wat draden heeft doorgeknipt en gestipt... ook is volgens mij het MS2600 kastje niet meer in orde, waardoor ik geen beeld meer krijg van de navigatie... heb het kastje eens opengedaan ,en zie 12 kabels vastzitten aan de printplaat ,maar de rest hangt gewoon los en is niet aangesloten ... wat moet ermee gebeuren ? of heeft iemand zo'n MS2600 te koop ?
ik vind het zeer jammer dat hij het niet doet ,ik heb hem tenslotte net vandaag gekocht...
de radio en cdwisselaar zie ik werken !
ook zou ik graag de nieuwste firmware op de set willen ... iemand die me mogelijk daarmee kan helpen? ik ben echt een beginner en ken er totaal niets van ...
de cd die bij de set is ,is van 2003 .. is deze nog goed? of kan ik beter een andere kopen ? wat is zowat de prijs ervan ?
ik weet dat ik misschien vele vragen heb ,maar moet het ook leren natuurlijk ..
ben wel blij dat ik de set heb , en zou ook graag mijn playstation2 erop aansluiten voor dvd, indien dat mogelijk is...
ik hoor graag wat jullie vinden ,en wat ik het beste doe...
is zo'n ms 2600 ergens op internet mss te koop ?
greetz van mitch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Bij de MA2600 (zó heet dat kastje) zitten niet alle draden aangesloten, er is gebruik gemaakt van de standaard monitor kabels. Maar of het al-dan-niet klopt kan ik natuurlijk zo niet beoordelen.
Zijn er zichtbaar punten losgesoldeerd of zo? Kun je evt een paar plaatjes schieten en die hier plaatsen?
De MA 2600 is nog wel te vinden, zij het met moeite. Kosten zijn iets van 150 Euri.
Overigens hoop ik dat je niet te veel voor dit "setje" betaald hebt, gezien z'n staat. En heb je geen verhaal op de verkoper?
Die 2003 CD is een ouwetje natuurlijk, maar voordat je die gaat vervangen zou ik eerst maar kijken of je je setje aan de praat kunt krijgen.
Groet,
JW
Zijn er zichtbaar punten losgesoldeerd of zo? Kun je evt een paar plaatjes schieten en die hier plaatsen?
De MA 2600 is nog wel te vinden, zij het met moeite. Kosten zijn iets van 150 Euri.
Overigens hoop ik dat je niet te veel voor dit "setje" betaald hebt, gezien z'n staat. En heb je geen verhaal op de verkoper?
Die 2003 CD is een ouwetje natuurlijk, maar voordat je die gaat vervangen zou ik eerst maar kijken of je je setje aan de praat kunt krijgen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Average Member
@JW idd het is de ma2600 ... , ik heb de set voor 370 gekocht... maar wat raar is, dat de verkoper dus de beelden van de navigatie wel even heeft laten zien ... ...
ik ga morgen nog eens alles nakijken ,want de verkoper heeft de bedrading serieus verknoeid zal ik maar zeggen ... alles doorgeknipt ,terug met tape aan elkaar gemaakt ed...
wat ik ook niet snap , is dat de rood(stroom) en zwart (-pool) gewoon zonder iso-stekker is ? is dit normaal ,moet ik dan mijn iso-stekker van mijn wagen doorknippen om de navi te plaatsen?
ik zou graag de navigatie plaatsen ,maar ken er zelf niet veel van ,en wil geen grote bedragen kwijt om de set nog een keertje te laten plaatsen in een shop...
greetz van mitch en bedankt voor de reply
ik ga morgen nog eens alles nakijken ,want de verkoper heeft de bedrading serieus verknoeid zal ik maar zeggen ... alles doorgeknipt ,terug met tape aan elkaar gemaakt ed...
wat ik ook niet snap , is dat de rood(stroom) en zwart (-pool) gewoon zonder iso-stekker is ? is dit normaal ,moet ik dan mijn iso-stekker van mijn wagen doorknippen om de navi te plaatsen?
ik zou graag de navigatie plaatsen ,maar ken er zelf niet veel van ,en wil geen grote bedragen kwijt om de set nog een keertje te laten plaatsen in een shop...
greetz van mitch en bedankt voor de reply
Hide post links |
-
- Average Member
hier even een paar fotos van de ma2600 ...
iemand die me kan helpen aub ???
iemand die me kan helpen aub ???
Hide post links |
-
- Junior Member
MA 2600
hallo ik heb nog een MA 2600 voor je,stuur mij een Pb tje als je belang hebt.
TL
TL
Hide post links |
-
- Average Member
pm verzonden ...
ga nog even wachten , want blijkbaar is er iets anders loos... als ik de radio speel , begint hij van zichzelf te herstarten ,en dit veel na elkaar...
wat kan dit zijn ?? hoe kan ik de software van de navi upgraden naar de laatste versie? of is het omdat ik hem aan een jumpstarter hang?
ik heb deze set vandaag gekocht ,maar nog niets anders dan problemen mee...
greetz van mitch
ga nog even wachten , want blijkbaar is er iets anders loos... als ik de radio speel , begint hij van zichzelf te herstarten ,en dit veel na elkaar...
wat kan dit zijn ?? hoe kan ik de software van de navi upgraden naar de laatste versie? of is het omdat ik hem aan een jumpstarter hang?
ik heb deze set vandaag gekocht ,maar nog niets anders dan problemen mee...
greetz van mitch
Hide post links |
-
- Moderator
Waar woon je ergens? Wellicht kan een forumlid je helpen met de laatste versie van de besturingssoftware als je de rest werkend hebt. De laatste kaarten kan je gewoon kopen.
Groeten,
Toho_NL.
Groeten,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Hide post links |
-
- Average Member
ben van Deurne in Belgie... ben ook op zoek naar iemand die mijn MA2600 kan herstellen ,want ben bijna zeker dat deze stuk is.... met de aanschaf van de navi ging ik ervanuit ,dat deze werkte... en dus geen zin om een nieuwe te kopen (zie prijs) ,dus dit is nu het eerste probleem dat moet opgelost worden ...
graag iemand die me ermee kan helpen ,ik heb bovenaan ook fotos gepost van de ma2600 ,ziet er iemand iets mis?
ik zie verschillende draden die niet aangesloten zijn ,en enkele wel...
hartelijke dank ,van mitch
graag iemand die me ermee kan helpen ,ik heb bovenaan ook fotos gepost van de ma2600 ,ziet er iemand iets mis?
ik zie verschillende draden die niet aangesloten zijn ,en enkele wel...
hartelijke dank ,van mitch
Hide post links |
-
- Moderator
Als de mr6000 spontaan gaat resetten als bv de radio aan staat, duidt dit in eerste instantie op een niet goed aangesloten massakabel. Check dit eerst eens.
Vervolgens de MA2600 op de juiste manier aansluiten: ronde stekker en cenet stekker in de radio. Let er bij de monitorkabel (vanaf de navigatiepc naar de ma2600) op dat je een pc kant hebt en een scherm kant. Deze moeten op de juiste kant worden aangesloten.
Als dat allemaal goed is check dan ook de spanningaansluitingen. De permanente en geschakelde spanning MOETEN bij de mr6000 goed aangesloten zijn anders gaat het systeem gekke dingen doen.
Als tenslotte alles goed is aangesloten ga dan nog eens testen. Wellicht dat het systeem het dan wel goed doet.
Vervolgens de MA2600 op de juiste manier aansluiten: ronde stekker en cenet stekker in de radio. Let er bij de monitorkabel (vanaf de navigatiepc naar de ma2600) op dat je een pc kant hebt en een scherm kant. Deze moeten op de juiste kant worden aangesloten.
Als dat allemaal goed is check dan ook de spanningaansluitingen. De permanente en geschakelde spanning MOETEN bij de mr6000 goed aangesloten zijn anders gaat het systeem gekke dingen doen.
Als tenslotte alles goed is aangesloten ga dan nog eens testen. Wellicht dat het systeem het dan wel goed doet.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Hide post links |
-
- Average Member
ja dacht ook dat dit een stroomprobleem was... ,heb dan de bron opgeladen ,en terug geprobeerd ,en werkte zonder knipperen ... dus dat is al opgelost...
heb nog altijd het probleem met de het scherm dat de navi niet vertoond... er waren veel kabels doorgeknipt ,dus weet ik niet goed welke aangesloten moet worden en welke niet...
zo liggen bijna alle kabels los vande iso-stekker vanuit de navigatiecomputer.. rood is aangesloten,wit-bruin is aangesloten op ma2600,en paars op 12V, de rest lig los...
ook aan de remote liggen er twee blauwe kabels los..
greetz van mitch
heb nog altijd het probleem met de het scherm dat de navi niet vertoond... er waren veel kabels doorgeknipt ,dus weet ik niet goed welke aangesloten moet worden en welke niet...
zo liggen bijna alle kabels los vande iso-stekker vanuit de navigatiecomputer.. rood is aangesloten,wit-bruin is aangesloten op ma2600,en paars op 12V, de rest lig los...
ook aan de remote liggen er twee blauwe kabels los..
greetz van mitch
Hide post links |
-
- Senior Member
Ik ben redelijk gepokt en gemazeld op dit gebied, maar zo'n puinhoop ben ik nog niet tegen gekomen
Zo te lezen heeft de verkoper het spul uit zijn auto gehaald door de kabels los te knippen, ze zó langs doorvoeringen te halen en ze vervolgens (deels) weer aan elkaar geknoopt.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen te proberen dit weer zelf werkend te krijgen......
Mijn advies: laat de verkoper de bedrading weer origineel maken en laat hem demonstreren dat alles goed werkt. Dat kan ook zonder 'm in te bouwen, mbv een accu.
Probeer 'm anders het hele zaakje terug te geven en vraag je geld terug.
Groet,
JW
Zo te lezen heeft de verkoper het spul uit zijn auto gehaald door de kabels los te knippen, ze zó langs doorvoeringen te halen en ze vervolgens (deels) weer aan elkaar geknoopt.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen te proberen dit weer zelf werkend te krijgen......
Mijn advies: laat de verkoper de bedrading weer origineel maken en laat hem demonstreren dat alles goed werkt. Dat kan ook zonder 'm in te bouwen, mbv een accu.
Probeer 'm anders het hele zaakje terug te geven en vraag je geld terug.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
inderdaad , de kabels zijn redelijk verwoest en door mekaar gehaald, waren met tape ed. terug aan elkaar gemaakt, maar heb ze allemaal losgedaan ,en terug aan mekaar gemaakt zoals het toch een beetje deftig hoort...
ook de ma2600 was zelfs niet ok... de kabel was zo goed als uit het bakje getrokken en je zag de koperen draden liggen... daarom ook even binnenin gecheckt maar blijkt toch ok... er hangen wel een aantal kabels los ,maar dat blijkt zo...
ook draaid de ventilator van de navigatiemodule niet, is dit normaal? of moet deze als de hoofdmodule altijd draaien?
het lampje werkt wel ,en de eject verlichting brand...
de verkoper zei dat hij de navi op standby heeft gezet en ik op de remote moet drukken ,maar de remote komt ook geen leven uit... moet deze normaal werken bij radio of cdwisselaar?
ik wil echt de set werkende krijgen !!
hartelijke dank ,voor de reply's
ook de ma2600 was zelfs niet ok... de kabel was zo goed als uit het bakje getrokken en je zag de koperen draden liggen... daarom ook even binnenin gecheckt maar blijkt toch ok... er hangen wel een aantal kabels los ,maar dat blijkt zo...
ook draaid de ventilator van de navigatiemodule niet, is dit normaal? of moet deze als de hoofdmodule altijd draaien?
de verkoper zei dat hij de navi op standby heeft gezet en ik op de remote moet drukken ,maar de remote komt ook geen leven uit... moet deze normaal werken bij radio of cdwisselaar?
Hide post links |
-
- Average Member
-
- Moderator
Dit hoort zo. Ik vraag me af of de permanent en geschakelde spanning wel goed zitten aangesloten. Zodra de navi unit aangezet wordt moet de ventilator gaan draaien. Dus check de aansluitingen op dat punt eens goed. Vergeet niet de bruine draad (massa) goed aan te sluiten.voodoo schreef:inderdaad ,
ALs van de remote de blauw/geel en blauw/groen losliggen is dat geen probleem, deze zijn voor eventueel een extra luidspeaker.de verkoper zei dat hij de navi op standby heeft gezet en ik op de remote moet drukken ,maar de remote komt ook geen leven uit... moet deze normaal werken bij radio of cdwisselaar?
De ab werkt alleen op de naviunit. Zit de ab bekabeld of werkt het op het ir oog.? Indien bekabeld, dan zou inderdaad een druk op iedere (willekeurige) knop van de ab voldoende moeten zijn de navi tot leven te roepen.
Indien via ir dan even checken of de batterijen van de ab nog voldoende spanning geven. Bij twijfel even nieuwe batterijen erin.
Ook even checken of de bruin witte draad van de ma2600 goed aangesloten is op de bruinwitte draad die van de naviunit afkomt. Is die aangesloten dan moet je met de + of - van de ab het navi vollume kunnen regelen. Je hoort dan duidelijk: "harder" of 'zachter". (dit wil met vrouwen in de auto wel eens tot hilarische opmerkingen leiden....).
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Hide post links |
-
- Average Member
hoor idd niets... de bruin-witte kabel van de ma2600 zit goed vast aan de nav... maar krijg totaal niets uit de navi van beeld of geluidssignaal , ook niet ' harder of zachter' ....
ik ga de set terugbrengen naar de verkoper ,en een andere set kopen ...
heb hier al eens bij te koop gezocht ,maar niet metteen een klapscherm met nav en wisselaar gevonden ...
greetz van mitch
ik ga de set terugbrengen naar de verkoper ,en een andere set kopen ...
heb hier al eens bij te koop gezocht ,maar niet metteen een klapscherm met nav en wisselaar gevonden ...
greetz van mitch
Hide post links |
-
- Moderator
MIsschien dat de verkoper jou kan demonstreren dat het systeem toch werkt en dat het een aansluitfout is. ZOniet... geld terug eisen.
Hide post links |
-
- Average Member
heb dus de set terug gebracht ,en nu heb ik een clarion VRX6570Rz gekocht ,met philips carin 522,met Tv-tuner TTX7502z en clarion cd-wisselaar en antennebooster ...
maar nu zoek ik iemand die me de set kan installeren in mijn wagen .
ik heb naar de shop gebeld, maar dit vind ik te duur ...
iemand die me ermee kan helpen ? tegen betaling natuurlijk !!!
greetz en thankz van mitch
maar nu zoek ik iemand die me de set kan installeren in mijn wagen .
ik heb naar de shop gebeld, maar dit vind ik te duur ...
iemand die me ermee kan helpen ? tegen betaling natuurlijk !!!
greetz en thankz van mitch
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat lijkt me een beetje van de regen in de drup
Voor de communicatie van die VRX met een Philips/VDO computer heb je een MA2600 nodig. En die past alleen op een VDO computer, niet op een Philips Carin 522 computer. Daar zou dan een adapterkabel tussen moeten, als die al bestaat.
Maar bovenal is mij niet bekend dat die Philips computer het goede signaal afgeeft voor de MA 2600 en de VRX. Dus of je een fatsoenlijk beeld krijgt, dat weet ik niet, ik betwijfel het.
Groet,
JW
Voor de communicatie van die VRX met een Philips/VDO computer heb je een MA2600 nodig. En die past alleen op een VDO computer, niet op een Philips Carin 522 computer. Daar zou dan een adapterkabel tussen moeten, als die al bestaat.
Maar bovenal is mij niet bekend dat die Philips computer het goede signaal afgeeft voor de MA 2600 en de VRX. Dus of je een fatsoenlijk beeld krijgt, dat weet ik niet, ik betwijfel het.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Senior Member
Weet je nu wel zeker dat het werkt?
Hier heb je ook weer extra een MA2600 voor nodig beste vriend.
Je hebt nu in ieder geval een stokoude computer die nog trager is dan de vorige die je had, de MS5000. Bovendien past de MA2600 niet op de Carin 522.
En wat wil je met een TV -tuner in een land waar geen TV uitzendingen meer plaats vinden die je met deze tuner kunt ontvangen?
Gezien je vraag om installatiehulp lijkt me jouw eigen "knutselniveau" niet erg hoog dus je bent behoorlijk geld aan het wegsmijten.
Bij Navco kost een PN2050 nu tijdelijk € 248 en dat is echt waar voor je geld
Edit: GGRRRR, ik zie dat JW me voor was
Hier heb je ook weer extra een MA2600 voor nodig beste vriend.
Je hebt nu in ieder geval een stokoude computer die nog trager is dan de vorige die je had, de MS5000. Bovendien past de MA2600 niet op de Carin 522.
En wat wil je met een TV -tuner in een land waar geen TV uitzendingen meer plaats vinden die je met deze tuner kunt ontvangen?
Gezien je vraag om installatiehulp lijkt me jouw eigen "knutselniveau" niet erg hoog dus je bent behoorlijk geld aan het wegsmijten.
Bij Navco kost een PN2050 nu tijdelijk € 248 en dat is echt waar voor je geld
Edit: GGRRRR, ik zie dat JW me voor was
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Average Member
tussen de kabel van de navi naar de hoofdunit ,zit een dikkere kabel met printplaatje (geen ma2600) ...
ik heb de set zelf ook nog niet aangesloten ,maar zou moeten werken ...
is het dan beter dat ik een VRX samen met een clarion navigatie neem??
of wat voor set kan ik het beste aanschaffen ?
ik heb ook nog de keuze van een set clarion VRX613R met clarion wisselaar CDC655Tz en clarion NAX9500E navi-pc...
graag even wat info ...
groeten van mitch
ik heb de set zelf ook nog niet aangesloten ,maar zou moeten werken ...
is het dan beter dat ik een VRX samen met een clarion navigatie neem??
of wat voor set kan ik het beste aanschaffen ?
ik heb ook nog de keuze van een set clarion VRX613R met clarion wisselaar CDC655Tz en clarion NAX9500E navi-pc...
graag even wat info ...
groeten van mitch
Hide post links |
-
- Senior Member
Geef alles terug aan de verkoper en denk eerst nog even een week of wat na en orienteer je op wat er te koop is en wat al of niet mogelijk is. Kan je zo maar honderden euro's besparen.
Waar je nu mee bezig bent komt mij als "heilloos' over.
Waar je nu mee bezig bent komt mij als "heilloos' over.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Average Member
@gerritje , je kan normaal reageren hoor !!!! heb al een pocketpc tomtom 5met bleutooth aan het raam... daar wil ik vanaf !
ik wil een vaste set met klapscherm ! ik ken er zelf niet veel van ,zoals ik al heb gezegd .. maar wil geen 2000euro kwijt aan zo'n set!
ik kom hier om raad te vragen en niet om commentaar op te vangen ...
heb gekeken op navco , maar zo'n zuignapding wil ik niet meer !! dus moest je nog raad hebben ivm met een vaste set...maar dan liefst op een normale manier ..
thanks van mitch
ik wil een vaste set met klapscherm ! ik ken er zelf niet veel van ,zoals ik al heb gezegd .. maar wil geen 2000euro kwijt aan zo'n set!
ik kom hier om raad te vragen en niet om commentaar op te vangen ...
heb gekeken op navco , maar zo'n zuignapding wil ik niet meer !! dus moest je nog raad hebben ivm met een vaste set...maar dan liefst op een normale manier ..
thanks van mitch
Hide post links |
-
- Senior Member
Pfff, als je het mij vraag van de regen in de drup.
Had jij niet beter een portable navigatie kunnen kopen icm een radio?
De portable systemen kun je ook prima op een vaste houder monteren.
Een dergelijk systeem met klapscherm voor het geld wat jij uit wilt geven is hopeloos achterhaalt, problemen met recente kaartssoftware en niet onbelangrijk, er zijn weinig mensen die een dergelijk systeem in willen bouwen, en al helemaal niet voor minder dan € 200,-, weet ik haast zeker.
Probleem is altijd dat het meestal niet compleet is of defect, zie jouw eerdere probleem.
De portable systemen kun je ook prima op een vaste houder monteren.
Een dergelijk systeem met klapscherm voor het geld wat jij uit wilt geven is hopeloos achterhaalt, problemen met recente kaartssoftware en niet onbelangrijk, er zijn weinig mensen die een dergelijk systeem in willen bouwen, en al helemaal niet voor minder dan € 200,-, weet ik haast zeker.
Probleem is altijd dat het meestal niet compleet is of defect, zie jouw eerdere probleem.
Hide post links |
-
- Average Member
lees eens eerst de posts en reageer dan ...Gentry schreef:Pfff, als je het mij vraag van de regen in de drup.
zoals ik meerdere malen heb gezegd , ken ik niet veel van navisets ... kom hier om info op te doen en geen nutteloze commentaar op te vangen ...dus als je niets van hulp kan bieden ,enkel commentaar die niet zinvol is , gelieve gewoon niet te reageren ... ik weet ondertussen dat de set waardeloos is...
thanks
Hide post links |
-
- Senior Member
ik was mijn bericht aan het schrijven, maar onze alom gewaardeerde Gerritje was mij voor, daarom ook nog ff posting aangepast
had je niet beter VOORAF info kunnen vragen voor een systeem binnen je budget cq wensen/eisen?
had je niet beter VOORAF info kunnen vragen voor een systeem binnen je budget cq wensen/eisen?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1