Het bekende "klem 15" verhaal

Gebruikersavatar
Brannie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 sep 2006 21:46

Het bekende "klem 15" verhaal

Bericht door Brannie »

Beste lezers,

Ik had eerst de paarse draad netjes over het contact. Ik heb begrepen dat de computer, dat niet leuk vindt. Ik lees hier van alles over "klem 15" (onsteking), maar ik heb echter een gewone diesel. Ik heb de dealer gebeld met de vraag waar ik die paarse draad op aan kon sluiten (tweede contact). Ik kreeg als tip om hem op de brandstofpomp aan te sluiten. Deze krijgt tijdens het starten gewoon 12V.
Inmiddels heb ik deze aanluiting gemaakt, en kan ik inderdaad pas bij het voorgloeien en draaiende motor de navi gebruiken.
Als ik de navi aanzet tijdens het voorgloeien en wacht totdat ik kan starten, dan valt tijdens het starten het scherm even weg. Dit had ik niet toen de paarse draad op het eerste contact zat (radio). Alles nagemeten, maar er blijft gewoon spanning op de paarse draad tijdens het starten.
Is dit normaal, dat het scherm even weg valt? Of moet ik de navi pas aanzetten met draaiende motor?

Groet,

Rob
Peugeot 306 1.9D :D MM 5000 - MS 5100 - SW 7.6 - CD 2006/07 Benelux Navteq TMC.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als je er zeker van bent dat de paarse draad z'n spanning houdt tijdens het voorgloeien en het starten is het OK. Het wegvallen van de monitor wordt dan niet veroorzaakt doordat de computer uitvalt maar omdat de spanning iets in elkaar zakt tijdens het starten en de monitor z'n minimale voedingsspanning niet meer krijgt.
Dat kan verder geen kwaad, de computer gaat gewoon door en zodra de spanning weer hoger is dan iets van 10V doet de monitor het gewoon weer.

Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad toen m'n accu wat slechter begon te worden, nadat die vernieuwd is heb ik dat niet meer.

Merkwaardig overigens dat je het eerder niet had, het wordt immers veroorzaakt door een in elkaar zakkende spanning op de hoofdvoeding, de rode draad op A4 dus. Misschien is door het vele proberen en starten de spanning iets lager geworden en is 'ie na een wat langere rit weer op peil.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Brannie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 sep 2006 21:46

Bericht door Brannie »

Beste JW,

Inderdaad, de spanning is tijdens het starten 9,8V op de paarse draad. Dat zal wel komen door de startmotor etc. De computer blijft nu tijdens het starten gewoon aan.

Bedankt voor de info.

Rob
Peugeot 306 1.9D :D MM 5000 - MS 5100 - SW 7.6 - CD 2006/07 Benelux Navteq TMC.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”