Nieuwe software voor de VDO Dayton MS5200 op komst...

Toho_NL
Moderator
Moderator

Nieuwe software voor de VDO Dayton MS5200 op komst...

Bericht door Toho_NL »

Ik heb zojuist gelezen op het forum van Navisys.de dat er een nieuwe software voor de MS5200 aan staat te komen. In deze nieuwe software is onder andere een nieuw split-screen scherm toegevoegd, waardoor er in het rechter scherm TMC-informatie wordt weergegeven (op de route). Tevens kan je instellen welke split-screen schermen je wel en niet wilt laten tonen (als je dan op de 'Navigation-knop' drukt krijg je alleen die schermen te zien die je hebt ingesteld).

Ook is het menu (dat uitklapt als je op 'OK' drukt in de kaart) vanaf nu transparant, zodat je ook nog wat van de kaart kan zien (en toch het menu duidelijk zichtbaar is).

Daarnaast is het mogelijk om zelf een opstartscherm te maken. Je moet dan een afbeelding hebben, die je in de submap 'customer' van de hoofdmap 'VDODayton' plaatst, die 398x232 pixels groot en een 8-bits .GIF-bestand is. Als je dan de update uitvoert, zal het systeem daarna met dit scherm opstarten.

De gele straten, klasse 3-straten, zijn beter weergegeven door een grijze buitenlijn. Ook worden er straatnamen getoond in de 3D-weergave en kunnen tussenpunten van een tour overgeslagen worden.

Wanneer de software zal verschijnen is nog niet helemaal bekend, maar de verwachting is dat het niet lang meer zal duren. Of enkele van deze functies ook voor andere systemen beschikbaar komen is op dit moment nog niet bekend.

Voor enkele screenshots en het originele bericht, zie hier: http://www.navisys.de/wbb/thread.php?postid=5180

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het laatste bericht over de nieuwe update:
http://www.geo24.de/news/view_576/1.6.0.html

En daarin lezen we:
Leider werden wohl die "alten"-Geräte wie MS 5700 definitiv nicht mehr weiterentwickelt, denn auch hier würden wir uns diese tollen neuen Features wünschen.

Als deze apparatuur niet verder wordt ontwikkeld lijkt het erop dus mede het einde van C-IQ in te luiden.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

De huidige SW van de 5700 zit zo'n beetje aan de grens van de mogelijkheden, die gedicteerd worden door het Hardware platform waarop het draait.
Dat zie je ook bij de 5500, velen zouden daarop graag de 5700 features hebben, maar door het ontbreken van de noodzakelijke HW gaat dat niet.
Idem met de 5000, en met de Carin 522.

De 5200 heeft meer en andere HW aan boord dan de 5700, en dat is de reden dat er ook meer en uitgebreidere SW voor gemaakt kan worden.

Om nu een link te leggen tussen het C-IQ concept en de SW van de 5700, de logica daarvan ontgaat mij.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik redeneer als volgt:

Als men van plan zou zijn geweest om het C-IQ concept voort te zetten, waarom dan een computer ontwikkelen die het vertrouwde en waardevolle concept vaarwel zegt.
Hierover verder filosoferend zou je (zoals ik) kunnen denken dat het niet verder ontwikkelen van een apparaat dat pas zeer kort op de markt is, mede als oorzaak het verlaten van het concept zou kunnen hebben.

VDO Dayton ontwikkelt dus op dit moment geen verdere C-IQ apparatuur meer, of is dat te kort door de bocht?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

De 5700 is vooralsnog de laatste in de serie, die begon met de 5000. De 5500 was een 5000 met een DVD loopwerk en voorzien van het C-IQ concept.
Qua SW zat 'ie heel dicht tegen de 5000 aan.

Met de 5200 (let op z'n nummer!) heeft VDO een heel ander systeem in de markt gezet, en ik denk dat dit inderdaad best eens een systeem kan zijn dat naast de 5700 gaat opereren. En daarmee twee verschillende doelgroepen gaat bedienen.

Naast de kleuren systemen zijn er ook nog de 1-DIN's, en ook die werken met C-IQ.

We zullen zien hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Inmiddels is op de VDO site een overzicht te vinden van de nieuwe features, incl. een aantal screenshots, zie http://www.vdodayton.com/sycomax/uis/me ... 006-GB.pdf
Op die site staat ook de nieuwe SW http://www.vdodayton.com/default2_and_f ... 22884.aspx

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Nu heb ik de nieuwe software even gedownload en ben aan het snuffelen gegaan.
Wat meteen opvalt is dat er veel meer stemmen geladen kunnen worden waaronder 2 (TWEE) nederlandse dames. Alle stemmen zijn vrouwelijk en die braziliaanse klinkt als een bar aan de Copa tegen sluitingstijd.
Als je de files *.csf die je kunt vinden in \swLoad\v_3\voices\0610 even hernoemt naar *.vox kun je ze openen met bijv CoolEditPro (sample rate 16000) en afluisteren/bewerken
Wat opvalt is dat Marion Jager bij de toegevoegde stem rustiger spreekt. Misschien iets voor 55+?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

Ben nieuw hier, en heb direkt de behoefte wat te posten...
De 2.5 Software heb ik er nu 4 dagen opzitten. De MS5200 werd 6 dagen geleden ingebouwd (met SW 2.0) in mijn BMW E91.

Vandaag had ik helaas een crash op het apparaat! Na de start van de normale dagelijkse routeberekening naar het werk, bleef de zandloper meerdere minuten hangen. Daarna gebeurde niks meer, het beeld bleef staan en op de afstandsbediening werd niet meer gereageerd. Zelfs bij het uitschakelen van de motor, schakelde de MS5200 niet uit! Fijn, een beroerde hick-up dus. Een RESET knop zou fijn zijn :-)

Ben direkt langs de inbouwwerkplaatsgereden en die hebben even de stroom erafgehaald. Vooralsnog doet hij het nu weer.

Iemand dit ook al gehad?

Groeten

Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Ook als pc5200 gebruiker mag ik zeggen dat genoemde verschijnselen zich in mijn systeem nog niet hebben voorgedaan. Ik denk dat het een incident is geweest. Tot nog toe werkt het systeem zoals het hoort. :lol:
Het zou inderdaad mooi zijn als er een resetknop op zou zitten indien zich dergelijke problemen voordoen. Echter na het uitzetten heeft de pc5200 nog minimaal 1 minuut nodig zichzelf uit te schakeln (afhankelijk van de instellingen tot 10 minuten). Misschien dat zich daar jouw probleem voordeed met het niet gelijk uitschakelen.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

Toen hij zo stevig hing, hebben we min. 5 Minuten gewacht en hij ging helaas ook toen nog steeds niet uit....
De uitschakeltijd staat bij mij overigens op 1 minuut.

Omdat men op forums meestal vooral problemen post (en niet hoe blij met met het apparaat is, en dat BEN IK ook! MS5200 rulez!! Very fast navigation!!!), moet ik even vertellen dat ie vandaag op een lange rit weer gecrashed is, maar wel netjes zelfstandig een snelle reboot startte.

Verder voor wie het interesseert, nog een paar inbouwfotos. De opdracht aan de inbouwer was overigens NIKS aan het dashboard te beschadigen:
http://80.237.145.110/pics/e91/

Groeten

Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Hele leuke foto's... even off topic ... Heerlijk hè al die hebbedingetjes... Ik ben er ook gek op.

Maar nu on topic... misschien toch maar eens proberen de software er opnieuw "in te spelen" Het kan best zijn dat dan het probleem wordt opgelost.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

jawel, de parrot en de ms5200 zijn hartstikke leuk speelgoed. En hoe meer je zelf kunt updaten en friemelen hoe leuker, toch? Je hebt zelf ook genoeg speelgoed ingebouwd zie ik.... :-)

Ik wacht rustig op de SW 3.0, kwestie van 2 maanden wellicht? ;-)

Heeft iemand inzicht of het mogenlijk is duitse flitsers via de TMC binnen te halen. In nederland werkt dit prima (BusinessNewsRadio TMC???), in duitsland niet (ik meen verboden).

Is er ergens een bron die tenminste de vaste flitsers als POIs voor de MS5200 biedt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Flitsers via TMC is in Duitsland niet toegestaan net als de vaste flitspalen.
Op dit moment is het nog niet mogelijk de vaste flitspalen Duitsland in je systeem te zetten (zoals bij bv de TomTom) maar ik heb er goede hoop in dat het (misschien binnenkort) wel mogelijk gaat worden. Afwachten dus. Het systeem is nog TE nieuw om dergelijk soort zaken voorhanden te hebben. Wel wordt er hier en daar melding gemaakt dat het op de een of andere manier gelukt is POI's en dergelijke op de sd kaart erbij te zetten (anders dan de reguliere weg). Ook hiervoor ben ik in afwachting tot het vrij voor het publiek beschikbaar komt. Tot nog toe heb ik geen enkele dealer kunnen vinden die losse soft-ware voor de pc5200 verkoopt. Sterker nog, ze weten niet eens hoe zij er aan moeten komen.
De vaste flitsers voor de wel toegestane landen kun je activeren door bij instellingen/infopunten bij ieder land apart het vinkje te zetten. Vergeet daarna niet ook een vinkje bij het luidspeakertje te zetten.
Al met al leuke ontwikkelingen die het "spelen met de navigatie" steeds leuker maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

Twee vraagjes nog mbt de MS5200:

1. Is de getoonde GPS-snelheid op het MS5200-scherm nauwkeuriger dan de snelheidsmeter in het dashboard? Ik ben verder opzoek naar de mogenlijke oorzaak waarom sinds de winterbanden erop zitten (zelfde maat als zomerbanden) het verschil tussen de GPS- en Tacho-snelheid plotseling groter geworden is.
2. Kan de MS5200 (later) TMCpro ontvangen en wat zijn de condities van TMCpro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

tux1971 schreef:Twee vraagjes nog mbt de MS5200:

1. Is de getoonde GPS-snelheid op het MS5200-scherm nauwkeuriger dan de snelheidsmeter in het dashboard? Ik ben verder opzoek naar de mogenlijke oorzaak waarom sinds de winterbanden erop zitten (zelfde maat als zomerbanden) het verschil tussen de GPS- en Tacho-snelheid plotseling groter geworden is.
2. Kan de MS5200 (later) TMCpro ontvangen en wat zijn de condities van TMCpro

antwoord 1:
De door de GPS gedisplayde snelheid is over het algemeen 99,8% zuiver. Bij de meeste wagens is een afwijking van ongeveer 10% te signaleren.
Blijkbaar is de maat (incl het profiel) van de winterbanden toch anders dan van de zomerbanden. De omtrek van de band is hierbij bepalend.

antwoord 2:
De huidige pc5200 kan, ook niet in de toekomst :? , tmc pro decoderen. Bij de nog te introduceren nieuwe pc's 5200 is een andere ontvanger ingebouwd waardoor de betaal services wel worden gedecodeerd. Dit kan omreden dat voor iedere ontvanger een bijdrage wordt betaald aan de betaalservices. Voor de huidige pc5200 is dat niet het geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

Gene schreef: antwoord 1:
De door de GPS gedisplayde snelheid is over het algemeen 99,8% zuiver. Bij de meeste wagens is een afwijking van ongeveer 10% te signaleren.
Blijkbaar is de maat (incl het profiel) van de winterbanden toch anders dan van de zomerbanden. De omtrek van de band is hierbij bepalend.
Dan moet ik verder opzoek, maar goed te weten dat de GPS-snelheid zeer nauwkeurig is. Zomer- en winterbanden zijn beide nieuw :-/

Gene schreef: antwoord 2:
De huidige pc5200 kan, ook niet in de toekomst :? , tmc pro decoderen. Bij de nog te introduceren nieuwe pc's 5200 is een andere ontvanger ingebouwd waardoor de betaal services wel worden gedecodeerd. Dit kan omreden dat voor iedere ontvanger een bijdrage wordt betaald aan de betaalservices. Voor de huidige pc5200 is dat niet het geval.
Begrijp ik het goed dat hoewel de PC5200 net op de markt is, er al een nieuw apparaat op komst is??? Wanneer verwacht je dat het komt.
Naja, er zal vast wel een betaaldiensten-box komen die op de huidige PC5200 aan te sluiten is, niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Er komt inderdaad een "andere"versie van de pc5200 op de markt. Hoe die er qua ontvanger precies uit gaan zien is nog niet duidelijk. De exacte specificaties ontbreken nog teveel. Dus wanneer wij de nieuwe kunnen verwachten ?????

Ik denk niet dat met een betaalbox het probleem zo een twee drie opgelost kan worden... maar je weet nooit...
Overigens.. de pc5100 en lager gebruikers zitten met hetzelfde probleem. De MT50xx /01 TMC module kan ook geen betaalservices decoderen.
In Frankrijk zijn er wel speciale TMC modules te koop voor Pay-TMC (JW heeft er een). Voor de 5200 bestaat dat (nog) niet. Ik denk overigens dat zo'n beetje alle merken navigatie met dit probleem te maken krijgen. Het is niet specifiek een VDO probleem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

Eugene, bedankt voor de snelle antwoorden!

Mij viel vandaag op dat het laaaange 5 minuten duurde voordat de TMC informatie in het autobaan-net werd getoond. Errug traag vond ik, gezien het feit dat het apparaat in principe alles razendsnel performed.

Hoe is jouw ervaring?
[color=green]My toys: Car BMW E91 & Navigation MS5200 with MM5300 (5.8'') & Handsfree Parrot 3200 LS Color
[/color]
[color=blue]Life is too short to drive a mercedes! ;-)[/color]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

TMC kun je forceren. In het kaartscherm op OK drukken, dan kiezen voor info. De balk staat dan gelijk op TMC keus... Daar kies je een zender uit de lijst... en weer ok. Dan is de zender gelijk aktief....
Het door jou gesignaleerde probleem viel mij ook al op en ik gebruik deze "workaround" . (de zoveelste..... :wink: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mexmen2
Starting Member
Starting Member

Bericht door Mexmen2 »

er is nu software versie 2.55 uit kijk maar http://www.vdodayton.com/default2_and_f ... 22884.aspx
waarscheinlijk wisten jullie dat al lang maar toch ff melden :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Waarschijnlijk :?:
Nou dat is reeds 17 december 2006 gepubliceerd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mexmen2
Starting Member
Starting Member

Bericht door Mexmen2 »

hahaah ja ik had nadat ik dit had gepost alweer een paar topic's gelezen en hadden jullie het er al over. :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
carlos407
New Member
New Member

vdo dayton

Bericht door carlos407 »

Hallo allemaal!
Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een pc5200 van VDO dayton, en kom er langzamerhand achter dat er best veel mogelijk is met deze navigator. Zo kwam ik er bijvoorbeeld vandaag pas achter dat je de vaste flitspalen door middel van een vinkje toonbaar maakt.
Weet iemand hier toevallig ook hoe je in het pc5200 systeem de snelheidslimiet-waarschuwing aanzet voor binnen de bebouwde kom? Het systeem laat dit nu alleen maar op snelwegen zien.

:?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De door jou bedoelde waarschuwing met het ronde verkeersbordje is alleen maar actief op die wegen waarvan ook een snelheidslimiet bekend is. Vooralsnog zijn dit uitsluitend de autosnelwegen en de autowegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
carlos407
New Member
New Member

Bericht door carlos407 »

ok, maar hoe kan het dan dat als je een flitspaal nadert de waarschuwing te zien is,met de daar geldende snelheidslimiet. (ook binnen de bebouwde kom)
Ook gaf mijn vorige nav systeem (mio220) deze informatie wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • nieuwe kaarten.
    door japie57 » 17 nov 2021 20:05 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 438