TMC is iets dat maar door weinigen op z'n waarde geschat wordt.
Op ons forum zijn er een aantal die daar "iets" mee doen, en er zijn maar weinigen die zich er echt in verdiept hebben. WS (Willem), onze "Mr TMC" is er de meest uitgesproken exponent van, ik reken mezelf ook tot degenen die er iets meer van afweten en er wat mee doen.
TMC staat nog in de kinderschoenen, zeker in ons land, lees er de postings in de TMC rubriek maar eens op na.
Maar ook in het buitenland is dat (nog) zo, zoals je weet lees en post ik veel bij de fora van onze oosterburen en ook daar is de algemene mening: TMC, leuk speeltje maar wat heb je er nou echt aan. En om over de mogelijkheden zelf een TMC zender te kiezen zoals de latere VDO systemen dat mogelijk maken, wordt bij de oosterburen lacherig gedaan: wat heb je daar nou aan.
Dat alles is een onderbouwing van mijn mening dat TMC nog maar door heel weinigen echt gebruikt wordt, tot aan de grens van de huidige, beperkte mogelijkheden.
In ons land was ik een van de allereersten die zich met V-Trafic ging bezig houden, daar heb ik heel wat tijd aan besteed, zie m'n verhaal daarover. En dank zij de hulp van een franse relatie kon ik aan de gang om dat verder te exploreren, gewoon pionieren dus. Met als resultaat m'n mening dat V-Trafic op dit moment het beste is wat het europese vaste land te bieden heeft op het gebied van TMC.
Waarom dit verhaal?
Om daarmee te onderbouwen dat ik het zeer begrijpelijk zou vinden dat VDO bij de introductie van z'n nieuwe 5200 systeem, naar het nu lijkt te zijn uitgaat van de (>>90%?) marktbehoefte, en die is naar een systeem dat simpel geïnstalleerd en gebruikt kan worden. Met gebruikmaking van de huidige TMC mogelijkheden die we ook in ons land, alsmede in België en Duitsland kennen. En niemand weet hoe de TMC er in ons land over een paar jaar zal uitzien, dat is pure speculatie van diegenen die daar nu iets over schrijven.
Voor mensen zoals jij en ik heeft VDO op dit moment een goed alternatief, ik ben happy met mijn 5500 met "franse TMC box" en jij zult, als je graag V-Trafic en de duitse Pay-TMC wilt kunnen gebruiken en als je nú een besluit moet nemen om een nieuw systeem te kopen gewoon een 5700 kunnen aanschaffen.
Let wel, alléén VDO biedt de mogelijkheid om V-Trafic te kunnen gebruiken. Kopers van Becker of Blaupunkt navi's hebben deze mogelijkheid helemaal niet. Ook TT-Go eigenaren niet.
En lees maar eens op het franse forum van GPSPassion hoe dáár over gedacht wordt
Want een simpele, door de klant uit te voeren SW-matige update van het systeem wordt door de licentiegever Visionaute niet geaccepteerd, ik schreef daarover eerder:
Mbt V-Trafic is het duidelijk. Daar eist Visionaute, de eigenaar van V-Trafic keiharde garanties dat de fee aan hen betaald wordt, zie het verhaal over "Ervaringen met V-Trafic".
Hun stellingname is dat die garantie alleen te verkrijgen is als er door de fabrikant een hardwarematige dan wel softwarematige aanpassing van het systeem gedaan wordt, waarbij dan door die fabrikant voor alle systemen die geleverd worden met die vrijschakeling een fee betaald moet worden aan Visionaute.
Via een CD dan wel een SD update wordt door Visionaute niet geaccepteerd, logisch ook gezien de hoeveelheid kopieën die daarvan al gauw in omloop zijn.
Hoe de situatie op de markt zal zijn over een half jaar zal niemand je kunnen vertellen, met alle snelle bewegingen van dit moment is dat eenvoudigweg niet te voorspellen.
En dus: elk besluit dat je nú neemt is gebaseerd op je kennis van de feiten van dít moment. En het is verre van ondenkbaar dat een besluit dat je over een half jaar neemt er anders uitzien, omdat er zich dan nieuwe feiten presenteren.
Zo was het altijd al, en zeker in deze, zich razendsnel ontwikkelende markt zal dat gelden.
Dat VDO "99% van hun klanten onwetend houdt" kan ik niet goed volgen. Het 5200 systeem is nog niet eens in ons land geïntroduceerd, en alleen op basis van elders aanwezige informatie zou je dan deze conclusie trekken.
Zodra de 5200 in ons land komt zal er ook de nodige documentatie komen, en dus ook alle mogelijkheid aanwezig zijn om je terdege te oriënteren. En jou kennende zul je dat zeker doen
Groet,
JW
P.S. Welke vlucht heeft de HDTV inmiddels genomen? Veel verkocht dat daarvoor geschikt zou zijn, maar wie heeft daar wat aan? En heb je wel eens een echte demo gezien?
Om die reden heb ik dan ook een gewone LCD TV gekocht, niet geschikt voor HDTV