VDO Dayton MS5200: wanneer leverbaar? C-IQ?

JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Leo,

TMC is iets dat maar door weinigen op z'n waarde geschat wordt.
Op ons forum zijn er een aantal die daar "iets" mee doen, en er zijn maar weinigen die zich er echt in verdiept hebben. WS (Willem), onze "Mr TMC" is er de meest uitgesproken exponent van, ik reken mezelf ook tot degenen die er iets meer van afweten en er wat mee doen.

TMC staat nog in de kinderschoenen, zeker in ons land, lees er de postings in de TMC rubriek maar eens op na.
Maar ook in het buitenland is dat (nog) zo, zoals je weet lees en post ik veel bij de fora van onze oosterburen en ook daar is de algemene mening: TMC, leuk speeltje maar wat heb je er nou echt aan. En om over de mogelijkheden zelf een TMC zender te kiezen zoals de latere VDO systemen dat mogelijk maken, wordt bij de oosterburen lacherig gedaan: wat heb je daar nou aan.

Dat alles is een onderbouwing van mijn mening dat TMC nog maar door heel weinigen echt gebruikt wordt, tot aan de grens van de huidige, beperkte mogelijkheden.
In ons land was ik een van de allereersten die zich met V-Trafic ging bezig houden, daar heb ik heel wat tijd aan besteed, zie m'n verhaal daarover. En dank zij de hulp van een franse relatie kon ik aan de gang om dat verder te exploreren, gewoon pionieren dus. Met als resultaat m'n mening dat V-Trafic op dit moment het beste is wat het europese vaste land te bieden heeft op het gebied van TMC.

Waarom dit verhaal?
Om daarmee te onderbouwen dat ik het zeer begrijpelijk zou vinden dat VDO bij de introductie van z'n nieuwe 5200 systeem, naar het nu lijkt te zijn uitgaat van de (>>90%?) marktbehoefte, en die is naar een systeem dat simpel geïnstalleerd en gebruikt kan worden. Met gebruikmaking van de huidige TMC mogelijkheden die we ook in ons land, alsmede in België en Duitsland kennen. En niemand weet hoe de TMC er in ons land over een paar jaar zal uitzien, dat is pure speculatie van diegenen die daar nu iets over schrijven.

Voor mensen zoals jij en ik heeft VDO op dit moment een goed alternatief, ik ben happy met mijn 5500 met "franse TMC box" en jij zult, als je graag V-Trafic en de duitse Pay-TMC wilt kunnen gebruiken en als je nú een besluit moet nemen om een nieuw systeem te kopen gewoon een 5700 kunnen aanschaffen.
Let wel, alléén VDO biedt de mogelijkheid om V-Trafic te kunnen gebruiken. Kopers van Becker of Blaupunkt navi's hebben deze mogelijkheid helemaal niet. Ook TT-Go eigenaren niet.
En lees maar eens op het franse forum van GPSPassion hoe dáár over gedacht wordt :twisted:
Want een simpele, door de klant uit te voeren SW-matige update van het systeem wordt door de licentiegever Visionaute niet geaccepteerd, ik schreef daarover eerder:
Mbt V-Trafic is het duidelijk. Daar eist Visionaute, de eigenaar van V-Trafic keiharde garanties dat de fee aan hen betaald wordt, zie het verhaal over "Ervaringen met V-Trafic".
Hun stellingname is dat die garantie alleen te verkrijgen is als er door de fabrikant een hardwarematige dan wel softwarematige aanpassing van het systeem gedaan wordt, waarbij dan door die fabrikant voor alle systemen die geleverd worden met die vrijschakeling een fee betaald moet worden aan Visionaute.
Via een CD dan wel een SD update wordt door Visionaute niet geaccepteerd, logisch ook gezien de hoeveelheid kopieën die daarvan al gauw in omloop zijn.


Hoe de situatie op de markt zal zijn over een half jaar zal niemand je kunnen vertellen, met alle snelle bewegingen van dit moment is dat eenvoudigweg niet te voorspellen.
En dus: elk besluit dat je nú neemt is gebaseerd op je kennis van de feiten van dít moment. En het is verre van ondenkbaar dat een besluit dat je over een half jaar neemt er anders uitzien, omdat er zich dan nieuwe feiten presenteren.
Zo was het altijd al, en zeker in deze, zich razendsnel ontwikkelende markt zal dat gelden.

Dat VDO "99% van hun klanten onwetend houdt" kan ik niet goed volgen. Het 5200 systeem is nog niet eens in ons land geïntroduceerd, en alleen op basis van elders aanwezige informatie zou je dan deze conclusie trekken.
Zodra de 5200 in ons land komt zal er ook de nodige documentatie komen, en dus ook alle mogelijkheid aanwezig zijn om je terdege te oriënteren. En jou kennende zul je dat zeker doen :D

Groet,
JW

P.S. Welke vlucht heeft de HDTV inmiddels genomen? Veel verkocht dat daarvoor geschikt zou zijn, maar wie heeft daar wat aan? En heb je wel eens een echte demo gezien?
Om die reden heb ik dan ook een gewone LCD TV gekocht, niet geschikt voor HDTV :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik sluit me aan bij JW. Zeker wat betreft het gedeelte over TMC. Daar is het puur gissen over wat er in de toekomst gaat gebeuren. Echter, 1 ding staat wel vast: TMC via de publieke omroep loopt tot september 2006 (of dit reeds verlengd is weet ik niet). Dat betekent in principe dat als ze dan stoppen Radio 1 en Radio 3 als TMC-bron wegvallen. Dat zou m.i. wel jammer zijn, tenzij daar een (betaald) alternatief tegenover kwam te staan. Maar inderdaad, zoals JW al aangaf, ook dit is nog allemaal onbekend. Dit is echter wel een reden (voor mijn vader) om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuw systeem (i.v.m. de TMC in Nederland en het eventueel stoppen van de publieke info). De MS5200 is nog zo nieuw, dat slechts een zeer beperkt aantal mensen er iets meer over kan zeggen dan dat het een nieuw systeem betreft...

Nu is het wel zo dat de handleiding al beschikbaar is, dus daaruit kan je wel dingen afleiden. Echter, de praktijk zal ons leren hoe het in werkelijkheid zit. Ik ben ook zeer benieuwd naar de prestaties van de MS5200 (en dan ook zeker m.b.t. Pay-TMC en eventuele andere extra content (en hoe je hieraan komt)). Wat me ook interesseert is hoe je straks aan nieuwe kaarten komt. Kan je die alleen in de VDO Dayton shop kopen of zijn er ook andere (LEGALE!) mogelijkheden om aan de kaarten te komen? En wat gaan ze kosten? En wat kost het apparaat zelf eigenlijk? Echter, deze vragen leven bij velen en zijn tot op dit moment nog niet te beantwoorden.

Ik ben het wel deels met Leo eens dat VDO Dayton toen met C-IQ kwam en dit de toekomst zou zijn (zo interpreteerde ik het althans) en dat ze nu een systeem uitbrengen dat geen C-IQ meer heeft. Dit C-IQ gebeuren leek mij juist het meest ideale voor de toekomst: goede prijzen, veel mogelijkheden, kopieerbescherming, etc. Waarom dit nu niet meer op dit systeem zit (wellicht zit het op volgende systemen wel weer gewoon en is dit 'slechts' een versie zonder C-IQ) weet ik ook niet. Mijn eerste reactie was ook, toen ik las dat het geen C-IQ systeem was: "En wat gebeurt er dan met de huidige C-IQ gebruikers?" Echter, ook dit is gissen (hoewel ik me totaal niet kan voorstellen dat het gehele concept helemaal verdwijnt, maar wellicht komen er geen nieuwe opties meer beschikbaar (en met opties bedoel ik dan reisgidsen enzo en geen landen, want dat staat hier los van)).

Zo, tot zover een (lange) reactie van mijn kant.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

JW/Toho bedankt voor jullie reactie.

Aan de ene kant is het wel goed om de knuppel eens in het hoenderhok te werpen en hardop te denken :D; aan de andere kant besef ik ter dege dat er, jammergenoeg, nog grote vraagtekens bestaan over de toekomst van TMC (in relatie tot Pay-TMC) en van C-IQ/kaartbeschikbaarheid, maar ook mbt de hardware van de nieuw te introduceren MS5200.
Dit apparaat moet de top of the line in navigatiesystemen zijn/worden en dan is het toch op zijn minst verwonderlijk dat er bij de introductie daarvan nog zoveel vraagtekens bestaan, terwijl de consument duidelijkheid wil vóór dat die tot aanschaf van een duur systeem overgaat. M.i had VDO er beter aan gedaan nog even te wachten met de introductie om beslagen ten ijs te komen; dan had deze discussie waarschijnlijk onnodig geweest. Ook het verlaten van het C-IQ-systeem wekt bij mij alleen maar verwarring en argwaan.

Nu ik lees dat de toekomstige beschikbaarheid van TMC ook in NL onduidelijk is/wordt, versterkt dat mijn mening dat vroeger of later TMC alleen nog maar te ontvangen zal zijn via een betaalkanaal. Als ik de mogelijkheden en accuratesse van V-traffic zie, ben ik, als fanatiek TMC-gebruiker, enthousiast geworden en ben daar veel beter mee geholpen dat bij de huidige free to air TMC-info. In de steeds maar toenemende verkeersdrukte en het daarbij behorende fileleed, wegonderhoud/afsluitingen e,d is een correcte en uptodate TMC-info net zo, of nog belangrijker, dan kaartinformatie en is alleen daarmee de grote winst te behalen in tijd en geld.

Mijn huidige oude MS 4200, nog zonder C-IQ, brengt mij ook overal, maar met grote beperkingen; dan blijkt ook hoe belangrijk/gemakkelijk kaartinformatie toch wel is.; vandaar mijn wens om over te stappen. Tezamen met een toekomstzeker TMC-systeem is de perfecte combinatie geboren. Of dat de 5200 zal zijn? De tijd zal het leren.

Groet, Leo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Over TMC in ons land is al een boel geschreven en er zal nog heel veel volgen :wink:
Lees eens bij http://www.tmc4u.nl/diensten.php en zie wat daar al in 2001 geschreven is over de betaaldiensten. En waar zijn die nu?

Dat de publieke zenders er in september 2006 mee op zouden houden heb ik nergens kunnen vinden. De logica daarachter ontbreekt ook, immers de overheid is "eigenaar van RWS" en gebruikt TMC info om automobilisten over zijn wegen te begeleiden. En doet dat ook met enige sturing, om te vermijden dat mensen allerlei sluiproutes gaan gebruiken.
Inmiddels is er naast de VID ook Vialis, die de info aan de 3 commerciëlen (538, Q-Music en BNR) aanlevert. En die hebben er belang bij niet achter de decoder te gaan, immers daarmee zouden ze een grote klantenkring verspelen.

In Frankrijk ligt dat anders, daar was nooit een normale publieke omroep die TMC uitzond, dat is altijd via dat ene kanaal gelopen, V-Trafic uitgezonden via France-Inter. En nu dus ook de TMC van Via-Michelin, eveneens achter de decoder.

Dat Leo nu even de kat uit de boom wil kijken lijkt me, vanuit zijn invalshoek, logisch. De komende maanden zal wel duidelijk worden hoe VDO de Pay-TMC op gaat pakken met de 5200. Want niet alleen bij ons speelt dat, hetzelfde loopt bij onze oosterburen. Daarover heb ik al wat vraagjes uitstaan :wink:

Over het al-dan-niet C-IQ van de 5200 is een hele boom op te zetten. Persoonlijk vind ik het jammer dat het geen C-IQ systeem is, de markt denkt daar echter anders over. Velen vinden C-IQ maar een gedoe....
Daarom denk ik dat VDO die twee systemen (5700 en 5200) naast elkaar in de markt zet, met elk z'n eigen doelgroep. Voor elk wat wils dus, en dat is vanuit marketing overwegingen een goeie zet imho.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Even m.b.t. de TMC van de publieke omroep (en dus niet van Sky Radio, en de Vialis-zenders): enige tijd geleden is hier een persbericht over geweest. Ook op de site van Willem (WS) staat dat ze tot in elk geval september 2006 uitzenden. Ik meen hier ooit eens meer over gelezen te hebben (waarom men het eventueel niet wilde verlengen), maar ik kan dit zo ff niet meer terugvinden... Ik blijf zoeken en als ik het gevonden heb meld ik dit zeker hier.

Je hebt inderdaad gelijk dat er al heel lang gesproken wordt over Pay-TMC in Nederland, maar dat er tot op heden nog niks gerealiseerd is. Voor zover publiekelijk bekend zijn er ook nog geen plannen hiervoor (voor zover ik weet dan). Het blijft dus inderdaad allemaal giswerk. Het staat m.i. wel vast dat, mocht de publieke omroep stoppen met TMC, de andere zenders gewoon TMC kunnen blijven uitzenden (en ik volg de redenatie van JW ook m.b.t. het al dan niet verdwijnen achter een decoder). Ik denk dat het inderdaad het beste is nog even af te wachten tot het systeem ook hier regulier verkrijgbaar is, dit beantwoordt dan al veel van onze vragen. De TMC-kwesties zullen door de tijd duidelijk worden denk ik. Kwestie van afwachten dus.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

April 2006 heb ik de volgende mail naar TMC4U gestuurd:

Als gebruiker van een navigatiesysteem met TMC laat ik regelmatig de route bepalen
aan de hand van de aangeboden informatie via een van de TMC providers die Nederland rijk is.
Meestal doe ik dit via RWS-RAD1 welke naar mijn ervaringen het meest betrouwbaar is.

Helaas moet ik constateren dat de aangeboden info vaak niet compleet is,
zoals files die er in werkelijkheid wel staan maar niet via de TMC provider worden gemeld.
Ook wegafsluitingen voornamelijk door wegwerkzaamheden worden vaak niet vermeld.

Nu steeds meer auto’s voorzien zijn van een navigatiesysteem ben ik er van overtuigd dat een betrouwbare
TMC kan bijdragen aan het file probleem in Nederland.
Ondanks dat het onderliggende wegennet in Nederland niet echt geschikt is kan je toch door ruim van te voren
je route te laten bepalen met behulp van TMC, het wegennet optimaal benutten.

Naar wat mij nu bekend is worden de meldingen handmatig ingevoerd, is er binnen de TMC een mogelijkheid om dit te automatiseren zodat de betrouwbaarheid toeneemt?

Zijn er nog plannen voor een betaalde TMC dienst?
Volgens Uw site wordt de info via RWS-RAD1 tot september 2006 gratis uitgezonden.


Hieronder de reactie van een woordvoerder van TMC4U

Uiteraard zijn wij continu bezig met het verder verbeteren van de kwaliteit van onze TMC dienst. Wij verwerken de informatie die Rijkswaterstaat ons aanlevert over files tot TMC berichten. Dit proces is geautomatiseerd. Vaak is dit zeer goede informatie op het hoofdwegennet. Helaas is op het onderliggende wegennet nog niet zo'n uitgebreid meetnet aanwezig als op het hoofdwegennet, waardoor files op het onderliggende wegennet veelal niet worden gemeld.
Voor wat betreft de wegwerkzaamheden: niet alle werkzaamheden worden in TMC doorgegeven, omdat dit een te grote belasting op de bandbreedte van TMC zou leggen. Wij pogen wel alle werkzaamheden door te geven waarvan wordt verwacht dat deze tot oponthoud kunnen leiden. Om dit in de toekomst nog beter te kunnen doen, wordt momenteel gewerkt aan verdere integratie van TMC in de ANWB verkeersredactie.

Helaas kan ik u over plannen voor een betaalde dienst en wat er gebeurt vanaf september 2006 nog niets mededelen.


Tot zover de reactie van TMC4U

Ik ga ervanuit dat zolang er nog geen betaalde TMC aangeboden wordt, ook na september 2006 we gewoon nog van de TMC4U zenders gebruik kunnen maken.

Als ik nu voor de keuze stond een navigatiesysteem aan te schaffen zou dit zeker weer een VDO systeem uit de serie 5500/5700 met C-IQ worden.

Sterker nog over 2 weken wordt mijn nieuwe auto geleverd met daarin APS50 van Mercedes opzich een goed systeem vooral door de samenwerking met de radio en telefoonunit.
Hoewel ik nog niet alle functies van dit systeem gezien heb weet ik nu al dat de oude vertrouwde MS5500
zo snel mogelijk wordt ingebouwd.

groet
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Hartelijk dank voor de info Willem.

Ja, C-IQ geeft de meeste/beste mogelijkheden, ook mbt Pay-TMC (hoewel?), maar de vraag blijft: voor hoe lang nog????? Waarom heeft VDO C-IQ dan verlaten op het nieuwste TOP-model, de 5200? :?: :?:

Ik kan niet anders dan e.e.a, helaas met enige argwaan, af te wachten. Als ik nu zeker weet/wist dat C-IQ zou blijven bestaan, dan wist ik het wel en ging ik op zeker met de 5700 DVD met SD monitor. Maar WIE OH WIE geeft mij die garantie???VDO jammergenoeg (nog?) niet. :evil: Ik wacht dus maar "even" af.

Groet, Leo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

LvR schreef:Hartelijk dank voor de info Willem.
Ja, C-IQ geeft de meeste/beste mogelijkheden, ook mbt Pay-TMC (hoewel?), maar de vraag blijft: voor hoe lang nog????? Waarom heeft VDO C-IQ dan verlaten op het nieuwste TOP-model, de 5200? :?: :?:

Ik kan niet anders dan e.e.a, helaas met enige argwaan, af te wachten. Als ik nu zeker weet/wist dat C-IQ zou blijven bestaan, dan wist ik het wel en ging ik op zeker met de 5700 DVD met SD monitor. Maar WIE OH WIE geeft mij die garantie???VDO jammergenoeg (nog?) niet. :evil: Ik wacht dus maar "even" af.

Groet, Leo.
Daarover schreef ik dus:
Daarom denk ik dat VDO die twee systemen (5700 en 5200) naast elkaar in de markt zet, met elk z'n eigen doelgroep. Voor elk wat wils dus, en dat is vanuit marketing overwegingen een goeie zet imho.
Wedje maken :?: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Had VDO toch beter de 5200 MET en ZONDER C-IQ-mogelijkheid kunnen aanbieden; waren/zijn alle problemen direct en eenvoudig(?) opgelost. :D :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo Leo

Helaas kan ik die garantie over het voortbestaan van C-IQ ook niet geven.
ik weet wel dat er drastische maatregelen genomen zijn om de kosten te beheersen.

Ik ben er wel van overtuigd dat mocht C-IQ op houden te bestaan de gebruikers van deze
navigatiesystemen doormiddel van een systeem vrijschakeling(onbeperkt) gewoon gebruik kunnen blijven maken van het systeem.
Voor update van de kaarten zal men dan weer terug moeten vallen op de oude methode
van verkoop van de kaartsoftware zoals bij de MS5000.

Het verlaten van C-IQ bij de 5200 zal waarschijnlijk zoals JW al aangaf te maken hebben met het aantrekken van een andere doelgroep om zo tegendruk te bieden aan systemen als Tomtom, Mio
De meeste mensen verdiepen zich niet in een navigatiesysteem en rijden bijvoorbeeld jaren met een verouderde kaart, of komen later tot de conclusie dat TMC niet goed werkt omdat ze niet zelf de zender kunnen kiezen.

Ik ben zelf al jaren in het bezit van een VDO systeem eerst de MS5000 en later de MS5500
En ben nog steeds zeer tevreden.
Ook wat betreft de service van VDO.

Met vriendelijk groet,
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Heb zitten denken: C-IQ systeem te duur voor VDO? Klanten vinden C-IQ te omslachtig? Te duur? ETC ETC Allemaal evt redenen voor Vdo om er tzt mee op te houden.

ECHTER: de WARE navigatieliefhebber/purist is WEL happy met C-IQ, zou het niet willen missen en wil er ook goed voor betalen. (zoals ondergetekende); ook voor de nevendiensten als Pay-TMC, flits-info, camping -info etc.
M.A.W: dit is een zeer gemotiveerde en trouwe klanten/doelgroep.

Reden des te meer, in mijn optiek dan, om ELK nieuw systeem (bijv de MS 5200) in 2 varianten op de markt te brengen: C-IQ voor de puristen/snuggeren onder ons en NON C-IQ ,voorwie alleen de prijs het belangrijkste argument is. VDO blij (geen onnodig gezeur meer) en"wij" blij met altijd uptodate kaartmateriaal en een gemakkelijke toegang/vrijschakeling tot/van alle betaal-nevendiensten, indien de klant dat wenst.

De keuze lijkt "MIJ" gemakkelijk :D :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gebruiker van VDO Navi's zijnde zou dat ook de door mij gewenste optie zijn. En technisch is dat ook wel realiseerbaar.

Maarre, uit mijn marketing verleden herinner ik me maar al te goed dat het hebben van parallele productlijnen en product-markt-combinaties altijd kostenverhogend werkt. En zit de markt dan daarop te wachten, een hogere prijs dus voor elk van die producten?

We zullen moeten zien hoe de markt reageert op het verschijnen van de 5200 in, naar het zich nu laat aanzien de vorm zoals die ook in het manual staat. En VDO kennende reageren die wel adequaat als ze zien dat er bijsturing nodig is. De MS 2010 als "opvolger" van de MS 2000 vind ik daarvan een goed voorbeeld.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MvanderHeide
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jan 2004 00:17

Bericht door MvanderHeide »

JW schreef:Maarre, uit mijn marketing verleden herinner ik me maar al te goed dat het hebben van parallele productlijnen en product-markt-combinaties altijd kostenverhogend werkt. En zit de markt dan daarop te wachten, een hogere prijs dus voor elk van die producten?
Er worden nu toch ook twee verschillende versies van de 5200 op de markt gezet?
- één voor standaard TMC
- en een speciale uitgave voor Pay-TMC

De PayTMC-variant is waarschijnlijk duurder, omdat hier de licenties inzitten voor het gebruik van PayTMC.

Deze info heb ik uit de handleiding van de 5200 waarin staat dat PayTMC niet wordt ondersteund, tenzij de speciale PayTMC-versie van de 5200 wordt aangeschaft.

Wetend hiermee weer wat onduidelijkheid geschapen te hebben, verblijf ik. :lol:
Marco
Rijdend met een zwarte Mazda6 met aan boord een MS5700/MM5500 en een prima werkende MS5500 en MT5010 thuis op de plank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Klopt wat je schrijft, het voeren van een Pay-TMC versie van de 5200 betekent al een parallel traject, en daar hangt een kostenplaatje aan. Niet alleen door de licenties die betaald moeten worden maar ook door de extra (logistieke) kosten.
En dat er twee versies komen is zeker, dat schreven we al eerder, met verwijzing naar pagina 25 van het manual.

Echter het voeren van een extra C-IQ versie naast deze non C-IQ 5200's maakt het nog weer kostbaarder, en daar zit de markt niet op te wachten. Dat is mijn perceptie en inschatting.

Zoals ik al schreef, de tijd zal het leren wat er precies gaat gebeuren. Nu is het speculeren, nog voordat het systeem goed en wel op de markt is :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

JW schreef:........
Echter het voeren van een extra C-IQ versie naast deze non C-IQ 5200's maakt het nog weer kostbaarder, en daar zit de markt niet op te wachten. Dat is mijn perceptie en inschatting.
Dat vraag ik mij juist af, JW. Ik bedoelde een C-IQ versie IN PLAATS VAN een speciale Pay TMC versie. Een speciale C-IQ-versie zou ALLE toekomstige Pay-TMC kanalen op eenvoudige (sofwarematige wijze) kunnen vrijschakelen; uiteraard tegen betaling. Ik vraag mij af, zoals ik al eens eerder schreef, of er met een speciale Pay-TMC versie, zoals de handleiding ons meldt, er dan niet in de toekomst X-verschillende versies van de 5200 op de markt (moeten) komen voor de X-verschillende Pay TMC kanalen/licenties; ten minste als het verschil zit in de hardware van de 5200.(wat ik betwijfel)

C-IQ lijkt "mij" dan de goedkoopste en gebruikvriendelijkste oplossing. :D

Ik wacht e.e.a in spanning af..................................................................!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO Dayton VRM 6100
    door hymer marc » 16 apr 2015 10:30 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 2
    Weergaves: 714
  • VDO DAYTON 2x PC5400/00 1x PC5100/00
    door pegster » 26 feb 2017 21:22 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 732
  • Vdo dayton monitor MM 3000/01 probleem
    door Ries1804 » 28 aug 2018 22:26 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 434
  • Vdo dayton navigatie cdroms europa origineel + MO 5076 CD origineel
    door Arjan77 » 21 apr 2017 13:42 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 632
  • VDO Dayton - HELP "ATTENTIONE" screen
    door ivayleto » 25 apr 2019 07:20 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 469

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”