Pioneer Avic-X1BT
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Pioneer Avic-X1BT
Hallo,
Sinds een paar dagen heb ik in mijn wagen een Pioneer AVIC-X1BT. Aanrader van de autodealer die 'm dan ook liet inbouwde in mijn nieuwe wagen. De AVIC lijkt me een technologisch kunststukje alleen gaat ie nogal veel "uit de bocht" bij het navigeren. Ik heb een exacte positiebepaling gedaan van mijn "huidige lokatie" en al minstens 200 kilometer bochtig parcours om 'm te calibreren. Maar het gaat er niet op vooruit. Bij elke bocht van betekenis draait ie flauw mee en gaat vervolgens rechtdoor om van de weg af te gaan en volledig het noorden te verliezen. Ik heb op dit forum alles wat ermee te maken heeft nageplozen maar vind er niet echt een oplossing. De sattelietontvangst is OK (voordurend 5 - 6 sattelieten binnen bereik), De AVIC is ook netjes voorin in de wagen ingebouwd, ... Ik ben geen navigatietechneut maar het probleem lijkt me toch wel te zitten bij de calibratie van de links- en rechtsbewegingen van de wagen ... Ik heb geprobeerd om 'm opnieuw te calibreren. De sensor blijft nu voordurend op "initialiseer sensor" staan ??
Is er iemand die me wat tips kan geven over hoe ik de AVIC terug op de juiste weg kan zetten?
THANX
Sinds een paar dagen heb ik in mijn wagen een Pioneer AVIC-X1BT. Aanrader van de autodealer die 'm dan ook liet inbouwde in mijn nieuwe wagen. De AVIC lijkt me een technologisch kunststukje alleen gaat ie nogal veel "uit de bocht" bij het navigeren. Ik heb een exacte positiebepaling gedaan van mijn "huidige lokatie" en al minstens 200 kilometer bochtig parcours om 'm te calibreren. Maar het gaat er niet op vooruit. Bij elke bocht van betekenis draait ie flauw mee en gaat vervolgens rechtdoor om van de weg af te gaan en volledig het noorden te verliezen. Ik heb op dit forum alles wat ermee te maken heeft nageplozen maar vind er niet echt een oplossing. De sattelietontvangst is OK (voordurend 5 - 6 sattelieten binnen bereik), De AVIC is ook netjes voorin in de wagen ingebouwd, ... Ik ben geen navigatietechneut maar het probleem lijkt me toch wel te zitten bij de calibratie van de links- en rechtsbewegingen van de wagen ... Ik heb geprobeerd om 'm opnieuw te calibreren. De sensor blijft nu voordurend op "initialiseer sensor" staan ??
Is er iemand die me wat tips kan geven over hoe ik de AVIC terug op de juiste weg kan zetten?
THANX
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Is de black-box volgens de inbouw instructies geplaatst, dus horizontaal en met de pijl exact in de rijrichting?
Groet,
JW
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Ik neem aan dat de black-box het eigenlijke toestel is. Of zeg ik nu iets heel doms? Het toestel is alleszins gewoon voorin gemonteerd waar normaal een autoradio zit. Het is heel lichtjes naar beneden gekanteld en staat in de rijrichting.
Nog even dit ... ik las net nog op dit forum het belang van het aansluiten van de achteruitrijkabel. Kan ik dit ergens controleren? In het menu "aansluitingen" staat deze aansluiting niet actief net als "verlichting" trouwens?
Nog even dit ... ik las net nog op dit forum het belang van het aansluiten van de achteruitrijkabel. Kan ik dit ergens controleren? In het menu "aansluitingen" staat deze aansluiting niet actief net als "verlichting" trouwens?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Die black-box is een aparte unit, bij Pioneer heet die een "verborgen unit".
Bij de Handleidingen in het Navigatie Menu links van deze pagina is de inbouwinstructie van de Avix X1(R) te vinden load.php?id=212 . Daarin staat op pagina 19 die unit ook vermeld.
Eerst daar maar even naar kijken, daarna komen zonodig andere zaken aan de orde
Groet,
JW
Bij de Handleidingen in het Navigatie Menu links van deze pagina is de inbouwinstructie van de Avix X1(R) te vinden load.php?id=212 . Daarin staat op pagina 19 die unit ook vermeld.
Eerst daar maar even naar kijken, daarna komen zonodig andere zaken aan de orde
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Bedankt voor de manual ... samen met de info op dit forum begint het alvast te dagen hoe één en ander zou moeten ... Ik begrijp dat het alvast belangrijk is dat die blackbox correct gemonteerd is. Ik ben even gaan kijken maar de unit is inderdaad goed "verborgen". Hij zit alvast niet onder de voorstoelen. Aangezien de AVIC door een installateur is ingebouwd (die momenteel gesloten is wegens verlof ), weet ik ook niet meteen waar ik makkelijk even kan nagaan of de blackbox goed is ingebouwd.
Nu denk ik wel te kunnen aannemen dat die installatie correct is gebeurd. Zijn er nog andere dingen die ik kan controleren, aanpassen, ... ?
Nu denk ik wel te kunnen aannemen dat die installatie correct is gebeurd. Zijn er nog andere dingen die ik kan controleren, aanpassen, ... ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Neem niet te snel aan dat de inbouwer dat allemaal wel goed gedaan heeft, tenslotte heb je nu een probleem en dat is voor bijna 100% zeker het gevolg van een fout die gemaakt is bij het inbouwen
We hebben hier op dit forum al wat zien langskomen.....
Die hide-away unit is niet zo klein, de grootte zit aardig in de buurt van de headunit. Je zou 'm dus moeten kunnen vinden, ook al omdat er een behoorlijke kabel naar toe loopt.
Kijk eens in de kofferruimte, in een zijvak daarvan oid, of bij het reservewiel als dat daar ligt. Anders in het "vooronder", de voetenruimte aan de passagierszijde, daar wordt 'ie ook vaak weggebouwd maar juist daar komt de correcte positie vaak in het gedrang.
In welke auto is 'ie ingebouwd?
Groet,
JW
We hebben hier op dit forum al wat zien langskomen.....
Die hide-away unit is niet zo klein, de grootte zit aardig in de buurt van de headunit. Je zou 'm dus moeten kunnen vinden, ook al omdat er een behoorlijke kabel naar toe loopt.
Kijk eens in de kofferruimte, in een zijvak daarvan oid, of bij het reservewiel als dat daar ligt. Anders in het "vooronder", de voetenruimte aan de passagierszijde, daar wordt 'ie ook vaak weggebouwd maar juist daar komt de correcte positie vaak in het gedrang.
In welke auto is 'ie ingebouwd?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Kan het zijn dat ze de verborgen unit hebben weggestopt achter het dashboard? Ik vind 'm alleszins niet op de plaatsen die je aangeeft. De AVIC is ingebouwd in een nieuwe Audi A4.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat zou kunnen, alhoewel er in de huidige dasboards niet erg veel plek is voor dat soort zaken.
Maar als 'ie daar zit dan is het, gezien de beperkte ruimte zeer twijfelachtig of 'ie volgens de voorschriften gemonteerd zit.
Mijn advies: ga even bij je dealer langs. Hij is toch primair verantwoordelijk, immers hij heeft dat inbouwen uitbesteed als ik je verhaal goed begrijp. En de dealer weet waar de black-box zou kunnen zitten in het dashboard.
Maar kan 'm wellicht ook elders traceren.
Groet,
JW
Maar als 'ie daar zit dan is het, gezien de beperkte ruimte zeer twijfelachtig of 'ie volgens de voorschriften gemonteerd zit.
Mijn advies: ga even bij je dealer langs. Hij is toch primair verantwoordelijk, immers hij heeft dat inbouwen uitbesteed als ik je verhaal goed begrijp. En de dealer weet waar de black-box zou kunnen zitten in het dashboard.
Maar kan 'm wellicht ook elders traceren.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Alvast bedankt voor de hulp ... Ga zeker bij de dealer langs van zodra die zijn deuren terug opent (nog 14 dagen ) ... Hou je op de hoogte ...
Alle bijkomende tips zijn intussen welkom ...
Grtz
Marec
Alle bijkomende tips zijn intussen welkom ...
Grtz
Marec
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dus zowel de dealer als de inbouwer zijn met verlof
En je durft het zelf niet aan on de Headunit even uit het dashboard te halen om te zien waar de kabels naar toe lopen?
Overigens staat in het tweede deel van Hst 4 van de normale gebruiksaanwijzing een uitvoerig verhaal over 'De navigatiestatus controleren'. Daarin staat precies beschreven hoe je de puls, de achteruit, calibratiestatus enz. kunt controleren.
Daar al naar gekeken?
Groet,
JW
En je durft het zelf niet aan on de Headunit even uit het dashboard te halen om te zien waar de kabels naar toe lopen?
Overigens staat in het tweede deel van Hst 4 van de normale gebruiksaanwijzing een uitvoerig verhaal over 'De navigatiestatus controleren'. Daarin staat precies beschreven hoe je de puls, de achteruit, calibratiestatus enz. kunt controleren.
Daar al naar gekeken?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
de autodealer = de inbouwer Ik blijf daar liever af (demonteren dashboard) ... heb er totaal geen ervaring mee. of is dit een fluitje van een cent?
Heb HST 4 net nog maar eens overlopen ... In het aansluitingsmenu wordt aangegeven dat de installatieplaats "OK" is ... en meldt verder overigens niets abnormaal. Behalve (net even gecontroleerd) ... als ik de auto in achteruit zet springt het achteruitrij-signaal niet op "aan" ... hetgeen volgens de handleiding zo toch zou moeten zijn.
Bij de 3D sensor calibratiegegevens staat dus: sensor initialiseren (al meer dan 100 km) en de vorderingsbalkjes voor het leerproces van de richtingsgegevens (links en rechts) blijven gewoon op 1 blokje hangen ... ?
Grtz
M.
Heb HST 4 net nog maar eens overlopen ... In het aansluitingsmenu wordt aangegeven dat de installatieplaats "OK" is ... en meldt verder overigens niets abnormaal. Behalve (net even gecontroleerd) ... als ik de auto in achteruit zet springt het achteruitrij-signaal niet op "aan" ... hetgeen volgens de handleiding zo toch zou moeten zijn.
Bij de 3D sensor calibratiegegevens staat dus: sensor initialiseren (al meer dan 100 km) en de vorderingsbalkjes voor het leerproces van de richtingsgegevens (links en rechts) blijven gewoon op 1 blokje hangen ... ?
Grtz
M.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Die laatste alinea van je doet me ernstig vermoeden dat je geen of geen goede snelheidspuls hebt.
En ook die achteruit had aangesloten moeten zijn.
Slordige inbouwer, en dat niet met een apparaat van een paar tientjes...
En ook die achteruit had aangesloten moeten zijn.
Slordige inbouwer, en dat niet met een apparaat van een paar tientjes...
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
En wat staat er bij "2: Speed Pulse Teller" Daar hoort dus 0 te staan als je stilstaat en vervolgens moet dat getal evenredig met de snelheid oplopenmarec30 schreef:de autodealer = de inbouwer Ik blijf daar liever af (demonteren dashboard) ... heb er totaal geen ervaring mee. of is dit een fluitje van een cent?
Heb HST 4 net nog maar eens overlopen ... In het aansluitingsmenu wordt aangegeven dat de installatieplaats "OK" is ... en meldt verder overigens niets abnormaal. Behalve (net even gecontroleerd) ... als ik de auto in achteruit zet springt het achteruitrij-signaal niet op "aan" ... hetgeen volgens de handleiding zo toch zou moeten zijn.
Bij de 3D sensor calibratiegegevens staat dus: sensor initialiseren (al meer dan 100 km) en de vorderingsbalkjes voor het leerproces van de richtingsgegevens (links en rechts) blijven gewoon op 1 blokje hangen ... ?
Grtz
M.
Als dit niets doet is er, zoals Higgy al aangeeft iets mis met de puls(aansluiting). Die moet op de black-box en niet op de Headunit aangesloten worden, en dat laatste wordt nog wel eens vergeten
Als je wel een puls doorkrijgt die netjes met de snelheid oploopt kun je gevoegelijk aannemen dat die black-box verkeerd gemonteerd is. Dan werkt de gyro niet en kom je nooit in een "calibratie status".
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
de Speed Pulse Teller lijkt normaal te werken hoor. Die staat op nul en loopt evenredig op bij toenemende snelheid.
Dus zoals je zegt, ... dan toch het black-box probleem en een slecht werkende gyro? Ik had dit idee ook al ... als het calibratievenster op laat staan bij het rijden , kan je in bochten de uitwijking van de auto zien op het scherm ... dat gaat nooit voorbij 1 blokje? Ook als ik het instrumentbord op het scherm breng en er de wijzer die de draaihoek in beeld brengt aanzet ... ook steeds een flauwe uitwijking .... (0,00 - 0,06)
Kan dit probleem verder ook niet veroorzaakt zijn door het niet aansluiten van de achteruitrijkabel?
Dus zoals je zegt, ... dan toch het black-box probleem en een slecht werkende gyro? Ik had dit idee ook al ... als het calibratievenster op laat staan bij het rijden , kan je in bochten de uitwijking van de auto zien op het scherm ... dat gaat nooit voorbij 1 blokje? Ook als ik het instrumentbord op het scherm breng en er de wijzer die de draaihoek in beeld brengt aanzet ... ook steeds een flauwe uitwijking .... (0,00 - 0,06)
Kan dit probleem verder ook niet veroorzaakt zijn door het niet aansluiten van de achteruitrijkabel?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
In principe zou 'ie z'n calibratie moeten kunnen uitvoeren zonder dat de achteruit aangesloten is. Zolang als je tijdens die rit gewoon vooruit blijft rijden zou dat gewoon OK moeten zijn.
Theoretisch kan het niet aansluiten ervan zorgen voor een "zwevend punt" maar ik acht de kans dat dit de oorzaak is minimaal.
Ik neem aan dat je ook de overige gegevens gecheckt hebt zoals aangegeven bij "Aansluiten kabels en installatiepositie controleren" in Hst 4? Vallen daarbij nog bijzonderheden op?
Groet,
JW
Theoretisch kan het niet aansluiten ervan zorgen voor een "zwevend punt" maar ik acht de kans dat dit de oorzaak is minimaal.
Ik neem aan dat je ook de overige gegevens gecheckt hebt zoals aangegeven bij "Aansluiten kabels en installatiepositie controleren" in Hst 4? Vallen daarbij nog bijzonderheden op?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Ik heb inderdaad de overige gegevens bij "aansluitingen" ook even gechekt. Die zijn ok. Geen bijzonderheden te melden ... installatiepositie = ok, GPS-antenne = ok, voltage, .... ... Behalve zoals ik al zei ... geen "aan" bij de achteruitversnelling als ik achteruit rij.
Ga vanavond nog eens op zoek naar die blackbox, ... misschien dat ik het dashboard wel even kan losmaken ...?
Gr
Marec
Ga vanavond nog eens op zoek naar die blackbox, ... misschien dat ik het dashboard wel even kan losmaken ...?
Gr
Marec
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 25 okt 2005 01:39
Hoi, heb zelf de x1R, ken het beesie nu door en door
Dat van die achteruit is niet de oorzaak, tuurlijk is het beter deze aan te sluiten, hij word er ook iets precier van.
Maar als ik het zo lees zit je blackbox inderdaad niet helemaal correct gemonteerd.
Waar ergens woon je ? als het in de buurt is wil ik wel even kijken voor je !
Dat van die achteruit is niet de oorzaak, tuurlijk is het beter deze aan te sluiten, hij word er ook iets precier van.
Maar als ik het zo lees zit je blackbox inderdaad niet helemaal correct gemonteerd.
Waar ergens woon je ? als het in de buurt is wil ik wel even kijken voor je !
Pioneer Avic-X1R / Achteruitrijcamera, camera in laadruimte voor de hond / iPod adapter Pioneer CD-IB100 met iPod 30g.
JVC KD-NX901 / Achteruitrijcamera, 7" in zonneklep, 2x 7" hoofdsteun.
JVC KD-NX901 / Achteruitrijcamera, 7" in zonneklep, 2x 7" hoofdsteun.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Hey Sdb ... bedankt voor je aanbod. Maar zoals je ziet, is het niet bij de deur. Kom wel regelmatig in Nederland (vriendin in Groningen en vrienden her en der ). Denk dat ik best even bij de dealer langs ga. Lijkt me makkelijker.
Nog even dit ... heb gisteren het calibratieproces nog eens overnieuw gedaan. Nu stel ik vast dat ie het de eerste bochten prima doet en goed corrigeert ... wanneer het ene bochtje het andere dan te vlug opvolgt gaat ie vervolgens weer helemaal de mist in ... ppff. Heb die blackbox ook niet kunnen vinden ... Terug naar dealer, dus.
Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik kom nog terug met het resultaat!
Grtz
Marec
Nog even dit ... heb gisteren het calibratieproces nog eens overnieuw gedaan. Nu stel ik vast dat ie het de eerste bochten prima doet en goed corrigeert ... wanneer het ene bochtje het andere dan te vlug opvolgt gaat ie vervolgens weer helemaal de mist in ... ppff. Heb die blackbox ook niet kunnen vinden ... Terug naar dealer, dus.
Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik kom nog terug met het resultaat!
Grtz
Marec
Audi A4 - Pioneer AVIC-X1BT
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 jul 2006 10:24
Hij doet het eindelijk! Het was inderdaad de hide-away unit. Het heeft even geduurd voor de installateur er achter was wat er prcies mis was. Alles was goed gemonteerd ... Uiteindelijk bleek er toch een fabrieksfout in de unit te zitten. Nieuwe besteld en gemonteerd en alles werkt perfect!
Grtz
Marec30
Grtz
Marec30
Audi A4 - Pioneer AVIC-X1BT
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 798
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1113
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1602
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 471
-
-
Pioneer avic f80DAB
door Verwijderde gebruiker 109044 » 07 okt 2017 13:47 » in Vaste Pioneer systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 543
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 766
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 902