Hallo Navi vrienden.
Ben sinds kort in het bezit van een 2001 Passat Variant en wil, zolang de MS5200 nog niet leverbaar is en ivm de komende vakantie, nog even mijn "oude" MS 4200 uit mijn overleden Omega gebruiken. In de Passat zat een Pioneer radio/cd speler ingebouwd met een dubbele verloop iso stekker (zwart in EEN blok) aan de aanwezige originele VW iso stekkers.( een zwarte en een bruine)
Kan ik die originele VW iso-stekker direct aan de MS 4200 aansluiten OF moeten veranderingen daarin aangebracht worden en zo ja, welke of is hier ook een specifieke verloopstekker nodig? En nu ik toch eenmaal aan het vragen ben: waar kan ik het achteruitrijsignaal het beste/gemakkelijkste aftakken?
Ik ben jullie zeer dankbaar voor de hulp.
Aansluiten MS4200 in VW Passat 3BG? Aan de VW ISO-stekkers?
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Kijk even naar het aansluitschema van de MS 4200.
Daar zie je dat op A4 de accuplus en op A7 de geschakelde plus moet zitten. Hoogstwaarschijnlijk zit dat in jouw Passat andersom Zonodig even meten.
En hou deze site in de gaten mbt de MS 5200
Groet,
JW
Kijk even naar het aansluitschema van de MS 4200.
Daar zie je dat op A4 de accuplus en op A7 de geschakelde plus moet zitten. Hoogstwaarschijnlijk zit dat in jouw Passat andersom Zonodig even meten.
En hou deze site in de gaten mbt de MS 5200
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Dat was Ver$#@d snel JW; zal even kijken op de stekker indeling; maar weet je ook hoe dat zit bij die VW iso stekkers Ik vraag eerst liever dan dat ik de boel verpest, niet waar?
Dank en g roet, Leo.
Dank en g roet, Leo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Leo,
Als het goed is (wel even checken, dus meten ) zitten de stekkers in jouw Passat als volgt http://www.lutschi.biz/navi/steckerbelegung.pdf
Daaruit kun je zien dat die A4 en A7 inderdaad andersom zitten, dat is Kammer III.
Voorts moet je dan de A5 los maken, daar staat in jouw Passat een 12V spanning op en daar kan de MS 4200 niet tegen.
De achteruit moet op A2 komen, dus de muteleiding die daar nu op zit moet je los halen. Als je de mute wel wilt gebruiken, voor je telefoon of zo, moet die nu op A3 aangesloten worden. Daar zit nu de diagnoseaansluiting, die moet losgemaakt worden.
Kijk even goed naar dit schema, en ook naar dat van de MS 4200. Dan wordt het snel duidelijk.
Je schrijft dat er nu al adapters in je Passat zitten, wellicht is dit dus al aangepast
En Gerard is er ook nog, toch...
Groet,
JW
Als het goed is (wel even checken, dus meten ) zitten de stekkers in jouw Passat als volgt http://www.lutschi.biz/navi/steckerbelegung.pdf
Daaruit kun je zien dat die A4 en A7 inderdaad andersom zitten, dat is Kammer III.
Voorts moet je dan de A5 los maken, daar staat in jouw Passat een 12V spanning op en daar kan de MS 4200 niet tegen.
De achteruit moet op A2 komen, dus de muteleiding die daar nu op zit moet je los halen. Als je de mute wel wilt gebruiken, voor je telefoon of zo, moet die nu op A3 aangesloten worden. Daar zit nu de diagnoseaansluiting, die moet losgemaakt worden.
Kijk even goed naar dit schema, en ook naar dat van de MS 4200. Dan wordt het snel duidelijk.
Je schrijft dat er nu al adapters in je Passat zitten, wellicht is dit dus al aangepast
En Gerard is er ook nog, toch...
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
JW, je bent geweldig........... We gaan dit weekend eens lekker "prutsen" en meten. Moet goedkomen zo dankzij jouw hulp.
Nogmaals hartelijk dank en een fijn weekend, Leo.
Nogmaals hartelijk dank en een fijn weekend, Leo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Hallo JW, ik heb bijna alles gevonden, incl de achteruitrijdraad hier http://masterlion.piranho.com/Passat3b/ ... signal.htm en hier: http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... fahrsignal
MAAAAR waar sluit ik de antenneversterker op aan? Bij de MS 42000 is dat op pin 5, maar bij de VW iso stekker is daarin niet voorzien vlgs jouw schema. Zal ik die draad dan maar op de contact plus aansluiten?
Op de 5e pin in de VW iso stekker staat inderdaad 12V bij ingeschakeld contact en +/- 5V bij uitgeschakeld contact. Heet bij VW "diagnoseleitung" Vlg mij, maar ja, wie ben ik...........? kan ik die antenneversterker maar beter niet daarop aansluiten. Of heb ik het mis?
Ik ben zeer benieuwd naar je reactie.
Groet en dank, Leo.
MAAAAR waar sluit ik de antenneversterker op aan? Bij de MS 42000 is dat op pin 5, maar bij de VW iso stekker is daarin niet voorzien vlgs jouw schema. Zal ik die draad dan maar op de contact plus aansluiten?
Op de 5e pin in de VW iso stekker staat inderdaad 12V bij ingeschakeld contact en +/- 5V bij uitgeschakeld contact. Heet bij VW "diagnoseleitung" Vlg mij, maar ja, wie ben ik...........? kan ik die antenneversterker maar beter niet daarop aansluiten. Of heb ik het mis?
Ik ben zeer benieuwd naar je reactie.
Groet en dank, Leo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Leo,
Je bent al een heel eind onderweg, zo te lezen
Ben je er zeker van dat jouw Passat een actieve antenne heeft, dus eentje die van een spanning voorzien moet worden?
En zo ja, wordt die antenne via de centrale geleider van spanning voorzien, zoals dat bij VW radio's het geval is?
Als je zo'n type antenne hebt moet je er een "fantoom voedings adapter" tussen plaatsen. Daarbij wordt er voor gezorgd dat je via een externe 12V voeding de centrale geleider van spanning voorziet.
Die 12V voeding kan dan verzorgd worden door de uitgaande spanning op pin A5 van jouw 4200, daar waar in een VW de diagnose leiding aangesloten is. Die moet dus losgemaakt worden, ik schreef dat al eerder.
Ik zal morgen (vandaag dus ) even die fantoom voedings adapter opzoeken, die zit ergens in m'n archief.
Het lijkt allemaal een beetje gecompliceerd, maar dat valt allemaal erg mee
Groet,
JW
Je bent al een heel eind onderweg, zo te lezen
Ben je er zeker van dat jouw Passat een actieve antenne heeft, dus eentje die van een spanning voorzien moet worden?
En zo ja, wordt die antenne via de centrale geleider van spanning voorzien, zoals dat bij VW radio's het geval is?
Als je zo'n type antenne hebt moet je er een "fantoom voedings adapter" tussen plaatsen. Daarbij wordt er voor gezorgd dat je via een externe 12V voeding de centrale geleider van spanning voorziet.
Die 12V voeding kan dan verzorgd worden door de uitgaande spanning op pin A5 van jouw 4200, daar waar in een VW de diagnose leiding aangesloten is. Die moet dus losgemaakt worden, ik schreef dat al eerder.
Ik zal morgen (vandaag dus ) even die fantoom voedings adapter opzoeken, die zit ergens in m'n archief.
Het lijkt allemaal een beetje gecompliceerd, maar dat valt allemaal erg mee
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Hartelijk dank JW. Tussen de antennestekker en de radio die er al inzat (pioneer) zat/zit een alu kastje van 5x2 1/2cm met een aparte voedingsdraad (zw) Deze ging naar pin 5 van de iso verloopstekker voor de pioneer; dus dezelfde pin als bij de MS4200. Ik heb van de duitse site ook begrepen dat er al een versterker in de Variant antenne zit.; misschien bedoelen ze dit kastje of het is er later bij de vorige eigenaar ingezet. Er staat geen VW logo of nummer op de antenneversterker, dus het zal er wel naderhand ingezet zijn, vermoed ik. Ik heb de hele iso pinbezetting nu net voorelkaar en heb de aansluitingen X keer gecontroleerd met jouw schema en dat van de MS4200 ernaast; dus dat moet OK zijn
Morgen alles aansluiten en dan maar hopen......LOL. Nee, het kan nu niet meer fout gaan.
En nu naar bed............. !
Ik meld me morgen weer.
Groet en dank, Leo.
Morgen alles aansluiten en dan maar hopen......LOL. Nee, het kan nu niet meer fout gaan.
En nu naar bed............. !
Ik meld me morgen weer.
Groet en dank, Leo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Zo te lezen is dat zo'n "fantoomvoedingsadapter".
Die is dus nodig als de radio zelf géén 5V levert aan de versterker van de actieve antenne via de centrale geleider van de antenne kabel. Sommige BlauPunkts doen dat wel, en ook de MS 4300/4400 doet dat, jouw 4200 heeft dat niet.
En die Pioneer kennelijk ook niet, vandaar dat kastje.
Nu is het al erg simpel, dat kastje in de antenneleiding laten zitten en die zwarte voedingsdraad aansluiten op A5.
We horen wel hoe het gegaan is
Als ik het zo lees kon je de verloopstekker voor de Pioneer gewoon blijven gebruiken, klopt dat?
Groet,
JW
Die is dus nodig als de radio zelf géén 5V levert aan de versterker van de actieve antenne via de centrale geleider van de antenne kabel. Sommige BlauPunkts doen dat wel, en ook de MS 4300/4400 doet dat, jouw 4200 heeft dat niet.
En die Pioneer kennelijk ook niet, vandaar dat kastje.
Nu is het al erg simpel, dat kastje in de antenneleiding laten zitten en die zwarte voedingsdraad aansluiten op A5.
We horen wel hoe het gegaan is
Als ik het zo lees kon je de verloopstekker voor de Pioneer gewoon blijven gebruiken, klopt dat?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Bedankt JW. Dat moet het wel zijn, ik bedoel dat alu- fantoom- kastje.
De Pioneer verloopstekker had geen puls/gala op pin 1 en ook de achteruitpuls ontbrak op pin 2. Ik heb ook maar een mute-aansluiting op pin 3 gemaakt (voor later?) Die ontbrekende pinnen (+draadeinden) heb ik uit mijn Omega radio kabelboom gehaald; dat ging prima met een mini schroevendraaiertje om het blokkeer pennetje te kunnen verbuigen, zodat de draad verwijderd kon worden uit de zwarte blokjes (stekker en contra-stekker). Pennetje weer teruggebogen en alles zit weer perfect
Erg leuk om er zo samen uit te komen.
Zo meteen aan de slag; ik houd je op de hoogte.
Groet en dank, Leo.
De Pioneer verloopstekker had geen puls/gala op pin 1 en ook de achteruitpuls ontbrak op pin 2. Ik heb ook maar een mute-aansluiting op pin 3 gemaakt (voor later?) Die ontbrekende pinnen (+draadeinden) heb ik uit mijn Omega radio kabelboom gehaald; dat ging prima met een mini schroevendraaiertje om het blokkeer pennetje te kunnen verbuigen, zodat de draad verwijderd kon worden uit de zwarte blokjes (stekker en contra-stekker). Pennetje weer teruggebogen en alles zit weer perfect
Erg leuk om er zo samen uit te komen.
Zo meteen aan de slag; ik houd je op de hoogte.
Groet en dank, Leo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05
Hoera, alles doet het........nou ja............ik heb de MS4200 er een paar maal in en uit moeten halen en dan deed de GPS het wel en dan weer niet. Eerst 7 sats dan weer o; om gestoord van te geraken Blijkt het middenpennetje in de contrastekker van de MS losjes te zitten; dus een gammel contact
Ik heb Frans zojuist gemaild om een nieuw kabeltje (+/-8cm IN het apparaat) en een nieuwe flat cabletje. Ik hoop alleen dat hij niet met vacantie is. Ja, het zou eens in een keer goed zijn; mooi niet dus.
Trouwens, die MS zit wel erg laag om het schermpje nog goed te kunnen zien; steekt er ook flink(lelijk) uit. Dus toch maar snel over naar dubbel din (lekker veel werk...... ) maar een 5200 met een 6.5inch SD scherm moet een uitkomst zijn. Nu maar hopen dat ie snel komt. weet jij al wat meer? Toch met een CIQ abo?
Groetjes, Leo.
Ik heb Frans zojuist gemaild om een nieuw kabeltje (+/-8cm IN het apparaat) en een nieuwe flat cabletje. Ik hoop alleen dat hij niet met vacantie is. Ja, het zou eens in een keer goed zijn; mooi niet dus.
Trouwens, die MS zit wel erg laag om het schermpje nog goed te kunnen zien; steekt er ook flink(lelijk) uit. Dus toch maar snel over naar dubbel din (lekker veel werk...... ) maar een 5200 met een 6.5inch SD scherm moet een uitkomst zijn. Nu maar hopen dat ie snel komt. weet jij al wat meer? Toch met een CIQ abo?
Groetjes, Leo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 332
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 495
-
-
Actieve aub aansluiten RNS MFD2 type B
door BakkerOnTour » 17 jan 2017 17:07 » in Vaste Blaupunkt systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 1095
-
-
-
Reacties: 4
Weergaves: 1336
-
-
Niet VDO camera aansluiten op MI2200
door Michiel1984 » 13 sep 2015 13:15 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 650
-
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 655
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 2370