MFD 2 en multimedia interface

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
remondepemon
Starting Member
Starting Member

MFD 2 en multimedia interface

Bericht door remondepemon »

Ik heb een MFD 2 (DX) met wisselaar.

Nu heb ik het idee om een Multimediainterface aan te schaffen maar ik zou graag willen weten of het zonder problemen mogelijk is een DVD te kijken tijdens het rijden. Omdat er zo veel verschillende MFD's zijn vraag ik me af of dit probleem ook voor mij geldt en wat de mogelijkheden zijn om dit de omzeilen.

Graag jullie reactie.

Remon
====
Nog 32 jaar tot mijn pensioen...

Seat Leon + MFD 2 CD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En jij wilt DVD kijken tijdens het rijden?
Ik denk niet dat men bij het forum zo onverstandig moet zijn om op dit soort zaken serieus antwoord te geven.
Het ware beter als dit soort automobilisten een andere bezigheid met meer verantwoordelijkheids gevoel zou zoeken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
remondepemon
Starting Member
Starting Member

Zucht, nee ik niet maar anderen wel.
Daarbij wil ik een CarPC inbouwen en de bediening daarvan gaat nogal lastig zonder beeld.

Weet er iemand wat er gebeurt wanneer je gaat rijden met een multimedia interface aan je MFD 2?

Groeten,
Remon
====

Seat Leon + MFD 2 CD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

Remon, je hebt een pb.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
remondepemon
Starting Member
Starting Member

Na wat onderzoek heb ik een de mogelijkheden van de AUX ingang ondekt.
Naar mijn mening is een MMM (MultiMediaModule) gewoonweg veel te duur.

Ik zou graag een CarPC op mijn MFD aansluiten maar zo'n MMM is mij dus te duur.
De AUX aansluiting kan gebruikt worden voor zowel video als audio, maar alles is op basis van RGB (video) en het audio niveau van de ingang ligt ook hoger als normaal lijn-niveau.

Als je bijvoorbeeld een Ipod of andere MP3 speler wilt aansluiten zal je dat via de hoofdtelefoon aansluiting moeten doen, anders ligt het ingangsniveau van het signaal te laag.

Voor de video aansluiting ligt alles een beetje ingewikkelder. Deze ingang is op basis van Composiet Sync en RGB. Dat wil zeggen dat je daar GEEN composiet video op aan kunt sluiten. (Dat is de gele stekker die bijvoorbeeld aan je camcorder zit.) De kleuren (Rood Groen en Blauw) worden apart aangeleverd en voor de synchronisatie is er een gecombineerde horizontale en verticale CSYNC ingang. Samen vormen deze signalen een zeer scherm videosignaal. Op de MFD 2 kun je vervolgens het formaat (16:2 4:3 cinemascoop) instellen door op de dag/nacht toets te drukken.

Waar je voor moet zorgen om deze ingang te kunnen gebruiken is dat je een apparaat aansluit waar deze signalen al apart uitkomen. Mijn DVD speler van Sony (Huiskamer model) heeft deze mogelijkheid, maar wellicht zijn er ook CarDVD systemen die RGB uit hebben via bijvoorbeeld een scart aansluiting. Wil je gebruik maken van deze optie, dan kun je hieronder het aansluitschema vinden.

Wil je je PC aansluiten (zoals ik), dan heb je een probleem. Op de VGA aansluiting worden namelijk de horizontale en verticale SYNC apart aangeboden. HSYNC en VSYNC dus. Deze 2 signalen moeten dus samengevoegd worden om het aan de MFD 2 aan te kunnen bieden. Hiervoor zijn diverse opties, ik heb gekozen voor het welbekende schema achter deze URL: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... rcuit.html
De rood - groen - blauw signalen kunnen 1 op 1 doorgekoppeld worden.

Dan is er nog een ingang op de AUX connector, de NORM aansluiting. Deze moet met +12V verbonden worden om de unit om te schakelen naar PAL. Als je liever NTSC wilt kijken, moet je deze naar massa verbinden. De Aansluiting "VSWITCH" is mij nog onbekend, misschien heeft iemand een idee wat deze aansluiting doet?
Tot slot nog een tip voor het maken van de verbinding want een originele connector is moeilijk te krijgen. Ik heb hiervoor gewoon die stekkers gebruikt die in PC's zitten om de harddisk en power LED's (lampjes) aan te sluiten.

Ik ben nog aan het stoeien met de beste resoluties en refresh rates voor mijn CarPC.

Remon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
====

Seat Leon + MFD 2 CD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
remondepemon
Starting Member
Starting Member

Teleurstellend is dit zeg.

Leest niemand dit forum of zijn dit soort topics te moeilijk voor de mensen?
Ik ben bezig met het bouwen van een multimedia interface waar ik het schema en evt printlayout op dit forum wil gaan posten. Dan kan iedereen zelf een goedkope MMI bouwen en hoeft niemand 250 euro neer te tellen.

Maargoed, als niemand het forum leest...
====

Seat Leon + MFD 2 CD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Kan me je terleurstelling wel een beetje voorstellen, maar je hebt ook wel een heel bijzonder project onder handen. Bepaald geen gewone kost voor de meer dan 1000 bezoekers die per dag op dit forum komen :idea:

Een extra complicatie is dat je een MFD als basis hebt, geen VDO computer. Met dat laatste zijn meer ervaringen bekend.
Heb je al eens op duitse fora rondgesnuffeld, daar zijn veel meer MFD's in omloop.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member

Bericht door nomad »

Je grootste probleem is de CAN bus. Ik ga er even van uit dat je de nieuwste Leon hebt. De CAN bus die daarin zit zorgt ervoor dat zo gauw je harder gaat dan 8 km/h het beeld automatisch uit gaat. Het geluid blijft wel actief. Ik heb zelf een MFD2 met Dietz 1414 en 1280 en dan heb je die problemen niet.
Er zijn overigens wel goedkopere Multimediaadapters in de handel, maar die worden door het diagnosesysteem van je dealer (VAS) opgemerkt en zullen een error terugsturen. Dietz adapters hebben dit probleem niet. Maar zijn wel duurder. Tip: check Ebay eens. Mijn Dietz 1280 heeft me maar 35 euro gekost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
remondepemon
Starting Member
Starting Member

Dank je voor de reactie.

Ik ben inmiddels in het bezit van een MMI die het perfect doet.
Via Ebay van een club uit Polen die ze ook zelf heeft ontwikkeld en nagebouwd.

Helaas kan ik het nog niet testen, maar er moet ook een vrijloopregeling in zitten volgens de gebruiksaanwijzing. 1 ding snap ik echter niet. Hij wordt nl niet op de canbus aangesloten. De MMI gaat op de brede AUX connector aan de achterzijde en op de rode, gele en zwarte draad in de auto.

Is het inderdaad mogelijk de 8 km/h beperking zo uit te schakelen of zal dit niet gaan werken?

Remon
====

Seat Leon + MFD 2 CD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nomad
Normal Member
Normal Member

Bericht door nomad »

remondepemon schreef:Dank je voor de reactie.

Ik ben inmiddels in het bezit van een MMI die het perfect doet.
Via Ebay van een club uit Polen die ze ook zelf heeft ontwikkeld en nagebouwd.

Helaas kan ik het nog niet testen, maar er moet ook een vrijloopregeling in zitten volgens de gebruiksaanwijzing. 1 ding snap ik echter niet. Hij wordt nl niet op de canbus aangesloten. De MMI gaat op de brede AUX connector aan de achterzijde en op de rode, gele en zwarte draad in de auto.

Is het inderdaad mogelijk de 8 km/h beperking zo uit te schakelen of zal dit niet gaan werken?

Remon
Nogmaals. Je probleem is de Can bus. Je wielsensoren zitten aangesloten op CAN. Ga je harder dan 8 KM/h dan geeft de CAN een signaal naar de MFD2 en gaat het beeld uit. Er is geen enkele adapter die de CAN bus gaat vrijschakelen via de AUX poort tenzij die zwarte, rode, en gele draad daarvoor zijn, maar ik vermoed dat die voor de spanning zijn en voor CAN heb je CAN hoog en CAN laag nodig en 12V en Min. Dus draad te weinig.
Maar goed ik kan er naast zitten, gewoon inbouwen en testen.
[b][url]http://www.vagcommunity.com[/url][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Nieuw navigatie/multimedia systeem voor Audi A3 2.0 TDI (2009)
    door Guul » 03 feb 2016 13:19 » in Aankoop advies
    Reacties: 0
    Weergaves: 610

Terug naar “V.A.G”