TMC-box MT5010 aansluiten op Philips Carin 521 (Range Rover)

s.magyar
New Member
New Member

TMC-box MT5010 aansluiten op Philips Carin 521 (Range Rover)

Bericht door s.magyar »

Beste allemaal,

Weet iemand toevallig of een MT5010 TMC module op de Carin 521 kan worden aangesloten?
En als dit mogelijk is of de pin aansluitingen hetzelfde zijn als bij de Carin 520?

Nu ik toch eenmaal aan het vragen ben, weet iemand waarom de laatste OS versie voor de 521 4.1 is i.p.v. 4.9 zoals voor de 520 en 522?

Bij voorbaat dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Bij mijn weten konden alle Carin 520's vanaf het eerste begin met TMC gekoppeld worden. Die 520 had toen SW 3.16.
Om die reden denk ik dan ook dat jouw 521 wel met een TMC box gekoppeld kan worden, maar zeker ben ik daar niet van.
De reden voor mijn onzekerheid zit 'm in de afwijkende Hardware van de 521, met HW 0106 itt 0104/0105 van de 520. Dát is de reden dat de 4.9 niet ingespeeld kan worden op jouw 521 (die specifiek voor Rover gemaakt is met eigen SW 4.1) wordt de 4.9 CD gewoon niet herkend door het ontbreken van de goede code.

Ik zal proberen bij een insider wat meer info te krijgen. Kan een paar dagen duren, dus even geduld :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
s.magyar
New Member
New Member

Bericht door s.magyar »

Bedankt voor je snelle reply JW.

Ik ben erg benieuwd wat je nog boven water kunt krijgen betreffende dit type van de Carin.

Groet,
Stef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Inmiddels heb ik de terugkoppeling dat op zich deze computer wel geschikt is voor TMC, echter dat de D2B Bus waarop de TMC unit aangesloten zou moeten worden al gebruikt wordt voor de draai-drukknop-bediening die in jouw Range Rover zit.
Mede door de 4.1 SW, die niet vervangen kan worden door een andere, is de D2B Busadressering voor de TMC al door die bediening bezet, en kan ook daarom niet voor TMC gebruikt worden.

Oftewel: jouw Carin 521 kan niet alsnog van TMC voorzien worden door er een MT box aan te knopen :cry:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
s.magyar
New Member
New Member

Bericht door s.magyar »

Bedankt JW.

Maar toch begrijp ik iets niet.
De B1 (D2B+), en B9(D2B-) aansluitingen van de connector die naar de computer gaat zijn niet in gebruik, sterker nog de connector heeft niet eens een draad aansluiting (metalen pinnetje in de connector), hoe kan deze dan in gebruik zijn?

Mischien helpt het: maar de ik heb een Range Rover Autobiography van 2000. Deze heeft een iets andere bediening dan de standaard versies.

Groet,
Stef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Stef,

Die Carin 521 is er in 2000 af fabriek in gekomen?
En hoe zit bij jou de bediening, en waar is die aangesloten?
Als je de aansluitingen op de B-stekker vergelijkt met die van de 520/522, zie je dan verschillen?

Met die aanvullende gegevens ga ik wel weer "te rade" :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
s.magyar
New Member
New Member

Bericht door s.magyar »

Hi JW,

De Carin is zover ik weet van fabriek af geinstalleerd (Deze Carin zat in alle Range Rover Autobiography die ik heb gezien).
De bediening zit aan de rechterkant van het 5" kleuren scherm (100mmx750mm) i.p.v. de linkerkant zoals bij de standaard versie. De bediening betsaat uit een druk/draaischakelaar voor het menu en 2 knoppen 1 voor herhaling laatste aanduiding en 1 voor plannen alternatieve route.

De HW versie is 0106 en SW is 0400.
De aansluitingen op de achterzijde zijn volgens mij exact gelijk aan de 520/522 versie van Carin. 2 rechhoekige stekkers (A en B) en een ronde stekker (Monitor). Het vergelijk is gebasseerd op schematische achterkanten zie

http://www.jewuwa.de/GPS_Navigation/GPS ... 20-522.pdf

Ik hoop dat bovenstaande gegevens meer duidelijkheid geven.

Groet,
Stef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Stef,

Dat schema staat ook op dit forum bij de handleidingen :wink:

In mijn bezit is een wat uitvoeriger overzicht van alle aansluitingen op de B-stekker, en daar zie ik dat de afstandsbediening van de Carin 520/522 op B7. B8 en B16 zitten. Is dat ook bij jou het geval, zitten daar die verbindingen naar de knoppen als jij beschreef?
En wat zit er bij jou op B5 en B13, is dat de line-out naar de versterker voor speaker?
Als dat zo is zou de B1 en B9 misschien toch nog vrij zijn, dat zal ik dan checken. Maar graag eerst even je bevestiging.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
s.magyar
New Member
New Member

Bericht door s.magyar »

Hi JW,

Ik wist dat ik het schema ook op dit forum gezien had maar had de shortcut naar de duitse site voorhanden :wink:

Wat betreft de B7,B8, B16, B5 en B13 aansluitingen ben ik nu zonder de Carin bij de hand wat overvraagt. Ik zal hem even moeten uitbouwen om dit te bekijken.
Maar wat betreft de B1 en B9 aansluiting weet ik zeker dat deze vrij waren omdat ik met veel pijn en moeite de metalen pinnetjes in de connector heb gemonteerd. De zelf gemonteerde aansluiting maakte wel contact dat heb ik voor de zekerheid nagemeten.

De andere aansluitingen van de B connector zal ik je zo spoedig mogelijk melden.
Ik kan overigens alleen melden welke aangesloten zijn omdat de kleurcodering van de kabelboom niet origineel Philips is en het niet zo eenvoudig is het dasboard te demonteren om te kijken welke aansluiting waar zit.

Groet,
Stef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
s.magyar
New Member
New Member

Bericht door s.magyar »

Hi JW,

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik een fout heb gemaakt met de pin nummering.
Ik heb de pin nummering in spiegelbeeld genomen (van de voorzijde van de connector).

Maar om toch de gegevens te geven, de volgende pinnen zijn aangesloten op de b connenctor
B1, B4,B9 en B14.
Ik ben dus bang dat een TMC module niet voor deze configuratie is weggelegt :(

Maar als er toch een mogelijkheid is hou ik me aanbevolen deze informatie te ontvangen.

Hartelijk dank voor de reacties en moeite. Mischien is het mogelijk om de PC5000 die ik nog heb liggegn aan te sluiten op het inbouw beeldscherm en bedieningspaneel. Maar ik heb al gelezen dat er een probleem is met de impedantie die gebruikt werd bij Philips en nu bij VDO (50 en 75 Ohm) of is hier al een converter voor te koop?

Groet,
Stef

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Jammer, mijn zegsman had het dus inderdaad bij het rechte eind :oops:
B1 en B9, die bij de Carin 520/522 bedoeld zijn voor de D2B van de TMC zijn al gebruikt voor de Rover specifieke bediening.

Of je een PC5000 aan kunt sluiten op jouw monitor, en in het bijzonder of de bediening in jouw Range dan nog aan de praat te krijgen is, da's een volgend project :idea: :wink:

Dat impedantie probleem is niet te omzeilen, een Carin monitor aan een PC 5000 zal altijd afwijkingen geven. Andersom gaat het relatief goed.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pval
New Member
New Member

Bericht door Pval »

Hallo, ik heb ook een range rover en probeer daar nu een navsat systeem in te zetten, met een origineel RR scherm.
Wat ik overal lees is dat je gewoon een BMW computer kunt nemen (mk3) en dan werkt 't prima, ook de kabel-boom kun je het best bij de BMW halen want die zijn goedkoper dan de gemiddelde LR dealer...

Ik komt net zelfs een setje tegen op eBay met duidelijk een LR stikker over de BMW stikker heen geplakt.
Part nummer 22SY591/23, dat is toch geen CARiN 521? Belangrijk detail hier is wel dat dit allemaal systemen betreft met 4 knoppen en een draaiknop bij het scherm, op het rangerovers.net forum hebben ze het in dat geval over een mk2 of mk3 systeem, afhankelijk van de computer.
Foto computer BMW/LR: http://www.xs4all.nl/~mbpb/RR/satnav/computer_lr.jpg

Nu is mijn vraag of je mk2/mk3 RR schermen aan kunt sluiten op nieuwere computers...?

Ik vind de 22SY591 niet op deze lijst: http://www.hxs.de/CARiN.htm welk systeem zou dit moeten zijn? toch een 522?

RangieWiki heeft nog wat informatie over satnav en meer:
http://www.cunningham.me.uk/rangiewiki/ ... tle=SatNav

Mvg,

Marco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Moeilijk om daar zo 1-2-3 een eenduidig antwoord op te geven.

De 591 is geen reguliere Carin computer, en de /23 wijst op een BMW-OEM computer.
De fabricage datum August-00 op het label wijst op een VDO computer, een 5000-achtige dus omdat de Carin toen al niet meer gemaakt werd, en voorts duidt de SW 1.0 ook op een OEM type. De 5000 computer 594 heeft een SW 6.0 of hoger.

De plaatjes op de andere link duiden op een andere computer, immers de aansluitingen komen niet overeen met een 5000, maar ook niet met een reguliere Carin.

Oftewel: ik kan er ook niet goed wijs uit worden :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken